Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

Kiitos neitoperho83!

Kerron vähän meistä ensin, luen ketjua vielä myöhemmin läpi enemmän. :) En tiedä kyllä mitä kertoisin, mutta tässä tulee.

Eli olen (vasta) 23v ja mies 25v. Ensimmäinen lapsi sai alkunsa puolen vuoden yrityksen jälkeen luomusti. Toista on yrittämällä yritetty ja oltu yrittämättä nyt reilu kaksi vuotta. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen käytin 3kk ehkäisyä, sen jälkeen ei ole ollut mitään käytössä.
Kierto on melko säännöllinen, päivän tai parin heittoja.

Tänään suru iski suurimpana kuin koko aikana. Minulla on ollut päivänselviä raskausoireita ensimmäistä kertaa tämän kahden vuoden aikana. Tissit pingottaa, mahaa turvottaa, mahaa nipistelee, palelen, mielialamuutoksia, järjetön väsymys, mahtava hajuaisti, menkat myöhässä ja ruoka maistuu. Hyvä, etten jo kuuluttanut koko maailmalle, että olen raskaana. Onneksi en- kävin eilen ostamassa oikein clearblue digitalin, että saan lukea kirjaimin, että raskaana olen. Aamulla sen testin sitten tein.. ei raskaana. Tänään pitäisi menkat alkaa. Oireet jatkuu.

Ehdin typeränä jo suunnitella kaiken valmiiksi. Ennen on voinut luottaa ainakin omaan itseensä, mutta nyt alkaa ilmeisesti psyykekin temppuilla, kun noin selvät oireet ilmaantuu. Pettynyt ja surullinen, siinäpä ne tämän hetkiset tunteet. Ja vihainen olen itselle ja omalle kropalle.

Olemme näissä hoitoasioissa päässeet vasta siihen päätökseen, että aiomme tutkimuksiin hakeutua. Jaksaisiko joku kertoa vähän siitä alkuvaiheesta, mitä on odotettavissa ja miten prosessi etenee? Olen varautunut siihen, että jonot ovat pitkiä.

Kun meillä kuitenkin on jo yksi lapsi, niin en ole aiemmin uskaltautunut tutkimuksiin. Ehkä ajattelen, että kokonaan lapsettomat ovat etusijalla ja minulla olisi mahdollisuus raskautua luomusti, kun kerran on niin käynyt. Alkaa ajatukset pyöriä pelkästään näissä asioissa ja se haittaa muuta elämää. Ilmeisesti nyt odotellaan, että menkat alkaa.. taas.

Tässä teille konkareille tämmönen natiainen siipien suojaan, toivottavasti mahtuu. =)
 
En usko, että lapsettomuushoitoihin pääsyssä mitenkään suositaan niitä, joilla ei ole luomulapsia. Eiköhän se sama 1v yritysaika päde kaikille. Joku muu osaa varmaan kertoa paremmin jonoista ja hoitokäytännöistä, kun me hakeuduttiin suoraan yksityiselle (miehen syöpähoitojen takia ei oltaisi päästy julkiselle vielä). Mutta perustestit taitaa kuulua kaikille: naiselle verikokeet ja ultra, miehelle simppatesti ja molemmille sukupuolitautitestit. Sitten kai varioidaan tilanteen mukaan, tarviiko naiselle tehdä mitään tarkempia aukiolotutkimuksia tms. Mies pääsee kyllä aika helpolla ;)

ON: Itkettää, oksettaa, väsyttää... vähän kuin olisi raskaana, mutta ilman raskautta vain. En muista, että mulla ekalla kerralla olisi tullut näin pahat oireet puregonista ja orgalutranista, mutta nyt on tietty annos tuplattu siihen verrattuna. Lugeista taas saan aina 2 viikon PMS oireet. Mies raukka! :D

