paljonko rahaa lasten joululahjoihin?

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"trio"
Meille ei tule tänä vuonna ollenkaan leluja,paitsi pienimmälle.
Isommat 4v ja 5v saavat: Cd-soittimen,jonkin lasten cd:n,Kirjoja ja pari lautapeliä.Ollaan aateltu sellaista 100€/per lapsi.
lapset saavat kuitenki lahjoja kummeilta ja isovanhemmilta.
 
lemmu
Meillä on ostettava 8 henkilölle perheen ulkopuolelle ja omia lapsia 2 eli 10 henkeä, niin kyllä sinne tonni pyörähtää helposti. Onneks veronpalautukset pelastaa tämänkin joulun paineet. :D
 
vaikea sanoa
varmaan yhteensä menee selaiset 400-500e. Nyt on jo ostettu lahjat aleista 8lle lapselle / nuorelle ja rahaa mennyt niihin noin 40e. Olen siis löytänyt hyviä kirjoja, pelejä ja ihonhoitotuotteita sekä kovakantisia sarjiksia hintaan 3-6e/kpl. Mm Fakiiri peli oli cittarissa 4e kun sama peli oli Hong Kongissa 25,90e. Minusta hyviä löytöjä.
Omilleni ostan jokaiselle yhden paremman lahjan ja sitten pientä tarpeelistä mm kosmetiikkaa, sukkia jne.
 
"vieras"
Keskituloisia ollaan, mutta tarkoitus olis että lapsille (2 alle 4 vuotiasta) maks 100e joululahjoihin yhteensä. JOS ostetaan luistimet joululahjaksi niin sitten tuo 100e niiden lisäksi.

Meillä ostetaan leluja ja vaatteita muulloinkin kuin jouluna. Viime jouluna tuntui etteivät olisi malttaneet enää viimeisiä paketteja edes avata. Eli kovin paljon ei sitä krääsää tarvitse olla. Karkkia eivät vielä syö, joten sitäkään ei osteta.

Oikeastaan joulussa haluan satsata leipomisiin yhdessä lasten kanssa, ja askarteluihin. Semmoista mukavaa yhdessä puuhailua ostotavaran sijaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Oddsocks
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24877131:
Ootko sä vittu kui tyhmä???
Edes aikuinen ei välttämättä tee mitää kosketusnäytöllisellä puhelimella ja sä vittu ostat niitä kersoille, jotka ei tartte edes minkäälaista kännykkää!!!
Ennen mun aikana kännykän sai vasta 18 vuotiaana ja seki oli aatamin aikainen!
Ootko vittu kui vajaa päästäs???????????
Mikäs isällä napsahti? Meinas antaa lapselleen kosketusnäyttöpuhelimen, eikä mitään joukkotuhoasetta...
Nää on minusta vähän kakspiippusia juttuja, on nimittäin niin, että lasten on syytä kasvaa tähän yhteiskuntaan ja näihin vempeleisiin joiden kautta ja avulla elämää nykyään eletään jo varhain. Se ettei ole itse jotain saanut, nyt ei ole kummoinenkaan kriteeri evätä sitä lapselta, eri sukupolvi ja eri asia.

Toisaalta kun tässä mennään sukupolvien välisessä railossa näiden vempeleiden suhteen, tulee monasti mieleen, että pääseekö lapsi liian rajuun maailmaan käsiksi vempainten myötä, että osaako ja ehtiikö ja ymmärtääkö vanhemmat miten tärkeää se valvominen on?

Ei kosketusnäytöllisen puhelimen ostamisessa minusta mitään vajaata ole. Ja kyllä lapsen voi nykyään jo katsoa tarvitsevan puhelinta, niin suuri osa sosiaalisesta kanssakäymisestä tapahtuu sen kautta, ajat on muuttuneet, vaikka omassa lapsuudessa puhelinta en tarvinnut, on se nykyään lapsen poikkeavaan asemaan laittamista, olla mitään puhelinta ostamatta.
 
"Äitiliini"
Varmaan joku 100-150€ / Lapsi. Kolme lasta. Elokuvia, vaatteita, kirjoja ja jotain pientä leluakin saattaa olla. Lähinnä Disney klassikoita kun niitä keräilevät. Palapelejä ja lautapelejä löytyy paketeista varmaan myöskin. Osan olen jo ostanut -50-70% alesta pitkin vuotta :)
 
"beea"
5-vuotias lapseni saa ehkä 200-300eurolla lahjoja meiltä vanhemmilta. Saa myös isovanhemmilta, kummeilta, sedältä,enolta ja tädiltä, joiltakin mun sukulaisilta ja kavereilta yms, joten kyllä siinä kertyy iso vino pino.
Mä ostan aika paljon lapselleni kaikkea. En voi sille mitään, että on niin ihana ostaa ympäri vuoden kaikkea leluista vaatteisiin. Itsellenikin tykkään ostella.
 
Eldriina
No meillä menee varmaan 1000e per muksu tänä vuonna, koska niin isoja lahjoja toivoneet. Järkkäriä, läppäriä ja Wienin matkaa. Noiden lisäksi tulee ostettua jotain "pienempää" kosmetiikkaa, sukkia, kirjoja, karkkia, lahjakortti tms.
 
"äiti"
Ehkä noin 100e yht. kahdelle lapselle. Emme hukuta heitä lahjoihin. Saavat muulloinkin leluja kuin vain jouluna.
Joulussa meillä ei ole itse tarkoitus vaan ne lahjat vaan hyvä joulu koostuu muustakin.
 
