Pakko kysyä sossukeskusteluista...

no, ihan rehellisesti, se vituttaa koska itse joutuu elantonsa repimään niska limassa kaiken opiskelun jälkeen, ja silti on pieni palkka, ja jos joku kodinkone hajoaa, siinä onkin miettimistä miten sen uuden saa. omassa suvussa löytyy ihan jokunen elämäntapatyötön, jotka silti ajelee uudemmalla autolla kuin mihin mulla olis varaa ja kaikki mahdollinen silmälaseista lastenrattaisiin saadaan harkinnanvaraisena sossusta. mä olen ihan kusessa jo hammaslääkärilaskujeni (sairauteni takiaa ne käytännössä leegot hajoaa suuhun) kanssa (ja ihan julkisen sektorin palveluja käytän) sossu maksaisi nekin, jos vaan jäisin kotiin vetämään lonkkaa.

mäkin olen ollut semmosessa elämäntilanteessa, jossa olisin sossua tarvinnut, mä en saanut sieltä mitään apua silloin. erosin esikoiseni väkivaltaisesta isästä, muutin takaisin kotipaikkakunnalleni pakoon, en saanut apua edes asunnon hankkimiseen mistään takuuvuokrista puhumattakaan ja tulona mulla oli kh-tuki ilman mitään lisiä (exän tulojen takia, toki sen lisän sain kun sain kirjat pois sieltä). ne nauroi mulle siellä, ja sanoi että nuoriso (! mä olin 25-vuotias!) eroaa ja menee takaisin yhteen ihan jatkuvasti ja vihjailtiin vaikka mitä muuta. lapsi oli tuolloin vuoden ikäinen. mulla ei ollut mukanani kuin lapsen ja omat vaatteet, ja kun asunnon sain viimein hommattua (nukuimme öitä vuorotellen tuttavien ja sukulaisten nurkissa kun ei ollut mitään muuta paikkaa) eivät auttaneet edes niissä perushuonekalujen hankinnassa. mä nukuin peiton päällä lattialla monta kuukautta, lapselle sain onneksi halvalla sängyn. ilman hyväsydämisiä ihmisiä ja heidän apuaan niin monessa asiassa, me oltais saatu aivan rauhassa paleltua pakkaseen. tuosta noin 4kk eteenpäin mä sain viimein töitä, ja asiat alkoi järjestyä. katkera vuodatus, mutta mä olen edelleen hieman katkera tuosta vaikka siitä onkin jo vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
No tuosta mun ketjusta tämäkin keskustelu syntyi ja mä en miellä itseäni vielä pummiksi 100? tähden, monet sanoo että se on veronmaksajilta pois, no olen minäkin veroja maksellut niin se ei ole niin iso rikos jos mä saan niistä nyt murto-osan takaisin :D :D :D

Miksi sinun pitää selitellä tätä juttua täällä? Teit aloituksen aiheesta omalla tyylilläsi, tiesit varmasti mitä tuleman pitää ja nyt täällä vingut, kun sinua pidetään sossupummina. Eihän tuossa sun käytöksessä ole mitään logiikkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Se tässä nyppii kun sun asenne on tarkoituksella tuollainen provosoiva. Ja sä tiedät sen itsekin. Kirjoitat tänne tyyliin "määpäs saankin pesukoneen sossusta lälläslää!!! " ja perään tietty ne :saint: :xmas: B) :laugh: jolla kuittaat aina kaiken. Sä ihan tarkoituksella kirjoitat sellaiseen sävyyn et se ärsyttää ihmisiä. Jos sun aloitus olisi ollut "kiitos sossu kun autatte minua hädässä ja saan teitä rahaa X määrän jolla voin ostaa joko käytetyn tai uuden koneen" niin etpä olisi saanut tällaista haloota aikaiseksi. Mutta huomiotahan sä taas vaan halusit.

