Palstamammojen asumistukiin menee sossurahaa vuodessa jo yli 2.000.000.000 euroa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaff
Mä olen saanut asumistukea viimeksi 6 vuotta sitten kun olin opiskeleva yh. Menin heti valmistumisen jälkeen töihin ja nykyään on vakituinen työ. En saisi asumistukea senttiäkään koska olen töissä, mies on töissä ja asumme omakotitalossa josta maksamme lainaa. En kyllä saisi asumistukea vaikka asuisin lapsen kanssa vuokralla koska tulot ovat liian isot vaikka en kovin suuripalkkainen olekaan, bruttopalkka on n.2400€. Laskin joskus, että mulla pitäisi olla kaksi lasta niin saisin vähän asumistukea yh:na näillä työtuloilla.
 
vierailija
Eipä taas kerran ikävästi yleistetä kaikkia koskeviksi.

Mä voisin jopa saada asumistukea mutta ei ole tullut mieleen edes hakea. Tällä pienellä palkalla yritän tulla toimeen ja lapseni elättää.
En minäkään tiedä, olisinko joskus saanut, mutta itse haluan päättää, mitä teen, enkä tarvi siihen ohjailua mistään.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kunnilla-satojen-miljoonien-elatusmaksuperittavat/1991382
Muistaako kukaan tuota vuodelta 2003?
 
vierailija
Yksittäisen pienipalkkaisen näkökulmasta asumistuki voi näyttää reilulta ja oikealta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Asumistuen muodossa valtio antaa massiivista piilotukea etenkin pääkaupunkiseudun työnantajille, vuokra-asuntofirmoille ja kunnille. Asumistuen ja muiden valtion pussista tulevien sosiaalisten tulonsiirtojen takia kuntien kannattaa haalia maahanmuuttajia alueelleen, nämä käyttävät tukensa pääosin kunnan aluella.

Jos valtion maksama asumistuki poistettaisiin, joutuisivat pääkaupunkiseudun työnantajat maksamaan palkkaa, jolla alueella tulee toimeen tai siirtämään toimintansa maakuntiin, missä työntekijöiden asuminen on halvempaa. Suuren vuokranantajat joutuisivat pudottamaan vuokria. Tuosta kahdesta miljardista voisi toisen jättää budjettialijäämän paikkaamiseen, toisella nostaa opintotukia (jotta sitä asumistukea ei tarvita) ja antaa reiluja vähennyksiä verotukseen lapsista (parempi kuin lapsilisien korotus).
Jos asumistuki poistettaisiin, niin ympäri Suomea erityisesti kokoaikatyöttömät ja satunnaisissa töissä käyvät joutuisivat isoihin ongelmiin asumisensa kanssa. Käytännössä työttömyystukiin pitäisi tehdä valtavat korotukset jotta ihmisillä olisi varaa kattoon päänsä päällä. Se taas tulisi paljon kalliimmaksi kuin nykysysteemi, koska työttömyystukien korotukset olisi tehtävä sen mukaan, että niillä pystyisi maksamaan suhteellisen isonkin vuokran, eli halvoissa asunnoissa asuvat saisivat paljon nykyistä enemmän rahaa.
 
Jos asumistuki poistettaisiin, niin ympäri Suomea erityisesti kokoaikatyöttömät ja satunnaisissa töissä käyvät joutuisivat isoihin ongelmiin asumisensa kanssa. Käytännössä työttömyystukiin pitäisi tehdä valtavat korotukset jotta ihmisillä olisi varaa kattoon päänsä päällä. Se taas tulisi paljon kalliimmaksi kuin nykysysteemi, koska työttömyystukien korotukset olisi tehtävä sen mukaan, että niillä pystyisi maksamaan suhteellisen isonkin vuokran, eli halvoissa asunnoissa asuvat saisivat paljon nykyistä enemmän rahaa.
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukijärjestelmällään taata, että työtön voi asua kalliissa vuokra-asunnossa? Jos ei ole varaa suureen vuokraan, pitää muuttaa halvempaan tai mennä työhön - muuhunkin kuin hyväpalkkaiseen ja koulutusta vastaavaan.
 
vierailija
miksi tulottomalla/pienituloisella pitää olla oikeus asua isossa, kalliissa asunnossa?
Oikeasti, mun asunnon vuokra on 1200 euroa kuukaudessa, päälle vesilasku ja sähkö. Tämä on kaupungin vuokra-asunto.
Näitä samanlaisia on tässä rivissä neljä lisää. Mun naapurit eivät käy töissä. Silti on varaa asua samanlaisessa asunnossa kuin minä.
Paitsi että naapureilla on vapaa-aikaa ja mulla ei ole.
 
vierailija
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukijärjestelmällään taata, että työtön voi asua kalliissa vuokra-asunnossa? Jos ei ole varaa suureen vuokraan, pitää muuttaa halvempaan tai mennä työhön - muuhunkin kuin hyväpalkkaiseen ja koulutusta vastaavaan.
Halpoja asuntoja ei ole rajattomasti saatavilla ja varsinkaan niitä ei löydy kaikilta paikkakunnilta.

