Lapsen hoitopäivän pituus ja hoitajien valitus asiasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs sitte tehdään asialle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nää palkkaa joku kiva naapuri hakemaan lapset on niin naurettavia. Jos maksaa sen päivähoitomaksun niin sitten pitää vielä maksaa melkoisen saman verran tai enemmän kuin se päivähoitomaksu on sille naapurille tai muulle. Ja hei kaikilla ei ole niitä tuttuja tyttöjä jotka vois hakee tai jos on niin haluaako se tuttu tyttö :kieh:
Ja mulla on niitä teinityttöjä avuksi mutta kaikille ei vaan ole.

herran jumala mitä jeesustelua taas!!!!!!!!!!!!! siis teiltä jotka käskette lyhentää työaikaa(kun se ei ole mahdollista!) tai käskette maanviljelijän lypsää 100 lehmää ihan ihme aikoina tms. tai käskettel hankkia vielä kotiin hoitajan.
jos näillä lapsilla on vuorohoidossa paikka, ei siihen ole yhdelläkään lastenhoitajalla nokankoputtamista. olen itse työskennellyt vuorohoidossa ja siellä ei ole mitään 10 tunnin rajoja.
ja tosiaan ihanan paljon on vapaatakin näillä lapsilla, toisin kun joillakin raukoilla jotka ovat "vaan" 9 tuntia päivässä hoidossa 5 päivänä viikossa... niitä minä enemmän säälin.
paljon enemmänkin joutuu jotkut lapset olemaan vuorohoidossa, ja joissakin töissä/elämäntilanteissa se vaan on niin. turha sitä on kenenkään jeesustella tai sanoa että olisitte miettiny ennen kun teette lapsia!!!!!!!!!!! ai että ko pariskunta ei olisi voinut tehdä lapsia kun toinen sattuu olemaan töissä ambulanssissa ja toinen on maanviljelijä, just joo.
tekin ambulanssia käytätte jos hätä tulee ja maitoa juotte...

älä välitä ap. ja jos urputus hoitajilta jatkuu, selvitä asia ihan keskustelemalla.

Ystävä ajaa bussia ja on totaaliyh, hänen lapsi on vuoropäiväkodissa jossa on jatkuvaa urputusta hoitopäivien määrästä sekä pituudesta. Häntä on jopa kehoitettu hakeutumaan lastensuojelun asiakkaaksi että saisi tukiperheen kun sillä saisi lapsen hoitopäiviä vähäisemmäksi. Tämä vanhempi ei ikinä pidä lomillaan tai vapaapäivinään lasta päiväkodissa eikä koskaa ylimääräistä vaan hakee aina töistä päästyään lapsen ja vie hoitoon vasta työvuoron edellä. Bussikuskeillakin saattaa ne työpäivät olla tosi pitkiä, eikä niihin pysty itse vaikuttamaan jos haluaa sen työpaikan pitää. Ymmärrän hyvin ap:n tilannetta tätä ystävää ja hänen tarinaa seuranneena.
Päiväkodissa syyllistetään (siis tämän ystäväni tapauksessa) äitiä lapsen pitkistä hoitopäivistä ja lapsi ei esim. saa olla yöhoidossa jos äidin työ alkaa hyvin aikaisin aamulla tai loppuu hyvin myöhään yöllä... lapsi pitää hakea kotiin vaikka äidin vuoro päättyisi klo 22 olipa seuraavana päivänä vaikka sitten aamuvuoro päälle... Missä tuostakin on järki, vaikka lapsen edusta puhutaankin :kieh:

Minusta ap:n lasten tilanne ei kuulosta ollenkaan pahalle. Jos vertaan tilannetta omiin lapsiin, niin he olivat hoidossa ma-pe klo 7.45 -17.00. Itse tein (kuten myös lasten isä) normaalia työviikkoa 40 tunnin työviikkoa + päivittäin puolen tunnin ruokatunti päälle. Siellä ne lapset olivat hoidossa päivän parhaimman ajan joka päivä viikonloppua lukuunottamatta. Iltaisin ei paljoa ehtinyt: iltaruoka ja kohta nukkumaan.

