Palasin hoitovapaalta töihin ja en ehdi tehdä edes "pakollisia" kotitöitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hidas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Epäilen, että kyseessä on provo, jolla haetaan sitä, että pitääkö kotona olevan äidin tehdä kaikki kotityöt. Nyt kerrotaan, miten mies ei tee kotona mitään ja palstan rouvasväki tulee lähes linjoja pitkin. Kun joku äiti itkee täällä, että mies ei tee yhtään kotitöitä töitten jälkeen, rouvat puolutavat äitiä.

Mutta pointtihan on, että kotityöt jaetaan jollakin tavalla tasan, eikä kaadeta vain toisen niskaan. En mä oikeasti jaksa uskoa, että tuollaisia ap:n kuvailemia miehiä on edes olemassa. Kait hänkin jotekin osallistuu kotitöihin, jos näkee vaimonsa nääntyvän. Ja jotakin modernia miehessä täytyy olla, kun kerran on jäänyt hoitovapaalle. Ihan esihistoriallinen mies ei olisi edes ajatellut sellaista. Ja jos ymmärtää jäädä hoitovapaalle, luulisi ymmärtävän myös tekevän oman osansa kotitöistä.

Toinen juttu sitten taas on, että jos ap on lupautunut tekemään kaikki kotityöt, jos mies vain jää hoitovapaalle. Toivottavasti ei ole niin.

[QUOTE="zxc";29988876]Epäilen, että kyseessä on provo, jolla haetaan sitä, että pitääkö kotona olevan äidin tehdä kaikki kotityöt. Nyt kerrotaan, miten mies ei tee kotona mitään ja palstan rouvasväki tulee lähes linjoja pitkin. Kun joku äiti itkee täällä, että mies ei tee yhtään kotitöitä töitten jälkeen, rouvat puolutavat äitiä.

Mutta pointtihan on, että kotityöt jaetaan jollakin tavalla tasan, eikä kaadeta vain toisen niskaan. En mä oikeasti jaksa uskoa, että tuollaisia ap:n kuvailemia miehiä on edes olemassa. Kait hänkin jotekin osallistuu kotitöihin, jos näkee vaimonsa nääntyvän. Ja jotakin modernia miehessä täytyy olla, kun kerran on jäänyt hoitovapaalle. Ihan esihistoriallinen mies ei olisi edes ajatellut sellaista. Ja jos ymmärtää jäädä hoitovapaalle, luulisi ymmärtävän myös tekevän oman osansa kotitöistä.

Toinen juttu sitten taas on, että jos ap on lupautunut tekemään kaikki kotityöt, jos mies vain jää hoitovapaalle. Toivottavasti ei ole niin.[/QUOTE]

Kyllä tuommoisia miehiä on. Mun miehen ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään kotitöitä vaan anoppi on passannut täysin. Mutta vuosien reenillä miehessä on tapahtunut jo huomattavaa edistymistä. :)

[QUOTE="zxc";29988876]Epäilen, että kyseessä on provo, jolla haetaan sitä, että pitääkö kotona olevan äidin tehdä kaikki kotityöt. Nyt kerrotaan, miten mies ei tee kotona mitään ja palstan rouvasväki tulee lähes linjoja pitkin. Kun joku äiti itkee täällä, että mies ei tee yhtään kotitöitä töitten jälkeen, rouvat puolutavat äitiä.

Toinen juttu sitten taas on, että jos ap on lupautunut tekemään kaikki kotityöt, jos mies vain jää hoitovapaalle. Toivottavasti ei ole niin.[/QUOTE]

Kyllä noita just tollasia miehiä on! Omanikin! Hoitovapaalle se ei ole jäänyt mutta voisin kuvitella että jos jäisi, kuulisi siitä sanasta vain sen "VAPAAN" ja jättäisi "HOITAMATTA". Siis ei jätä lapsia hoitamatta mutta koti olis rempallaan. Ja näin kesällä vois ajatella sen olevan niinku ylimääräistä kesälomaa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Kyllä noita just tollasia miehiä on! Omanikin! Hoitovapaalle se ei ole jäänyt mutta voisin kuvitella että jos jäisi, kuulisi siitä sanasta vain sen "VAPAAN" ja jättäisi "HOITAMATTA". Siis ei jätä lapsia hoitamatta mutta koti olis rempallaan. Ja näin kesällä vois ajatella sen olevan niinku ylimääräistä kesälomaa.

:laugh:

Jos lapsi pelkää imurissa sen ääntä, niin sitten sille peltorit päähän ja imuri laulamaan :D näin meillä tehdään esim. poraamisen aikana, kun poika edelleen pelkää kovia ääniä :)

• Tykkää
Reactions: Echo
Voi, voi ap.
En jaksanut lukea kaikkia postauksia, ehkä joku jo on saman neuvon antanut.

Neuvoisin palkkaamaan siivoojan. Itse olen myös sellainen että haluan tietynlaisen siisteystason mutta en raataa niska limassa sen eteen. Jo kauan ennen lapsen syntymää meillä kävi siivooja ja käy edelleen. Se pesee vessat ja suihkutilat ja lattiat, pyyhkii pölyt ja tuulettaa vuodevaatteet. Tekee perussiivouksen siis. Sen jälkeen on helppo huolehtia että kämppä on perussiisti ja kamat on paikoillaan jatkossakin. Lapsi on opetettu siivoamaan omat lelut käytön jälkeen paikoilleen.
Minä käyn kaupassa ja teen ruuat, huolehdin myös pyykinpesusta ja kuivausrumpu on siinä paras kaverini :) Jos miehen pitää antaa lapselle ruoka on se vain lämmittämistä vaille valmis, leikkaa sitten vähän vihannesta lautasen reunalle lisukkeeksi.

