Paljonko maksaisit? Kummitäti hoitaa kummilasta+sisarusta vuorokauden.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä olen maksanut lastenhoitorahaa omalle siskolleni, kun hän opiskeli. Ei toki olisi ollut pakko, mutta koin, että eri asia käyttää lastenhoitajana ystävää, jolla on itsellään lapsia ja me taas hoidamme hänen lapsiaan välillä vastavuoroisesti. Siskollani taas ei ole lapsia, mutta rahapula kylläkin :D Sitä paitsi hän on hyvä hoitaja. Mieluummin maksan vähän ja saan useammin lastenhoitopalveluja.

50 euroa on varmaan ihan kohtuullinen summa. Itse on ota rahaa kummilapsieni hoitamisesta enkä ole maksanut lasteni kummeille mitään. Tosin ainut kummi joka lapsiani on hoitanut on oma siskoni ja hänellä on itselläänki lapsia, lapsettomien kummien kohdalla tilanne olisi varmaan eri eli voisin maksaakin.

"hoitotäti"
Mä olen hoitanut kummilastani lukuisia ja lukuisia iltoja ja päiviä (10 vuoden aikana) ja jopa kerran yhden viikonlopunkin. Koskaan ei ole mulle tarjottu rahaa eikä aina edes kiitosta. Yhden viinipullon ja karkkipussin olen saanut. Ja itsekään en kehtaa mitään pyytää.

Siis tarjotkaa nyt helkutissa jotain kiitokseksi, ettei hoitaja tunne itseään hyväksikäytettävän! Niin musta ainakin tuntuu välillä. Tää johtaa vain siihen että olen ruvennut kieltäytymään aina noista hoitohommista. En mäkään kuskaa omaa muksuani kummeille hoitoon.

"Vieras"
Tuossa ap:n tapauksessa mä ajattelisin, että joku 50€ olis ihan ok. Sen lisäksi tietenkin matkat ja ruoat. Varaisin kotiin hyvää naposteltavaa ja ruokaa - ja ehkä esim. pizzarahat, ettei tarttis ruokaa pahemmin laitella.

"vieras"
Kertokaa jo, miten kummi eroaa serkusta? Vai onko täällä joku, joka ei maksaisi lapsensa serkulle palkkaa lapsen hoitamisesta? Eli, kun jostain serkusta tehdään kummi, muuttuu hän ilmaiseksi lapsenvahdiksi? Jos vanhemmat itse pyytävät kummia HOITAMAAN kummilasta (huom! ei vaan viettämään aikaa kummilapsen kanssa) niin on todella törkeää olla tarjoamatta palkkaa. Minusta serkku ei tosiaankaan ole sama asia kuin esim. mummo.

"omppu"
ei tommosista tartte rahaa saada. Ei olisi tullut mieleenkään ottaa rahaa vastaan että miehen "kummilapsi" sisaruksineen oli kerran meillä. Eikä lapsien vanhemmatkaan kuvitelleet että siitä pitäisi jotain maksaa.

Se on eri juttu jos haluaa tukea köyhää opiskelijaa. Annat sitten siihen tarkoitukseen sopivan summan . Oman budjettisi mukaan. Mutta minä maksaisin silloin paljon enemmän kuin tuo 50e...
Eihän tässä ole kyse siitä, että ap:n olisi pakko antaa rahaa, koska muuten kummi ei tulisi hoitamaan lapsia! Ymmärsin niin, että ap haluaa antaa vaivanpalkkaa, koska tietää ettei toisella ole mitenkään liikaa rahaa. Molemmat voittavat tässä. Jos kummi olisi työssäkäyvä normaalisti toimeentuleva ihminen, niin ei hänelle olisi paljoa iloa muutamasta kympistä, mutta tälle opiskelijalle varmaan on. Saattaa hyvinkin olla, että kummi kieltäytyy ottamasta rahaa vastaan, mutta ap:lle tulee varmaan kivempi olo, kun on tarjonnut sitä.

Minusta tämä tilanne ei ole mitenkään moraalisesti kauhistuttava, että hyi kauheaa en ikinä ottaisi lasten vahtimisesta rahaa tai voi hirvitys, että käytätte kummeja lapsenvahteina. Tapoja on monia, eikä mitään absoluuttista oikeaa tapaa hoitaa nämä asiat ole olemassa. MINUN MIELESTÄNI tilanne olisi vähän kiusallinen, jos kummi olisi etukäteen sanonut, ettei tule jos ei saa rahaa, mutta toisaalta kai joissain suvuissa tai ystäväporukoissa ollaan suorasanaisempia ja hommat hoituvat silti:D

Yhteistyössä