Paljonko perheesi on saanuttänä vuonna rahallista apua isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta?

• Viestiketjun aloittaja "gee"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näen sen näin;24212413:
En usko että monikaan mitään kirjaa pitää.

Mutta jokainen ymmärtää, että jos käy usein syömässä vanhemmillaan tai appivanhemmillaan, niin tarvistee ostaa paljon vähemmän ruokaa kotiin kaupasta itse, ja ruoka on hemmetin kallista.

Jos pääsee hotelliin tai ravintolaan niin että joku muu maksaa, saa vaihtelua ja lepoa ja lomaa arkeen, ja monen lapsiperheen on vaikea säästää sitä ylimääräistä rahaa kokoon, kun asuntolainat ja ruoka ja pakolliset maksut vievät kaiken. Jokainen ymmärtää, että tuollainen kustantaminen on on arvokasta ja suuri lahja ja etu. tai jos joku muu kustantaa mökkiloman.

Tai esim. jos saa pikkulapsiaikana muutaman päivän siivota rauhassa tai laittaa kuvia rauhassa tai ommella tai katsella elokuvia tai olla vaan yksin omassa kodissa rauhassa ja tietää että lapsilla on silti hauskaa ja heistä pidetään huoli ja heitä rakastetaan jopa. MLL vuorokausihoito maksaa noin 80 euroa ja sieltä tullaan omaan kotiin ja itse pitä lähteä jonnekin.

Jos joku muu ostelee huonekaluja, kodin elektroniikkaa, autoja jopa, jopa asuntoja, niin säästää hirveästi omia rahoja ja voi nukkua yönsä hyvin.

Jokainen tietää että nämä ovat arvokkaita lahjoja ja silti ehkä ekaa kertaa mietti mitä ne konkreettisesti maksavat. Vaikka on aina tiennyt että kaikki eivät saa mitän ja jos ei saamitään, vaan kaikki itse omasta selkänahasta hankittava, on paljon heikommilla kuin ne jotka saavat pyytämättä.

Tuo jo henkisesti paremman olon kun tietää että joku välittää omasta hyvinvoinnista. Ymmärrät varmaan?
Ymmärrän, mutta en osaa laittaa sille rahallista "hintaa".
Rakastavan, laajan tukiverkon henkinen arvo kuitenkin on ilman muuta valtava.
Sen soisi kaikille.

"piitu"
No käytännössä olen saanut omilta vanhemmilta heidän toisen autonsa. arvo n.3000e auto on kyllä edelleen virallisesti heidän omistuksessaan ja maksavat vakuutukset ja verot. Bensaa ovat tankanneet siihen ainakin 300euron edestä. Isäni on myös korjannut ja korjauttanut tuota autoa, sekä hoitanut katsastukset ja huollot. Joiden arvoa en osaa edes arvioida
Maksavat minun puhelinlaskun joka kk n. 20e. Lapselle ostaneet vaatteita ja tavaraa ehkäpä 200e ? Asumme alle kilometrin päässä toisistamme, joten lapsen kanssa käymme siellä kyläilemässä usein ja syömme siellä monta ateriaa viikossa :D Äitini myös ostaa minulle ehkä kerran kuukaudessa jotain vaatetta tai kosmetiikkaa. Lapsen tai itseni ollessa kipeänä on usein myös käynyt ostamassa meille ruokaa, lääkkeitä .. Käteistä harvoin saan ja nyt ensimmäistä kertaa mietin kuinka paljon he oikeasti avustavat. Eikä haittaa ollenkaan kun olen opiskeleva yh. Suurin avustus on tuo auto joka oli heidän oma ehdotus, eivät halua että muutamme lapsen kanssa kauemmas. Oma opiskelupaikka on 30km päässä ja julkisilla kulkeminen venyttäisi päivät aivan liian pitkiksi. kiitollinen olen.

lapsen isän vanhemmat taas eivät avusta ollenkaan, päinvastoin kuulemma jos menevät kylään heille, pyytävät ruokarahaa kyläilyn keston mukaan

"vieras"
Lahjaksi yhteensä 900e tänä vuonna. Siis rahalahjoja joululta ja myös valmistujaisista. Ja sitten myös kesälomarahaa sain äidiltä 150e, että voin viedä lapset huvipuistoon. Yhtään ei ole pyydetty,enkä ole myöskään ruikuttanut rahanpuutteesta vaikuttaakseni asioihin. Ollaan vaan saatu kun ovat halunneet antaa. Lapset on saaneet lisäksi lelulahjoja jouluna ja synttäreillään, joita en tähän laske tietenkään.

