Palstamammojen asumistukiin menee sossurahaa vuodessa jo yli 2.000.000.000 euroa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kela kertoo, että asumistukimenojen kasvu on viime vuosina syntynyt pääosin yleisen asumistuen noususta. Suomen väestöstä jo 16 prosenttia kuuluu asumistuen piiriin. KUVA: PETTERI PAALASMAA

Kela maksoi viime vuonna asumistukia yhteensä huikeat 2003 miljoonaa euroa. Kahden miljardin haamuraja meni näin rikki.

Asumistukimenot ovat vuosikausia paisuneet huomattavan kovaa vauhtia. Viime vuonna ne kasvoivat yli neljä prosenttia, kun vuosina 2015 ja 2016 ne paisuivat yli 10 prosentin tahtia.

Kela kertoo tilastokatsauksessa, että viime vuonna yleisen asumistuen menot olivat 1 261 miljoonaa euroa, eläkkeensaajien asumistuen menot 581 miljoonaa euroa ja opintotuen asumislisän menot 146 miljoonaa euroa.

Yleisen asumistuen menot kasvoivat viime vuonna 17 prosenttia, koska valtaosa opiskelijoista siirtyi elokuussa 2017 yleisen asumistuen piiriin. Viime vuonna maksettiin lisäksi sotilasavustuksen asumisavustusta noin 16 miljoonaa euroa.

Miljardista kahteen
Kelan tilastollinen vuosikirja kertoo, että asumistukimenot olivat 723 miljoonaa euroa vuonna 1995 ja 982 miljoonaa euroa vuonna 2005.

Miljardin euron raja puhkaistiin vuonna 2006, ja kymmenessä vuodessa niiden määrä on kaksinkertaistunut. Vuoden 2010 jälkeen Kelan asumistukimenot ovat kasvaneet peräti 65 prosenttia.

Viime vuonna täysi-ikäisiä yleisen asumistuen, eläkkeensaajan asumistuen ja opintotuen asumislisän saajia oli kaikkiaan 672 000.

Kela kertoo, että asumistukimenojen kasvu on viime vuosina syntynyt pääosin yleisen asumistuen noususta. Suomen väestöstä jo 16 prosenttia kuuluu asumistuen piiriin.

Vuoden 2017 lopussa opiskelijoiden asumistuki kattoi vuokramenoista keskimäärin 62 prosenttia. Eläkeläisillä vastaava osuus oli 50 prosenttia ja muilla yksin asuvilla asumistuen saajilla 52 prosenttia.


Olli Herrala
@OlliHerralaKirjoittajan muut jutut
AsuminenAsuntojen hinnatSijoittaminenAsuntosijoittaminen
ASUMINEN




 
vierailija
Eduskunnan palkkiot on kärpäsen paska tuosta potista... mä tätä ei kovin moni tajua. Eihän se mun asumistuki niin suuri ole... ja ei, ei voida asua pienemmässä ja halvemmassa kodissa kun pirkka ja lotta tarttee omat huoneet...
 
En yhtään ihmettele, kun työnteko ei kannata Suomessa, siksi kun samat tuet saa ja pimeästi voi muuta tehdä saadakseni rahaa, sekä yrittäminen tapetaan täällä, en tiedä milloin kyllästyn itsekin ja onneksi vein jo pääfirman muualle. Välillä en tajua kuinka mun mies kans jaksa tätä katsoa ja tehdä valtion eteen noin paljon, mistä kukaan meistä ei ees saa kunnollista terveyspalvelua vaan aina pakko yksityiselle kääntyä ahhh paljon muutakin en vaan jaksa selittää...
 
vierailija
Eipä taas kerran ikävästi yleistetä kaikkia koskeviksi.

Mä voisin jopa saada asumistukea mutta ei ole tullut mieleen edes hakea. Tällä pienellä palkalla yritän tulla toimeen ja lapseni elättää.
 
vierailija
Et siis halua maksamillesi veroille kunnon vastinetta edes vaikka sitä olisi helposti tarjolla?
Vaikka olen pienipalkkainen niin mut on opetettu niin elämään että omilla on tultava toimeen. Vaikka se tietää sitä että loppukuusta itse syön parisen viikkoa huonommin.

Oma valinta. Muut tehkööt miten parhaaksi näkevät. Varmasti noiden joukossa jotka asumistukea hakevat ja saavat on sen tarve vielä suurempaa kuin minulla.
 
