Palstan äideistä pohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Olisi kiva tietää että onko kaikki äidit tosiaankin sellaisia täällä, kun annetaan vaikuttaa.

Ikinä ei lapset ole hoidossa, ellei nyt sit äiti juosten käy äkkiä kaupassa. Omaa aikaa ei tarvita, riittää että sitä saa kun lapset nukkuu. Pisaraakaan ei juoda alkoholia. Vauva ikäisestä ei missään tapauksessa olla vessareissua kauempaa erossa. Ja töihin ei palata ennen kun lapsi on 3v.
Meillä on kaksi lasta 3v ja 5kk. Pari kertaa on nuorempikin ollut yöhoidossa, eikä jäänyt mitään traumoja. Isompi on jo niin monta kertaa ollut hoidossa, etten edes muista. Tänäänkin mummi halusi tytön ottaa, ja tyttö innoissaan lähtikin.
Alkohoolista voin vielä sanoa , että itsekkään en mitään ryyppäämistä hyväksy jos lapset läsnä, mutta kyllä voin pari sauna siideriä ottaa, vaikka lapset olisi kotona.
Lisäksi olen palaamassa heti äippäloman jälkeen töihin ja lapset menee päiväkotiin. Varmasti olen teidän muiden äitien mielstä kamala äiti. Mutta onneksin se ei lannista. Ihmettelen vaan että onkohan kaikki äipät oikesti sellaisia kun väittävät. Eikö se käy raskaaksi elää palkästää lapsen kautta?? Vaikka rakastankin lapsiani enemmän kuin mitään muuta, on minun pakko olla välillä muutakin kun pelkkä äiti..

Ovat lapseni hoidossa olleet, mutta alkoa inhoan, bilettämässä en käy ja nuorin lapsistani oli 2v 9kk, kun meni päiväkotiin. Omaa aikaa oli eniten sillon, kun lapset nukkuivat. Nyt kun ovat vähän isompia, voi toisinaan mennä yksinkin jonnekin. Mutta joo, tavallaan olen kuvailemasi äiti, mutta en tunne itseäni mitenkään erinomaiseksi moisten seikkojen perusteella.

Kaupungin keskustassa asuvana läheisen päiväkodin pihassa on sen verran paljon rattaita, että kyllä siellä hoidossa on aika monta alle 3-vuotiasta. Omani eivät ole, eivätkä menekään alle 3-vuotiaana, toivottavasti eivät pitkiksi hoitopäiviksi sittenkään, kun nuorin täyttää 3.

Vauvani eivät ole ikinä olleet yökylässä, eivätkä ikinä tule olemaan. Minulla napanuora kiristää sen verran, että en halua olla vauvasta erossa edes yön yli. Mutta olen kyllä käynyt harrastamassa ja liikkunut ilman vauvaa, vastasyntyneestä alkaen aluksi 1-3h pituisia jaksoja, sitten pitempiä. Vauvan nukkuessa kokonaisia öitä, ollut illan ja osan yöstäkin poissa, mutta vauvan herätessä paikalla. Samoin olen opiskellut että käynyt töissä koko ajan viiden pääosin kotiäitivuoteni aikana, en myöskään elä pelkkien lasteni kautta, vaan tarvitsen aktiviteettia. Tälläkin hetkellä äitiyslomalla, kohta kolmen lapsen kanssa arkea pyörittäen, teen kotoa käsin samalla kirjoitushommia ja opiskelen jne.

No esikoinen on nyt 2v2kk ja on ollut monesti mun vanhemmilla yökylässä, tänä kesänä jopa muutamia päiviä niiden mukana mökillä. Bilettämässä käyn todella harvoin, tosin nyt kun odotan toista, niin alkoholi ei kuulu valikoimiin, mutta eilen viimeksi oli kaverilla tupareissa ja lapsi oli sen ajan tädilläni hoidossa.
Töihin menin heti vanhempainvapaan jälkeen, mutta niin, että lapsi oli hoidossa mun vanhemmilla tai tädilläni tai isä oli lapsen kanssa kotona, että hoitoon ei vielä ole tarvinnut laittaa.

Luultavasti tulen menemään jos en heti, niin aika pian toisen vanhempainvapaan jälkeen töihin, kun yh:na lasten kanssa elelen. Luultavasti tulen tekemään jo jotain työvuoroja ensi kesänä vanhempainvapaan aikana.

