Paljonko perheesi on saanuttänä vuonna rahallista apua isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta?

• Viestiketjun aloittaja "gee"
  • Ensimmäinen viesti
Laskuja eivät ole makselleet, rahaa ovat laittaneet suoraan tilille/ antaneet käteen muutamia satasia -ja rahat on aina osoitettu johonkin tiettyyn tarkoitukseen (esim. syntymäpäivälahja). Vaatetta lapselle yms. ovat ostaneet pyytämättä, tarjonneet ravintoloissa ruokia ja juomia, maksaneet Korkeasaaren reissun ja mökkilomia, kustantaneet ruoat ja juomat juhannuksena, pääsiäisenä ja muina juhlapyhinä sekä viikonloppuina, jolloin olemme heillä kyläilleet.

Minusta nuo eivät kuitenkaan ole mitään taloudellista avustamista, vaan normaalia toimintaa (täysi-ikäisten) lasten ja vanhempien välillä. Kyllä mekin kustannamme ruoat, jos meille tullaan kylään, tarjoamme ruoat ravintolassa esim. äitienpäivänä, viemme tuliaisia ja ostamme syntymäpäivälahjoja.

"vieras"
empä osaa nyt yhtäkkiä summaa sanoa, mutta miehen äiti ostelee välillä vaippoja, vaatetta ja leluja meidän pojalle. joku aika sitten osti patjan ja petarin pojan uuteen sänkyyn. vauvauinti maksettiin varmaan n. puokkiin. välillä tuo kahvipaketteja yms..
miehelle aiko ostaa uudet kengät.
Minä oon kotona hoitamassa poikaa ja mies opiskelee, joten vähän tiukilla ollaan välillä... Ei olla pyydetty, mutta haluaa mielellään vähän tukea meitä ja vänkää kyllä vastaan jos koittaa kieltää :D

"vieras"
Varmaan ihan helvetin paljon, jos se että isovanhempi vie lapsenlapsen huvipuistoon katsotaan rahalliseksi avustukseksi. Lapsi on saanut molemmilta isovanhemmilta syntymäpäivälahjat ja lisäksi muutamia vaatteita. Minä olen saanut vanhemmiltani syntympäivälahjan ja lisäksi äitini hankki minulle kumisaappaat, kai sekin on rahallinen avustus, kun minä säästin muutaman kympin vaikkei äitini niistä mitään maksanutkaan. Toisilla isovanhemmilla ollaan vietetty tämän vuoden aikana viikko kylässä, josta emme maksaneet mitään. Toisilla isoanhemmilla on vietetty kerran kuussa viikonloppu ja lisäksi kaksi viikkoa kesämökillä, emmekä niistäkään käynneistä ole mitään maksaneet. Olen lainannut vanhemmiltani kirjoja ja lehtiä luettavaksi, toisaalta sama toimii kyllä myös toisin päin. Niin ja rahallista avustusta varmaan on sekin, että lapsen isoäiti tulee meille muutamaksi viikoksi minun lasketunaikani tienoilla jotta olisi esikoisen kanssa kun minä ja mies ollaan sairaalassa. Me kyllä kustannetaan hänen elämisensä meillä, mutta onhan se valtava taloudellinen säästö kun ei hankita ulkopuolista lapsenvahtia tai en synnytä kotona. Rahaa ei olla saatu penniäkään, eikä todellakaan pyydteä avustuksia mihinkään. Meidän suvussa on tapana, että jos joku tulee kylään hän syö talon laskuun ja se toimii myös silloin kun meille tulee joku. Samoin isovanhemmat ihan vilpittömästi haluavat käyttää lasta teatterissa, uimahallissa yms paikoissa, ei niin että me pyytäisimme.

"vieras"
No isovanhemmat veivät lapset muutaman päivän reissulle nyt alkukesästä, itse suunnittelivat reissun ja kysyivät lapsilta, että haluavatko mukaan. En pidä tätä avustuksena koska en sitä ole pyytänyt millään lailla vaan isovanhemmat haluavat olla lasten kanssa.

Apuna pidän sitä, että olen pari kertaa saanut viedä lapset heille yökylään pariksi yöksi kun työvuoroni ovat olleet hankalat.