Vahva peesi. Pari kertaa, kun ei kukaan vastaisi tämän BD:n provoaloituksiin mitään, voisi muija vähän hiljetä vähäksi aikaa. Mutta mitä enemmän sivuja kertyy, sitä enemmän tulee :D :D naamaa BD:n viesteihin ja sitten ollaan niin viatonta. Ärsyttävä tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Että mikä helvetti siinä kaivelee, jos ja kun joku saa sossusta toimeentulotukea, pesukonetta tai vaikka sen uuden mersun? Onko se jotenkin joltain muulta pois?

mua ärsyttää sen vuoksi, että itse olen kahden lapsen yh, käyn töissä ja maksan kaikesta itse, vuokran,lasten hoitomaksut, ruokakulut ja jos pesukone hajoo, niin kiertelen kirpparit ym. ja haen sen koneen sitä kautta.
meidän lapset ei saa uusia suksia, luistimia, sänkyjä ym. ostan ne yleensä kirppareilta ja kavereilta.

sitten on eräs perhetuttu, joka ei ole ollut 10v. töissä, sossu maksaa vuokran, lasten päivähoito on ilmainen, pesukoneen (aivan tuliterän) kustansi sossu, sukset, luistimet ym. kustantaa sossu, kerran vuoteen tämä nainen lapsineen saa sossun kustantaman laivareissun tai muun virkistysloman lapsineen, lapset on joka viikonloppu mummollaan hoidossa ja äiti se vain laiskottelee (arkipäiväthän lapset on päikyssä)

eli asiassa ärsyttää se, että toiset ne joutuu tekemään töitä sen elantonsa eteen, eikä lapset siltikään saa tuliteriä harrastusvälineitä tai minä en saauutta pesukonetta, vaikka töitä teenkin, mun mielestä se ei vain ole reilua ollenkaan, ehkä tässä on kateutta, mutta mielestäni töitä tekeviä ei pitäisi rankaista siitä, että hankkivat elantonsa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mua ärsyttää ylipäänsä se, että ne joiden elämä on ollut keskitasoista (ja siitä ylöspäin) koko elämän on aina arvostelemassa vähempiosaisia. Milloin ei sais sossusta saada jtn tai sitten on kommentteja, joissa sanotaan ettei ois pitänyt edes lapsia hankkia ennenkun on rahaa säästössä ja asunto ostettuna-tyyliin. Se ei ainakaan hyvää kerro näiden ihmisten sosiaalisesta älykkyydestä, ei ymmärretä omaa näkemystä pidemmälle. Erilaisista taustoista tulevilla ihmisillä on eri mahdollisuudet selvitä elämässä.. täällä tulee aina olemaan työttömiä, yksinhuoltajaäitejä, duunareita kuten siivoojia ja osa-aikatyöläisiä kaupan kassoja.

Tavallaan parempiosaiset käyttää aina vähempiosaisia hyväkseen. Tällästä mä mietin, kun pyysin kun alkoholisoitunutta kaveria maksusta siivoamaan mun vessan. Näin se yhteiskunta menee, huonompiosaiset tekee ne työt mihin parempiosaiset ei edes suostuisi. Mutta miksi sitten vielä haukutaan? "miksi teet lapsia, ei pitäis tehdä ennenkun sulla on säästössä rahaa sen verran ettei tarvitse yhteiskunnan tukia hakea"-tyyliin. Duunareilla ei välttämättä ole varaa säästää ja jotkut joutuvat läpi elämänsä käyttämään mm. kelan myöntämää asumistukea, jotta saa pidettyä katon päänsä päällä. So what? Jos ihminen on onnellinen. Jos nämä duunarit ei sitten hanki lapsia, niin kuka siivoaa vessat ja metroasemat tulevaisuudessa? Teidän parempiosaisten omat lapsetko?

