Palapelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo on täysin riippuvainen lapsen luonteesta. Meidän kohta 3-v esikoinen osaisi tehdä palapelejä (osaa hahmottaa kuvat ja on näppärä sormistaan), mutta hermot ei kestä yhtään. Jos pala ei mene sekunnin tuhannesosassa paikalleen, niin tuhoaa koko pelin ja nakkaa palat seinään. Eli ainoat palapelit, mitä hän tällä hetkellä saa tehdä on sellaisia vaahtomuovisia isoja sekä sellaisia puisia, missä kuitenkaan ei enää ole nuppeja (nää kaksi ei mene rikki kun lapsukainen hermostuu). Naapurin samanikäinen tyttö on tehnyt jo aika päivä jopa 30-40 palan palapelejä.

Kuopus taas on vasta 11,5 kk ja istuu jo pitkään ähräämässä palasta paikalleen isosikon palapeliin. Luulen siis, että kun tuosta vähän kasvaa isommaksi ja alkaa puhua sen verran, että osaa sanoa, mitä haluaa, niin alkaa tehdä varmaan heti suoraan vaikeampiakin palapelejä.

Tyttö sai 2vee lahjaksi 12 palan palapelejä (siis ei nuppeja) ja tekeminen sujui heti. Sitä ennen meillä oli vain nuppipalapelejä, joita likka aloitti tekemään reilun vuoden iässä.

Meijän tyttö on 1v2kk ja kovasti tykkää välillä tehä nuppipalapeliä. (sai 1v lahjaksi, paketin ikäsuositus oli 1,5v) Vaihtelevalla menestyksellä jaksaa keskittyä, mutta päivittäin itse sitä pyytää. Paloja on pelissä vain neljä, joten siihen ei ihan hirveän pitkää pinnaa tarvita. Yhtä palaa lukuun ottamatta muut osuu jo hyvin paikalleen.
Harjotus tekee mestarin ja ainahan haasteita on hyvä olla, joskaan lasta ei niihin kannata pakottaa, mutta jos kiinnostusta on niin ihmeessä kokeilemaan :)

Meillä on oikeita palapelihirmuja talossa (ihan kuin serkkunsakin). Reilu kolmivuotiaamme tekee itse 60 palan palapelejä, semmosia, missä kaikki palaset ovat saman näköisiä. Yhdessä ensin mietittiin, mitkä voisivat olla reunapalasia ja missä mitäkin väriä on (ja näin tyttö teki koko palapelit itse!). Kärsivällisyyttä riittää, toisin kuin 1-vuotiaalla, jolta palanen lentää aika pian, jos se ei osu kohdalleen. On kyllä oppinut kärsivällisyyttä aika paljon! Nyt tekee nupittomia ja nupillisia, semmosia kuitenkin, missä jokaiselle on oma kolo (ne ovat tosi hyviä pienille, oppivat hahmottamaan muotoja!). Ollaan vähän aloiteltu "kolottomia" Muumi-palapelejä, kun ne kiinnostavat kovasti. Muumit ovat hyviä, koska palat ovat paksuja eivätkä taitu. Hyviä puupalapelejä saa Treen VapaaValinnasta ja halvalla! Kirppareiltakin kannattaa tähystää. Noita Muumeja saa kai vähän mistä vaan.

Yhteistyössä