Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

En viitsinyt tänään kuluttaa rahaa turhaan testiin, kun eiköhän se tulos olisi sama kuin eilen. Huomenna vielä testaan ja sitten lopetan luget. Vuoto ei oo alkanut, mutta noin Luger taitaa pitää sen poissa. Koko ajan sellainen olo vatsassa että hanat aukeaa minä hetkenä hyvänsä.

Neitoperho, pp10

Olen erittäin pahoillani kaikkien pettymysten kokeneiden puolesta. Toivotaan nyt niitä odotettuja plussatuulia!!! Eihän tämä nyt voi näin mennä, että kukaan ei saa sitä positiivista tulosta.

Itse olen kokoajan kuvitellut, että tämä toinen kierros on paljon helpompi kuin ensimmäinen, koska kuitenkin on jo se yksi lapsi. Mutta taisi olla se harhakuvitelma kuten niin moni asia, mitä tässä hoitojen aikana on vastaan tullut. Koko ajan tulee muisteltua sitä ensimmäistä (ja toistaiseksi ainoaa) raskautta. Omat hoidot ei oikeastaan ole vielä edes alkaneet, koska odottelen juuri kierron alkamista. Hitaasti kuluu aika...

"Ei raskaana". Voiko digitesti tuon selvemmin asiaa ilmaista. Eli kumpikaan siirretyistä alkioista ei edes yrittänyt kiinnittyä. Eikä vuoto ole alkanut vieläkään. Kai se nyt sitten venyy lugejen ja gonapeptylin takia niin pitkälle ettei millään ehditä aloittaa hoitoa hän vuoden puolella. No eipä kai se 700€ enää tässä konkurssissa tunnu, kun näihin 4:ään epätoivoiseen siirtoon on nyt jo kulunut yli 8000€. Jos näissä olisi edes joku takuu onnistumisesta tai edes siirtojen määrästä, mutta kun ei!

Neitoperho, pp11

Olisin halunnut kysyä et onko kellään sellasta kokemusta, että olis epäsäännöllinen kierto ja sit jollai lääkkeellä olis saanu se ruotuun. Eli mulla on kierto jotain 31-35 väliltä ja en oo saanu clomifeenil, letzoralil enkä terolutilla sitä 28 päivään, mutta sain tiedon että olin ovuloinut viime kierrossa et voiko sitä tulla raskaaks vaik kierto on niin pitkä vai pitäskö jotain tukilääkitystä saaha vai mitä, mitä..Siis mulla on vielä kolme kiertoo clomifeeniä niin aattelen et onko sitä turha syödä kun kierto ei asetu. Kyselen teiltä kun teillä tuntuu olevan enemmän tietoa tästä asiasta..

Viimeksi muokattu:
En osaa valitettavasti Hapsuliinille vastata!

Tuohon lääkekattoasiaan. Meidänkin sairaalassa hoitaja sanoi vuosi sitten, että reseptejä ei anneta etukäteen. Meillä oli hoito vasta helmikuun lopussa. Soitin vielä uudestaan sinne ja sain kinuttua kuitenkin ne reseptit! Itsekö siinä joutuu maksamaan jos jää kiinni?

Meillä oli kyllä synkkä marraskuun loppu - pakkohan tämän on tästä valoisammaksi muuttua! No sikäli ihan konkreettisestikin, että täällä meillä päin on maa valkoinen ja lunta tupruttaa koko ajan. Kyllä oli ihana nähdä tyttären ilme, kun pääsi lumeen möyrimään ja lumilinnaa kaivamaan. Tuommoiset ovat ihan parhaita hetkiä. Haikeitakin kyllä, kun tietää, miten nopeasti tuo tiipero tuosta kasvaa.

Täällä on kyllä ollut nii-in osuvia kirjoituksia sekä miehistä että muiden vauvoista. Ihan samanmoisia tuntemuksia huomaa itsestäänkin. Meillä mies on pääsääntöisesti oikein ajattelevainen, mutta kai tämä hoitoasia on menee jotenkin "yli hilseen", koska tässä me ei tunnuta yhteistä tunnetta löydettävän. Tai ehkä minä tosiaan suurentelen koko asiaa. Voi jos osaisikin ottaa rennommin!