Tämän päivän Suomessa ei ole olemassa enää hyväosaisia ja vähäosaisia. On vain niitä, jotka tekee jotain toimeentulonsa eteen ja saamattomia, joille kaikki pitää kantaa nenän eteen eikä sekään riitä. Meillä on koulutusjärjestelmä, joka mahdollistaa IHAN KAIKKIEN kouluttautua sille alalle, josta tykkää. Jokaisella on mahdollisuus opiskella ja hankkia ammatti, hakeutua työhön ja ansaita mammonaa. Jos se toimeentulo tulee ja on aina tullut luukulta, niin on aika katsahtaa peiliin. Kukaan muu ei ole sen asian takana kuin asianomainen itse.

Ihan kaikilla ei älykkyys riitä opiskeluun.

Ja toinen juttu on se, että kaikilla ei ole varaa opiskella. Esimerkiksi jos on saanut lapsia nuorena ja kouluttamattomana, niin opiskelijan tuet ei enää riitä perheen elättämiseen. Tai vaikka ei olisi lapsiakaan.

Ja oppilaitoksiin on nykyään aika kovat vaatimukset. Ihan KAIKKI ei todellakaan pääse kouluttautumaan miksi vaan haluaa. Mulla jäi lähihoitajan tutkinto puolitiehen, kun olisin halunnut viedä sen loppuun, niin mua ei enää otettu kouluun sisään.

Mua ärsyttää ylipäänsä se, että ne joiden elämä on ollut keskitasoista (ja siitä ylöspäin) koko elämän on aina arvostelemassa vähempiosaisia. Milloin ei sais sossusta saada jtn tai sitten on kommentteja, joissa sanotaan ettei ois pitänyt edes lapsia hankkia ennenkun on rahaa säästössä ja asunto ostettuna-tyyliin. Se ei ainakaan hyvää kerro näiden ihmisten sosiaalisesta älykkyydestä, ei ymmärretä omaa näkemystä pidemmälle. Erilaisista taustoista tulevilla ihmisillä on eri mahdollisuudet selvitä elämässä.. täällä tulee aina olemaan työttömiä, yksinhuoltajaäitejä, duunareita kuten siivoojia ja osa-aikatyöläisiä kaupan kassoja.

Tavallaan parempiosaiset käyttää aina vähempiosaisia hyväkseen. Tällästä mä mietin, kun pyysin kun alkoholisoitunutta kaveria maksusta siivoamaan mun vessan. Näin se yhteiskunta menee, huonompiosaiset tekee ne työt mihin parempiosaiset ei edes suostuisi. Mutta miksi sitten vielä haukutaan? "miksi teet lapsia, ei pitäis tehdä ennenkun sulla on säästössä rahaa sen verran ettei tarvitse yhteiskunnan tukia hakea"-tyyliin. Duunareilla ei välttämättä ole varaa säästää ja jotkut joutuvat läpi elämänsä käyttämään mm. kelan myöntämää asumistukea, jotta saa pidettyä katon päänsä päällä. So what? Jos ihminen on onnellinen. Jos nämä duunarit ei sitten hanki lapsia, niin kuka siivoaa vessat ja metroasemat tulevaisuudessa? Teidän parempiosaisten omat lapsetko?

Tämän päivän Suomessa ei ole olemassa enää hyväosaisia ja vähäosaisia. On vain niitä, jotka tekee jotain toimeentulonsa eteen ja saamattomia, joille kaikki pitää kantaa nenän eteen eikä sekään riitä. Meillä on koulutusjärjestelmä, joka mahdollistaa IHAN KAIKKIEN kouluttautua sille alalle, josta tykkää. Jokaisella on mahdollisuus opiskella ja hankkia ammatti, hakeutua työhön ja ansaita mammonaa. Jos se toimeentulo tulee ja on aina tullut luukulta, niin on aika katsahtaa peiliin. Kukaan muu ei ole sen asian takana kuin asianomainen itse.

Ja toinen juttu on se, että kaikilla ei ole varaa opiskella. Esimerkiksi jos on saanut lapsia nuorena ja kouluttamattomana, niin opiskelijan tuet ei enää riitä perheen elättämiseen. Tai vaikka ei olisi lapsiakaan.