Tää on vähän sama illuusio kuin mitä tulee miesvaltaisella forumilla. Siellä mielikuva on, että jokaisella on kaksi autoa, omakotitalo westendissä, kolmenkymmenen sentin kyrpä, ja nostaa penkistä 200 kg. :D

No kyllä AP kirjoitti ihan asiaa. Tämä palsta on juuri näiden "ei-hoitoon-ennen-kuin-lapsi-on-kolme-olen-valmis-uhraamaan-itseni-ja elämäni-että sädekehäni-kiiltäisi"-äitien temmellyskenttä.

No mä vasta odotan ekaa lasta joten käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta tarkoituksena on ettei kukaan "ulkopuolinen" hoida lapsia eikä varsinkaan ole yksin esim mummilassa ennen kouluikää yötä, omaa aikaa en koe tarvitsevan sen kummempaa, alkoholin ajattelin jättää kokonaan pois, vauvaikäisestä en aio olla erossa juurikaan ja hoidan lasta kotona siihen asti että menee kouluun. Oon niin kauan haaveillut lapsista ja nyt kun sellaisen saa niin keskityn kyllä vain lapsiin ja perheeseen.

mä koen olevani ihan tavallinen äiti, vaikka lapset ei paljoa ole hoidossa ollut, en juo alkoa juuri lainkaan ja kotona lapset hoidettu niin, että kuopus oli hoitoon mennessään 2,5v.
viihdyn hyvin kotona ja lasten kanssa, eipä siinä kai mitään epänormaalia ole?

nyt lapset jo koululaisia ja itsekkin työelämässä muutaman vuoden olleena.

No mä vasta odotan ekaa lasta joten käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta tarkoituksena on ettei kukaan "ulkopuolinen" hoida lapsia eikä varsinkaan ole yksin esim mummilassa ennen kouluikää yötä, omaa aikaa en koe tarvitsevan sen kummempaa, alkoholin ajattelin jättää kokonaan pois, vauvaikäisestä en aio olla erossa juurikaan ja hoidan lasta kotona siihen asti että menee kouluun. Oon niin kauan haaveillut lapsista ja nyt kun sellaisen saa niin keskityn kyllä vain lapsiin ja perheeseen.

LYCKA TILL! Buahahahhahahhahahahah :ROLF:
Muistahan sitten palstailla kuitenkin ja kertoa kuulumisia!

Alkuperäinen kirjoittaja öhhö;22346997:
LYCKA TILL! Buahahahhahahhahahahah :ROLF:
Muistahan sitten palstailla kuitenkin ja kertoa kuulumisia!

Toki toki :D Ei vaan meitä ihmisiä on erilaisia ja jokainen tekee elämästään sellaista kun haluaa. Mikä sopii yhdelle ei ehkä sovi toiselle.

No kyllä AP kirjoitti ihan asiaa. Tämä palsta on juuri näiden "ei-hoitoon-ennen-kuin-lapsi-on-kolme-olen-valmis-uhraamaan-itseni-ja elämäni-että sädekehäni-kiiltäisi"-äitien temmellyskenttä.

Johtuisko tää siitä, että moniin muihin palstoihin verrattuna täällä väki on KESKIMÄÄRIN aika kouluttamatonta, ja nuortakin. Huom, keskimäärin, jos olet nelikymppinen tohtoriäiti, älä vedä herneitä nenään.

Jos ei ole tietoakaan mistään työpaikasta minne mennä tai muutenkaan ennen lapsia ehtinyt tai osannut kehittää oikein sitä "omaa elämää" missä olisi vahvoilla kodin ulkopuolella (tarkoitan tällä nyt aikuisten juttuja kuten omalta tuntuvaa ammattia, josta kokee saavansa paljon muutakin kuin rahaa ja muita kiinnostuksenkohteita, en mitään teinikännäämistä), niin on varmaan aika iso kiusaus alkaa sitten suorittamaan sitä äitiyttä, jopa vähän päteäkin sillä kun ei muitakaan saavutuksia tai näyttöä ole. Tai oikein mitään muutakaan, minkä varaan rakentaisi identiteettinsä.

Lasten etuhan ei missään tapauksessa ole, että äiti elää heidän kauttaan, sillä lasten tulisi pystyä kasvamaan maailmaa, ei äitiään varten. Äiti, jonka koko maailma ovat lapset, ei anna kovin kummoisia eväitä lapsilleen löytää sitä omaa paikkaansa maailmassa ja itsenäistyä.

