SMSM, kyllä oli tuo sun kirjoitus kuin mun suusta!!
Siis meillä on kyllä velkaa, mutta niillä lainarahoilla on ostettu omakotitalo (133m2), ja pihassa seisoo V40 Volvo. Mutta esim. remonttirahat on aina säästetty, ja isommat hankinnat tehdään harkiten.
Mä en voi ymmärtää semmosta, että ostellaan ja humputetaan kaikkea "ylimääräistä", ja sitten taivastellaan, että kun rahat ei riitä laskuihin. Meillä ensin tilipäivänä maksetaan laskut pois, ja sitten mietitään, että mitä ylimääräistä ehkä ostetaan. Eikä joka kk osteta ylimääräistä, ja näinhän sitä sitten jää säästöön. Ihan omasta palkastani säästin vuoden ajan ja ostin nyt heinäkuussa pianon itselleni (käytetyn kylläkin, mutta hyväkuntoisen, eikä ollu edes kovin halpa...). Meillä on joka vuosi 2 n. 900 euron laskua maksettavana, kun talo on öljylämmityksellä, mutta nämäkin laskut ennakoidaan, ja niihin säästetään jo hyvissä ajoin. Ei ole kiva todeta, että ei me saada maksettua öljylaskua ja sitten kärvistellään kylmässä talossa.
Vaikka mulla onkin pienet tulot, niin en mä koe olevani missään suhteessa huonompi perheenelättäjä (eikä mies anna niin ymmärtää), teen arvokasta työtä kotona, ja hoidan tyttömme siinä ohessa (olen pph).
Se aina tuntuu vähän arveluttavalle, kun opiskelijat tms ravaa ulkomailla, ja kehua retostaa sitten niillä. Kenenköhän rahoilla siellä loppujen lopuksi juostaan? No, me halutaan mahdollisimman pian eroon velasta, ja talo omaksi.