Papa luokkaa 2, mistä saanu HPV viruksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oireeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oireeton

Vieras
Terkkari soitteli ja sano et papa ollu luokkaa 2. Kontrolli puolen vuoden päästä. Enpä siinä sit tajunnu tarkemmi kysyä. Mistä sen oon saanu? Papa otettu viimeks 2005 ja oli luokkaa 1.

Suurin osa meistä kantaa HPV -virusta elimistössään, siitä ei aina vaan ole mitään oireita. Jopa vastasyntyneiltä on todettu tartunta. Voi olla vuosikausia/-kymmeniä ilman oireita, mut sitten jostain syystä aktivoituu ja aiheuttaa näkyviä oireita eli kondyloomia ulkosynnyttimiin tai solumuutoksia kohdunsuulle.

Erittäin yleinen siis.

Joo niin se terkkari sano et hyvinki mahdollista että hoituu itsekseen,siis tuo HPV virus. Alias visvasyylä. Mä en kyllä vieläkään ymmärrä miks sitä ei tarvii hoitaa. Ei mitään näkyviä, eikä oireile.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin osa meistä kantaa HPV -virusta elimistössään, siitä ei aina vaan ole mitään oireita. Jopa vastasyntyneiltä on todettu tartunta. Voi olla vuosikausia/-kymmeniä ilman oireita, mut sitten jostain syystä aktivoituu ja aiheuttaa näkyviä oireita eli kondyloomia ulkosynnyttimiin tai solumuutoksia kohdunsuulle.

Erittäin yleinen siis.

Jos mulla ollu v.2005 papa puhdas nii enkö sit ole saanu tartunnan jostai?

sä oot voinut saada sen tartunnan vaikka 10v sitten, mut tulee näkyviin vasta nyt. Ja yleensä elimistö hoitaa sen itse, mutta seurattava, jos ei niin käykään. ja sitten tarvitaan lääkärin hoitoa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Erittäin yleinen siis.

Mulla oli kondylooma ihan näkyvänä versiona... siis ulkoisesti näkyvänä ja siitä huolimatta papa on ollut aina puhdas. Myös kondylooman aikana. Ja voi olla kuulemma vuosia oireettomana. Mulle lääkäri ainakin sanoi, että se on lähes mahdotonta sanoa mistä sen on saanut

Ja hpv:lta alias kondyloomalta ollaan viemässä sen "sukupuolitauti" leimaa pois, koska on niin yleinen, ja kuten joku sanoikin, sen voi saada vaikka äidiltään synnytyksen yhteydessä

Joo niin se terkkari sano et hyvinki mahdollista että hoituu itsekseen,siis tuo HPV virus. Alias visvasyylä. Mä en kyllä vieläkään ymmärrä miks sitä ei tarvii hoitaa. Ei mitään näkyviä, eikä oireile.

Ei muitakaan viruksia voi hoitaa. Bakteereihin tehoaa antibiootit, mutta viruksiin ei ole parantavaa lääkitystä. Elimistön oma vastustuskyky voi ajan kanssa vahvistua ja onnistua hävittään virukset elimistöstä, mutta lääkettä siihen ei siis ole.

HPV -viruksia on monenlaisia, jotkut niistä ovat ns. kilttejä ja aiheuttavat vain tätä kondyloomaa, mutta osa niistä on ärhäkämpiä ja aiheuttavat kohdunkaulansyöpää. Tästä syystä niitä muutoksia aletaan hoitaan, jos ne eivät seuranta-ajassa poistu itsekseen. Hoitona on juurikin ne muutosten poistaminen eli kohdunsuunlaserhoito ja slingakonisaatio tai isoin, veitsikonisaatio.

Erittäin yleinen siis.

On sulla voinu olla se virus jo, mutta se ei ole aiheuttanut näkyviä muutoksia, jotka ois sit "jääny kiinni" papassa.

No tarviikos miehen tehdä iteleen jotai? vähän olen tietämätön..