Esimerkiksi Helsingissä yksinäisen ihmisen voi olla tosissaan vaikea löytää itselleen asuntoa alle 700 euron kuussa, kun taas vaikkapa Keuruulla ei ole mitään erityistä ongelmaa löytää asuntoa 200 eurolla kuussa. Toisaalta Keuruulla on olennaisesti vaikeampi työllistyä kuin Helsingissä.

Eli jos asumistuet lakkautettaisiin, niin pitäisikö mielestäsi sitten työttömyystuet sitoa asuinpaikkakuntaan niin, että esimerkiksi helsinkiläinen saa 500 euroa enemmän työttömyystukea kuin keuruulainen? Tämä olisi toki lottovoitto niille, jotka onnistuvat löytämään halvan asunnon muutoin kalliilta paikkakunnalta.

Ja entä tilapäisesti työttömät, pitäisikö heidät heti velvoittaa muuttamaan vai maksettaisiinko heille määräaikaisesti jotain korkeampaa tukea?
 
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukijärjestelmällään taata, että työtön voi asua kalliissa vuokra-asunnossa? Jos ei ole varaa suureen vuokraan, pitää muuttaa halvempaan tai mennä työhön - muuhunkin kuin hyväpalkkaiseen ja koulutusta vastaavaan.
Hetken puhuit asiaa ja heti perään astuit paskaan.


Asumistukijärjestelmääsä on valuvika. Ne rahat valuvat suoraan ja lyhentämättöminä VVO:n ja Saton kassaan tarvitsijoiden näkemättä niistä lanttiakaan.
Järjestelmä ei tue vähävaraisten asumista vaan on lähinnä osinkoautomaatti joka ylläpitää järjettömän suuria vuokria ja sitä kautta järjettömiä asuntojen hintoja.

Kuinkahan esim minä muuttaisin halvempaan? Paitsi muuttamalla jonnekin Märkäjärvelle josta tämän vuosivuokralla jo ostaisi vaikka omakotitalon. Siellä sitäpaitsi nyt ainakaan ole niitä töitä joihin tosta vaan mennään - just siks ne asunnotkin ovat halpoja.
 
vierailija
Hetken puhuit asiaa ja heti perään astuit paskaan.


Asumistukijärjestelmääsä on valuvika. Ne rahat valuvat suoraan ja lyhentämättöminä VVO:n ja Saton kassaan tarvitsijoiden näkemättä niistä lanttiakaan.
Järjestelmä ei tue vähävaraisten asumista vaan on lähinnä osinkoautomaatti joka ylläpitää järjettömän suuria vuokria ja sitä kautta järjettömiä asuntojen hintoja.

Kuinkahan esim minä muuttaisin halvempaan? Paitsi muuttamalla jonnekin Märkäjärvelle josta tämän vuosivuokralla jo ostaisi vaikka omakotitalon. Siellä sitäpaitsi nyt ainakaan ole niitä töitä joihin tosta vaan mennään - just siks ne asunnotkin ovat halpoja.
Miten niin ei tue vähävaraisten asumista? Tuskin vuokrat laskisivat 80% vaikka asumistuki lopetettaisiin.
 
vierailija
miksi tulottomalla/pienituloisella pitää olla oikeus asua isossa, kalliissa asunnossa?
Oikeasti, mun asunnon vuokra on 1200 euroa kuukaudessa, päälle vesilasku ja sähkö. Tämä on kaupungin vuokra-asunto.
Näitä samanlaisia on tässä rivissä neljä lisää. Mun naapurit eivät käy töissä. Silti on varaa asua samanlaisessa asunnossa kuin minä.
Paitsi että naapureilla on vapaa-aikaa ja mulla ei ole.
Hmm, mä oon nyt muuttamassa yhtä huonetta isompaan asuntoon, eikä asumistuki noussut euroakaan. Omasta pussista jää siis enemmän maksettavaa.

Että ei se ihan niin mene, että isompaan asuntoon saa poskettomat tuet.
 
Hetken puhuit asiaa ja heti perään astuit paskaan.


Asumistukijärjestelmääsä on valuvika. Ne rahat valuvat suoraan ja lyhentämättöminä VVO:n ja Saton kassaan tarvitsijoiden näkemättä niistä lanttiakaan.
Järjestelmä ei tue vähävaraisten asumista vaan on lähinnä osinkoautomaatti joka ylläpitää järjettömän suuria vuokria ja sitä kautta järjettömiä asuntojen hintoja.