kamala esimerkki tuo bussikuski yh:n tapaus!!! siis just sitä että ei tuostakaan saisi valittaa/syyllistää!!!!! ja että vielä lastensuojelunasiakkaaksi, siellähän niitä ylimääräisiä resursseja onkin ;) arvaan että jotain vanhoja tätejä nämä valittajat...
siellä vuoropaikassa missä minä olin, oli sääntö niin päin, että jos oli illalla myöhään töitä, esim. klo 23 ja aamulla aikaisin meno, ei lasta saanut hakea kotiin, haluttiin taata lapselle tarvittava yöuni.
että ei tuossa esimerkissä ainakaan lasta ajatella :(

Vallan erikoiselta vaikuttaa. Vuorohoidon tarkoitus on nimenomaan joustaa ja tarjota hoitoa epätyypillisiin tarpeisiin. Tosin kohta varmaan virka-aikaan tehtävä työ on sitä epätyypillistä, siihen suuntaan on yhteiskunta menossa.

Minullakin on lapsia vuoropäiväkodissa, ja aina on yhdessä pyritty lasten kannalta parhaaseen ja toimivimpaan ratkaisuun. Ja tosiaan, illat ja yöt ovat hiljaisempia ja kodinomaista toimintaa on paljon enemmän kuin normipk:ssa. Iltaisin on usein vain muutama lapsi (yölapset menevät kuitenkin nukkumaan ennen kuin iltavuorolaiset haetaan).Yleensä kun vien lapsia aamuun, istuu sohvalla hoitajien sylissä unisia pörröpäitä yöpuvuissaan hiljakseen heräilemässä...aika kaukana helvetin esikartanosta :)

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";28291003]Ystävä ajaa bussia ja on totaaliyh, hänen lapsi on vuoropäiväkodissa jossa on jatkuvaa urputusta hoitopäivien määrästä sekä pituudesta. Häntä on jopa kehoitettu hakeutumaan lastensuojelun asiakkaaksi että saisi tukiperheen kun sillä saisi lapsen hoitopäiviä vähäisemmäksi. :[/QUOTE]

Kas kun ei huostaanotolla uhattu... Eikös tuossa nämä kukkahattutantat voisi hankkia yhteiskunnan piikkiin uudelleenkoulutusta vastaaville bussikuskeille ym. hankalia vuoroja tekeville mukavaan päivähommaan? Kumma, kun nykyään syyllistetään työnteosta, vaikka työuria ja työn tekemistä yhteiskunnassa pitäisi lisätä.

Mä en nyt käsitä miksi lapset aina automaattisesti kärsivät hoidosta? Entäpä jos tykkäävät olla myös päiväkodissa ja menevät sinne mielellään. Josko lapsi ei koekkaan sitä rasitteena niinkuin monen näkökulma on. Mä luulen että hoitajat kokevat työpäivänsä rasitteena ja juu kyllä se sitä kautta on inhottavaa lapsellekkin. Jos ilmapiiri on lämmin ja mukava niin missä on ongelma. Monet mummot hoitavat lapsenlapsiaan, mutta siinä oletus pn se että se on hyväksi lapselle. Mistä tietää jos vaikka lapsi ei viihdykkään mummon kanssa?

Meillä lapset on tavallisessa pk:ssa ja tykkäävät kun on puuhaa, kavereita ja mukavat hoitajat.