Jännittää jo huominen ultra. Entä jos sieltä ei löydykään tarpeeksi isoja soluja? Joudutaanko taas keskeyttämään yritys? Join eilen juhlissa lasin punaviiniä googlailtuani ensin nopeasti, onko alkoholin käytölle jotain rajoituksia IVF:n aikana. En löytänyt. Jälkikäteen googlailin lisää ja moni oli saanut ohjeeksi olla kokonaan ilman. Nyt on morkkis :ashamed:
 
epplu
täällä toinen joka kärsii lapsettomuudesta ensimmäisen luomun jälkeen. mies ei oikein meinaa ymmärtää et jotain on nyt vikana. hän nyt muutenkin arka kaikenmaailman lääkäreihin menoissaan. itse vain tiedän minuutilleen suurinpiirtein ovulaationi ja todellakin ajoitettua hekumaa ollut kohta vuoden.
mämeinasin tuonne terveysasemalle soittaa ja kysyä sielt. kun yksityiselle meidän on todella vaikea lähteä kun matkaa on yli 100km suuntaansa.
 
Kiitos kommenteista :)

millionnea Minä oon toivonut kuukausi toisensa jälkeen, että kyllä se nyt tällä kerralla nappaa kun on "semmonen tunne" :p Eipä nappaa ei, kaksi vuotta takana näitä omia yrityksiä. Mäkin kyllä tunnen oviksen tarkasti, mutta ei se auta.
Meillä mies on enemmän innokas näihin tutkimuksiin, tai minäkin, mutta vähän pelottaa mitä tuleman pitää. Mulla on kyllä tapana murehtia asiat eteenpäin niin pitkälle kuin vain on mahdollista! :)
Tsemppiä teillekin alkuun, koitetaan saada pyörät pyörimään niin sais tietoa onko jotain vialla. :)

neitoperho88 Tsemppiä, toivotaan, että hyvin käy!
 
Päästiin eilen alkionsiirtoon ja saatiin jopa pakkaseen yksi olki (kuudesta munasolusta 3 hedelmöittyi). Alkiot olivat kuitenkin huonolaatuisia, joten mahikset ei oo kovin hyvät :( Niissä oli enemmän tai vähemmän fragmentoitumista, joka heikentää kiinnittymismahdollisuuksia ja aiheuttaa keskenmenoja. Harmittaa, että sen kerran, kun saadaan jotain aikaiseksi niin sekin on täyttä sekundaa! Kai mun munasarjat on sitten jo kolmekymppisenä täysin näivettyneet :'( No, onneksi on lyhyt kierto niin ei tarvitse jännäillä kovin pitkään. Viimeksi vuoto alkoi pp8.
 
Eipä täälläkään mitkään juhlalliset fiilikset oo... Eka viikko meni pahassa olossa aina iltasin, nyt pp10 alko pieni tuhru vuoto ja kovat menkkakivut. Sit taas eilen helpotti, ei tuhru, pientä juilimista alavatsassa. Ja tänään taas hailakkaa vuotoa ja menkkakipuja :(
Vielä ois se yks olki pakkasessa ja sen jälkeen pääsee jonottelemaan uuteen hoitoon... Mä en todellakaan usko PASien onnistumiseen!!

Toivon onnea kuitenkin teille muille!:heart:
 
Pitäiskö tänne tehdä sellainen lista, jossa olis tilastoa missä vaiheessa hoitoa kukin on menossa? Tietäisi vähän onnitella plussaajia ja toivottaa tarrasukkia piinailijoille :)

Itsellä on tällä hetkellä pp11 menossa ja oireita on ollut koko tuon ajan. Ne ovat olleet enemmän niitä raskausoireita kuin mitään kuukautiskipuja tms. :p Että toivotaan parasta ja pelätään pahinta <3
 
Täällä odotellaan ovisplussaa että päästäisi siirtoon. Huonolta näyttää, koska meillä siirrettävä on blastokysti, joten sitä ei voi siirtää seuraavana, eikä sitäseuraavanakaan päivänä ovisplussasta.

Tänään oli siis vielä negaa, ja jos huomenna on plussaa, niin siirto osuisi enemmänkin lauantaille, enkä usko että lauantaina tehdään siirtoja. Viime to ultrassa oli yksi follikkeli jo 16mm...eikö se kasvuvauhti ollut jotain 1-2mm/päivä??

Onkohan täällä kaikki nyt ihan niinkuin pitää?

