Paljonko saat pisteitä suomenkielisestä Asperger-testistä?

  • Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti
hmmm
Miksi kaikki erilainen pitää luokitella, määritellä sairaudeksi? Eikö asperger mene enempi persoonan erilaisuuden piikkiin? Joku tykkää keräillä jotain, opiskella paljon, viihtyy vähemmän porukoissa, viettää mieluummin koti-iltaa kuin menee juhlimaan... Tarviiko tällaisia taipumuksia lääkitä tai hoitaa ihmisestä pois?
 
Aksu81
Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 48 sekuntia ja testipistemääräsi on 128 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 ja vastausten keskiarvo on tällä hetkellä 94. Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen!

Mutta pojallani epäillään aspergeria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi kaikki erilainen pitää luokitella, määritellä sairaudeksi? Eikö asperger mene enempi persoonan erilaisuuden piikkiin? Joku tykkää keräillä jotain, opiskella paljon, viihtyy vähemmän porukoissa, viettää mieluummin koti-iltaa kuin menee juhlimaan... Tarviiko tällaisia taipumuksia lääkitä tai hoitaa ihmisestä pois?
Ihmiset sairastavat xenofobiaa! :D

Mäkin näen asian niin, ettei kyse ole pääsääntöisesti sairaudesta, vaan ominaisuudesta, joka poikkeaa valtaväestöstä. Ei sitä tarvitsisi lääkitä, ellei Suomessa haluttaisi tasapäistää kaikki. Minä ainakin haluan olla sellainen kuin olen. Mä olenkin indigo-lapsi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi kaikki erilainen pitää luokitella, määritellä sairaudeksi? Eikö asperger mene enempi persoonan erilaisuuden piikkiin? Joku tykkää keräillä jotain, opiskella paljon, viihtyy vähemmän porukoissa, viettää mieluummin koti-iltaa kuin menee juhlimaan... Tarviiko tällaisia taipumuksia lääkitä tai hoitaa ihmisestä pois?
No daa, tokihan normaali ihminen sellaisen käsittää eikä silloin ole mitään syytä tuollaisia testejä tehdäkään.

Mut toi testi onkin tarkoitettu sellaisille jotka ehkä epäilevät heillä Aspergerin syndrooman olevan, joten sellaisen taipumuksen haarukointiin toi on varmaan ihan pätevä. Tietääpähän sitten hakeutua lisätutkimuksiin, jos ahistaa.

Ja mä sain 79 pointsii, ei taipuisuutta siis.

 
annetaan kaikkien kukkien kukkia
Alkuperäinen kirjoittaja Runko:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi kaikki erilainen pitää luokitella, määritellä sairaudeksi? Eikö asperger mene enempi persoonan erilaisuuden piikkiin? Joku tykkää keräillä jotain, opiskella paljon, viihtyy vähemmän porukoissa, viettää mieluummin koti-iltaa kuin menee juhlimaan... Tarviiko tällaisia taipumuksia lääkitä tai hoitaa ihmisestä pois?
No daa, tokihan normaali ihminen sellaisen käsittää eikä silloin ole mitään syytä tuollaisia testejä tehdäkään.

Mut toi testi onkin tarkoitettu sellaisille jotka ehkä epäilevät heillä Aspergerin syndrooman olevan, joten sellaisen taipumuksen haarukointiin toi on varmaan ihan pätevä. Tietääpähän sitten hakeutua lisätutkimuksiin, jos ahistaa.

Ja mä sain 79 pointsii, ei taipuisuutta siis.
Aika harvaa aspergeriä itteään tilansa ahdistaa. Eiköhän se ole se ympäröivä maailma, joka huolehtii yksilön itsensä edestä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja annetaan kaikkien kukkien kukkia:
Alkuperäinen kirjoittaja Runko:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi kaikki erilainen pitää luokitella, määritellä sairaudeksi? Eikö asperger mene enempi persoonan erilaisuuden piikkiin? Joku tykkää keräillä jotain, opiskella paljon, viihtyy vähemmän porukoissa, viettää mieluummin koti-iltaa kuin menee juhlimaan... Tarviiko tällaisia taipumuksia lääkitä tai hoitaa ihmisestä pois?
No daa, tokihan normaali ihminen sellaisen käsittää eikä silloin ole mitään syytä tuollaisia testejä tehdäkään.

Mut toi testi onkin tarkoitettu sellaisille jotka ehkä epäilevät heillä Aspergerin syndrooman olevan, joten sellaisen taipumuksen haarukointiin toi on varmaan ihan pätevä. Tietääpähän sitten hakeutua lisätutkimuksiin, jos ahistaa.