[QUOTE="sasa";28291070]Kas kun ei huostaanotolla uhattu... Eikös tuossa nämä kukkahattutantat voisi hankkia yhteiskunnan piikkiin uudelleenkoulutusta vastaaville bussikuskeille ym. hankalia vuoroja tekeville mukavaan päivähommaan? Kumma, kun nykyään syyllistetään työnteosta, vaikka työuria ja työn tekemistä yhteiskunnassa pitäisi lisätä.[/QUOTE]

On sille mm. päivähoitotoimistossa sanottu kun on sinne valittanu tästä systeemistä, että on jokaisen oma valinta tekeekö vuorotyötä vai ei.. Joopa joo valinta ja valinta... voisihan hän toki jättää työt ja alkaa elämään tuilla.. vaan kun haluaa tehdä töitä. Tuota lastensuojelu asiaa hänelle on ehdoteltu päiväkodissa useita kertoja.

Enemmän mua säälittää ne lapset, ketkä työnnetään hoitoon "saamaan virikkeitä " kun äiti pesii kotona uuden vauvan kanssa.

Mutta ap, jos johtajan mielestä asia on ok niin jätä hoitajien puheet omaan arvoonsa. Tai kysäise johtajalta, onko asiaan tullut jotain ongelmaa kun hoitajat puhuu sulle näin.

Mielenkiintoiselta kuulostaa että yksi ihminen tekee työtä sadan lehmän navetassa (jo tähän aikaan vuodesta) aamusta iltaan.
Maatalouslomittajia tiedän muutamia joilta edellytetään että lapsi/lapset haetaan päivällä välillä pois hoidosta (aamu- ja iltatöiden välillä).

Kyllä vuorohoidossakin on rajoituksia esim. lapselle ei saa tulla yli 10 päivän hoitoputkea ja pitkän hoitoputken päälle oltava useampi vapaa. Vanhempien sairaslomalla, äitiyslomalla jne lapset saavat olla hoidossa vain 8-16 arkena. Ja monia muita sääntöjä, vuorohoitoa kun ei subjektiivinen päivähoitooikeus koske.

Mielenkiintoiselta kuulostaa että yksi ihminen tekee työtä sadan lehmän navetassa (jo tähän aikaan vuodesta) aamusta iltaan.
Maatalouslomittajia tiedän muutamia joilta edellytetään että lapsi/lapset haetaan päivällä välillä pois hoidosta (aamu- ja iltatöiden välillä).

Meidän vuoropäikyssä lomittajan lapsi tulee aamulla anivarhain aamulypsyn ajaksi. Haetaan päiväksi kotiin ja tulee takaisin iltalypsyn ajaksi.

Noniin, ketju on jatkunut...

Maataloudesta, ne lomittajat ovat renkinä askaresajoilla toisten tiloilla. Jos heillä ei ole askaresten välissä töitä, he hakevat lapsensa pois hoidosta.

On aivan eri asia OMISTAA se tila kokonaan. Kas kun koneet eivät huolla itse itseään. Lehmät eivät poi'ita itse itseään. Se 30 x 12 kuutiota paskaa kahdesta navetasta kolme kertaa vuodessa ei kulkeudu itsestään pelloille. Se 67 hehtaaria metsää ei siistiydy, karsiudu ja pysy kunnossa itsestään. Ne puut eivät hypi itsestään puutehtaalle sieltä metsästä. Rehut lehmille ei silppoudu itsestään siiloon valmiiksi otettavaksi jne...

Kuten aiemmin jo sanoin että mahdollisuuksien mukaan hoitopäivää lyhennetään. Aamuisin mies menee myöhemmin navettaan (viim. klo 8) ja sitä ennen vie lapset, ettei minun tarvitse viedä niitä klo 06.00 aamulla. JOS on sellainen päivä, ettei ole mitään tärkeää tehtävää miehellä, hakee lapset jo klo 16 mais ja hän todellakin toivoo että minulla ei mene ylitöiksi (kun vuoroni loppuu klo 17) . Jos minulla menee yli, hän joutuu ottamaan pienet lapset navettaan ja hoitamaan kaikki työt lasten ohella. Omansa ja lastensa henkensä uhalla. Tiesittekö, että Lehmät pelkäävät/ovat säikkyjä lasten lähellä??? Helposti tallovat, potkivat, puskevat. Lapsi voi jäädä kurottajan alle tms. muuta järkyttävää.