Eli joo, olen opettanut mieheni liian hyvälle, se on totta, ja omaa syytäni on. En kuitenkaan ole mitenkään ylirasittunut mielestäni. Teen isot satsit ruokaa kerralla. Alkuviikosta on aina viikonlopun jämiä. Ruoka on yksinkertaista mutta ihan maittavaa eikä mitään einestä, kyllä se onnistuu kun vaan sunnittelee hyvin. Pakkaseenkin voi laittaa valmista ruokaa jonka sitten vaan lämmittää. Mieskin sen osaa :)
Kaupassa käyn vain 2 kertaa viikossa, työpäivän jälkeen pikainen käynti. Meillä on vielä se että pitää hakea lapsi päiväkodista, vuorottelemme miehen kanssa. Joskus kyllä käyn vasta illalla kaupassa kun olen saanut ruuan lapselle eteen, tein niin myös silloin kun olin kotona vauvan kanssa.

Lapsi käy nukkumaan klo 20 ja herätä pitää viimeistään 6.30 että ehtii päiväkotiin. En tee paljoakaan kotitöitä enää kun hiljaisuus laskee vaan otan silloin klo 20 jälkeen sen oman ajan ja katselen telkkaria tai jotakin muuta rentouttavaa. Jos esim teen ruuan niin se tapahtuu ennen lapsen nukkumaanmenoaikaa. Itse kömmin sänkyyn klo 22-aikaan.

Käyn myös 4 kertaa viikossa lenkillä ja se tapahtuu heti sen jälkeen kun olen tullut kotiin ja olen joko antanut miehelle hyvät ohjeet mitä antaa lapselle tai olen jo laittanut ruuan nenän alle lapselle.

Tässä on vaan se ero että molemmat käymme töissä. Jos miehesi ei ole tottunut ottamaan vastuuta siivouksesta mutta kyllä siihen että omaa aikaa on paljon, et voi kertaheitolla vaatia että hän olisi yhtäkkiä sellainen "kotihengetär". Keskustelua teidän kyllä pitää asiasta käydä.

Ensimmäinen toimenpide on varmaankin se että lapsi pitää saada ajoissa nukkumaan että ei kenenkään tarviin yötä myöden kukkua että saa omaa aikaa. Toisekseen pitää opetella tekemään kotitöitä kun lapsi on hereillä/mukana. Ja kolmanneksi, jokainen siivotkoon omat sotkunsa. Sen verran miehen pitää ymmärtää että ei voi jättää kaikkia tiskejä sinulle kun tulet kotiin. Lapsen kanssa on mukava viettää aikaa mutta samalla voi tiskata ja laittaa se pesukone pyörimään.

Jos teillä ei ole tiskikonetta tai kuivausrumpua niin suosittelen lämpimästi niiden hankkimista, helpottaa arkea huomattavasti kun kone tekee työt. Joku pyykkien ripustaminenkin on väsyneenä raivostuttavaa.

Ja pitäkää pikapalaveri kun meinaa leikata kiinni tai homma ei vörki. Muistuttakaa toisianne siitä miten saatte asiat luistamaan paremmin.
Kyllä se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29988968:
ukko menköön sitten takas töihin ja sä kotiin, jos se ei saa mitään aikaiseksi.

Jep. Jos olisin ap niin koulisin ensin miestä, mutta jos ei mies mitään tekisi kotona niin sit mies menköön töihin.

Me ollaan miehen kanssa oltu molemmat hoitovapaalla ja tultu siihen tulokseen, että vauvan ja taaperon kanssa kotitöiden tekeminen jää koko ajan puolitiehen. Stressi siitä vaan tulee jos yrittää.

Niinpä se, joka on päivät kotona, ulkoilee ja kerhoilee ja nauttii lasten seurasta. Kun työssäkäyvä tulee töistä, ottaa hän lapset iltaulkoilulle. Sillä aikaa kotivanhempi tekee tunnin-kahden kotityörypistyksen, johon kuuluu usein seuraavan päivän ruoan esivalmistelu. Hänellä on muutenkin parempi näkemys niistä ongelmakohdista. Kun lapset on saatu nukkumaan, lopetetaan raataminen. Jos keittiöön jää kaaos, mies raivaa sitä aamulla, kun on aamuvirkumpi.

Kotitöiden määrä on minimoitu. Ikkunoiden pesusta tai lattioiden vahaamisesta ei haaveillakaan. Kestovaipoista luovuttiin kuopuksen kohdalla. Yritetään pärjätä yhdellä kauppakäynnillä viikossa. Esim. lihapullia tehdään aina tupla- tai triplasatsi pakastimeen. Välillä ärsyttää, kun mies paasaa ystävilleen, miten kotitöitä ehtii tehdä kun lapset ovat isompia, mutta oikeassahan hän on.

Teillä on hyvä alku, kun mies on ylipäätään hoitovapaalle jäänyt. Itsestänikin tuntuu aina työputken jälkeen, ettei kotitöitä millään ehdi eikä osaa. Siitä se sitten taas lähtee, yhteispelillä.

Yhteistyössä