Miehet yleensä kantaa virusta, muttei itse oireile. Tästä oli vasta lehdessä juttua. Miehet sitten tietämättään tarttuvat naisiin viruksen. Muttei tautia (tietääkseni) pysty hoitamaan, ellei ole näkyvä (kondylooma). Vaikka esim. näkyvän kondylooman poistaa, virus jää silti ihmiseen ja saattaa aktivoitua esim. raskaudesta, kuukautisista ym. ja tauti täytyy "taltuttaa" uudelleen.

No tarviikos miehen tehdä iteleen jotai? vähän olen tietämätön..

Miehet yleensä kantaa virusta, muttei itse oireile. Tästä oli vasta lehdessä juttua. Miehet sitten tietämättään tarttuvat naisiin viruksen. Muttei tautia (tietääkseni) pysty hoitamaan, ellei ole näkyvä (kondylooma). Vaikka esim. näkyvän kondylooman poistaa, virus jää silti ihmiseen ja saattaa aktivoitua esim. raskaudesta, kuukautisista ym. ja tauti täytyy "taltuttaa" uudelleen.

Hei!!
Mulla epäiltiin ihan samaa- mut mitään ei sit ollukkaa
Kirjastosta jo paniikissa visvasyylän kuvia katoin :x

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Hei!!

Niin tuo visvasyylä on vähän harhaanjohtava nimitys asialle :/ Ei ne kondyloomat mitään visvaa eritä.

Niin kuin muutkin sanoo sulla on voinut se kondylooma olla jo vaikka kuinka kauan. Se ei välttämättä vain ole näkynyt papassa silloin aikoinaan. Mitään sille ei voi tehdä nainen eikä mies (paitsi sitten jos näkyviä muutoksia). Olikohan se niin, että joka viides nainen sitä mukanaan kantaa. Todella yleinen. Siksihän ne sitä rokotusta siihen koittaisi saada yleistymään...On kuitenkin aina riski kohdunkaulan syöpään. Mutta tuo papaluokka 2 ei tarkoita sen kummempia. Sitä vain seurataan. Jos näkyy kolme kertaa papassa niin sitten otetaan koepalaa, jne. Mutta usein häviää ihan itsestään (ja voi taas joskus vuosien päästä kummitella).

Taitaa olla hyvin harvoin, kun tekee sellaisia muutoksia mitä kirjoissa kuvataan...Yleisempää on, että nainen tai mies ei sitä tiedä sairastavansa. Siksipä se niin leviääkin...

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Hei!!

Aina ei tuu niitä syyliä ollenkaan. Tai sitten joskus ne tulee vasta vuosienkin päästä

Lukaisepa tämä linkki. Tässä on aika hyvin kerrottu pääpiirteittäin, mistä on kysymys. Minulla on sama tarkastus edessä vajaan vuoden päästä.
http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/joukkotarkastukset/kohdunkaula/

Jos HPV-testin tulos on positiivinen, yleensä riittää, että löydöksen häviämistä seurataan. Tällöin nainen saa seuraavan seulontakutsun jo vuoden kuluttua. Jotkut positiivisen HPV-testituloksen saaneista voidaan ohjata suoraan jatkotutkimuksiin, mikäli heillä on samanaikaisesti todettu solumuutoksia.

Näin siellä lukee. Mut miks mä en saanu jatkotutkimukseen mahdollisuutta kun on hpv positiivinen ja on solumuutoksia?

Jos HPV-testin tulos on positiivinen, yleensä riittää, että löydöksen häviämistä seurataan. Tällöin nainen saa seuraavan seulontakutsun jo vuoden kuluttua. Jotkut positiivisen HPV-testituloksen saaneista voidaan ohjata suoraan jatkotutkimuksiin, mikäli heillä on samanaikaisesti todettu solumuutoksia.

Näin siellä lukee. Mut miks mä en saanu jatkotutkimukseen mahdollisuutta kun on hpv positiivinen ja on solumuutoksia?

Sinun kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta uudemman kerran sinuun yhteyttä ottaneeseen henkilöön. Ethän sinä nyt tuollaiseen epävarmuuteen saa jäädä lillumaan?

No riittää varmaan, että puolen vuoden päästä otetaan uusi testi ja katsotaan onko vielä samassa luokassa. Jos on niin sillon yleensä ohjataan jatkotutkimuksiin.

Yhteistyössä