Paljonko saat pisteitä suomenkielisestä Asperger-testistä?

  • Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä asperger voi olla ihan oikea ongelma, myös henkilölle itselleen. vai luuletteko että pakonomainen käsienpesu tai se että ei voi syödä kuin tiettyjä ruokia tiettyyn aikaan on jotenkin kivaa. Tai se että ihmiset käsittävät sanomiset lähes aina väärin tai tulee tölväistyä asioita joista ihmiset suuttuvat eikä itse tiedä mitä on tullut tehtyä.
Tässäkin oli mukana taas muut ihmiset.
 
Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 17 sekuntia ja testipistemääräsi on 131 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

Muoks. ja epäilen kyllä, että jonkinasteinen asperger mulla onkin, mutta toinen asia on sitten se, auttaisiko sen diagnosointi jotain? Yleensä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Tässäkin oli mukana taas muut ihmiset.
Tässä yhteiskunnassa nyt joutuu vain toisten ihmisten kanssa olemaan tekemisissä väkisinkin. Erakoksiko pitäisi muuttaa jonnekin lapin korpeen? Sieltäkin joskus pitäisi käydä kaupassa jossa on ihmisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Tässäkin oli mukana taas muut ihmiset.
Tässä yhteiskunnassa nyt joutuu vain toisten ihmisten kanssa olemaan tekemisissä väkisinkin. Erakoksiko pitäisi muuttaa jonnekin lapin korpeen? Sieltäkin joskus pitäisi käydä kaupassa jossa on ihmisiä.
Aivan sama mitä pitäisi tehdä. Se ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että muut ihmiset määrittelevät yksilön sairaaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Tässäkin oli mukana taas muut ihmiset.
Tässä yhteiskunnassa nyt joutuu vain toisten ihmisten kanssa olemaan tekemisissä väkisinkin. Erakoksiko pitäisi muuttaa jonnekin lapin korpeen? Sieltäkin joskus pitäisi käydä kaupassa jossa on ihmisiä.
Aivan sama mitä pitäisi tehdä. Se ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että muut ihmiset määrittelevät yksilön sairaaksi.
Ja taas, miten määritellään sairaus? Esim. psyykkisissä sairauksissa tärkein asia on se, häiritseekö se normaalia elämää. Aspergerin syndooma ei ole sairaus, vaan syndrooma, eli joukko oireita. Nämä oireet voivat häiritä ihmistä, tai muita.

Aistiyliherkkyyksistä esim. ei ole muille mitään haittaa, vain ihmiselle itselleen. Silloin tästä syndroomasta on haittaa normaalille elämälle, joten se täyttää kriteerit.

Moni asperger-ihminen tuntee itsensä oudoksi ja usealla on mm. masennusta tämän vuoksi. Kun huomaa, että maailmassa on muitakin hyvin samanlaisia ihmisiä, ja tälle on jopa nimi, se voi olla hyvin helpottava tieto. Että minä en ole ainoa omituinen!

Vaikka alunperin syndrooman oireet olisikin koonnut joku ihminen, joka ei itse ole asperger-ihminen, ei tämä nimi ole leimaava. Tilanne on sama kuin ADHD:n kanssa, kyse on neurologiasta eikä huonosta kasvatuksesta. Siksi diagnosointi joskus kannattaa.

Mut sun kanssa mä olen ennenkin inttänyt, nyt en jaksa enää. Tässä mun argumentit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Tässäkin oli mukana taas muut ihmiset.
Tässä yhteiskunnassa nyt joutuu vain toisten ihmisten kanssa olemaan tekemisissä väkisinkin. Erakoksiko pitäisi muuttaa jonnekin lapin korpeen? Sieltäkin joskus pitäisi käydä kaupassa jossa on ihmisiä.
Aivan sama mitä pitäisi tehdä. Se ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että muut ihmiset määrittelevät yksilön sairaaksi.
Ja taas, miten määritellään sairaus? Esim. psyykkisissä sairauksissa tärkein asia on se, häiritseekö se normaalia elämää. Aspergerin syndooma ei ole sairaus, vaan syndrooma, eli joukko oireita. Nämä oireet voivat häiritä ihmistä, tai muita.

Aistiyliherkkyyksistä esim. ei ole muille mitään haittaa, vain ihmiselle itselleen. Silloin tästä syndroomasta on haittaa normaalille elämälle, joten se täyttää kriteerit.

Moni asperger-ihminen tuntee itsensä oudoksi ja usealla on mm. masennusta tämän vuoksi. Kun huomaa, että maailmassa on muitakin hyvin samanlaisia ihmisiä, ja tälle on jopa nimi, se voi olla hyvin helpottava tieto. Että minä en ole ainoa omituinen!

Vaikka alunperin syndrooman oireet olisikin koonnut joku ihminen, joka ei itse ole asperger-ihminen, ei tämä nimi ole leimaava. Tilanne on sama kuin ADHD:n kanssa, kyse on neurologiasta eikä huonosta kasvatuksesta. Siksi diagnosointi joskus kannattaa.

Mut sun kanssa mä olen ennenkin inttänyt, nyt en jaksa enää. Tässä mun argumentit.
Nih. Ei olisi niin paljon ongelmia, jos saisi itse vapaasti valita ympäristönsä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi kaikki erilainen pitää luokitella, määritellä sairaudeksi? Eikö asperger mene enempi persoonan erilaisuuden piikkiin? Joku tykkää keräillä jotain, opiskella paljon, viihtyy vähemmän porukoissa, viettää mieluummin koti-iltaa kuin menee juhlimaan... Tarviiko tällaisia taipumuksia lääkitä tai hoitaa ihmisestä pois?
Asperger ei ole sairaus vaan synnynnäinen neurologinen häiriö. Aspergeria ei voi "hoitaa ihmisestä pois".

Diagnoosi tai lääkitys ei ole tarpeen, jos kokee selviytyvänsä elämässään hyvin ilman tukea. Ei kukaan siihen pakota. Yhteiskunta vain on rakentunut sellaiseksi, että esimerkiksi elannon hankkiminen voi olla neurobiologisesti poikkeavalle henkilölle vaikeaa ilman sopivaa lääkitystä tai kuntoutusta.


"Käytit testin tekemiseen 2 minuuttia 34 sekuntia ja testipistemääräsi on 88 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa."

Juu ei, mulla onkin ad/hd. :)
 

Yhteistyössä