Tämä on ollut minulle "herättävä" ketju.
En ole koskaan oivaltanut, että jotkut laskevat saamiensa lahjojen, elämysten jne. rahallisen arvon ja pitävät niistä jotenkin kirjaa.
Itselläni ei todellakaan tietoa, minkä arvoista lahjaa lapset mistäkin saaneet enkä usko edes tietäväni kaikkia lahjoja, avustuksia, "sponssauksia" jne. En muista edes kaikkia itse saamiani lahjoja saatikka osaa "laskea" niitä.

En myöskään itse ole koskaan pitänyt kirjaa että minkäarvoisia lahjoja mihinkin suuntaan annan tai edes kuinka paljon.

• Tykkää
Reactions: meah
"Kiraki"
On ollut joskus tilanteita että olisin todella tarvinnut avustusta (YH oudossa kaupungissa kodinhoitotuella..)..en vaan ole koskaan osannut pyytään..en tiedä miksi. Tällä hetkellä myös tilanne josko jotain extraa saisi nii olis kiva (no eikö se kuitenkin kaikista olisi kiva saada vähän extraa ;) ) ku olen opiskelija..mies kuitenkin töissä ja pärjätään ihan ok.
Toisaalta olisin sitä rahaa joskus toivonut mutta nyt jälkeenpäin olo on kuitenkin vähänkö "voittajaolo" ja ymmärrän että onnellinen voi olla pienestäkin ja vähästä :)

Ja missään tapauksessa en tarkoita että ajattelisin negatiivisesti sitä jos joku saa taloudellista tukea suvulta!!! Olisin itsekin avun kyllä vastaan ottanut jos sitä olisi ollut tarjolla! :)

En ole koskaan oivaltanut, että jotkut laskevat saamiensa lahjojen, elämysten jne. rahallisen arvon ja pitävät niistä jotenkin kirjaa.
Itselläni ei todellakaan tietoa, minkä arvoista lahjaa lapset mistäkin saaneet enkä usko edes tietäväni kaikkia lahjoja, avustuksia, "sponssauksia" jne. En muista edes kaikkia itse saamiani lahjoja saatikka osaa "laskea" niitä.

En myöskään itse ole koskaan pitänyt kirjaa että minkäarvoisia lahjoja mihinkin suuntaan annan tai edes kuinka paljon.
Eipä ole itsekkään tullu laskettua, ennekuin tän kysymyksen myötä, mut herättävää on joo, että joku on jo tänä vuonna ehtinyt saada 3000e, se on minusta huima summa, laski tai ei.

Sama juttu. En ennen tätä ketjua edes miettinyt asiaa.

Eipä ole itsekkään tullu laskettua, ennekuin tän kysymyksen myötä, mut herättävää on joo, että joku on jo tänä vuonna ehtinyt saada 3000e, se on minusta huima summa, laski tai ei.
Kummit, mummit, ystävät, ukit, isoisovanhemmat jne antaneet yhteensä 3000 arvosta erilaisia lahjoja ja etuja vaikkapa kuusihenkiselle perheelle - ei mielestäni erityisen herättävää.

Pidän itse asiassa varsin mahdollisena että sama perhe antanut samalla summalla tai jopa isommalla näille lahjoja antaneille ja muillekin ihmisille.

Mielestäni hassua laskea lahjoja.

Rahana=käteisenä olen saanut isältäni joitakin kymppejä koska hänellä on aina iso määrä kolikoita ja olen sattunut tarvitsemaan parkkirahaa. Muuten veikkaisin että n 2000€ ovat tukeneet meitä. Mies oli 1½v työttömänä eikä saanut koko ajalta ansiosidonnaista (oli vielä opiskelija osan siitä ajasta tehden gradua), joten tiukoilla oltiin. Lisäksi mummuni on juuri sponsoroinut meille uuden sohvan (reilu 2000€), tosin se menee kyllä "ennakkoperinnön" puolelle lahjana.

Kummit, mummit, ystävät, ukit, isoisovanhemmat jne antaneet yhteensä 3000 arvosta erilaisia lahjoja ja etuja vaikkapa kuusihenkiselle perheelle - ei mielestäni erityisen herättävää.

Pidän itse asiassa varsin mahdollisena että sama perhe antanut samalla summalla tai jopa isommalla näille lahjoja antaneille ja muillekin ihmisille.