"vierailija"
Mä lähden 15-vuotiaani kanssa joulukuussa viideksi päiväksi Lontooseen, joten se on osaltaan myös joululahja. Tiedän, että tyttö toivoo vaatteita ja varmaan ostan ehkä n 100e lahjakortin johonkin kauppaan. Leffoja, kirjoja, dödöä yms varmasti ostan lisukkeeksi.
8-vuotiaalle pojalle olen ajatellut ostaa maksimissaan 300eurolla lahjoja.
 
"Mie"
Omiin kolmeen lapseen on nyt mennyt meiltä vanhemmilta yhteensä 100e ja se riittää. Tai ne lahjat riittää.
Miehen siskonpojille menee kanssa yhteensä 100e. (2 poikaa) Minun siskonpojan lahjaan noin 30-40e ja toisen siskoni lapsille noin 100e (4 lasta).
 
"vieras"
Lähdetään koko perhe 27.12 Floridaan kymmeneksi päiväksi, joten se on sellainen perheen yhteinen joululahja.
Lapsia on kolme (4v, 8v ja 9v) he saavat kukin ehkä noin 150:llä eurolla lahjoja.
Kummit, mummit, paapat, tädit yms ostaa kuitenkin myös lahjoja.
Meilläkin ostetaan kyllä ihan ympäri vuoden tavaroita, ei keskity vaan jouluun. Alle 200eurolla lasta kohti ollaan joka joulu selvitty. Jouluna enemmänkin panostetaan yhdessä oloon ja siihen, että on mukava olla.
 
ei yhtään. Tänä vuonna olen päättänyt olla laittamatta lasten lahjoihin 0 euroa. lapsia on 3.

joulukalenterit ostan joulukuun alussa ja niihin satsaan / tai teen itse.

minusta on aivan järkyttävää, että viimekin vuonna lapset saivat yli 30 lahjaa per mukula ja eivät jaksaneet edes avata kaikkia. Nyt loppui tämä kulutushysteria.

Isovanhemmat ostaa kuitenkin vaikka mitä ja aivan liikaa, joten itse en osta mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Oddsocks
"poikia3"
meillä lapset saavat yhden kalliin lahjan, tyyliin ison legolaatikon ja se voi maksaa jopa 150 euroa, sen lisäksi tulee joku lautapeli, kirja ja pienempiä legoja tai muita toivottuja leluja. Mutta eiköhän lahjoihin uppoa n. 200 - 250 euroa per lapsi. Meillä lapset eivät saa lahjoja keltään muulta kuin meiltä.
 
tänä vuonna
Tänä vuonna menee enemmän kuin yleensä koska poikien lahjatoiveet ovat sen verran isoja, tosin täysin tarpeellisia. Eli 2 kpl lumilautoja, 1 bmx pyörä, 1 kosketusnäyttöpuhelin. Näihin on menny n. 416 euroa. Sit vielä jotain lukemista, yks yhteinen wii peli ja karkkia.

Kahdelle pienemmälle ei tuu mitään kummosia, eivät vielä osaa kaivata mitään.
 
tänä vuonna
Alkuperäinen kirjoittaja tänä vuonna;24878127:
Tänä vuonna menee enemmän kuin yleensä koska poikien lahjatoiveet ovat sen verran isoja, tosin täysin tarpeellisia. Eli 2 kpl lumilautoja, 1 bmx pyörä, 1 kosketusnäyttöpuhelin. Näihin on menny n. 416 euroa. Sit vielä jotain lukemista, yks yhteinen wii peli ja karkkia.

Kahdelle pienemmälle ei tuu mitään kummosia, eivät vielä osaa kaivata mitään.
niin ja nuo lumilaudat ostettiin käytettyinä kun sattu olemaan todella hyväkuntoiset :)
 
"Ava"
Piti ihan ottaa laskin ja laskea plajon minulla mennyt meidän kohta 3-vuotiaan lahjoihin, ja kyllä vähän yllätyin, että sitä on mennyt se 200 euroa! Ja normaalihinnalla ei ole montaakaan lahjaa ostettu, vaan aina alennuksella ostettu/tilattu. No, enempää ei ole tarkoitus ostaa sentään. Yksi noista on isompi lahja (75 euroa) ja se onkin yhteinen isälle ja pojalle.
 
"poikia3"
Mä en ymmärrä tätä nykytrendiä kun lapset opetetaan saamaan hirmu kalliita lahjoja. jos 7vuotias tarvii 500euron edestä joululahjoja niin kaiketi 18vuotispäivänä pitää jo löytyä uus mersu pihasta?? :O
Ihme juttuja sinulla. Minusta ensinnäkin on hyvä, että lapsi saa lahjaksi laatua ei krääsää, ja se laatu maksaa. Esim. legot maksavat. Jos lapsi toivoo vaikka Legon ritarilinnaa joululahjaksi, niin ei pikkuinen legolaatikko, jota saa kaverisynttärilahjaksi tunnu kyllä oikealta valinnalta. Lisäksi esikoiseni on jo 14 v ja mulla on kyllä kokemusta siitä, etteivät lahjan arvot kasva. 14 v tietää, että jouluna saa yhden isomman jutun ja että muut lahjat ovat pienempiä, ihan samoin kuin pienemmät veljensäkin.

Meillä ei mene joululahjoihin 500 euroa, mutta puolet tuosta varmaan meneekin. Silti ei ole ollenkaan vaikea kuvitella, että 500 euroa saa menemään. Esim. jos ostaa lapselle läppärin ja lelun - tuo summa on mennyt. Meillä teinillä on läppäri, tarvitsee sitä esim. koulutehtävien tekemiseen, ei sitten tarvitse neuvotella, kenen vuoro on olla koneella.
 

Yhteistyössä