Kaikin tavoin ollaan yritetty lyhentää sitä päivää, enempää ei pysty. JA nyt alkaa kohta peltotyöt, kynnöt, paskan ajo, äestys, kylvö, koneiden huolto (taas) , rehun teko, koneiden huolto (taas) Heinäkuussa yhteistä lomaa 3 viikkoa, jonka jälkeen alkaa koneiden huolto (taas) rehun tekoa varten, sen jälkeen koneiden huolto (taas) puintia varten, sen jälkeen maanmuokkaustyöt ja paskanajo ja koneiden huollot (taas) ja kaiken tämän välissä lypsyt, astottamiset, poi'ittamiset, mittalypsyt EU:n tarkastajaa varten, ja ne helvetin metsätyöt. Ihan käsipelillä moottorisahan kanssa askaresten jälkeen puut kaatuu, ja sen jälkeen ilta-askareet. Jossakin välissä se käy nopeasti syömässä ja nukkumassa. Eli aika vähän nähdään toisiamme....

Että siinä teille maanviljelyksestä, ja tässäkään ei ole kuin ehkä 1/5 osa todellisesta....

Minä en ymmärrä, miten lapselle olisi parempi olla pari ylimääräistä tuntia jonkun naapurintytön/hoitotädin riepoteltavana, kuin suoraan vähän pidempään siellä tutussa hoidossa tuttujen tätien kanssa? Eikö se paikanvaihto ja vielä yksi uusi ihminen päivään kuormita vaan enemmän?

Ein tuo mikään ihannetilanne ole, mutta elämä on. Töitä on tehtävä.

No pitkiähän päivät hoidossa on, sitä ei voi kukaan kieltää. Minkäikäisiä lapset ovat?

Mutta jos kaikki keinot, millä päiviä voidaan lyhentää, on käytetty, niin eihän sille mitään voi. Onneksi saavat olla paljon kotona. Ovatko lapset oireilleet jotenkin pitkistä päivistä vai miksi asiaan puututttiin?

Minä en ymmärrä, miten lapselle olisi parempi olla pari ylimääräistä tuntia jonkun naapurintytön/hoitotädin riepoteltavana, kuin suoraan vähän pidempään siellä tutussa hoidossa tuttujen tätien kanssa? Eikö se paikanvaihto ja vielä yksi uusi ihminen päivään kuormita vaan enemmän?

Meillä oli tuttu tyttö, joka haki lapset viikoittain päikystä aiemmin, että sain itse tunteja tehtyä jemmaan. Ja ei aikaisempi kotiintulo tosiaan kuormita lapsia enempää, vaan nimenomaan pääsevät kotiin rauhoittumaan aiemmin.

Mutta siis tämä vastaus ei ollut ap:lle.

Sen verran tiedän ettei talvella maatilalla töitä tehdä 24/7
ja ei ole vakio, että lehmät lapsia säikkyvät, ainakaan jos ovat heihin tottuneet ja lapset tottuneet, miten navetassa ollaan.. paljon olen itse navetassa aikoinaan ollut ja tämä ei ole ollut ongelmana meillä.. En väitä etteikö ole teillä, mutta ei voi yleistää. Onko mitenkään mahdollista teidän edes keskustella, miten töitä voisi jaotella siellä maatilalla? Vai täytyykö ne tehdä aina samalla tavalla vaikka arjen tilanteet muuttuvat?

Onneksi aloittajan lapsilla on vapaapäiviä sentäs. Päiväkodit pursuavat lapsia, jotka eivät osaa oikein lähteä kotiin. Se on mielestäni kammottava ilmiö. Nämä lapset eivät myöskään osaa olla kotona haikailematta jonkin jännemmän perään. Jotain on pahasti pielessä, kun lapset määrääväät nössöjä äitejä ja isiä hakemaan itsensä vasta päiväkodin sulkemisaikaan pois, kun pitää saada olla kavereiden kanssa.

