Palstan viherpeukalot, mitä on tulossa kesäpihaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniHelena71harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnniHelena71harmaana

Vieras
Mulla esikasvatuksessa daaliaa, gladiolukset, montbretiaa, freesioita, anemonet, sparaxikset, siemenestä isoa samettikukkaa ja kyönnöskrassia. Taimena ostan myöhemmin yrttejä (minttu, basilika, rosmariini ja persilja) ja lobeliat.

Ei malttaisi odottaa että kesä tulee ja pääsee laitteelmaan ulos :)

Kurpitsaa, kukkakaalia, perunoita, paprikaa...
Yrteistä näyttäisi ruohosipulimättäät kasvaneen jo komiasti pihalla. Samoin metsämansikan taimet :)
Lisäksi hankin taimina amppelitomaatteja, amppelimansikoita sekä vadelmapuskia. Pari marjapensasta pitää näköjään myös uusia, kun ovat joutuneet talvesta kovan kohtelun kohteeksi :(
Sitten olis vielä kasvimaalle kylvettävänä porkkana, salaatti, tilli ja persilja sekä tietysti sipulia.

Kukkasista en tiedä. Katsotaan mitä mitä nurmikon läpi tänä vuonna jälleen puskee...

Daalia, gladiolus, joitakin perennoja (liljoja, punahattua, jotain muutakin kun muistais mitä), hyötytarhaan persiljaa, salaattia, perunaa, pojalle auringonkukkia, tuoksuhernettä, kurpitsaa, pikkuporkkanoita, jne. Jotain köynnöksiä, mm ruusupapua.

Muutama amppeli ja runkomarketta on jo varattu puutarhalta ja samalla kuolasin kesäkukkaset. Mulla varmaan menee 300e kesäkukkasiin, kun tungen tuon auton viimeistä senttiä myöten. Mä haluaisin kaiken lisäksi vielä muutaman ruukun lisää :ashamed:

Joo ja perennojen taimia ostin jo puutarhamessuilta. Löysin kaipaamaani kellokärhöä, mikä oli kiva. Lisää kärhöjä ostan mm ruukkuihin (loppukesästä takapihalle).

Tietty kaikki se mitä on jo tuolla, mm 7 omenapuuta, mansikkaa, mustikkaa (uusia taimia voisi ostaa), vademaa, herukoita, karviaisia. Luumuista ja tyrnistä ei tule vielä satoa.

Puoliakaan kukkien nimistä en muista.. Mutta yritetään.. Tänä vuonna olen istuttanut Jättidaalioita, erilaisia Liljoja, tulppaaneja ja Narsisseja, Atseleijan, Kamelioita, Pioneita ja syreeni pensaan ja sitten jotain mitä en enää muista mitä:D. Sitten jo viime vuoden istutuksia, tämän vuoden satoa on valkosipuli ja kevätsipuli. Ruukku kasvatuksella myös tomaatti, vesimeloni ja hunajameloni, sekä herkkusieni. Niin ja vadelma ja mansikka.
Pihasta löytyy jo valmiiksi bambua, erilaisia "kiinalaisia heinäkasveja" (kasvaa n.2m korkeaksi joka kesä), Pampa ruohoa yms.. Viivirypälettä, villiviiniä, omppu-kirsikka-luumu puut, "mantelipuu" (uskomatoman ihanat vaaleanpunaset kukat keväisin!). Vielä tänä vuonna antaa myös (toivottavasti) japanilainen ihmekukka hyvän kukkasadon.

Siemenestä kasvatan:
Värinokkonen, silkkikukka, Isokirjopeippi, Ahkeraliisa, sinisievikki, kirjokierto, jaloakileija, kesämalvikki, tarhapetunia ja unikoista oopium-, kalifornia- ja silkki-.

Ekaa kertaa siemenestä kasvatan ja mulla nyt jo ongelma, kun en raaskis karsia taimilaatikosta mitään pois vaikka tila loppuu kesken :ashamed:
Partsikukiksi yksvuotiset ja ne mitkä säilyy hengissä sisäkukiksi.

Yhteistyössä