Netioperho ja Aleksa, teille nostan hattua, että jaksatte vielä syövänkin varjossa käydä näitä hoitoja läpi. Oletteko te Neitoperho antaneet palautetta tuosta teidän asiasta? Se taitaa mennä jo vähän hoitovirheen puolelle.

Ciram, me taidamme olla samalta puolelta maata, Itä-Suomesta. Tiedätkö sinä Kuopiosta yksityisiä klinikoita? Olin itse yhteydessä Lupaus-klinikkaan. Vähän hymyilyttää, että siellä on lapsettomuuslääkärinä meidän julkisen puolen ylilääkäri, joka oli meidän lääkärinä viime ivf:ssä. Emme ole nyt nähdeet tämän hoidon yhteydessä mutta jos törmäämme, niin kysäisen kyllä vaihvihkaa, että mitä sellaista siellä yksityisellä puolella tehdään, mitä ei nyt julkisella ole käytössä.

ON, ei mitään erikoista. Joko puregon tai synarela aiheuttaa kalvavaa päänsärkyä. Eilen oli pakko ottaa tujumpaa lääkettä, kun en pystynyt toimimaan yhtään. Toivottavasti se ei vaikuta lääkkeiden tehoon. Huomenna on ultra. Mieli on onneksi tasoittunut ja katse kääntynyt jo kevääseen. En osaa yhtään ajatella, että tästä hoidosta meille onni suotaisiin. Laskeskelin, että testipäivä taitaa olla jouluaatto - sattuipas somasti ;)

Voi ei Neitoperho :-( toivoin että plussajuna saapuis asemalle. Lasken laillasi näitä päiviä loppuvuodesta. Viime siirrossa kierto piteni +7.

Iitu78 isot pahoittelut :-(

Onko täällä muita piinailijoita enää? On tullut niin paljon tekstiä etten puhelimen pikkuruudulta pysty hahmottamaan ;-) kone tulee huomenna huollosta niin ehkä saan isommalta ruudulta sitten paremman käsityksen :)

Tosi aikaisin teillä muilla on testit? Mulla on testipäivä vasta 5.12. eli pp14. Oottelen sinne asti kun kokemus on ettei raskaushormonit kovin syöksyllä lähde mulla nousuun.

Meillä on hoito Fertinovassa jossa hoitava lääkäri on vaihtunut neljästi. Vaikka suhtautuminen on todella vaihdellut niin en ole kokenut että olisi tehty turhia tutkimuksia tms rahastusmeininkiä. Päinvastoin sanottiin että ivf on ainoa järkevä vaihtoehto ja turha maksaa muista tavoista tai edes tutkimuksista. Ainoa josta olen katkera oli eka lääkärikäynti kolmisen vuotta sitten joka oli niin töykeä ja loukkaava että lamaannuttiin häpeästä näin pitkäksi aikaa ettei aloitettu hoitoja. Todella korvaamatonta aikaa kului siis hukkaan :-( ja nyt tietysti olen 3 vuotta vanhempi ka onnistumis% mitättömät verrattuna kolmen vuoden takaiseen. Hoito on muutoin ollut ihan asiallista ja realistista.

Mutta on kuitenkin vielä jotain toivoa. Ainakin näitä alkioita on päästy siirtämään vaikka kovin tuotteliasta toimintaa ei näissä mun munasarjoissa ole ollut. Ja on se endokin. Sekä muita pulmia.

Ollaan päätetty että enää yksi kierros katsotaan ja sit se on siinä. Tietenkin toivois että vielä sais tän vuoden maksukattoon. Taitaa olla turha toivo

Melindalle peukkuja huomiseen!!