Jo kaksivuotiasta kuulee sanottavan, että nämä ovat pitkästyneitä vapaapäivinään. Sairasta ja tosiaan peiliin katsomisen paikka. En ihmettele jos hoitajat puhuvat lasten lyhyemmistä hoitopäivistä ja lomista!

[QUOTE="sasa";28291070]Kas kun ei huostaanotolla uhattu... Eikös tuossa nämä kukkahattutantat voisi hankkia yhteiskunnan piikkiin uudelleenkoulutusta vastaaville bussikuskeille ym. hankalia vuoroja tekeville mukavaan päivähommaan? Kumma, kun nykyään syyllistetään työnteosta, vaikka työuria ja työn tekemistä yhteiskunnassa pitäisi lisätä.[/QUOTE]

Villi arvaus että hoitajat vaan nillittää kun toivovat pääsevänsä vähemmällä itse, mikä ei ole ollenkaan paha toive jos ovat ylityöllistettyjä.

Mutta sitä, että joku tuttu, naapuri, tai muu hakis lapset ettei hoitopäivät veny, ei voi kuin ihmetellä koska hoidossahan ne lapset on kunnes vanhemmat tulee töistä niitä hoitamaan. Silloin niitä vaan pompoteltaisiin tilanteesta ja paikasta toiseen ja aiheutetaan enemmän siirtymätilanteita. Varmaan enemmän rauhassa he ovat koko pitkän hoitopäivän siellä vuoropäikyssä eikä ympäriinsä riepoteltavana.

Toista se oli silloin, kun mie olin lapsi, oltiin mukana navetassa tai keskenään sisällä :) Äiti laittoi meidät tyhjään karsinaan odottelemaan tai leikittiin heinäladossa, jos oli pakko jotain saada tehtyä. Heinäpellolla ja rankametsillä oltiin mukana. Olihan se päivähoito olemassa silloinkin, ei meitä sinne silti viety :) Äiti kävi jonkin aikaa kodin ulkopuolella töissä muttei sitten kuitenkaan halunnut meitä lapsia hoitoon vaan hoiteli mieluummin itse - eikä tästä niiiiin pitkä aika ole.

Minkä ikäisiä teillä siis ovat ne lapset? Oletko ajatellut, että voisit hetkeksi, vaikka vuodeksi, siirtyä lyhyempiin työpäiviin kun lapset ovat niin pieniä?

[QUOTE="vieras";28292783]Toista se oli silloin, kun mie olin lapsi, oltiin mukana navetassa tai keskenään sisällä :) Äiti laittoi meidät tyhjään karsinaan odottelemaan tai leikittiin heinäladossa, jos oli pakko jotain saada tehtyä. Heinäpellolla ja rankametsillä oltiin mukana. Olihan se päivähoito olemassa silloinkin, ei meitä sinne silti viety :) Äiti kävi jonkin aikaa kodin ulkopuolella töissä muttei sitten kuitenkaan halunnut meitä lapsia hoitoon vaan hoiteli mieluummin itse - eikä tästä niiiiin pitkä aika ole.

Minkä ikäisiä teillä siis ovat ne lapset? Oletko ajatellut, että voisit hetkeksi, vaikka vuodeksi, siirtyä lyhyempiin työpäiviin kun lapset ovat niin pieniä?[/QUOTE]

Niin teilläkö äiti ja isä oli siis molemmat kotona tilaa hoitamassa? Onhan se nyt ihan eri asia kuin ap:llä, jossa mies hoitaa ison tilan itse ja nainen käy ulkopuolella vuorotöissä.

Jossain hoitopaikoissa max aika on 12h. Mun poika joutui olemaan 11h hoidossa joka arkipäivä. Olen yh ja töissä toisella paikkakunnalla. Matkat kuljen julkisilla. Hoitopaikassa ei valiteltu ajasta. Siis pitäähän lapsella olla oikeus hoitoon kun sitä tarvitaan.

Yhteistyössä