Kukahan ne asunnot omistaa joille ne asumistuet kilahtaa..rikkaat.
ai rikkaat :ROFLMAO: tunne kaveri piireissä monia jotka omistaa asunnot ja voin sinulle kertoa että rikastumaan et pääse vaikka omistaisit monta asuntoa, yks tuttu kellä oli yli 50 asuntoa, kyllästyi koko touhuun ja myy ne pikkuhilja pois, koska se että vuokrat asunnon on aikamoinen homma joka ei tuo paljon iloa.
 
vierailija
Vaikka olen pienipalkkainen niin mut on opetettu niin elämään että omilla on tultava toimeen. Vaikka se tietää sitä että loppukuusta itse syön parisen viikkoa huonommin.

Oma valinta. Muut tehkööt miten parhaaksi näkevät. Varmasti noiden joukossa jotka asumistukea hakevat ja saavat on sen tarve vielä suurempaa kuin minulla.
Pyritkö myös muuten säästämään julkisia rahoja? Esim. lainaat kirjastosta kirjoja mahdollisimman harvoin jotta kirjat eivät kulu?
 
vierailija
Iso osa asumistuista menee uusssuomalaisille. Loppupeleissä asumistuet menevät rikkaille asuntosijoittajille ja vuokratoimintaa harjoittaville yhtiöille, jotka pitävät vuokria ylihintaisina (asumistuet nostavat vuokria).
 
vierailija
Pyritkö myös muuten säästämään julkisia rahoja? Esim. lainaat kirjastosta kirjoja mahdollisimman harvoin jotta kirjat eivät kulu?
Ja sua nyppii asumistuettomuudessani mikä kun pitää "viisastella"?

Tuskin olen ainoa joka ei asumistukea hae vaikka sen saisikin. Ai niin - kiitos kysymästä - kirjastossa käymme kyllä usein kirjoja lainaamassa. Koska lukeminen kannattaa aina kuten Donnerkin sen niin monta vuotta sitten jo tiesi kertoa.
 
Käyn kyllä töissä. Ja saan asumistukea.
Eikä ole mikään lukaali isolla vuokralla.
Yksittäisen pienipalkkaisen näkökulmasta asumistuki voi näyttää reilulta ja oikealta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Asumistuen muodossa valtio antaa massiivista piilotukea etenkin pääkaupunkiseudun työnantajille, vuokra-asuntofirmoille ja kunnille. Asumistuen ja muiden valtion pussista tulevien sosiaalisten tulonsiirtojen takia kuntien kannattaa haalia maahanmuuttajia alueelleen, nämä käyttävät tukensa pääosin kunnan aluella.

Jos valtion maksama asumistuki poistettaisiin, joutuisivat pääkaupunkiseudun työnantajat maksamaan palkkaa, jolla alueella tulee toimeen tai siirtämään toimintansa maakuntiin, missä työntekijöiden asuminen on halvempaa. Suuren vuokranantajat joutuisivat pudottamaan vuokria. Tuosta kahdesta miljardista voisi toisen jättää budjettialijäämän paikkaamiseen, toisella nostaa opintotukia (jotta sitä asumistukea ei tarvita) ja antaa reiluja vähennyksiä verotukseen lapsista (parempi kuin lapsilisien korotus).
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
asumistuen ongelma on se että se ei ole tuloihin tai omaisuuteen sidonnainen, käsittääkseni miljardööritkin voi saada asumistukea lukaaleihinsa, onhan niissä katto mutta silti.
 
vierailija
Yksittäisen pienipalkkaisen näkökulmasta asumistuki voi näyttää reilulta ja oikealta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Asumistuen muodossa valtio antaa massiivista piilotukea etenkin pääkaupunkiseudun työnantajille, vuokra-asuntofirmoille ja kunnille. Asumistuen ja muiden valtion pussista tulevien sosiaalisten tulonsiirtojen takia kuntien kannattaa haalia maahanmuuttajia alueelleen, nämä käyttävät tukensa pääosin kunnan aluella.

Jos valtion maksama asumistuki poistettaisiin, joutuisivat pääkaupunkiseudun työnantajat maksamaan palkkaa, jolla alueella tulee toimeen tai siirtämään toimintansa maakuntiin, missä työntekijöiden asuminen on halvempaa. Suuren vuokranantajat joutuisivat pudottamaan vuokria. Tuosta kahdesta miljardista voisi toisen jättää budjettialijäämän paikkaamiseen, toisella nostaa opintotukia (jotta sitä asumistukea ei tarvita) ja antaa reiluja vähennyksiä verotukseen lapsista (parempi kuin lapsilisien korotus).
Unohtamatta muutamaa puoluetta jotka käärivät isoja rahoja asumistuella.
 

Yhteistyössä