Ja oppilaitoksiin on nykyään aika kovat vaatimukset. Ihan KAIKKI ei todellakaan pääse kouluttautumaan miksi vaan haluaa. Mulla jäi lähihoitajan tutkinto puolitiehen, kun olisin halunnut viedä sen loppuun, niin mua ei enää otettu kouluun sisään.

:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tavallaan joo koska verovaroillahan näitäkin kustannetaan.

Joo, mutta jos leikitään että sossut lopetettais nyt, niin mitä ne joiden ei tarvitse siellä asioida saisivat enemmän?

Ehkä veroprosentti pienenisi jos kaikki sossumenot jäisi pois.

ehkä juu, mutta entä jos ite onkin joskus siinä tilanteessa että tarttis apua ja sitte ei sitä saiskaa ku ei olis olemas mitään paikkaa mistä saada? Kun elämästä ei koskaan tiedä...

No joo, en mäkään sitä ymmärrä, että kuvitellaan sossun kalustavan koko asunto ja hankkivat vauvan tarvikkeet aasta ööhön, mut jos joku hakee perustoimeentulotukea, ihan vaikka vaan siks ettei huvita mennä töihin, niin miksei sitä hälle suoda?

Mua ihan alkaa naurattaa, kun mietin jotain heimoa kivikaudella, jossa kaikki muut metsästää, mut yks päättääkin yhtäkkiä et ei mua huvita, taidan alkaa elämäntapapummiksi, tuokaahan muut mulle riistaa pöytään. Ei olis taidettu ihan hirveen kauan sellasta mukana pitää. Tai herra varjele jos kaikki olis ollut jotain elämäntapapummeja niin varmaan täällä dinosaurukset vaeltelis edelleen ja ihmiset olis kuolleet sukupuuttoon aikaa sitten...

Totta puhuen on hyvä että on olemassa paikka josta voi saada apua tiukkaan paikkaan, mutta jos pitkällä tähtäimellä rakentaa elämänsä vain ja ainoastaan sen varaan että yhteiskunta elättää, niin silloin on hyväksyttävä että kaikkea sellaista ei voi ja tarvitse saada mitä niillä työtätekevillä on. Sairaat ja työkyvyttömät ovat eri asia ja ikävä kyllä he ovat ne suurimmat häviäjät jos koko systeemi romuttuu näiden laiskiaisten takia joita vaan ei huvita työnteko.

Jaa, että mäkö jo elämäntapapummi :laugh: :laugh: :laugh:
On tää niin fantsuu :D

Siis jos tää nyt oli tarkoitettu tohon mun yläpuolella olevaan kommenttiin niin voin toki vielä vääntää rautalangasta että mua ei millään tavalla häiritse sinun kaltaisesi ihminen joka hakee apua tilapäisesti, vaan ne jotka järjestelmällisesti rakentavat koko elämänsä tukien varaan koska työnteko ei nyt satu olemaan kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Jaa, että mäkö jo elämäntapapummi :laugh: :laugh: :laugh:
On tää niin fantsuu :D

Siis jos tää nyt oli tarkoitettu tohon mun yläpuolella olevaan kommenttiin niin voin toki vielä vääntää rautalangasta että mua ei millään tavalla häiritse sinun kaltaisesi ihminen joka hakee apua tilapäisesti, vaan ne jotka järjestelmällisesti rakentavat koko elämänsä tukien varaan koska työnteko ei nyt satu olemaan kivaa.

Anteeksi sitten :ashamed: Mä vaan luulin että tolla viitattiin muhun, kun puhuin siinä omassa ketjussani ostavani uuden pesukoneen, kun ei kannata käytettyäkään ostaa.

No joo, en mäkään sitä ymmärrä, että kuvitellaan sossun kalustavan koko asunto ja hankkivat vauvan tarvikkeet aasta ööhön, mut jos joku hakee perustoimeentulotukea, ihan vaikka vaan siks ettei huvita mennä töihin, niin miksei sitä hälle suoda?