Ja mä sain 79 pointsii, ei taipuisuutta siis.
Aika harvaa aspergeriä itteään tilansa ahdistaa. Eiköhän se ole se ympäröivä maailma, joka huolehtii yksilön itsensä edestä!
Nih. Ympäristö määrittelee sairauden. Ei yksilöllä olisi mitään ongelmia itsensä kanssa.
 
kiilusilmä
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Nih. Ympäristö määrittelee sairauden. Ei yksilöllä olisi mitään ongelmia itsensä kanssa.
Ei se ihan aina noin mene... vaikka olisi vapaus olla oma itsensä, on jotkut piirteet itselle häiritseviä silti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Nih. Ympäristö määrittelee sairauden. Ei yksilöllä olisi mitään ongelmia itsensä kanssa.
Ei se ihan aina noin mene... vaikka olisi vapaus olla oma itsensä, on jotkut piirteet itselle häiritseviä silti.
Ei silloin, kun on tutustunut itseensä, kehittänytt itseään, ja hyväksynyt itsensä. Sanotaanko sitä nyt sitten vaikka aikuistumiseksi. Harva ihminen on sinut itsensä kanssa.
 
kiilusilmä
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Nih. Ympäristö määrittelee sairauden. Ei yksilöllä olisi mitään ongelmia itsensä kanssa.
Ei se ihan aina noin mene... vaikka olisi vapaus olla oma itsensä, on jotkut piirteet itselle häiritseviä silti.
Ei silloin, kun on tutustunut itseensä, kehittänytt itseään, ja hyväksynyt itsensä. Sanotaanko sitä nyt sitten vaikka aikuistumiseksi. Harva ihminen on sinut itsensä kanssa.
Minä en nyt aspergerin osalta osaa kommentoida, mutta adhd-piirteeni ovat osa sellaisia, että ne aiheuttavat harmia. Ääniyliherkkyys on yksi niistä. Hyväksyn sen ja vältän tilanteita joissa on melua, mutta kun niihin joskus silti joutuu, olen hyvin väsynyt niiden jälkeen
 
Non compos mentis
Voin helposti uskoa, että minulla on joku tuon kaltainen tila. Olen kuitenkin tästä tietämättömänä elellyt elämääni. Olen sopeutunut. En luontaisesti katso silmiin, jos puhun ihmisen kanssa, mutta tämänkin käytännön olen opetellut. En pidä monologeja mielenkiinnon aiheistani, enkä pura kodin elektroniikkavempeleitä atomeiksi.

Viihdyin hyvin yksikseni lapsenakin, enkä kokenut jääväni paitsi sen kummemmasta, vaikka kavereita ei ensi alkuun ollutkaan. Kyllä kiusaaminen silti jossain tuntui, mutta sopeutuminen auttoi, mihin kuului mm. itseään tyhmemmän esittäminen. Vapaus on koittanut aikuisella iällä, kun olen tajunnut, ettei minun tarvitse käydä paikoissa, joista en nauti ja kotona saan olla oma itseni. Ketään itseni kaltaista en tunne, mutta tunnen suurta sielujen sympatiaa fiktionaalista hahmoa, Sheldon Cooperia (Rillit huurussa -tv-sarja), kohtaan.
 
vieras
kyllä asperger voi olla ihan oikea ongelma, myös henkilölle itselleen. vai luuletteko että pakonomainen käsienpesu tai se että ei voi syödä kuin tiettyjä ruokia tiettyyn aikaan on jotenkin kivaa. Tai se että ihmiset käsittävät sanomiset lähes aina väärin tai tulee tölväistyä asioita joista ihmiset suuttuvat eikä itse tiedä mitä on tullut tehtyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Nih. Ympäristö määrittelee sairauden. Ei yksilöllä olisi mitään ongelmia itsensä kanssa.
Ei se ihan aina noin mene... vaikka olisi vapaus olla oma itsensä, on jotkut piirteet itselle häiritseviä silti.
Ei silloin, kun on tutustunut itseensä, kehittänytt itseään, ja hyväksynyt itsensä. Sanotaanko sitä nyt sitten vaikka aikuistumiseksi. Harva ihminen on sinut itsensä kanssa.
Minä en nyt aspergerin osalta osaa kommentoida, mutta adhd-piirteeni ovat osa sellaisia, että ne aiheuttavat harmia. Ääniyliherkkyys on yksi niistä. Hyväksyn sen ja vältän tilanteita joissa on melua, mutta kun niihin joskus silti joutuu, olen hyvin väsynyt niiden jälkeen
Ja mistäpä ne äänet johtuvat?
 

Yhteistyössä