Täällä tuntuu olevan aika monta kirjoittajaa, joilla on sellainen käsitys, että aikaa on määrättömästi. Mahdatteko olla itse kotona?
Minusta on nimittäin selvää, että jos on suuret tulot, niin silloin on myös menoja, jotka johtuvat siitä, että töissä kuluu aikaa, jota ei voi käyttää johonkin muuhun. Ei ole välttämättä laiskuutta tai tuhlailevaisuutta, jos kaikkea ei tehdä kotona, vaan se voi olla ihan ajankäytöllinen realiteetti. Ja se on yksi syy siihen, että suurilla tuloilla myös menot ovat suuremmat!
Jos itse olen 80-90 tuntia viikossa töissä, niin se tarkoittaa, että minulla on sen verran vähemmän tunteja viikossa käyttää johonkin muuhun - vaikkapa marjojen poimimiseen, säilömiseen, kalastukseen, tarjousten perässä juoksemiseen, ruoanlaittoon, leipomiseen tai siivoamiseen. Meillä toistaiseksi tehdään vielä noita kaikkia (kalastusta lukuunottamatta), mutta oikeasti kotimme on niin epäjärjestyksessä ja siivoton, että olemme miettineet siivousavun käyttämistä. Samoin joskus käymme ulkona syömässä tai ostamme valmiseineksiä ihan vain siksi ettei ole aikaa tai työuupumuksen vuoksi ei jaksa tehdä itse.
Jos siis päädymme hankkimaan siivoojan, niin kyllä se minusta on tässä mielessä tulonhankkimiskulu ja ilmaistavissa niin, että jos on suuret tulot, niin menotkin ovat suuremmat: jos en kävisi töissä, niin tottakai minulla olisi aikaa siivota itse. Ihan järjetöntä syyttää törsäilevästä rahankäytöstä ja leveästä elämisestä, realiteetti on se, että mitä enemmän töissä viettää aikaa, sitä vähemmän sitä on muuhun ja sitä enemmän pitää niillä rahoilla ostaa aikaa em. keinoin!