Mua ihan alkaa naurattaa, kun mietin jotain heimoa kivikaudella, jossa kaikki muut metsästää, mut yks päättääkin yhtäkkiä et ei mua huvita, taidan alkaa elämäntapapummiksi, tuokaahan muut mulle riistaa pöytään. Ei olis taidettu ihan hirveen kauan sellasta mukana pitää. Tai herra varjele jos kaikki olis ollut jotain elämäntapapummeja niin varmaan täällä dinosaurukset vaeltelis edelleen ja ihmiset olis kuolleet sukupuuttoon aikaa sitten...

Totta puhuen on hyvä että on olemassa paikka josta voi saada apua tiukkaan paikkaan, mutta jos pitkällä tähtäimellä rakentaa elämänsä vain ja ainoastaan sen varaan että yhteiskunta elättää, niin silloin on hyväksyttävä että kaikkea sellaista ei voi ja tarvitse saada mitä niillä työtätekevillä on. Sairaat ja työkyvyttömät ovat eri asia ja ikävä kyllä he ovat ne suurimmat häviäjät jos koko systeemi romuttuu näiden laiskiaisten takia joita vaan ei huvita työnteko.

Niin jos olisikin näin, että kaikki tekis samanarvoisia töitä ja sais samaa palkkaa. Mutta ajattele jos eniten riistaa söi ne, jotka tärkeili ja teki vähiten mitään sen riistan eteen vaan kuvittelivat olevansa paremmissa töissä (esimerkiksi määräili kuka sitä riistaa saa pyytää ja kuka kokata). Silloin kannattaiskin vaan lakkoilla.
Ja naisillakin oli ihan eri rooli ennen muinoin, joten vertauksesi on sinäänsä huono. Katsos niin se maailma muuttuu.

Niin jos olisikin näin, että kaikki tekis samanarvoisia töitä ja sais samaa palkkaa. Mutta ajattele jos eniten riistaa söi ne, jotka tärkeili ja teki vähiten mitään sen riistan eteen vaan kuvittelivat olevansa paremmissa töissä (esimerkiksi määräili kuka sitä riistaa saa pyytää ja kuka kokata). Silloin kannattaiskin vaan lakkoilla.
Ja naisillakin oli ihan eri rooli ennen muinoin, joten vertauksesi on sinäänsä huono. Katsos niin se maailma muuttuu.

Kyllä, niinhän se on että silloin kukin teki kykyjensä mukaan. Toiset metsästi ja toiset teki jotain muuta. Kaikki teki kuitenkin jotain sen yhteisen kakun eteen. Edelleen olen sitä mieltä että jotain elämäntapanaan luolan kattoon syljeskelijää ei olis varmaan mukana roikotettu kovin pitkään.

Kyllä, niinhän se on että silloin kukin teki kykyjensä mukaan. Toiset metsästi ja toiset teki jotain muuta. Kaikki teki kuitenkin jotain sen yhteisen kakun eteen. Edelleen olen sitä mieltä että jotain elämäntapanaan luolan kattoon syljeskelijää ei olis varmaan mukana roikotettu kovin pitkään.

Niin naiset varmaan hoiti lapsiaan ja teki kotihommia. Luuletkos että monilla yhteiskunnantuilla elelevillä äiti-ihmisillä on aikaa vaan syljeskellä kattoon?

Niin naiset varmaan hoiti lapsiaan ja teki kotihommia. Luuletkos että monilla yhteiskunnantuilla elelevillä äiti-ihmisillä on aikaa vaan syljeskellä kattoon?

Missä kohtaa olen sanonut että kotona lasten hoitaminen olisi pummina elämistä? Nyt olet lukenut rivien välistä jotain sellaista jota en ole kirjoittanut. Mutta lisää rautalankaa: minusta lasten hoitaminen kotona on työtä siinä missä palkkatyökin. Tarkoitin ihmisiä jotka ovat kotona koska heitä ei huvita työnteko ylipäätään.

