Hauska keskustelu. Joku kysyi, miksi tällaisesta pitää edes keskustella ja miksi pitäisi kertoa palkkansa. Ja jokainen kertojahan on tietysti joko paukuttelemassa henkseleitä tai ruikuttamassa kovaa kohtaloaan. Näinhän se on, ettei suomalainen rahasta puhu. Ja kuka siitä hyötyy? Työnantaja! Eipä tule vaadittua palkankorotuksia, kun ei tiedä mitä kollegat tienaa. Ok, on aloja, joilla ei pyytäminen auta.
Itse työskentelen it-alalla, jossa jokaisen on neuvoteltava palkkansa. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla pikkukakkosen kanssa ja palkkaneuvotelut ovat siksi olleet jäissä pitkään, vaikka välillä töissä kävinkin. Olen auttamatta kakkosluokan työntekijä, koska en ylitöihin pysty samalla tavalla kuin ennen. Töissä ollessani tienaan kuitenkin yli 5000 eli mielestäni hyvin pienten lasten äidiksi (eli huomioiden sairastelut, ylityöt yms.) Tiedän/epäilen useimpien mieskollegojen tienaavan huomattavasti paremmin.
Työ ei ole aina kivaa, ylitöitä pitää tehdä, stressi vaivaa jne. eli jotain muutakin voisi tehdä. Kuten joku kirjoitti, on omasta laiskuudesta kiinni, kun ei omaa elämäänsä muuta. Totta kyllä, mutta taitaa olla meille jokaiselle aika vaikeaa tuo omankin elämän muuttaminen. Itsellenikin on helpompaa jatkaa pääkaupunkiseudulla tylsässä työssä asuntolainojen kanssa kuin oikeasti muuttaa tilannetta. Ja kateellisuus vaivaa juuri niitä, jotka ovat omaan elämäänsä tyytymättömiä. Olen kateellinen pikkukaupungissa järven lähellä asuvilla, joiden työmatka kestää vain 10 minuuttia ja lapset saavat juosta huoletta naapurissa. Toisaalta, jos joku on kateellinen työstäni ja palkastani niin tervetuloa! Suomessa on ilmainen koulutus ja tällä alalla ainakin vielä töitä riittää.