Tiiku13 pp10

Meilläkin se "virallinen" testipäivä on periaatteessa vasta pp14, mutta PAS:issa lugeja ei kuulemma tarvitse jatkaa niin pitkälle, kun ovat muutenkin vain varmuuden vuoksi oman hormonitoiminnan lisänä. Joten sain luvan lopettaa ne 10päivän jälkeen, jos vaikka kerettäisi vielä tän vuoden maksukattoon se vika hoito. Toki toi ratkaisu mietityttää, mutta kyllä kai pp11 pitäisi jo jotain näkyä testissä.

Britta: palautetta ollaan kyllä annettu jo ekalla kerralla kun asia selvisi ja varsinkin kun klinikalla alettiin puhumaan jo kerran pakastettujen ja sulatettujen siittiöiden uudelleen pakastuksesta maksua vastaan, mutta tavallaan siinä ei on tapahtunut niin isoa virhettä että siitä olisi voinut lähteä taistelemaan. Kun se etukäteen pakastus ei oikeastaan oo kenenkään muun kuin itsensä vastuulla. Heidän toimestaan meidän satsi on pakastettu ja säilytettyja siinä se. Meidän kannalta taas toi virhe saattoi pilata kaiken.

Oltiin juuri puistossa kahden perheen kanssa, jossa molemmissa meidän lapsen ikäinen isosisko ja vuoden ikäinen pikkusisarus. Kyllä siinä tunsi itsensä ja oman lapsensa aika ulkopuoliseksi niiden jutuissa :( Miksi me ei voida onnistua!

Viimeksi muokattu:
Popcorn78, me ollaan käyty juurikin Karilla, en voi muuta kuin lämpimästi suositella. Asiansa osaava herrasmies. On joka kerta muistanut mitä juuri minun hoitooni liittyy, on muistanut pieniä yksityiskohtia myöten miten entiset hoidot kulkeneet ja koko ajan on ollut sellainen olo, että varmoissa käsissä mennään eteenpäin. Kaikkiin kysymyksiin on tullut vastaus ja olen kerran jopa epävarmassa tilanteessa voinut keskustella hänen kanssaan viikonloppuna asiasta puhelimitse. Eli todella asialleen omistautunut lääkäri!

Mulle ei kyllä muutenkaan tuolla klinikalla ole yhtään tullut sellainen "rahastuksen maku". Kaikki testit ovat olleet tarpeellisia, itse pyysin esim. yhden hormoni testin, jonka nimeä en nyt muista, mitattiin missä jamassa munasarjat ovat sekä ylimääräisen hcg-verikokeen, niihin suostuttiin toki heti ja hyvä niin, molemmista kun tuli onneksi hyvät tulokset. Kaikki on hoitunut tuolla klinikalla kyllä kiitettävän arvoisesti, kätilöillä on ollut aikaa jutella kun mieltä on jokin painanut ja muutenkin, olen tykännyt kyllä tosi paljon koko paikasta.

Kylläpä nyt tuli ylistävää tekstiä mutta ihan syystä! :)

Isot pahoittelut negan testanneille. :(

tiiku13, ihailtavasti jaksat odottaa testaamista, paljon plussatuulia sinne.

ON: paksusti voidaan, kiitos kysymästä! :) Aika jäätävä pahoinvointi vain vaivaa, samoin supervetämätön olo. Mutta mitä sitä ei tässä nyt kestäisi. Keskiviikkona on ultra, jännittää ihan kauheasti.

Nopeastintäältä shoppailun lomasta vastaan, että taas tehty positiivinen raskaustesti, jopa tummempi kuin keskiviikkona, MUTTA tuhru on tänään hieman yltynyt ja on jo punaista. Huomenna selviää paljon. Jännittää, mutta enpä osaa toivoa mitään ihmettä.

Kiitos Athenais tiedosta ja ylistyksestä, negan saamisen tuoma tuska on jo pikkuhiljaa muuttunut toivon täyttämään odotukseen. Kuulostaa siltä että meille osui kohdalle juuri oikea lääkäri, joka tuo meille sen toivotun tuloksen.

