Lapsen hoitopäivän pituus ja hoitajien valitus asiasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs sitte tehdään asialle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille myös päiväkodin johtaja alkoi valittaa päivähoitoaikoja. Lapset siis 10h hoidossa. Itse teen todella epäsäännöllisiä vuorotöitä ammattikuljettajana. Enkä esim.voi viedä/hakea lapsia hoidosta niin että heidän hoitoaika millään lyhentyisi. Mieheni/lasten isä tekee itsekin 9h työpäiviä,joten hän on se joka yleensä vie lapset hoitoon ja hakee sieltä. Lapset siis hoidossa 6.30-16.30 vapaapäivät vietän lasten kanssa!

En ymmärrä miten meidän vanhempien pitäisi yrittää joustaa maailmassa mikä ei jousta meidän mukaan. Työnantaja on antanut selkeät ohjeet joiden mukaan mennään. Oma ammatti on niin hankala lastenhoidon suhteen. Jos lapsi sairastuu on miehen helpompi hoitaa lasta kotona kuin minun. Itse joudun anomaan vapaata ja hankkimaan todistukset miehen työpaikasta sekä päiväkodista. Ei todellakaan tee helpoksi yhdistää työ ja perhe.

Mutta kun se nyt vaan on LAKIIN kirjoitettu, että lapsen hoitopäivän pituus saa olla maksimissaan 10 h. Siis 10 tuntia. Erikseen on yöhoidossa olevat, mutta tässä ei ollut kyse heistä.

Niin mitenpä sitä hoitaja tai johtaja voi mennä lain yli kävelemään??? Ei mitenkään. Kuule ap, meillä oli samanmoinen tilanne ja jouduin siksi kieltäytymään töistä

Mä näen ainoaksi vaihtoehdoksi tässä sen, että jos sinä taikka miehesi ette voi tai halua vaihtaa työpaikkaa, niin palkkaatte hoitajan kotiin. Joko kokopäiväisen hoitajan tai sitten esim. au-pairin, joka hakee lapset hoidosta sovittuun aikaan.

Elämä on valintoja. Jos olette valinneet lapset ja olette tienneet hankalat työajat + hankalan elämäntilanteet, ja päätätte silti olla töissä, niin silloin teidän on kaivettava kuvetta ja palkattava lapsille hoitaja.

Jossain hoitopaikoissa max aika on 12h. Mun poika joutui olemaan 11h hoidossa joka arkipäivä. Olen yh ja töissä toisella paikkakunnalla. Matkat kuljen julkisilla. Hoitopaikassa ei valiteltu ajasta. Siis pitäähän lapsella olla oikeus hoitoon kun sitä tarvitaan.

Ei onnistunut meidän kunnassa. Siis se, että hoitopäivän pituus olisi ollut n. 11 h. Työmatkoihin menee suuntaansa 1,5 h, joten 8 h työpäivän kanssa päivälle tulee pituutta 11 h. Ei hyväksynyt päivähoito meidän kunnassa sitä, että lapset olisivat olleet päivähoidossa 11 h. Ja ehkä ihan hyvä niin, koska lakikin sen kieltää.

Ei onnistunut meidän kunnassa. Siis se, että hoitopäivän pituus olisi ollut n. 11 h. Työmatkoihin menee suuntaansa 1,5 h, joten 8 h työpäivän kanssa päivälle tulee pituutta 11 h. Ei hyväksynyt päivähoito meidän kunnassa sitä, että lapset olisivat olleet päivähoidossa 11 h. Ja ehkä ihan hyvä niin, koska lakikin sen kieltää.

Mulla ei ollut valinnan varaa. Tästä hoidossa olemisesta on jo muutamia vuosia aikaa.

Noh, itseasiassa kyllä. Olen normipäikyssä töissä. Olen myös tehnyt sijaisuuksia vuoropäikyssä ja se mikä siinä oli kiva, oli se, että lähestulkoon aina illat olivat hyvin rauhallisia...joskus vaan muutama lapsi paikalla. Yössä ihan muutamia. Vaikka ryhmässä oli kirjoilla kolmisenkymmentä tenavaa.

