papakoe 2 luokkaa ja nyt pahentunut

HEI!! En oikein muutakaan keksinyt, kamala olo..Kesäk. 06 jälkitarkastuksessa otettu papa näyte 2 luokkaa ja kondyloomaa, sanottiin et 6 kk päästä kontrolliin. No tänä aaamuna sitten sain tietää et papa kokeen tulos pahentunut ( en älynnyt kysyä mitä luokkaa ) ja lähete tulee koepalan ottoon..Pelottaa aivan hirveästi että mulla on syöpä tms.. Lääkärin puhelua tässä odotan kauhulla..lasten takia pelottaa aivan kamalasti, mitä niille tapahtuu jos mulle käy huonosti?? 3,5vuotias lapsi edellisestä suhteesta ja nyt 9kk nuorimmainen ja ollaan onnellinen perhe. Esikoisen " isä " ei ole hirveästi pitänyt yhteyttä, pelkään että vie lapsen väkisin omasta perheestä jos minua ei enään joskus ole olemassa.. En ole ainoa varmaankaan näiden ajatuksieni kanssa..

Juuri sain tietää et papa koe oli 4 luokkaa.. Lähete laitettu eteen päin..toivottavasti se tulee pian, eihän tätä kestä..<br><br>

Eihän tässä muu auta ku yrittää jaksaa..Lääkäri oli sanonut että yleensä 4 luokka on hoidettavissa, mutta kylähän tämä pelottaa ja pistää ajattelemaan elämää eriltä kantilta... Olisiko kellään muulla vastaavaa tilannetta ollu/on??

4 luokka voi olla vaikea dysplasia(syövän esiaste, ei syöpä) tai carsinoma in situ(paikallinen syöpä) Koepala vasta kertoo totuuden. Mikäli olet käynyt vuoden sisällä papassa, tilanne ei ole voinut muuttua pahaksi ja on varmasti hyvin hoidettavissa. Syövän kehittyminen pahaksi vie vuosia. Kaikesta huolimatta, ole pystypäin.

SaksoF
Minulla oli joskus syövän esiaste joka paljastui papa kokeessa, en muista mitä luokkaa.
Hoidettiin näppärästi laserilla!Eikä ongelmia ole sen jälkeen ollut.
Ystäväni jäi kiinni myös papakokeissa, häneltä jouduttiin poistamaan kohtu, mutta tämä on kai aika harvinaista.
Papa tarkastetaan kuitenkin niin usein, ettei kai ole kovin suurta mahdollisuutta että olisi saanut jo syövän.
Tuo odottaminen on pahinta!

pöpinä
Hei, en usko että sinulla on mitään hätää. Itselläni oli papa luokkaa 3 (johtuen kondyloomasta) Kolposkopiassa todettiin solumuutosten olevan niin lieviä että ei tarvittu hoitaa pois, vaan odoteltiin josko lähtisivät pois. Seuraavassa tarkastuksessa solumuutokset olivat tosiaan pois ja siitä lähtien papa on ollut normaali. Todellakin muutosten kehittyminen pahaksi syöväksi vie vuosia ja jos sinulla hoidettavia solumuutoksia on, niin ne on ihan varmasti hoidettavissa. Voimia!

YKX MAMI
HEI

ON HYVÄ KUN KUULEE NÄKEE NÄITÄ ASIOITA ETTEI AINA TARVI YKSIN
MIETTIÄ. SAIN JUST KANS KUULLA ET KAKKOSLUOKKA .JA KYLLÄ
TAAS PISTI VAKAVAKSI.VUODEN PÄÄSTÄ VASTA UUDESTAAN. :/

Vain yksi elämä
Pakko kertoa oma tuore tarina. Mulla todettiin syksyllä muutoksia Papassa.
Otettiin koepalat, tehtiin Loop-hoito ja sanottiin, että eiköhän se tällä lähtenyt. No 3 vkoa odottelin tuloksia, eipä muutosta saatukkaan pois. Siinä vaiheessa sanottiin että suositeltaisiin kohdunpoistoa ellei suunnitelmissa olisi toista lasta.
Taas loop-hoitoon, odottelin kolme vkoa tuloksia, muutosta ei taaskaan saatu pois. Silloin meinas jo pää hajota :'(
Välillä keskusteltiin jo kohdunkaulan poistosta, mutta oli liian radikaalia. Lääkäri sanoi että se muutos ikäänkuin karkaa aina alta.