Kuinkahan esim minä muuttaisin halvempaan? Paitsi muuttamalla jonnekin Märkäjärvelle josta tämän vuosivuokralla jo ostaisi vaikka omakotitalon. Siellä sitäpaitsi nyt ainakaan ole niitä töitä joihin tosta vaan mennään - just siks ne asunnotkin ovat halpoja.
Et ollut tarkkana ja lukenut, mihin minä vastasin. Kirjoittajahan esitti, että jos nuo VVO:n ja SATOn kassaan valuvat miljoonat poistettaisiin, pitäisi ne korvata korotetuilla työttömyystuilla. Eli hän oli sitä mieltä, että edelleenkin yhteiskunnan pitäisi tukea vuokranantajille valuvia ylimääräisiä rahavirtoja, vain eri nimellä.

On totta, että jos asumistuet poistettaisiin, olisi työttömän vaikeampi asua keskusta-alueilla suurissa kaupungeissa. Mutta vastavuoroisesti vuokrataso kuitenkin laskisi ja pienipalkkaiset työssä käyvät voisivat asua lähempänä työpaikkojaan. Kummalla on enemmän aikaa käyttää matkoihin - S-marketin kassalla vai pitkäaikaistyöttömällä?
 
vierailija
Et ollut tarkkana ja lukenut, mihin minä vastasin. Kirjoittajahan esitti, että jos nuo VVO:n ja SATOn kassaan valuvat miljoonat poistettaisiin, pitäisi ne korvata korotetuilla työttömyystuilla. Eli hän oli sitä mieltä, että edelleenkin yhteiskunnan pitäisi tukea vuokranantajille valuvia ylimääräisiä rahavirtoja, vain eri nimellä.

On totta, että jos asumistuet poistettaisiin, olisi työttömän vaikeampi asua keskusta-alueilla suurissa kaupungeissa. Mutta vastavuoroisesti vuokrataso kuitenkin laskisi ja pienipalkkaiset työssä käyvät voisivat asua lähempänä työpaikkojaan. Kummalla on enemmän aikaa käyttää matkoihin - S-marketin kassalla vai pitkäaikaistyöttömällä?
Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha on kuukaudessa noin 550 euroa verojen jälkeen. Kerropa mistä työttömille löydetään niin halvat asunnot, että tuo raha riittää sekä asuntoon että ruokaan, vaatteisiin ja muuhun välttämättömään? Niin ja entäs jos työttömällä on perhe ja tarvitaan perheasunto jonka kooksi ei oikein riitä 15–20 neliötä.
 
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukijärjestelmällään taata, että työtön voi asua kalliissa vuokra-asunnossa? Jos ei ole varaa suureen vuokraan, pitää muuttaa halvempaan tai mennä työhön - muuhunkin kuin hyväpalkkaiseen ja koulutusta vastaavaan.
Ai nii. Unohdin sanoa, että mä olen niin kova demari että vois sanoa piinkova demari.
Mä en leiki ilmaiseksi sirkuspelleä jos sinua huvittaa nähdä sirkusta.

Mut jos sinulla on firma joka tekee jotain asiallista ja minä olen sinun leivissäsi niin voit olla varma siitä, että teen kaikkeni firman maineen vuoksi, sinun vuoksesi, oman palkkani vuoksi, vaimoni ja lasteni vuoksi. Mulle kuuluu palkka, sulle kuuluu voitto. Jos tästä olemme samaa mieltä niin neuvotellaan jatkossakin. Voit luottaa minuun, miehen sana pätee.

Mut mä en leiki työntekijää sinun firmassasi saadakseni asumistukea tai toimeentulotukea tai työttömyysturvaa.

Tukimuodoissa on korjaamisen varaa.
Niinkin upea keksintö kuin äitiyspakkaus tuli ensimmäisen lapsen kohdalla todella tarpeeseen.
Neljännen kohdalla olisin jo ihan mielelläni laittanut rastin ruutuun, että kiitos mutta antakaa tarvitsevalle.

Lapsilisä lopsahtaa tilille automaattisesti. Suurituloisilla se on veroton lisä. Pienituloisilla se on tulo joka lasketaan pois toimeentulotuesta.

Olis kirveellä töitä mut pitäis löytää kirves ja sen käyttäjä
 
Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha on kuukaudessa noin 550 euroa verojen jälkeen. Kerropa mistä työttömille löydetään niin halvat asunnot, että tuo raha riittää sekä asuntoon että ruokaan, vaatteisiin ja muuhun välttämättömään? Niin ja entäs jos työttömällä on perhe ja tarvitaan perheasunto jonka kooksi ei oikein riitä 15–20 neliötä.
Maaseutukaupungeista Etelä-Suomessa saa 80 neliötä 3 h + k + s vuokralle 500 €/kk. Jos perheessä on kaksi työmarkkinatuellista ja kaksi lasta, tulee rahaa minimissään noin 1300 €/kk, vuokran jälkeen jää elämiseen 800 €/kk. Ei riitä ruhtinaalliseen elämään, mutta ei se ole tarkoituskaan. Ja jos asumistuet poistetaan, laskisivat nämäkin vuokrat yleisen tason mukana ehkä 10-20%.

https://www.tori.fi/varsinais-suomi/3h_k_s_Edullinen_kolmio_Mellilan_keskustassa_44806496.htm?ca=16&w=1
 
vierailija
Hetken puhuit asiaa ja heti perään astuit paskaan.


