[QUOTE="...";28292157]Noniin, ketju on jatkunut...
Maataloudesta, ne lomittajat ovat renkinä askaresajoilla toisten tiloilla. Jos heillä ei ole askaresten välissä töitä, he hakevat lapsensa pois hoidosta.
On aivan eri asia OMISTAA se tila kokonaan. Kas kun koneet eivät huolla itse itseään. Lehmät eivät poi'ita itse itseään. Se 30 x 12 kuutiota paskaa kahdesta navetasta kolme kertaa vuodessa ei kulkeudu itsestään pelloille. Se 67 hehtaaria metsää ei siistiydy, karsiudu ja pysy kunnossa itsestään. Ne puut eivät hypi itsestään puutehtaalle sieltä metsästä. Rehut lehmille ei silppoudu itsestään siiloon valmiiksi otettavaksi jne...
Kuten aiemmin jo sanoin että mahdollisuuksien mukaan hoitopäivää lyhennetään. Aamuisin mies menee myöhemmin navettaan (viim. klo 8) ja sitä ennen vie lapset, ettei minun tarvitse viedä niitä klo 06.00 aamulla. JOS on sellainen päivä, ettei ole mitään tärkeää tehtävää miehellä, hakee lapset jo klo 16 mais ja hän todellakin toivoo että minulla ei mene ylitöiksi (kun vuoroni loppuu klo 17) . Jos minulla menee yli, hän joutuu ottamaan pienet lapset navettaan ja hoitamaan kaikki työt lasten ohella. Omansa ja lastensa henkensä uhalla. Tiesittekö, että Lehmät pelkäävät/ovat säikkyjä lasten lähellä??? Helposti tallovat, potkivat, puskevat. Lapsi voi jäädä kurottajan alle tms. muuta järkyttävää.
Kaikin tavoin ollaan yritetty lyhentää sitä päivää, enempää ei pysty. JA nyt alkaa kohta peltotyöt, kynnöt, paskan ajo, äestys, kylvö, koneiden huolto (taas) , rehun teko, koneiden huolto (taas) Heinäkuussa yhteistä lomaa 3 viikkoa, jonka jälkeen alkaa koneiden huolto (taas) rehun tekoa varten, sen jälkeen koneiden huolto (taas) puintia varten, sen jälkeen maanmuokkaustyöt ja paskanajo ja koneiden huollot (taas) ja kaiken tämän välissä lypsyt, astottamiset, poi'ittamiset, mittalypsyt EU:n tarkastajaa varten, ja ne helvetin metsätyöt. Ihan käsipelillä moottorisahan kanssa askaresten jälkeen puut kaatuu, ja sen jälkeen ilta-askareet. Jossakin välissä se käy nopeasti syömässä ja nukkumassa. Eli aika vähän nähdään toisiamme....
Että siinä teille maanviljelyksestä, ja tässäkään ei ole kuin ehkä 1/5 osa todellisesta....[/QUOTE]
Ihan ilman kynsiä ja hampaita; kyllä me lomittajatkin poi´itetaan jos kanttura alkaa poikia kun navetalla olemme ja hoidetaan myös lomituksen aikana sattuvat sairastapaukset yms (eläinlääkärin vartoomiset ja hoidot, sitten vaan soitetaan oman lapsen päikkyyn että myöhässä ollaan taas...)

sijaisapuahan voi pyytää esim kesällä peltotöihin jos haluaa jonkin viikon ottaa itse rennommin ja keskittyä esim muuhunkin kuin siihen paskan ajoon.
Mutta sille tiedoksi joka viljelijää ja lomittajaa vertasi; lomittajat tekevät vuosilomaa tehdessään vain ne "päivittäiset karjanhoitotyöt" (lainaus suoraan lomituslaista), meille ei kuulu muut tilan työt (paperinpyöritys, koneiden huollot, peltotyöt yms yms). Ja koska me olemme ulkopuolisia työntekijöitä meitä koskee myös mm työaikalaki ja sen asettamat työaikarajoitukset (tai ainakin osa niistä...). Ja jos ap:n mies isännöi 100:n lypsylehmän tilaa, on tilalla eläinten pääluku todnäk ainakin sen 150 eläintä mukaan lukien vasikat, hiehot ja muut mullikat (?), kyllä tuo määrä aiheuttaa jo päivittäin enemmän tai vähemmän ekstra hommia päivittäisten askareiden lisäksi... Tilojen työaikoja ei voi verrata keskenään pelkän pääluvun perusteella, 30 lypsettävän parsinavetassa työaika voi olla sama kuin 60 lypsettävän pihatossa jne jne...
Ap, mahtaako teillä vaikuttaa hoitajan suhtautumiseen tietämättömyys miehesi työstä ja sen vaativuudesta? Itse olen tähän törmännyt enemmän kuin useasti (ollaan molemmat miehen kanssa lomittajia). Ihmiset eivät vain enää ymmärrä mitä maatalous ammattina tarkottaa tai kuinka sitova ammatti se on, kuvitellaan vain että "nykyään kaikki on niin automatisoitua" ettei siellä navetassa tarvitse käydä kuin nojailemassa seinään ja ajella traktorilla pihaa ympäri oljenkorsi suussa silloin kun ei maata pirtillä räkimässä kattoon....