No kuitenkin sain ajan taas loop-hoitoon, siis jo kolmanteen. No niinhän siinä taas kävi, että muutosta ei saatu pois.
Taas mun paperit oli eri lääkärimeetingeissä joissa mietitiin mahdollisimman säästävää toimenpidettä. Muutos oli siis edelleen Carcinoma in situ Pintasolukon alkava oireeton syöpä (pintasyöpä).

No sitten lääkärit olivat päättäneet että tehdään vielä yksi loop-hoito, tällä kertaa päiväkirurgian puolella nukutuksessa. Näin tehtiin ja sain parin viikon kuluttua tiedon että muutos oli nyt saatu kokonaan pois :) :hug:
ja sain luvan ruveta yrittämään pikkukakkosta!
Puolen vuoden kuluttua on kontrolli.
Kohdunsuulle ommellaan ekan raskauskolmanneksen jälkeen tukilangat koska loop-hoidot ovat heikentäneet kohdunkaulaa ja tämä voi edesauttaa ennenaikaista synnytystä.

Niin että koittakaa jaksaa joilla on muutoksia, ei se ole aina lopun alkua. Henkisesti oli todella raskas puoli vuotta mitä tuon asian kanssa meni, mutta huh nyt ainakin kaikki on hyvin. :flower:

Hei vaan,

onneksi löysin tällaisen "vanhan" aloituksen, sain siitä jo paljon tukea ja apua :flower:

Tunnelmat samanlaiset kuin ap:lla, tosin ilman sitä papan "huonontumista". Pelottaa, jännittää, hirvittää että olen tosi sairas. Nyt helpotti taas, kun luin teidän muiden kertomuksia, ja vaikka ystävällä samanlaisia kokemuksia, ja hän minua kannustaa, pelko vain aina välillä hiipii taustalta...

Vuosi sitten papa luokkaa kaksi. Siitä puolen vuoden päästä seuranta, tulos sama. Otettiin syksyllä koepalat ja sanottiin että aika uudelleen sairaalaan tulee keväällä. No, nyt se sitten tuli. Kutsussa sanotaan, että tehdään kohdunkaulan tähystys.

Mitä se on? Mitä tehdään? Kipuja, vuotoa? Miksi? Soitin sairaalaan eilen, siellä joku sairaslomasijainen, joka ei osannut ollenkaan auttaa ja vastata minulle, vaan pyysi soittamaan alkuviikosta uudelleen... Kertokaa joku ihana joka tietää, täältä kun saa myös paljon lämminhenkisempiä vastauksia, kuin kiireiseltä henkilökunnalta

Kiitos jo etukäteen :heart:

Tyttönen 82
Mun tarina: Vuosi sitten papakokeessa ja tulos luokkaa 2. Syksyllä kävin uudestaan ja tulos sama. Kaks vkoa sitten uudestaan ja tänään soitettiin että nyt on luokkaa 3. Kysyin hoitajalta, että mitä se tarkoittaa, mutta hän ei osannut sanoa. Lääkäri soittaa perjantaina. Haluaa jutella asiasta. Aloin tehdä jo kuolemaa, mutta sitten päätin, että turha murehtia vielä.. Tilanne ei muutu miksikään murehtimalla. Perjantaita odotellen.. :(
Kiitos muille kirjoittajille. Toi lohtua! :)

pakko kommentoida, että mulle ja tietääkseni ainakin kolmelle ystävälleni on tehty kirurgisia toimenpiteitä (en tiedä onko laser vai muuten vaan otettu solukkoa pois), eli aika yleistä kai on. Kaikilla meillä on ollut kondylooma.

mulle tuo leikkaus tehtiin 10 vuotta sitten, olin 21-vuotias, enkä sekuntiakaan ajatellut, että kuolisin tai mulla olis syöpä (papa oli 4). Sen jälkeen olen käynyt vuosittain papassa ja se on ollut aina puhdas.

en toki tarkoita että asia mitenkään kevyesti pitäis ottaa (kyllä itsekin nyt 30-kymppisenä pelästyisin kovasti), mutta mielestäni ihan turha syöväksikään ajatella.

