palapelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut?

Vieras
Millaisia palapelejä teidän lapsenne osaavat koota? Meillä 2-vuotias osaa vasta nuppipalapelejä ja 4-vuotiaalta ei onnistu vielä edes 20 palan pelit ilman apua. Onko muita samanlaisia vai pitäisikö huolestua?

Millaisia palapelejä teidän lapsenne osaavat koota? Meillä 2-vuotias osaa vasta nuppipalapelejä ja 4-vuotiaalta ei onnistu vielä edes 20 palan pelit ilman apua. Onko muita samanlaisia vai pitäisikö huolestua?

Meillä 2v 4kk osaa tehdä 12 palan pelejä sujuvasti... Kaikki on niin yksilöllistä. Yhtäkkiä vaan innostui tekemään, tosin alkuun vaati aikuisen seuraksi "auttamaan". Nyt onkin pula kunnon palapeleistä kun nuppipalapelit on vauvaleluja.

Viimeksi muokattu:
Tosi yksilöllistä. Meidän tyttö 4v tekee 60 palan palapelejä tällä hetkellä, mutta on aina ollut kiinnostunut palapeleistä ja siirtynyt sujuvasti aina vaikeampiin. Kuopus (poika) 2,5 v osaa tehdä nuppipalapelit mutta tavallisia palapelejä ei ymmärrä ollenkaan. Vahingossa saa ehkä jonkun palan oikein mutta ei yhtään osaa hahmottaa miten niitä tehdään. Tyttö kun taas näkee jo palaa katsomalla mihin se sopii. Poika on kiinnostunut vain autoista, ei mitään mielenkiintoa siis palapeleihin.

Sanoisin siis että lähinnä jos kiinnostusta löytyy niin oppii nopeasti.

Kumpikaan ei ole erityisen kiinnostunut palapeleistä, joten siitäkin voi johtua. Ihmettelen vaan siksi, että kavereitten samanikäiset tekevät innoissaan paljon vaikeampia, ajattelin että kuuluisko se jotenkin kaikkien tän ikäisten osata?

Oon samaa mieltä "minä vaan" kanssa, että kyse on varmaankin vaan kiinnostuksen puutteesta. Oma poikani 2v 2kk tekee 20 palan palapelejä, mutta häntä ne ovat kiinnostaneet kovasti jo pitkän aikaa. Onnistumiseen ei vaikuta niinkään palojen määrä, vaan se millainen kuva palapelissä on. Eli mielellään joku selkeä ja värikäs...

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan;10633728:
Sanoisin siis että lähinnä jos kiinnostusta löytyy niin oppii nopeasti.

Juuri näin. Ja jos kiinnostusta ei löydy, niin eihän sitä silloin tee niin sujuvasti kuin kaveri. Lapsetkin kun tykkäävät eri asioista.

Minkäs ikäisenä lapsenne ovat osanneet tehdä nuppipalapelejä? Olen meidän 1v 5kk vanhan pojan kanssa yrittänyt niitä tehdä, mutta poikaa kiinnostaa vaan palojen ottaminen pois paikaltaan ja niiden kanniskelu ympäri huushollia...

Älä ala vertailla omia ja muiden lapsia tässäkään asiassa. Tai edes omia lapsiasi keskenään. Siitä ei ole mitään hyötyä kuitenkaan, kun niin yksilöitä ollaan jokainen. Jos jokin huolettaa oman lapsen osaamisessa niin usein käy niin kysy ihmeessä neuvolassa asiasta. Toinen äiti tuppaa valitettavan usein olevan toiselle susi oman lapsensa erinomaisuudellaan kehuskellen.

Lopusksi voisin kertoa esimerkin elävästä elämästä palapeleihin liittyen. Mieheni teki siskoni 5-vuotiaan pojan kanssa palapelejä (olisiko ollut joku 25 palaa per peli).. 28-vuotias mies siinä sitten ehdotti muksulle, että tehdäänkö kilpaa ja katsotaan kumpi on nopeampi.. Tietty alkuun lepsuili tarkoituksella, ettei ihan 100-0 rökittäisi pikku reppanaa, mutta mites kävi. Liekö vikaa miehen hahmotuskyvyssä vai missä, mutta huomasi pian että lepsuiluun ei olisi ollut tarvetta ja alkoi tosissaan palapeliä vääntämään vain huomatakseen, että hävisi kirkkaasti 5-vuotiaalle.

Ja kyllä, tämä mies on lapseni biologinenkin isä. Olen siis tietoisesti siirtänyt nämäkin geenit eteenpäin. :)

-Danzee83 + Itiö 3,5kk-

Yhteistyössä