"höh"
[QUOTE="vieras";24216874]0 e

Enkä käsitä miksi heidän pitäisi meitä avustaa, eläkeläisten, kahta työssäkäyvää.[/QUOTE]

No jos molemmilla vaikka toista tonnin eläke, ja velaton asunto ja ei enää elätettäviä kotona, niin jäähän siitä ylimääräistä. Joillakin on lisäksi tuloja metsistä tai vuokra-asunnoista tai muita osakkeista.

Ja jos taas lapsiperheessä nettotuloista suuri osa menee asuntolainaan, ruokaan kasvaville lapsille, lasten harrastuksiin jne. niin on ne menot suuret lapsiperheessä vaikka töissä kävisikin. Eikä monesti nykyeläkkeiden ja nykykpalkkojen ero ole kovinkaan suuri.

"vieras"
Tämä on ollut minulle "herättävä" ketju.
En ole koskaan oivaltanut, että jotkut laskevat saamiensa lahjojen, elämysten jne. rahallisen arvon ja pitävät niistä jotenkin kirjaa.
Itselläni ei todellakaan tietoa, minkä arvoista lahjaa lapset mistäkin saaneet enkä usko edes tietäväni kaikkia lahjoja, avustuksia, "sponssauksia" jne. En muista edes kaikkia itse saamiani lahjoja saatikka osaa "laskea" niitä.

En myöskään itse ole koskaan pitänyt kirjaa että minkäarvoisia lahjoja mihinkin suuntaan annan tai edes kuinka paljon.
Eli kun satuin juuri hetki sitten ynnäämään tämän ketjun innoittamana saamamme rahalahjat joululta ja mieheni valmistujaisjuhlista, oletat, että pidemme ihan kirjaa näistä. Juu ei.

Vaikka kirjanpitäjä olenkin, niin minkäännäköistä kirjanpitoa minulla ei kotona ole saaduista lahjoista. Tulee vaan vastailtua täällä näihin kyselyihin kun ei ole muutakaan ja nuo kolme kertaa kun on jotain rahaa saatu on aika helppo laskea ihan päässälaskunakin.. kun se kerran täällä jotain kiinnostaa.

Tuliko sulle joku omantunnontuska vai mistä moinen älähdys? Ellei, niin kaipa sä käyt tasapuolisesti avautumassa kaikkiin kyselyihin ja ihmettelemässä miten ihmiset pitävät kirjanpitoa mistäkin asiasta.

"vieraana"
Paaaaaljon. En edes osaa laskea rahassa kuinka paljon... Ostivat uuden pesukoneen, puita, jne jne. lista on loputon.... Hävettää KYLLÄ:/ No, toisaalta meillä todella tiukkaa nyt . ollut jo 2v. ja varmaan vielä seuraavat 2. Siis avustukset tulleet minun vanhemmiltani. Penniäkään ei olla saatu anopilta.

"Netsuli"
Anoppi syytää meille rahaa ihan pyytämättä, ostetaan niillä sit lapselle tarvittavia juttuja. Vaatteita ostaa myös jatkuvalla syötöllä. Vaunut ja sitterin osti myös vaikka sanottiin että pärjätään kyllä ihan loistavasti. Anoppi haluaa olla tasapuolinen kun muillekin lapsen lapsilleen on samat jutut kustantanu. Omat vanhempani laittaa rahaa suoraan lapsen tilille jonka saa sit käyttöönsä kun täyttää 18.

Mun mielestä nämä on lahjoja, ei avustusta. Ja ollaa ihan äärettömän kiitollisia.

0e avustusta.

Äitini on vienyt kyllä lapseni kerran huvipuistoon, MUTTA minä olen myös vienyt pikkuveljeni huvipuistoon, joten aika fifty-fifty menee kustannukset. Ja tätä huvipuistoa en kyllä just esim. tämän takia laske mitenkään avustukseksi. Huh huh.

Enemmänkin minä olen avustanut äitiä, kun mun pikkuveli on ollut öitä meillä, ja yhden viikon jopa nyt kesällä. Voi iik, äitihän on mulle velkaa ties miten paljon, koska oon joutunut maksaa pikkuveljen ruoat ja ostanut tälle vapaaehtoisesti lelujakin. :headwall:

Yhteistyössä