Neitoperho onnea kuitenkin matkaan. Eivät he siirrä ellei alkiolla ole mahdollisuutta raskauteen :), näin mullekin joskus sanoivat. Peukut täällä sullekin pystyssä :)!!
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ajatus TeaPot! Kelpaisikohan tällainen listan alku (laitoin sinne vain muutaman nimen, kun en osaa täyttää muiden puolesta, mutta täyttäkäähän itse itsenne, jos tämä vaikuttaa hyvältä). Vai onko parempi jos lista on ekalla sivulla (en tiedä mite sen sinne saa)?

HOIDOISSA:

Susirouva.......................?............................

PIINAILIJAT:
(rivin lopussa testipäivämäärä)

Neitoperho83 ................. 3.IVF/ICSI .............. 13.9
TeaPot.......................... ?............................?
 
Ja vielä piti lähettää TeaPotille tsemppiä viimeisiin päiviin! Pidetään peukkuja, että oireet pitäisivät paikkaansa.

Susirouva: meillä ainakin tehdään (yksityisellä) siirtoja myös lauantaisin aamupäivisin, mutta taitaa vaihdella klinikkakohtaisesti.

ON: Naurettavan pitkällä tuo oma testauspäivä, kun mun luteaalivaihe ei koskaan ole kahta viikkoa. Mutta jos kävisi niin ettei vuoto alkaisikaan viikonloppuna, niin kai se pitää sinnitellä tuonne asti. Pikku-realisti mun sisällä sanoo kyllä että sellaisesta on kyllä turha edes haaveilla :LOL:
 
Listaa ei saa enää etusivulle, jos ei sitten joku aina muokkaile sitä joka on tämän ketjun aloittanut. Yhdessä toisessa ketjussa kukin aina muokkaa itse sitä ja kopioi uusimman listan ja muuttaa siihen vain omia tietojaan... Että varmaan tuo olisi hyvä ettei aina ekasta sivusta tartte ettiä jotain tietoja ja aina tietää että jotain on päivitetty kun lista on tullut. :) (ja helppo bongata se uusin kun lukee vaan sen lähettäjän nimimerkin ;) )

Tässä muokattu lista:

HOIDOISSA:

Susirouva.......................?....... .....................

PIINAILIJAT:
(rivin lopussa testipäivämäärä)

Neitoperho83 ................. 3.IVF/ICSI .............. 13.9
TeaPot.........1. PAS (IVF/ICSI, 2011).........6.9.2013
 
Unohtu eilen hämmennyksessä kirjottaa tänne...

Labrassa kävin ja sain iltapäivällä puhelun, et tulos on POSITIIVINEN!! :D
Nyt siis ollaan varovaisesti raskaana :heart: En kyllä usko, ennen ku tämä ultralla mulle todistetaan ;) Nyt vaan toivotaan et tilanne pysyy samana!!!
 
Onnea Mizze!! :)

Soittelin tänään NKL:lle, ja sanoivat että voin lopettaa oviksen tikutuksen. Ovista ei sitten kai koskaan tapahtunutkaan!!

Seuraavassa kuussa uusi yritys?

Olen kyllä tosi onnellinen tuosta yhdestäkin ihmeestä, ja vaikka toisen vielä riemusta kiljuen "ottaisin", niin ei tämä nyt enää niin kirpaise kuin silloin ensimmäistä yrittäessä. Onhan se nyt kuitenkin jo aivan upeaa että on yhden vauvan saanut :).
 
TeaPot, ahaa, mulle tämä ovuloimattomuus on/olisi ihan uutta. Kai sitä lääkkeellistä sitten lähdetään kokeilemaan ellei näin onnistu. Mutta ei tosiaan ole ennen kokeiltu kun aina ennen olen ovuloinut. Mietin vielä että jos nyt kuitenkin ostaisin vielä uuden ovistestin ja kokeilisin huomennakin vielä...

Lääkäri soittelee kyllä jos on verikokeitten ja edellisen ultran perusteella sitä mieltä että vielä kannattaa testailla.

Sulla tehtiin tämäkin siirto sitten vissiin" lääkkeellisesti". Toivottavasti tulee +!! :)
 
Mulle on todettu PCO (monirakkulaiset munasarja-oireyhtymä), joka aiheuttaa sitä ettei tule ovulaatiota eikä munasolut kasva tarpeeksi suureksi. Sen takia mulle heti kokeiltiin IVF-hoitoja ja jätettiin inseminaatio-yritykset heti pois laskuista.
Kannattaa tuostakin kysellä jos sitä ei ole tarkemmin tutkittu aiemmin!
 
