Palstan pakko-oireiset, hoi! :D

harmaana minäkin
Mulla ei on aina ollut tuota tarkistelua, mutta onneksi van pari juttua kerrallaan, sitten ne menevät ohi ja tulee joku toinen. Tällä hetkellä ei ole kuin pakko tarkistaa herätyskello ennen nukkumaan menoa noin 10 kertaa, että se on päällä. Monesti vielä unen rajamaillakin on pakko pakottaa itsensä tarkistamaan vielä kello.

Pahin juttu mulla on pakko-ajatukset, esim. veitsen näkeminen pelottaa, kun pelkään että isken sillä itseäni tai perheenjäseniä. Parvekkeet pelottavat myös, koska tulee aina ajatus hypätä alas, tai jos olen vaikka lapsen kanssa parvekkeella, pelkään että heitän lapsen alas. Usein mulla noi pakko-ajatukset ovatkin muiden tai itseni vahingoittamiseen liittyviä.

Jos odotan junaa, aina kun juna on tulossa, ajattelen että mitä jos hyppään sen eteen. Siksi menen aina kauemmas odottamaan, enkä katsele kiskoille.

Kun ajan autoa, näen aina sieluni silmin kaikkein vaarallisimmissa kohdissa kuinka ajan tieltä ja murskaudun. Eniten ahdistaa korkeat sillat, tai kohdat joissa on kallioita heti tien vieressä.

Noita on paljon erilaisia.

En ole puhunut näistä koskaan mistään. Olen kärsinyt monta msennusta, useita lieviä ja keskivaikeita jaksoja sekä kaksi vakavaa masennusta. Olen käynyt kaksi eri terapiajaksoa, pari vuotta kerrallaan, viimeisimmästä on aikaa jo 7-8 vuotta. Masennuslääkkeitä olen syönyt elämässäni vuosia, nyt en ole niitä käyttänyt muutamaan vuoteen.Mutta kyllä nuo jutut joskus häiritsevät.

Ja joku voisi kertoa että ovatko nuo ihan tyypillisiä pakko-ajatuksia nuo itsensä tai muiden vahingoittamiseen liittyvät.
 
eras vierailija
Mua kiinnostaa se, etta kun tuolla aiemmin kerroin teille pakko-oireiden syyn ja kuinka siita paasee eroon, ketaan ei kiinnosta. Mua ainakin auttaa elamassa todella paljon se etta en enaa rapyttele ja hankaa silmia, pystyn lukemaan normaalisti, en istu tuntikausia vertailemassa huoneen varisavyja toisiinsa ja laittamassa niita tummuus- ja savyjarjestyskeen.
Jos et (kuka tahansa, eio kukaan tietty) halua paasta oireistasi eroon, voisin kuvitella etta syyna on se etta tallainen erikoisuus tekee omassa mielessasi itsestasi erilaisen ja jotenkin vahan arvokkaamman, eli ongelmia loytyy jostakin syvalta itsearvostuksesta, jos pitaa karsia jostain vaivasta etta pitaa itsestaan vahan enemman. Taustalla voi olla masennusta tai muuta sen tyyppista.

t. itsekin aikoinaan bipolaaristaan jollain kierolla tavalla ylpea, nykyaan vain haluan olla terve ja oikea oma itseni silla se todellakin riittaa ja on parempi kuin sairas mina
 
"luppis"
Mielenkiintoinen ketju!!

Oon aina kuvitellu ettei mulla mitää pakko-oireita ole, mutta kumma kyllä ketjua lukiessa jouduin kääntää pääni toiseen suuntaan ja toteamaan et kyllä niitä mullakin on. :D

Yks on just toi avaimet / koti oven lukitus. Avaimet on pakko pitää kädessä ja tuijottaa niit samalla ku laitan oven lukkoon ja rynkytän ja varmistan et ovi on varmasti lukossa. Mies on monet naurut tosta saanu itellee.
Toinen on kahvinkeitin. Se kirottu laitos ei osaa itseään sammuttaa meillä joten sitä tulee sit varmisteltua hiukan liiankin usein et onko sammutettu tms. :D
Kolmantena tulee kammo ajaa talvikeleillä pitkiä matkoja. Ajatukset alkaa laukkaa kamalaa vauhtia ja luon mielessäni kamalia kauhukuvia siitä kuinka ajaudun jonneki rekan alle tai auto ajautuu ojaan kovassa vauhdissa tms. Eniten siin pelottaa se jos kyydissä sattuu olemaan mies tai joku muu rakas ja tärkeä ihminen. Pelkään että mun ajovirheen takia toinen kuolee ja mä jään henkiin. Tiiän typerää ajattelua, mutta tota tapahtuu hyvin usein. Toki taustalla saattaa olla eksäni teot jotka vain vieläkin vaikuttavat minuun pahoin.
 
Kuinkahan monelta on mitattu kilpirauhasarvot, joilla on pakko-oireita? Ja sitten jos onkin mitattu, niin ei sekään sulje 100% pois kilpirauhasen vajaatoimintaa, mikäli arvot sattuvatkin olemaan viiterajojen sisällä. Ainakin jos teillä on myös seuraavia oireita niin kilpirauhaslääkitystä olisi hyvä kokeilla.