HEI TAAS!!

Mulle kävi niin et niistä ensimmäisistä koepaloista ei löytynyt mitään, ihan normaali löydös..nyt pitäis vihdoin ja viimein päästä uudestaan koepalan ottoon ( päästä ja päästä, eihän se mukavaa ole) mieli on kuitenkin nyt ollut jo pitkään huomattavasti rauhallisempi, ei mulla ehkä olekkaan syöpää... Mut hei, kiitos kaikille jotka ovat lukeneet ja vastailleet.. :heart:

Kyllä helpottaa lukea muiden kokemuksia. Kovin yleistä näyttää olevan, ja nyt kun olen kaveripiirissä asiasta avoimesti puhunu, löytyyhän näitä tarinoita lähipiiristäkin, ja kaikki ovat hengissä ;)

Mutta vielä kysyn: Se tähystys, mitä siinä tehdään, osaisiko joku selittää?

Mulle on tehty se kohdunkaulan tähystys. Ihan kuin normaali gynekologinen tutkimus tavallaan. Laitetaan se härveli paikalleen,sama mikä laitetaan papaa otettaessa ja sitten lääkäri vaan pistää sen tähystys kameran joka ei todellakaan tunnu missään miltään. Näytti mullekkin sen ruudun mihin kuva tuli. Penslauksenkin teki jodilla ja etikalla,se tuntui vaan lähinnä kylmältä. Mitään vuotoja eikä mitään tule,koska siinähän ei kosketa edes limakalvoihin.

Ihan pakko kertoa, että kyllä ne muutokset voi todella tulla vuodenkin sisään pahaksi, mulla läheiselle tuttavalleni kävi näin ikävästi. Hän on aina hoitanut hyvin kaikki, käynyt säännöllisesti kokeissa ja tarkastuksissa ja oli ollut noin vuoden papa-kokeessa arvot koholla, kummempaa ei aluksi tehty. Sitten otettiin koepalaa, ei tässäkään mitään, mutta sittenpä yhtäkkiä löytyikin, kun otettiin syvemmältä näyte, pahanlaatuinen syöpä. Äskettäin häneltä poistettiin kohtu, emättimestä osa, imusolmukkeita ja saa tällä hetkellä kovia sädetyshoitoja ja stytostaattihoitoja, jotka jouduttiin lopettamaan kesken, kun veriarvot romahtivat ja olonsa oli todella heikko.

Tässä jännitetään, että kuinka käy, toivotaan kaikkea hyvää ja täydellistä paranemista! :heart:

jeps
Hei! muakin tässä vähän jännittää viime keväänä papa luokka kakkonen eli puolen vuoden päästä uus näyte siinä taas kakkonen ja kondylooma löydös! sit lähete naistentautien oastolle ja koepalojen otto josta määrättiin laser hoito! tehtiin 03/07 eli nyt toukokuussa uus papa koe katotaan mitä on tapahtunut! vähän epäilyttää onko vieläkään puhdas on välillä tuntemuksia ja kutinaa sehän kuuluu kondyn oireisiin apuva! minkälainen se loop hoito on jos siihen joutuu? :snotty:

Vain yksi elämä
Loop-hoito (sähkösilmukkahoito), siinä saadaan kohdunsuulta näyte kudostutkimukseen ja samalla hoidetaan epänormaali kudosalue.
Tehdään samalla tavalla kuin laserhoitokin.

asiantuntija
Kohdunsuun tähystys on kolposkopia eli mikroskooppitutkimus. Jos sinulta on jo aiemmin otettu koepaloja kohdunsuulta, niin sinulle on silloin tehtgy jo kolposkopia. Nyt samasta asiasta puhuttiin vain toisella nimellä.

Yhteistyössä