Kiitos taas vastauksesta TeaPot :).

Meitä on kyllä tutkittu? tai ainakin hoidettu lapsettomuusklinikalla parisen vuotta, eikä tuona aikana ole tullut mitään lapsettomuuden syytä ilmi. Munarakkulat mulla kyllä kasvaa ja "kehittyy". Punktoitaessakin tuli 16 joista 15 hedelmöittyi ja jakautui.

Toivottavasti nää ei ole mitään vaihdevuosioireita vielä...:|. Iän puolesta voisi ollakin.
 
Ihania uutisia Mizze :heart: Nyt vain toivotaan että pikkuinen pysyy kyydissä!

Mäkin olen jo ehtinyt pyöritellä ajatusta siitä, että esikoinen jää meidän ainoaksi lapseksi. Ihan noin tyynesti en osaa vielä sitä ottaa, kuin Susirouva, mutta kai siihenkin ajatukseen tottuu jos nämä hoidot päättyvät tuloksettomana. Jos tästä yrityksestä ei tärppää, meillä on neljäs ja viimeinen ICSI marraskuussa (jos saan miehen siihen vielä suostumaan). Ja jos ei siitäkään tule mitään, niin ei enää jatketa hoitoja. Harmittaa erityisesti esikoisen puolesta, jos ei saa ikinä sisarusta :'(
 
Joo siis Neitoperho, kyllä se siis muakin kirpaisee jos ei koskaan toista lasta saada. Nytkin harmittaa tosi paljon että ei tullut ovisplussaa tässä kierrossa ollenkaan :(.

Mutta mä olin ihan varma etten koskaan tule yhtäkään lasta saamaan, ja sen puolesta katson vieläkin joka päivä tuota tuolla konttaavaa kuin maailman suurinta ihmettä :heart:.

Että silleen tuntuu kuin olisi lottovoittaja jo nyt, olen saanut enemmän kuin olisin ikinä osannut ajatella :). Että sinänsä tämän toisen yrittäminen on mulle erilaista kuin sen ekan. Totaalinen lapsettomuus on kyllä todella todella raskasta :(.

Mietin muuten että ovistestissä oli vikaa. Päivämäärä siinä meni umpeen ihan nyt parin kuukauden sisällä, ja tänään tein vielä yhden ovistestin uudella testillä missä viimeinen käyttöpvm on v.2014, ja tähän tuli paljon vahvemmat siniset viivat kun siihen edelliseen testiin milloinkaan. Siihen kun ei tullut kun iiihan hailut viivat heti alusta asti. Sekava selitys, toivottavasti pointti tuli kuitenkin esille :).

Mutta ens kiertoon lähdetään sitten taas kokeilemaan että josko saataisi se ainokainen siirrettyä.
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :heart:

Täällä ollaan edelleen pelonsekaisin fiiliksin vaikka toistaseks kaikki ok... Yritän kovasti olla miettimättä asiaa, mut mut....

TeaPot mulla myös PCO ja puuttuvat ovikset. Meille kyllä tehtiin kaik maholliset, ennen ku päästiin IVF hoitoihin! Onneks toi muru sai alkunsa heti ekasta hoidosta :) Tää kakkosen alulle saanti onkin sit vetäny pakkasen tyhjiin vaik siel olikin 12 alkiota.. Vielä jäi 2 pakkaseen odottamaan :) Tosin toivon et niitä ei nyt tarvita vaan tämä murunen jaksaisi mukana syliin asti!! :)
 
HOIDOISSA:

Susirouva.......................?....... .....................

PIINAILIJAT:
(rivin lopussa testipäivämäärä)

Neitoperho83 ................. 3.IVF/ICSI .............. 13.9



PLUSSANNEET:
Nimimerkki.................hoito.................laskettuaika
TeaPot.........1. PAS (IVF/ICSI, 2011).........??? (joskus toukokuussa 2014)
 

Yhteistyössä