Melinda: ihme juttu, jospa sittenkin? Peukkuja!

Ciram: no munkin mielestä on omituista jos reseptejä ei loppuvuodesta saa koko hoitoon kerralla, jos hoito tammikuun aikana. Varsinkin jos hoito alkaa jo joulukuun puolella. Miten ne muka niitä sitten tarkkailee?

Neitoperho: höh, tylsää. Kyllä oli murheellinen marraskuu, mutta toivotaan että tammikuu on toivoa täynnä. <3

En tiedä kyllä yhtään yksityistä Kuopiosta, en ole vielä ottanut selvää. Käydään hoidoissa KYSin ivf-klinikalla. Kai me nyt käydään kaikki mahdolliset hoidot eka julkisella ennen kun hakeudutaan yksityiselle. Eli siis yksi icsi enää maksimissaan.

Mä siis sain ne lääkereseptit sillon kun halusin, mut hoitaja sanoi jotain, et KELAlta voivat tehdä jotain pistotarkastuksia et onko ostanut lääkkeet "liian" ajoissa. Meillä oli vielä reilusti aikaa hoitoon, mut sain silti ne reseptit. Käsitin et jos ne olis KELAlta jotain tarkastellut, niin olisin saattanut joutua maksamaan ne lääkkeet itse.

Jos tuo maksukattojuttu pätee kuten muissakin lääkkeissä, niin apteekki saa toimittaa ns.pienen annoksen ennen vuoden vaihdetta, ei siis 3kk lääkesatsia kuten yleensä, Kela on siitä kovin tarkka. Mutta siis jos resepti on, niin hakemaan vaan..
Melinda, kovasti onnea huomiseen, ilmoittele! Jospa tänne jollekin ees mukava joulunodotus suotaisiin.:heart:

Briitta: mäkin oon jotenkin ihmeissäni joutuessani jo neljänteen IVF/ICSIin. Mä kun kuvittelin meillä tärppäävän helposti :ashamed:

Tiikulle
tsemppiä vikoille piinapäiville!

Toivotaan, Melinda, että plussa tuosta vielä vahvistuisi!Kertoilehan sitten miten kävi.

Miksi meillä ei saa noita reseptejä, jos se muualla kerran on mahdollista :mad: Taas tulee sellainen olo, että olisi pitänyt vaihtaa klinikkaa, mutta ei viitsisi enää vikaa kertaa varten.

Päätin jatkaa vielä lugeja, niin ei voi sitten ainakaan omaan piikkiin sitä negaa laittaa. Tiiku on kyllä ihan oikeassa, että ehkä kannattaa odottaa sinne pp14 asti, ennen kuin tulosta voi pitää lopullisena. Hah, miten niin haluaisin epätoivoisesti sitä plussaa... :D

Viimeksi muokattu:
Voi popcorn niin pahoillani negasta :( tosi mahtavaa jos teillä on mahdollisuus mennä yksityiselle klinikalle! Kenes kaa nyt dissaan Naikkaria ;)

Neitoperho! Voikun testi vielä muuttuisi, koska olethan melko ajoissa :) itse olen miettinyt voiko pas:sa alkio kiinnittyä myöhässä?

Kirsi mäkin jotenkin ajattelun, että tää toinen köy helpommin. Että kroppa olis vastaanottavaisempi kun kerran jo kokenut raskauden. Vielä kun meillä poika onnistui 2. Ivf/icsi:n ensimmäisestä siirrosta. (Ekassa ivf:sä yksikään munasolun ei hedelmöittynyt)

Tiikulle onnea viimeisiin piinapäiviin, tulisipa plussa! Onko ollut minkäänlaista oirehdintaa?

Melinda pp19 ja piina jatkuu

Briitta itse olen juuri Kuopiossa hoidossa yksityisellä. Lupauksen tiloissa toiminut klinikka vaihtoi juuri omistajaa ja toimii nyt nimellä inova klinikka. Olen kyllä ollut tyytyväinen. Maksaa tietysti paljon, mutta en ole kokenut hoidon olevan "rahastusmeininkiä". Ainakaan meidän kohdalla ei tehty mielestäni mitään "turhia tutkimuksia".

