Pakko se nyt on myöntää, koska lääkärin seurantaan jo jouduttiin: Lapseni on ylipainoinen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta mittasuhteet ihan ok! Mulla tyttö 11v 153cm ja 91kg.. Ei saa lapsia laittaa laihikselle. Juuri teidänlaistenne vouhottajien takia yhä nuoremmat tytöt laihduttaa.. Antakaa lasten olla rauhassa. Kyllä lapsen pyöreys sitten aikanaan sulaa..

Uskokaa pois, ei ole näppäilyvirhe ja sairaalassa sanottiin, että lapseni ei todellakaan ole ainoa. Siellä on monia muitakin samoin mitoin hoidossa. Että näin. Mua ärsyttää tollainen hysteria ja kun oikeasti lihavampiakin kyllä on!!!

-ap-

Paras mitä voit tässä tilanteessa tehdä, on perehtyä perinpohjaisesti siihen, mitä ja miten paljon ihmisen normaalisti tulisi syödä. Ostat vain terveellistä ruokaa kotiin, herkuttelu sallittua kerran viikossa mutta maltillisesti, eli esimerkiksi yksi pieni karkkipussi (ei niitä jumbokokoja). Liikuntaa kuvioihin vähintään kolme kertaa viikossa, ja muutenkin vaikka puolentunnin kävelylenkki iltaisin tekisi hyvää. Jos on nälkä ruoka-aikojen ulkopuolella, välipalaksi saa syödä hedelmiä ja kasviksia. Leivät minimiin ja nekin täysjyvänä.

Sellainen normaalipainon maalaisjärjen nyrkkisääntö menee että kilo per senttimetri jotka ylittää metrin. Painoindeksin mukaan tämä on indeksin yläpäässä, ja lapsilla juttu on tietysti toinen. Mutta juu 66kg ja 162cm on siis varmasti lievästi ylipainoinen.

Tämä on provo, joten lopetetaankos jo.

[QUOTE="akka";26690063]Vaikka tämä olikin provo niin siitä huolimatta tosi moni muksu on ylipainoinen.Se on ne valmisruuat ja heset jotka lapsia lihottaa.[/QUOTE]

Aika usein se on se ihan tavallinen kotiruoka mikä lihottaa ja annoskoot...Annoskoot kohdilleen ja liikuntaa kehiin sekä riittävä nesteytys niin johan alkaa paino tippuu eikä tartte varsinaisesti laihduttaa..

Erikoinen on kyllä tuo asenteesi, että "nykyajan langanlaihat ideaalipainot". Normaalipainossahan on aika isokin haarukka, eikä se normaalipainon yläraja todellakaan ole mikään langanlaiha. Puhut niin kuin ei olisi mitään välimuotoa anorektikon ja lihavan välillä.

Mistä oot ostanu lapselle vaatteita? Aikuisten puolelta kokoo 52? Itse oon painanu 86 kg ja oon 160 cm pitkä ja olin tuolloin kokoa 46-48. Todella vaikea kyllä todeksi uskoa, enkä taida uskoakaan.

Lopettakaa nyt jo noi herätys herätys -jutut ja haukkumiset. Mä todellakin ymmärrän mikä on homman nimi, kiitos vaan! Enkä todellakaan jaksaisi trollailla. Jos tämä asia ei vaivaisi nyt mieltä niin olisin joko nukkumassa tai katsomassa leffaa mieheni kainalossa. En todellakaan täällä. Ehkä ajattelin saada hieman tukea ja myötätuntoa ja jopa löytää vertaistukea, koska lääkärikin sanoi että lapseni EI ole ainoa todellakaan! Tuollainen vouhkaus todellakin vie kaiken itsetunnon sekä äidiltä että lapselta joten riittää jo! Ja niin - ei ihme kun anorektikoita tulee kun aikuisetkin heittäytyy epäasialliselle syyttelylinjalle jos jonkun lapsi nyt sattuu olemaan ylipainoinen.

-ap-

Tosta on kyllä PIENI pyöreys kaukana. Lapsihan on lihava. Itse olen melkein satakaheksakyt senttinen, enkä voisi kuvitellakaan painavani 86 kg. Toivottavasti ei ota kauhean koville nuo muutokset.

[QUOTE="vieras";26690039]Voi luoja! 134 cm ja 23 kg? Anteeksi, mutta taitaa kyllä luut paistaa läpi. Ei normaalilta vaikuta tuokaan!!!

-ap-[/QUOTE]

ei paista luut läpi. Terve, hyvinvoiva ja pitkä poika.

Voinko kysyä mikä on teidän käsitys normaalista kotiruoasta? Syöttekö salaattia, hedelmiä tai vihanneksia? Millaiset annoskoot lapsella on ollut?