Mielestäni hassua laskea lahjoja.
Totta tuokin, jos on isommasta perheestä kyse, itse kun peilaa tätä yksilapsisen perheen arkea. Kokeilitko muuten vastata tähän? Niitä lahjoja on pirhanan vaikea laskea myöskin... olenkohan kiittämätön tms. vai miksi en muista kuka on joskus antanut mitäkin?

Mä yritin heittää edes jonkin arvion, ja ylipäätään ajattelin koko asiaa tältä kantilta vasta tämän aloituksen luettuani. Koska suurin osa arviosummaan laskemistani asioista ei mun mielestä ole laskettavissa "rahalliseksi avuksi", vaikka ap ne sellaisiksi listasikin.

Mitä apua se sellainen ylipäätään on, jota annetaan pyytämättä, ja joka ei välttämättä tule edes mihinkään varsinaiseen tarpeeseen, vaikka siitä hyötyä tai huvia olisikin?

väärin
[QUOTE="moi";24211921]0e
annan lapsen hoitamisesta rahaa mummolle kun hoitaa kun ollaan töissä[/QUOTE]

No laske mitä maksaa palkata yksityishoitaja töidesi ajaksi? työ on kallista.

@@@@
Tuota noin...Yksi auto. Piano. Telkkari. Tietokone. Parisänky. Ajokortti. Maksavat joka kuukausi lasten päivähoitomaksut. Kuittasivat pois mun opintolainat. Hoitavat lapsia usein ja meidänkin taloa ja puutarhaa. Mitään ei olle pyydetty, itse ovat halunneet kaiken antaa. Molemmat käydään töissä ja miehellä on vielä kohtuu hyvä palkkakin (Ja mun Isällä todella hyvä) Itse toivon että voin tulevaisuudessa auttaa omia lapsiani yhtä paljon, rahallisesti ja muuten vaan apuna olla :)

näen sen näin

En usko että monikaan mitään kirjaa pitää.

Mutta jokainen ymmärtää, että jos käy usein syömässä vanhemmillaan tai appivanhemmillaan, niin tarvistee ostaa paljon vähemmän ruokaa kotiin kaupasta itse, ja ruoka on hemmetin kallista.

Jos pääsee hotelliin tai ravintolaan niin että joku muu maksaa, saa vaihtelua ja lepoa ja lomaa arkeen, ja monen lapsiperheen on vaikea säästää sitä ylimääräistä rahaa kokoon, kun asuntolainat ja ruoka ja pakolliset maksut vievät kaiken. Jokainen ymmärtää, että tuollainen kustantaminen on on arvokasta ja suuri lahja ja etu. tai jos joku muu kustantaa mökkiloman.

Tai esim. jos saa pikkulapsiaikana muutaman päivän siivota rauhassa tai laittaa kuvia rauhassa tai ommella tai katsella elokuvia tai olla vaan yksin omassa kodissa rauhassa ja tietää että lapsilla on silti hauskaa ja heistä pidetään huoli ja heitä rakastetaan jopa. MLL vuorokausihoito maksaa noin 80 euroa ja sieltä tullaan omaan kotiin ja itse pitä lähteä jonnekin.

Jos joku muu ostelee huonekaluja, kodin elektroniikkaa, autoja jopa, jopa asuntoja, niin säästää hirveästi omia rahoja ja voi nukkua yönsä hyvin.

Jokainen tietää että nämä ovat arvokkaita lahjoja ja silti ehkä ekaa kertaa mietti mitä ne konkreettisesti maksavat. Vaikka on aina tiennyt että kaikki eivät saa mitän ja jos ei saamitään, vaan kaikki itse omasta selkänahasta hankittava, on paljon heikommilla kuin ne jotka saavat pyytämättä.

Tuo jo henkisesti paremman olon kun tietää että joku välittää omasta hyvinvoinnista. Ymmärrät varmaan?

näin
n.50-100 euroa ovat minun vanhempani lainanneet ja 150e mieheni vanhemmat. Mun vanhemmat antaneet hoitoapua aina ku tarpeen (siis tärkeisiin menoihin, asuvat samalla paikkakunnalla) ja miehen vanhemmat ovat ottaneet kerran lapset viikonlopuksi ja isompi lapsi on siellä yökyläillyt kerran. Toki kaikenlaisia lahjoja ostelevat lapsille molemmat "mummulat".

Yhteistyössä