Hei kaikille!

Olen lueskellut ketjua jo tovin ja elänyt kanssanne mukana onnen hetkissä ja pettymyksissä toivoen, että minun ei tarvitsisi osallistua keskusteluun (vaikka täällä niin ihana tsemppaamisen ja tukemisen ilmapiiri onkin!). Mutta nyt on viimeinen luomuyrityskierto taas päättynyt kuukautisiin ja ensimmäinen pas olisi toivottavasti tässä kuussa tulossa.

Vähän taustaa. Meillä on vuosi sitten 1. IVF:n tuoresiirrosta syntynyt poika. Lapsettomuuden taustalla on endometrioosi. Olemme imetyksen ajan yrittäneet luomusti saada pikkukakkosta alulle, mutta suureksi pettymykseksi se ei ole taaskaan onnistunut, vaikka olen ovuloinut normaalisti. Nyt on imetys loppunut ja kuulemma heti saa yrittää passia. Teillä oli aikaisemmin ohimennen puhetta polyspermiasta eli siitä, kun useampi siittiö pääsee munasolun sisään. Meillä saatiin punktiossa kerättyä paljon kypsiä munasoluja, mutta suurimmassa osassa tapahtui polyspermia ja lääkärin mukaan munasolun jakautuminen päättyy yleensä siihen "virhetilanteeseen". Näin ollen pakkaseen saatiin lopulta vain kolme alkiota kahteen olkeen. Laadusta minulla ei ole tietoa. Runsaan polyspermian takia seuraava hoito meille on icsi, jos passeista ei tulosta synny. Syytä tuohon polyspermiaan en kysynyt, mutta endometrioosihan tunnetusti usein heikentää munasolujen laatua.

Meillä kävi aivan uskomaton tuuri, että heti ensimmäisestä tuoresiirrosta syntyi lapsi, joten nyt tuntuu, ettei uudestaan voi kovin hyvä tuuri käydä. Olenkin henkisesti valmistautunut uuteen hoitoon (vaikka kuten tiedätte, eihän se pettymystä helpota). Tietenkin juuri tähän väliin minulle tuli pitkä kierto ja ovuloinkin yleensä vähän myöhään, mutta toivottavasti päästään ensimmäiseen yritykseen vielä tässä kuussa.

Tervetuloa, joku_raja, ja onnea pas:iin!

Briitta, mitä ultrassa näkyi? Sovitteko toimenpideajat? Toivottavasti ei ollut yhtä dramaattinen käynti kuin viimeksi.

Meillä yhdeksän follia jatkavat kypsymistään mutta vain huomiseen, jolloin onkin jo irrotuspiikin vuoro. Punktio tehdään torstaina Helsingissä ja edessä on ennakoidusti pitkä viljely, viisi päivää. Eivät edes siirrä neljän päivän viljelyn jälkeen maanantaina, joka olisi seuraava arkipäivä, vaan pitää katsoa se koko viisi päivää tiistaihin asti. Maanantaina aion soittaa labraan ja kysyä, onko siellä mitään jäljellä enää edes silloin. Mua vähän jänskättää soittaa sinne, aiemmin olen soittanut vaan "onko siirrettävää" ja vastaus on ollut kyllä tai ei. Ikinä eivät ole tehneet selkoa siitä, kuinka monta alkiota on jäljellä, mikä niitten tilanne on tms.

Phuuh, nyt voi lopettaa jännittämisen. Se hcg oli 141 eli noussu liian vähän. Nyt saan lopettaa lääkkeet ja suunnata katseen tulevaan siirtoon. Joka siis vasta ens vuonna..

Harmittaa, mutta ei kai sille mahda. Vielä parin viikon päästä kontrolliverikoe. Sit toivotaan ettei tulis mitään 60päivän kiertoa, että pääsis taas yrittämään.