Mä myös luulen, että lapselle on parempi 36h 3 päivänä viikossa vuorohoidossa, kuin 45h 5 päivänä viikossa. Illat on kuitenkin rauhallisempia kuin päivät.

Ainut mitä jäin kiteeimään on se, että tekeekö isä ap:n yövuorojen aikana töitä 14-21, vai voisiko isä viedä lapset myöhemmin hoitoon näin talvisin.

[QUOTE="kerttuli";28292831]Mutta kun se nyt vaan on LAKIIN kirjoitettu, että lapsen hoitopäivän pituus saa olla maksimissaan 10 h. Siis 10 tuntia. Erikseen on yöhoidossa olevat, mutta tässä ei ollut kyse heistä.

[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta, kerrotko tuon lakipykälän. Lasten päivähoitolaista en äkkiseltään löytänyt tuota kohtaa. Voi olla, että meni ohi.

[QUOTE="...";28292157]Noniin, ketju on jatkunut...

Maataloudesta, ne lomittajat ovat renkinä askaresajoilla toisten tiloilla. Jos heillä ei ole askaresten välissä töitä, he hakevat lapsensa pois hoidosta.

On aivan eri asia OMISTAA se tila kokonaan. Kas kun koneet eivät huolla itse itseään. Lehmät eivät poi'ita itse itseään. Se 30 x 12 kuutiota paskaa kahdesta navetasta kolme kertaa vuodessa ei kulkeudu itsestään pelloille. Se 67 hehtaaria metsää ei siistiydy, karsiudu ja pysy kunnossa itsestään. Ne puut eivät hypi itsestään puutehtaalle sieltä metsästä. Rehut lehmille ei silppoudu itsestään siiloon valmiiksi otettavaksi jne...

Kuten aiemmin jo sanoin että mahdollisuuksien mukaan hoitopäivää lyhennetään. Aamuisin mies menee myöhemmin navettaan (viim. klo 8) ja sitä ennen vie lapset, ettei minun tarvitse viedä niitä klo 06.00 aamulla. JOS on sellainen päivä, ettei ole mitään tärkeää tehtävää miehellä, hakee lapset jo klo 16 mais ja hän todellakin toivoo että minulla ei mene ylitöiksi (kun vuoroni loppuu klo 17) . Jos minulla menee yli, hän joutuu ottamaan pienet lapset navettaan ja hoitamaan kaikki työt lasten ohella. Omansa ja lastensa henkensä uhalla. Tiesittekö, että Lehmät pelkäävät/ovat säikkyjä lasten lähellä??? Helposti tallovat, potkivat, puskevat. Lapsi voi jäädä kurottajan alle tms. muuta järkyttävää.

Kaikin tavoin ollaan yritetty lyhentää sitä päivää, enempää ei pysty. JA nyt alkaa kohta peltotyöt, kynnöt, paskan ajo, äestys, kylvö, koneiden huolto (taas) , rehun teko, koneiden huolto (taas) Heinäkuussa yhteistä lomaa 3 viikkoa, jonka jälkeen alkaa koneiden huolto (taas) rehun tekoa varten, sen jälkeen koneiden huolto (taas) puintia varten, sen jälkeen maanmuokkaustyöt ja paskanajo ja koneiden huollot (taas) ja kaiken tämän välissä lypsyt, astottamiset, poi'ittamiset, mittalypsyt EU:n tarkastajaa varten, ja ne helvetin metsätyöt. Ihan käsipelillä moottorisahan kanssa askaresten jälkeen puut kaatuu, ja sen jälkeen ilta-askareet. Jossakin välissä se käy nopeasti syömässä ja nukkumassa. Eli aika vähän nähdään toisiamme....

