Kiva kuulla
Nipsun kuulumisia ja tervetuloa takaisin kirjoittelemaan! Toivottavasti pääsette pian taas tositoimiin.
Hipulle ja
Kirsille onnea kyytiläisistä!
Melinda: olipas tosi kiva kommentti hoitajalta
Eipä ne kai aina ajattele, mitä suustaan päästää. Minkä ikäisiä alkioita sulla oli?
joku_raja: alkaako sulla sumut viikko ovulaatioplussasta vai vasta kp21 niin kuin on yleinen tapa? Mullakin on ollut ongelmia lyhyen luteaalivaiheen takia ja siksi sumut suunniteltiin aloitettavaksi aikaisemmin kuin normaalisti (viikko ovulaatiosta, tosin ihan turhaan loppujen lopuksi kun tulikin ennätyspitkä kierto). Teoriassa luteaalivaihe (ovulaatiosta vuotoon) olisi aina sen 14 päivää, jolloin sumut alkaisi viikko ennen vuotoa. Mulla on ollut lyhimmillään 10 päivää ja ilmeisesti sekin olisi ihan ok, että sumuja ei mene ihan viikkoa ennen vuodon alkua. Usein synarelakin taitaa hiukan siirtää vuodon alkua. Mahdotontahan sen luteaalivaiheen pituutta on etukäteen ennustaa, joten itse ainakin ajattelin, että ehkä täytyy vain kokeilla ja jos menee pieleen, niin yrittää seuraavassa kierrossa uudestaan. Mulla kuukautiskivut alkaa muistutella itsestään jo muutama päivä ovulaation jälkeen (endon syy?), vaikka luteaalivaihe olisi 2 viikkoa, joten ei välttämättä tarkoita vielä mitään. Mutta itse tietysti tiedät parhaiten, miten oma kroppa käyttäytyy ja siitä kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa.
Mulla menee kortisoni parhaillaan (oletetun autoimmuunisairauden ja tulehdusten takia), mutta ekaa kertaa, joten kokemuksia ei vielä ole kerrottavaksi asti. Mitään sivuvaikutuksia ei oo toistaiseksi tullut, mutta käsittääkseni annoskin on tosi pieni, huomattavasti pienempi kuin tulehdusten hoidossa yms.