Asumistukijärjestelmääsä on valuvika. Ne rahat valuvat suoraan ja lyhentämättöminä VVO:n ja Saton kassaan tarvitsijoiden näkemättä niistä lanttiakaan.
Järjestelmä ei tue vähävaraisten asumista vaan on lähinnä osinkoautomaatti joka ylläpitää järjettömän suuria vuokria ja sitä kautta järjettömiä asuntojen hintoja.

Kuinkahan esim minä muuttaisin halvempaan? Paitsi muuttamalla jonnekin Märkäjärvelle josta tämän vuosivuokralla jo ostaisi vaikka omakotitalon. Siellä sitäpaitsi nyt ainakaan ole niitä töitä joihin tosta vaan mennään - just siks ne asunnotkin ovat halpoja.
Ay-liike käärii miljoonia vuokra-asuntoyhtiöstään – asumistuet valuvat osinkoina liitoille
Ay-liike on saanut viiden vuoden aikana lähes 50 miljoonaa euroa VVO:n vuokraosinkoja. Ammattiliitot kuittaavat vuokratuotoista verovapaat osingot. Vuokrien nousua maksetaan suuressa määrin pienituloisille maksetuilla asumistuilla.

https://yle.fi/uutiset/3-8462252

Tässä näemme syyn siihen miksi eräät puolueet eivät edes halua köyhyyden poistuvan Suomesta...
 
vierailija
Maaseutukaupungeista Etelä-Suomessa saa 80 neliötä 3 h + k + s vuokralle 500 €/kk. Jos perheessä on kaksi työmarkkinatuellista ja kaksi lasta, tulee rahaa minimissään noin 1300 €/kk, vuokran jälkeen jää elämiseen 800 €/kk. Ei riitä ruhtinaalliseen elämään, mutta ei se ole tarkoituskaan. Ja jos asumistuet poistetaan, laskisivat nämäkin vuokrat yleisen tason mukana ehkä 10-20%.

https://www.tori.fi/varsinais-suomi/3h_k_s_Edullinen_kolmio_Mellilan_keskustassa_44806496.htm?ca=16&w=1
Toisin sanoen kannatat työttömien siirtämistä pikkupaikkakunnille ja muuttotappioalueille. Mutta siellä työllistymismahdollisuudet ovat heikonpuoleiset jos tosiaan on tarkoitus työllistyä, eikä työttömistä ole kollektiivisesti tarkoitus tehdä jatkuvasti tuilla elävää joukkoa.

Jos työtön tuossa mallissa meinaa muuttaa pikkupaikkakunnalta isolle paikkakunnalle niin työsuhteen on paras olla pitkäaikainen ja varma. Sellaiset työsuhteet taas ovat nykyään melko harvassa.
 
vierailija
Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha on kuukaudessa noin 550 euroa verojen jälkeen. Kerropa mistä työttömille löydetään niin halvat asunnot, että tuo raha riittää sekä asuntoon että ruokaan, vaatteisiin ja muuhun välttämättömään? Niin ja entäs jos työttömällä on perhe ja tarvitaan perheasunto jonka kooksi ei oikein riitä 15–20 neliötä.
Mistä tahansa, minne ei linja-autolla enää pääse. Hyvin halvalla löytyy asuntoja, mutta esimerkiksi Suonenjoella on alueita, joita ei asumiskäyttöön voi käyttää, torjunta-ainejäämien takia. Jos on pihassa oma kaivo, kannattaa ottaa huomioon, sillä veden käyttö sellaisesta on ilmaista, esimerkiksi luistelukenttää varten, mutta juomavetenä sitä ei voi käyttää koskaan, jos se maa on myrkyllistä.
 
vierailija
Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha on kuukaudessa noin 550 euroa verojen jälkeen. Kerropa mistä työttömille löydetään niin halvat asunnot, että tuo raha riittää sekä asuntoon että ruokaan, vaatteisiin ja muuhun välttämättömään? Niin ja entäs jos työttömällä on perhe ja tarvitaan perheasunto jonka kooksi ei oikein riitä 15–20 neliötä.
Tällä työttömällä on varaa asua Suomen kalleimmalla asuinalueella veronmaksajien piikkiin.

https://m.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635809_pi.shtml
 

Yhteistyössä