Että siinä teille maanviljelyksestä, ja tässäkään ei ole kuin ehkä 1/5 osa todellisesta....[/QUOTE]

Ihan ilman kynsiä ja hampaita; kyllä me lomittajatkin poi´itetaan jos kanttura alkaa poikia kun navetalla olemme ja hoidetaan myös lomituksen aikana sattuvat sairastapaukset yms (eläinlääkärin vartoomiset ja hoidot, sitten vaan soitetaan oman lapsen päikkyyn että myöhässä ollaan taas...) ;) sijaisapuahan voi pyytää esim kesällä peltotöihin jos haluaa jonkin viikon ottaa itse rennommin ja keskittyä esim muuhunkin kuin siihen paskan ajoon.

Mutta sille tiedoksi joka viljelijää ja lomittajaa vertasi; lomittajat tekevät vuosilomaa tehdessään vain ne "päivittäiset karjanhoitotyöt" (lainaus suoraan lomituslaista), meille ei kuulu muut tilan työt (paperinpyöritys, koneiden huollot, peltotyöt yms yms). Ja koska me olemme ulkopuolisia työntekijöitä meitä koskee myös mm työaikalaki ja sen asettamat työaikarajoitukset (tai ainakin osa niistä...). Ja jos ap:n mies isännöi 100:n lypsylehmän tilaa, on tilalla eläinten pääluku todnäk ainakin sen 150 eläintä mukaan lukien vasikat, hiehot ja muut mullikat (?), kyllä tuo määrä aiheuttaa jo päivittäin enemmän tai vähemmän ekstra hommia päivittäisten askareiden lisäksi... Tilojen työaikoja ei voi verrata keskenään pelkän pääluvun perusteella, 30 lypsettävän parsinavetassa työaika voi olla sama kuin 60 lypsettävän pihatossa jne jne...

Ap, mahtaako teillä vaikuttaa hoitajan suhtautumiseen tietämättömyys miehesi työstä ja sen vaativuudesta? Itse olen tähän törmännyt enemmän kuin useasti (ollaan molemmat miehen kanssa lomittajia). Ihmiset eivät vain enää ymmärrä mitä maatalous ammattina tarkottaa tai kuinka sitova ammatti se on, kuvitellaan vain että "nykyään kaikki on niin automatisoitua" ettei siellä navetassa tarvitse käydä kuin nojailemassa seinään ja ajella traktorilla pihaa ympäri oljenkorsi suussa silloin kun ei maata pirtillä räkimässä kattoon....

Tuli mieleeni, kun joskus luin lehdestä yksinhuoltaja äidistä, joka työskenteli kersanttina puolustusvoimissa. Kun hän lähti viikoksi leirille, olinlapsi koko sen viikon perhepäivähoitajallaan.

Jos joku laki on olemassa se on tehty kierrettäväksi.

Ap, en jaksanut koko ketjua lukea mutta kuitenkin. Mulla sama ammatti + miehellä myös. Mulla 12h vuoroja ja miehellä 24h. Lapsi vapaat kotona mutta kun ollaan samassa vuorossa hoitopäivän pituus 14h. Kukaan ei ole koskaan tästä urputtanut. Eihän se kivaa ole pitkää päivää pitää mutts joskus on pakko. Sitten kyllä saakin nauttia viikonkin vapaista :)

Voi teitä tyhmiä apinoita, jotka parjaatte aloittajaa!!! Muistakaa tuo sitten, kun joudutte ambulanssia tilaamaan itsellenne tai läheisellenne, että jos vaikka siinä menee se raja umpeen, jolloin hoitajan onkin lähdettävä hakemaan lapsiansa tarhasta!!! Kuolkaa siinä sitten ihan rauhassa, hyvä!!! Ja muistakaa siinä tuskissanne, että huutelitte täällä, kuinka "huono äiti on lapsillensa".

Ihan ilman kynsiä ja hampaita; kyllä me lomittajatkin poi´itetaan jos kanttura alkaa poikia kun navetalla olemme ja hoidetaan myös lomituksen aikana sattuvat sairastapaukset yms (eläinlääkärin vartoomiset ja hoidot, sitten vaan soitetaan oman lapsen päikkyyn että myöhässä ollaan taas...) ;) sijaisapuahan voi pyytää esim kesällä peltotöihin jos haluaa jonkin viikon ottaa itse rennommin ja keskittyä esim muuhunkin kuin siihen paskan ajoon.