Tsemppiä jatkoon. Toivottavasti koko perhe tekee elämäntaparemotin. Asenteessa ainakin on korjattavaa.

T: pakkasen raiskaama pulkannaru

• Tykkää
Reactions: kattimarri
Yleensä normaalipaino on pituus miinus satakymmenen. Eli jos pituutta on 145 cm, normaalipaino olisi 145-110 = 35 kg. Tämä 23kg poika on ihan normaalipainoinen.

Ap SINÄ olet se, jolla on vääristyneet käsitykset normaalipainosta. Eikö tämä lääkärillä käynti jo sen todistanut? Lapsesi on todellisuudessa todella epänormaalin lihava. Minut laitettiin seurantaan ala-asteella jo siitä, että olin 165 cm pitkä ja painoin 65 kg. Se oli juuri sitä lapsenpyöreyttä, joka sulaa pois, mutta nyt olemme ihan eri asteikolla sinun lapsesi mittojen kanssa.

Tarkoitus ei ole haukkua sinua, vaan koittaa saada sinut ymmärtämään, että sinun käsityksesi normaalipainosta on todella vääristynyt. Olisi parempi lastesikin kannalta, että ymmärtäisit sen. Jos sinä opetat lapsillesi, että he ovat normaalikokoisia, vaikka bmi osoittaa sairaalloista lihavuutta, opetat lapsillesi vaarallisia malleja. Miten luulet, että he voivat ikinä oppia normaaleihin ruokailumalleihin ja päästä normaalipainoon, ellet sinä opeta sitä heille?

• Tykkää
Reactions: kattimarri
Mistä oot ostanu lapselle vaatteita? Aikuisten puolelta kokoo 52? Itse oon painanu 86 kg ja oon 160 cm pitkä ja olin tuolloin kokoa 46-48. Todella vaikea kyllä todeksi uskoa, enkä taida uskoakaan.

Paidat aikuisten osastolta. T-paidat on hyviä jo sellaisinaan. Mekkoja on lyötynyt kun ostaa sellaisia löyhykkäämpiä malleja eikä makkaramalleja. Housuissa on kyllä ollut ongelmia ja esim. HM:n olevinaan isoille lapsille tehdyt taitaa enempi olla niille 0-käyräläisille kuin pyöreämmille. Ollaan kuitenkin saatu aina housuasiakin sumplittua. Multa on joskus jäänyt housuja pieniksi ja oon niitä sitten lyhentänyt tytölle ja sitten ollaan vähän levennetty kaupasta ostettuja.

-ap-

Kirjoitit, että lapsesi syö vain viikonloppuisin karkkia ja muuten ruokaa jota teette kotona.

Voinko kysyä, että millaista teidän ruoka on. Mitä teette ruuaksi.
En oikein ymmärrä miten voi kotiruualla lihoa, jos ei herkuttele sen lisäksi.
Kasa salaattia lautasella ja sen vieressä perunaa kastikkeella tai muuta ruokaa. Eikä herkuttelua
ja painoa on tullut tuon verran.

[QUOTE="Hanna";26690136]Kirjoitit, että lapsesi syö vain viikonloppuisin karkkia ja muuten ruokaa jota teette kotona.

Voinko kysyä, että millaista teidän ruoka on. Mitä teette ruuaksi.
En oikein ymmärrä miten voi kotiruualla lihoa, jos ei herkuttele sen lisäksi.
Kasa salaattia lautasella ja sen vieressä perunaa kastikkeella tai muuta ruokaa. Eikä herkuttelua
ja painoa on tullut tuon verran.[/QUOTE]

Mut mitäs sit kun niitä perunoita on 5?

Edelleen, kotiruualla lihoo helpostikkin jos annoskoot on pielessä ja väliin vielä napostellaan..

[QUOTE="vieras";26690119]

Tarkoitus ei ole haukkua sinua, vaan koittaa saada sinut ymmärtämään, että sinun käsityksesi normaalipainosta on todella vääristynyt. Olisi parempi lastesikin kannalta, että ymmärtäisit sen. Jos sinä opetat lapsillesi, että he ovat normaalikokoisia, vaikka bmi osoittaa sairaalloista lihavuutta, opetat lapsillesi vaarallisia malleja. Miten luulet, että he voivat ikinä oppia normaaleihin ruokailumalleihin ja päästä normaalipainoon, ellet sinä opeta sitä heille?[/QUOTE]

Juurikin näin!

provohan tämä on selkeästi, mutta vakava asia. Oli meilläkin naapurissa äiti joka ei kyllä todellakaan tajunnut poikansa pyöreyttä. Aina oli vika terveydenhoitajissa, mitoissa, käyrissä, ihmisissä jne.

Yhteistyössä