Tervetuloa joku_raja ja toisaalta pahoittelut, että joudutte taas turvautumaan hoitoihin. Mutta toivotaan, että nytkin tärppää nopeasti!

Huh, onpas Aleksalla tulossa tosiaan pitkä viljely :O Miksiköhän neljän päivän ikäisille ei tehdä siirtoa? Tsemppiä punktioon! Ihan hyvänkuuloinen saalis teillä on.

Melindalle vielä pahoittelut. Toisaalta on varmaan kiva saada piinapäivät vihdoin päätökseen.

Me päätettiin siirtää vika hoito todennäköisimmin maaliskuulle. Ei näytä siltä, että kerettäisiin aloittamaan se ennen vuodenvaihdetta, kun luget nyt pitää vuodon poissa, eikä sitten tavallaan ole enää mitään kiirettä sen tekemisen kanssa, kun hoitokatto nollautuu joka tapauksessa. Helmikuussa lähdetään lomalle, eikä haluta riskeerata loman onnistumista minkään komplikaation takia. Ja saapahan sitten kroppa taas hengähtää kunnolla ilman että tarvitsee miettiä, vaikuttiko edelliset hormonit vielä huonoon munasolujen tuotantoon. Edelliset hoidot ollaan tehty ehkä vähän liian nopeassa tahdissa. Siinä kyllä menee lopullisesti toivo alle 4 vuoden ikäerosta, mutta ei kai se taas parista kuukaudesta oo kiinni... Tärkeintä on kuitenkin onnistua ja päädyttiin että näin pystytään maksimoimaan sen todennäköisyys. Jos siihen nyt mitenkään pystyy itse vaikuttamaan :ashamed:

Neitoperho, pp12

Totanoin, Melinda, jotainhan siellä on, jos hCG on noussut, eikö..?

Päiviä en muista, mutta edelliskerran piiniskaverilla kaksi vuotta sitten hCG oli vain 80 siinä vaiheessa kun olisi pitänyt olla jo yli sadan. Sit ultrassa erittäin kokenut lääkäri ei löytänyt tasan yhtään mitään, ja kaavinta määrättiin tehtäväksi viikon päästä. Muistan kun manailtiin yhdessä, että olisivat nyt sitten tehneet sen edes saman tien. Viikon päästä ultrassa näkyi oikeita viikkoja vastaava sikiö ja kaikki oli ok. Tyttö vietti 1,5-vuotispäiviään viikonloppuna. Oltiin synnytyslaitoksella yhtä aikaa ja itkettiin siellä yhdessä kun muisteltiin, että kaavinta-aika oli jo merkittynä kalenteriin.

Että tuota normaalistihan sitä hCG:tä on elimistössä vissiin joku 5. Kai se lääkäri jotain arvaili mitä siellä on meneillään..?

Aleksa apua mikä tarina! Voi miten ihanasti päättyikään <3

Siis mä oon ihan pihalla koko tästä hommasta. Eilen tein illalla Clearblue digin joka näytti raskaana 2-3 viikkoa. Mutta hoitaja sanoinettä olisi pitäny viikossa nousta enemmän. Ja niin mun omienkin laskujen mukaan. Viikko sitten hcg oli 14, nyt olis pitäny olla yli tuhat jos tuplaantuu päivässä.

Olisihan se kiva tietää miksi arvo on noussut jos siellä ei mitään ole ollut. Kun kysyin asiasta, hoitaja totesi jotain biokemiallisesta raskaudesta. Niin ja en siis ole päässyt lääkärin kanssa kertaakaan puhelimessa juttelemaan.

Multa otettiin myös sokeri- ja insuliiniarvot, koska tän PCO:n takia Metformiinit haluaisin. No sokerit oli 5,4 eikä se hoitaja siihen mitään kommentoinut. Kuulemma sitten 2viikon päästä. Kylläpä turhauttaa.

Kenelläkään muulla pcota/metformiinia?

Yhteistyössä