Mutta sille tiedoksi joka viljelijää ja lomittajaa vertasi; lomittajat tekevät vuosilomaa tehdessään vain ne "päivittäiset karjanhoitotyöt" (lainaus suoraan lomituslaista), meille ei kuulu muut tilan työt (paperinpyöritys, koneiden huollot, peltotyöt yms yms). Ja koska me olemme ulkopuolisia työntekijöitä meitä koskee myös mm työaikalaki ja sen asettamat työaikarajoitukset (tai ainakin osa niistä...). Ja jos ap:n mies isännöi 100:n lypsylehmän tilaa, on tilalla eläinten pääluku todnäk ainakin sen 150 eläintä mukaan lukien vasikat, hiehot ja muut mullikat (?), kyllä tuo määrä aiheuttaa jo päivittäin enemmän tai vähemmän ekstra hommia päivittäisten askareiden lisäksi... Tilojen työaikoja ei voi verrata keskenään pelkän pääluvun perusteella, 30 lypsettävän parsinavetassa työaika voi olla sama kuin 60 lypsettävän pihatossa jne jne...

Ap, mahtaako teillä vaikuttaa hoitajan suhtautumiseen tietämättömyys miehesi työstä ja sen vaativuudesta? Itse olen tähän törmännyt enemmän kuin useasti (ollaan molemmat miehen kanssa lomittajia). Ihmiset eivät vain enää ymmärrä mitä maatalous ammattina tarkottaa tai kuinka sitova ammatti se on, kuvitellaan vain että "nykyään kaikki on niin automatisoitua" ettei siellä navetassa tarvitse käydä kuin nojailemassa seinään ja ajella traktorilla pihaa ympäri oljenkorsi suussa silloin kun ei maata pirtillä räkimässä kattoon....

Kiitos asiallisesta vastauksestasi :D

Olen kyllä tietoinen näistä esiintuomistasi asioista. Tilanne tässä kunnassa on se, että lomittajaa ei tahdo saada. Tällähetkellä lomittajana tarpeen niin vaatiessa tilalla käy 18-vuotias poika jolla ei mitään kokemusta/koulutusta alalle... Viime vuoden vuosilomat on miehellä pitämättä (puolet siitä siis) koska lomittajaa ei saanut.

Jotenkin tuntuu näistä "kyllä minäkin maataloudesta jotain tiedän" kommenteista, että ihmiset kuvittelevat maatilan pidon rajoittuvan vain lehmien hoitoon ja vain siihen pakolliseen työhön eli eläimille ruokaa ja täts it. Ei ymmärretä että maatalous on yritystoimintaa, ja yritys on saatava tuottamaan rahaa jotta se olisi kannattavaa.

Ja sille, joka sanoi että maatilalla ei tehdä töitä 24/7, niin kyllä tehdään, ja kuten sanoin, SILLOIN kun ei tehdä, mies hakee lapsia aiemmin hoidosta.

Ps. Tänään soitin päivähoitojohtajalle, kun taas aamulla oli urputettu päivän pituudesta. Johtaja ei näe asiassa ongelmaa, koska "ymmärtää vanhempien työn luonteen ja laadun" ja "tietää että lapsemme ovat hoidossa VAIN silloin kun meidän työt sitä edellyttää". Lupasi, että jos vielä asiasta jotain mainitaan, voin soittaa uudelleen ja hän huolehtii asiasta. Vuorohoidossa kun ovat, niin tuo 10h sääntö ei päde.

Jotta näin. En silti kiellä sitä etteikö minulla olisi syyllinen olo siitä että lapset ovat hoidossa. Mutta tämä on se ammatti johon olen kouluttautunut kovalla työllä ja jota rakastan. Kuka kutsumusammattinsa pois vaihtaisi, varsinkin kun lasten kanssa viettää kaiken vapaan mitä on?

Yhteistyössä