Huonontunut kestävyys ja yleiskunto
Alentunut energiataso
Kyvyttömyys pidellä lapsia pitkään sylissä

Käsivarsien täydellinen voimattomuus
Krooninen lievä masennus
Jatkuva palelu
Kylmät kädet ja jalat

Korkea kolesteroli
Liikunnasta aiheutunut lamautuminen tai heikotus
Kova uloste
Ummetus
Kulmakarvojen katoaminen tai ohentuminen
Kuivat, helposti katkeilevat hiukset ja hiustenlähtö
Kuiva, helposti halkeileva iho
Jatkuva torkahtelu
Välttämätön tarve iltapäiväunille
Keskittymisvaikeudet ja kyvyttömyys lukea pitkiä jaksoja kerrallaan
Unohtelut ja hajamielisyys
Aivosumut ja paineen tunne päässä

Painonhallinnan vaikeutuminen
Kyvyttömyys seurustella tai olla parisuhteessa
Hyvin alhainen libido
Rajut tunneailahtelut kuukautisten yhteydessä (PMS)
Kuukautiskivut
Pahoinvointi
Katse tulee myöhässä tai on sumea
Turvotus / nesteenkeräys

Lihas- ja luukivut
Osteoporoosi
Muhkurat jaloissa
Akne sekä kasvoissa että päänahassa
Näppylät rinnassa ja käsissä
Nokkosrokko/ihottuma
Uupumus ja väsymys (fyysistä, psyykkistä, emotionaalista, hengellistä)
Kyvyttömyys työskennellä kokopäiväisesti
Kyvyttömyys seistä pitkiä aikoja putkeen

Täydellinen motivaation puute
Kävelyvauhdin lähes täydellinen pysähtyminen pienimmissäkin ylämäissä
Jatkuva äksyily, ärsyyntyneisyys ja suvaitsemattomuus toisia kohtaan
Käsialan huomattava huonontuminen
Sisäkorvan kutiaminen
Katkeilevat ja kuivat kynnet
Hilseilevä iho
Ahdistuneisuus ja huolestuneisuus
Tinnitus
Laktoosi-intoleranssi
Kyvyttömyys syödä aamuisin

Pysähtynyt hiustenkasvu
Nivelkivut
Rannekanavaoireet
Ruokahaluttomuus
Nesteen kerääntyminen kehoon
Jalkojen turvotus, joka haittaa kävelyä
Verenpainelääkkeistä huolimatta koholla oleva verenpaine
Suonikohjut ja laskimovaivat
Sisäkorvasta johtuva huimaus
Alhainen kehon keskilämpötila
Arat jalkapohjat

Lähde: Kilpirauhanen.com
:O

Osa noista tosin on valloillaan vain noin 60-70% ajasta..

Ja itseasiassa mun osteopaatti kysyi just, hitto mihinkähän liittyen se oli, että onko mulla testattu kilpirauhasarvot..
 
"vieras"
Mulla on pakko tarkistaa kaikki monta kertaa ennen kuin lähden kotoa ja ulko-ovi pitää tarkistaa kans, että meni varmasti kiinni. Pelottaa, että joku murtautuu ja mun kissa karkaa. Kaupassa pitää vähän väliä tarkistaa, onko lompakko mukana ja kortti siellä sisällä. Avaimet ja kännykkä pitää myös tarkistaa vähän väliä. Sitten kotimatkalla aina heti tsekkaus kun talo näkyy, että näkyykö savua ja haiseeko rappukäytävässä savua. Oon aina niin helpottunut kun pääsen kotiin, kun kaikki on kunnossa ja kissa tallella.
Välillä myös maalaan sellasia kauhuskenaarioita mielessäni, et mitä jos metroon tulis joku riehumaan kirveen kanssa tai alkais ammuskella jne niin miten sitten toimisin... Mistähän tällaset kertoo?
Mulla on kyllä ollut nuorempana paniikkikohtauksia ja masennusta.
 
Nostan. Tällä hetkellä on liiallista käsien pesua. :headwall: Tuli yks aika mojova lisälasku. Onneksi pääsen pian psykologilla käymään ja siitä mahdollisesti kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan, olis pitäny mennä jo viim. 3 vuotta sitten kun ketjun aloitin! Itsehoitoakin yritän, luen kaikenlaisia kirjoja ja koitan harrastaa liikuntaa jne. Jooga vois olla sopiva harrastus.
 
WTFF
Nostan. Tällä hetkellä on liiallista käsien pesua. :headwall: Tuli yks aika mojova lisälasku. Onneksi pääsen pian psykologilla käymään ja siitä mahdollisesti kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan, olis pitäny mennä jo viim. 3 vuotta sitten kun ketjun aloitin! Itsehoitoakin yritän, luen kaikenlaisia kirjoja ja koitan harrastaa liikuntaa jne. Jooga vois olla sopiva harrastus.
Lisälasku käsien pesusta?!??!
 
"rauha"
Minulla myös liiallista käsienpesua. Olisi mukava lukea muidenkin pakko-oireista kärsivien äitien arjen sujumisesta. Sekä tietenkin saada vinkkejä, mitkä keinot voisivat helpottaa oireita/vähentää huoliajattelua.
 

Yhteistyössä