Ja oppilaitoksiin on nykyään aika kovat vaatimukset. Ihan KAIKKI ei todellakaan pääse kouluttautumaan miksi vaan haluaa. Mulla jäi lähihoitajan tutkinto puolitiehen, kun olisin halunnut viedä sen loppuun, niin mua ei enää otettu kouluun sisään. [/quote]

Ei kaikkien tarvitse hakea yliopistoon, kouluttautua voi muutenkin. Koulutustahan voi hankkia asteittainkin hankkimalla ensin alan peruskoulutuksen ja sitten jatkaa siitä. Moni työnantaja tässä tapauksessa varmasti suostuu esim. oppisopimusmenettelyyn.

Ei ole varaa opiskella? Pötypuhetta, se on vaan omasta tahdosta kiinni. Meillä on opintotukijärjestelmä, joka tosin monesti vaatii hieman omaakin satsaamista joko työtä tekemällä tai ottamalla opintolainaa. Minä tein työtä koko opiskeluajan, vaikka ei ollut lapsiakaan. Kyllä omaan itseensä pitäisi vähän viitsiä investoidakin. Vaan joillekin IHAN KAIKKI pitää tulla valmiina. Meillä on pilvin pimein näitä tukien varassa löhnöttäviä, jotka eivät saa mitään aikaiseksi vaikka miten persuksille potkii. Se on kyllä aika surkea selitys, jos päätoimekseen nostaa tukia, että ei ole varaa opiskella...

Minusta jokainen voisi omalla kohdallaan kantaa hiukan vastuuta itsestään ja omasta toimeentulostaan ja miettiä onko niiden lasten aika, jos ei ole koulutusta eikä työpaikkaa. Tietysti, jos on tullut vahingossa raskaaksi, niin eihän sille sitten enää mitään voi, mutta tieten tahtoen kouluttautumattomana raskautuvia en kyllä ainakaan minä hyvällä katso. Naiset - tai keskenkasvuiset - on hirveän vastuuttomia tässä asiassa.

Sun keissiin en osaa mitään sanoa, kun en tiedä miksi ne opinnot jäi enkä tunne alan systeemejä. Etkö silloin selvittänyt miten ja milloin niitä voi jatkaa?Kummalliselta tuntuu, etteikö niitä opintoja voisi jatkaa esim tenttimällä/suorittamalla jotain uudelleen, mulla on itselläni ainakin sellainen kokemus, että hyvin oppilaitosten kanssa pystyy sopimaan asioista. Vaatii kylläkin omaa aktiivista otetta asiaan ja sitä, että etsii oikean tahon jonka kanssa asiaa selvitellä.

Kyllä vähän kirpaisi, kun poikani kertoi "sossupummiperheen" pojan sanoneen, että me ollaan köyhiä. Ja tämän vain siksi, koska itse ostan lähes kaiken käytettynä ja tämä poika lähes kaiken uutena ja saakin kaikki uusimmat pelit ja lelut.

Toisaalta meidän elämä ei ole jatkuvaa miettimistä mistä rahan saamme kalliiseen elämänmenoon, kun olemme vähempään tyytyväisiä ja yritän opettaa sen saman lapsilleni.

Ja kyllä mä tykkään, että täällä suomessa pidetään vähempiosaisista huolta ja olen valmis uhraamaan verorahojani siihen. Ei se olisi kiva rikkaanakaan aidatun pihan sisällä olla, jos tarvitsisi pelätä köyhiä... noin niinkuin kärjistettynä. Noh, ehkä jos olisinkin rikas, niin ei tuntuisi niin pahalta, kun ne sossupummit ilmaiseksi saisivat paremman elintason kuin pienipalkkaiset.