Mikäpäs tuossa muuten, mutta jos lapsella on läheiset isovanhemmat tai muita sukulaisia, voipi alkaa kaivatakin joskus yökyläilyä mummolassa, koska mummonkin kanssa voi olla kivaa ja lapselle se on kyllä rikkaus, että on useita läheisiä aikuisia lapsuudessa.

Jotkut ihmisethän tykkää istua kaikki illat kotona, joten ei kuulosta mitenkään mahdottomalta, jos on siihen tottunut jo ennen lasta.

Et siis aio suoda lapsellesi sitä iloa, mikä mummola-yökyläilyistä useimmiten lapsille tulee?
Olettaen siis että mummola on hyvä ja luotettava paikka.

Ja esikouluun nyt ainakin laittaisin lapsen, suoraan kotihoidosta koulunpenkille voi olla lapselle tosi rankka paikka.

Touché!

[QUOTE="vieras";22347021]Johtuisko tää siitä, että moniin muihin palstoihin verrattuna täällä väki on KESKIMÄÄRIN aika kouluttamatonta, ja nuortakin. Huom, keskimäärin, jos olet nelikymppinen tohtoriäiti, älä vedä herneitä nenään.

Jos ei ole tietoakaan mistään työpaikasta minne mennä tai muutenkaan ennen lapsia ehtinyt tai osannut kehittää oikein sitä "omaa elämää" missä olisi vahvoilla kodin ulkopuolella (tarkoitan tällä nyt aikuisten juttuja kuten omalta tuntuvaa ammattia, josta kokee saavansa paljon muutakin kuin rahaa ja muita kiinnostuksenkohteita, en mitään teinikännäämistä), niin on varmaan aika iso kiusaus alkaa sitten suorittamaan sitä äitiyttä, jopa vähän päteäkin sillä kun ei muitakaan saavutuksia tai näyttöä ole. Tai oikein mitään muutakaan, minkä varaan rakentaisi identiteettinsä.

Lasten etuhan ei missään tapauksessa ole, että äiti elää heidän kauttaan, sillä lasten tulisi pystyä kasvamaan maailmaa, ei äitiään varten. Äiti, jonka koko maailma ovat lapset, ei anna kovin kummoisia eväitä lapsilleen löytää sitä omaa paikkaansa maailmassa ja itsenäistyä.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";22347021]Johtuisko tää siitä, että moniin muihin palstoihin verrattuna täällä väki on KESKIMÄÄRIN aika kouluttamatonta, ja nuortakin. Huom, keskimäärin, jos olet nelikymppinen tohtoriäiti, älä vedä herneitä nenään.

Lasten etuhan ei missään tapauksessa ole, että äiti elää heidän kauttaan, sillä lasten tulisi pystyä kasvamaan maailmaa, ei äitiään varten. Äiti, jonka koko maailma ovat lapset, ei anna kovin kummoisia eväitä lapsilleen löytää sitä omaa paikkaansa maailmassa ja itsenäistyä.[/QUOTE]

teet niin tai näin niin aina väärinpäin. :D

tällä palstalla ainoa oikea tapa on juuri se miten itse tekee, ja jos joku muu vähänkin poikkeaa tästä niin se on ehdottoman väärin, olit sitten uraäiti, kotiäiti, duunariäiti, yh-äiti yms.

Et siis aio suoda lapsellesi sitä iloa, mikä mummola-yökyläilyistä useimmiten lapsille tulee?
Olettaen siis että mummola on hyvä ja luotettava paikka.

Ja esikouluun nyt ainakin laittaisin lapsen, suoraan kotihoidosta koulunpenkille voi olla lapselle tosi rankka paikka.

Tottakai lapsi saa yökyläillä isovanhemmilla, mutta ei alle kouluikäisenä yksin. Sillä välimatkaa on kaikkiin isovanhempiin 600km, hädän tullessa vähän liian pitkä matka lähteä hakemaan lasta. Eri asia varmaan jos isovanhemmat asuisivat lähellä. Voihan sitä yökyläillä isovanhemmilla vanhempien kanssa, omassa lapsuudessa se oli kyllä varsin mukavaa vaikkei siellä yksin pienenä ollutkaan.

Juu ja tottakai pidän eskaria tärkeänä ja varmaan siinä vaiheessa kun mun tuleva lapsi on eskari-ikäinen niin eskari on varmaan pakollinen juttu kuin ekaluokka.

Yhteistyössä