Ei tietenkään ole, kun heidän pitää shoppailla tai juoda viinaa
;)

Sen mä olen huomannut, että mitä enemmän hommia on, niin sitä vähemmän menee rahaa, kun ei ehdi mm edellämainittuja homma tehdä.

Ja tämä siis ihan vitsillä, kun tosiaan itsekin kotona lasten kanssa ole...

Ei kaikkien tarvitse hakea yliopistoon, kouluttautua voi muutenkin. Koulutustahan voi hankkia asteittainkin hankkimalla ensin alan peruskoulutuksen ja sitten jatkaa siitä. Moni työnantaja tässä tapauksessa varmasti suostuu esim. oppisopimusmenettelyyn.

Ei ole varaa opiskella? Pötypuhetta, se on vaan omasta tahdosta kiinni. Meillä on opintotukijärjestelmä, joka tosin monesti vaatii hieman omaakin satsaamista joko työtä tekemällä tai ottamalla opintolainaa. Minä tein työtä koko opiskeluajan, vaikka ei ollut lapsiakaan. Kyllä omaan itseensä pitäisi vähän viitsiä investoidakin. Vaan joillekin IHAN KAIKKI pitää tulla valmiina. Meillä on pilvin pimein näitä tukien varassa löhnöttäviä, jotka eivät saa mitään aikaiseksi vaikka miten persuksille potkii. Se on kyllä aika surkea selitys, jos päätoimekseen nostaa tukia, että ei ole varaa opiskella...

Minusta jokainen voisi omalla kohdallaan kantaa hiukan vastuuta itsestään ja omasta toimeentulostaan ja miettiä onko niiden lasten aika, jos ei ole koulutusta eikä työpaikkaa. Tietysti, jos on tullut vahingossa raskaaksi, niin eihän sille sitten enää mitään voi, mutta tieten tahtoen kouluttautumattomana raskautuvia en kyllä ainakaan minä hyvällä katso. Naiset - tai keskenkasvuiset - on hirveän vastuuttomia tässä asiassa.

Sun keissiin en osaa mitään sanoa, kun en tiedä miksi ne opinnot jäi enkä tunne alan systeemejä. Etkö silloin selvittänyt miten ja milloin niitä voi jatkaa?Kummalliselta tuntuu, etteikö niitä opintoja voisi jatkaa esim tenttimällä/suorittamalla jotain uudelleen, mulla on itselläni ainakin sellainen kokemus, että hyvin oppilaitosten kanssa pystyy sopimaan asioista. Vaatii kylläkin omaa aktiivista otetta asiaan ja sitä, että etsii oikean tahon jonka kanssa asiaa selvitellä. [/quote]

Jokainen tekee virheitä ja mun mielestä on surullista, että kanat (naiset) tuomitsee toisensa loppuelämäksi siitä onko lapset tehty oikeassa elämäntilanteessa. Sitten on ah-niin-ihanaa kirjottaa jälkiviisaita kommenttejaan joka ketjuun "oisko pitänyt harkita lastentekoa kun tilanne oli tuo?". Se ei muuta asiaa suuntaan eikä toiseen ja monet meistä iloitsee lapsistaan eikä vaihtais niitä mihinkään.

Lisäksi tarpeeksi älykäs ihminen ymmärtää, että ihmisen valintoihin vaikuttaa moni asia. Ihminen joka on kouluttautumattomien ihmisten jälkeläinen, joka on elänyt ympäristössä jossa on paljon kouluttamattomia ihmisiä ja jonka kouluttautumattomat ystävät hankkivat lapsia, ei välttämättä ymmärrä kyseenalaistaa koko asiaa. Koska se on siinä ympäristössä normaalia. Toki voidaan tuomita toiset tästä yhtä hyvin kun vaikkapa ihonväristä, mutta se kertoo vaan tuomitsijasta jotakin.

Ja mä en itse kovin mielelläni lähtis siihen ralliin että tekisin töitä ja opiskelisin, kun mulla on nämä lapset. Mä haluan antaa aikaani heille.

Yhteistyössä