Päiväkoti ja uskonnottomuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja MyLifeIsReal:
no mikä siinä on, ettet sitten luota häneen tarpeeksi antaaksesi osallistua ns. riviuskovaisten juttuihin? Kun nyt vaan siellä päiväkodissa on ne joulu ja muut jutut.

Koska pk:ssa asia opetetaan TOTUUTENA. Ja sitä en halua.

jaa no ei ainakaan meillä. Ja koulussakin saa valita evlut tai et

no mikä siinä on, ettet sitten luota häneen tarpeeksi antaaksesi osallistua ns. riviuskovaisten juttuihin? Kun nyt vaan siellä päiväkodissa on ne joulu ja muut jutut.

Opeta lapsesi kyselemään ja opeta itse häntä.

hmm... kun mä olin pieni, mun jehova isä päätti että mä en saa osallistua mihinkään edes synttäreihin jne. Nyt mä annan lasteni päättää mihin haluavat uskoa. Mitä jos säkin ap antaisit lapsesi päättää, huolimatta siitä minkä ikäinen on.

Juuri sitähän ap vissiin yrittää? Että lasta ei laiteta noin pienenä oppimaan mitään uskontoa, vaa että saisi sitten ihan itse päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja pajunkissa:
mutta tuntuu kyllä todella hassulta että et anna lapsen osallistua uskon opetukseen, jos esim. lapsi omatahtoisesti haluaisi. Itse en voisi kieltää lasta osallistumasta uskonnon opetukseen jos hän pikkuisenkaan haluaisi/tahtoisi. Tietenkinhän vanhemmat päättävät lapsen kasvatuksesta yms. siihen asti kunnes hän on täysi-ikäinen päättämään itse mitä tahtoo.

5-vuotias ei ole tarpeeksi kypsä päättämään siitä, millaista elämänkatsomusta hänelle totuutena opetetaan.
Siksi me päätämme hänen puolestaan.
Isompana päättäköön itse: ollaan me eri vaihtoehdoista kerrottu, neutraalisti (eli toiset uskoo näin, toiset noin, jne).

Mä oon täysin samaa mieltä sun kanssasi. "Lapsi haluaa" ei todellakaan riitä perusteluksi antaa periksi elämänkatsomusasioissa. Eräskin eskarilainen halusi pukeutua hijabiin kun näki kauniin asun lempivärissään, mutta haaveeksi jäi:D Lapsi ei ymmärrä näiden asioiden kaikkia nyansseja, joten aikuiset kantakoon vastuunsa ja vetäköön rajat.

Päiväkodin on annettava uskontokasvatusta, mutta se ei saa olla vakaumuksellista, kristinuskoa ei pitäisi opettaa ainoana totuutena. Eli mennään valtauskonnon mukaan, kirkolliset juhlat huomioiden, kerrotaan esim. miksi joulua vietetään. Itse päivähoidon työntekijänä koen, että on kokoajan vaikeampaa toteuttaa lakisääteistä tehtävää, koska perheitä on niin erilaisia. Uskontokasvatuksen pitäisikin olla pääosin moraalis-eettistä kasvatusta. Itse en kuulu kirkkoon, pitänee vielä miettiä haluanko lapseni osallistuvan päiväkodin uskontokasvatukseen kun menee syksyllä hoitoon.

Meillä kirkkoon ja srk tilaisuuksiin osallistumattomat ovat toisessa ryhmässä tuon ajan. Parhaimmillaan 33 paikkaisessa pk:ssa on ollut 5 osallistumatonta lasta, nyt vain 2.

Meillä on tiukka linja tuon suhteen. Ja nostan kunnon metelin, mikäli kirjattuja ohjeita ei noudateta. Eli hoitosopimuksessa lukee, ettei osallistu, ja erillisellä paperilla on selvennetty esimerkein, mihin lapsi ei osallistu. Nyt kun on menty jo 6 vuotta tuon pk:n kanssa, niin asia on heille selvää, eikä ihmettelyjä enää ole. Ei sen jälkeen, kun heillä yksi harjoittelija esitti omaa uskontoaan totuutena pk:n lapsille ja minä nostin ison äläkän, kun ryhtyi kotona tulemaan varsin rajua tekstiä alle 4 v:n suusta.

jaa no ei ainakaan meillä. Ja koulussakin saa valita evlut tai et
Niin koulu on koulu ja päiväkoti on päiväkoti. Päiväkodin ohjeet on kirjattu eri kohtaan lakia, kuten myös esikoulun. Peruskoululaissa on määritelty hyvin tarkkaan uskonnonvapaus ja et opetus. Mutta näin ei ole päiväkoteja koskevassa laissa. Koulun rikkomuksista voi kannella oikeusasiamiehelle, mutta päiväkotien rikkomuksista pitää mennä sosiaaliasiamiehelle. Näin sanotaan pk:mme seinällä

Ap pelkää, että lapsi löytää Jumalan ja Jeesuksen. Se olisi vissiin kauheinta, mitä maailmassa voisi tapahtua, että oma lapsi tulisi uskoon!

Eikö uskonnonvapaus tarkoita myös vapautta uskoa ja KUULLA Jumalan sanaa.

Mä en erityisemmin usko mihinkään, mutta olen kristinuskosta poiminut niitä hyviä asioita. Tällaisessa tietoyhteiskunnassa varmaan tosi harva enää uskoo oikeesti mihinkään "yliluonnolliseen". Siksi en itse kristillisen kasvatuksen saaneena ymmärrä ollenkaan miksi sitä ei saisi opettaa, koska lapsi kuitenkin oppii sieltä niitä perusasioita mitkä ovat hyödyksi elämän tiellä. Vai onko niissä Jeesuksen opeissa jotakin pahaa teidän mielestä.

Outoa että "tuputtavat" vaikka olette jo aiemmin tehneet selväksi että kiitos mutta ei kiitos.
Onko toi jotenkin erityisen uskonnollismyönteinen pk?
Ei täällä mitään Jeesus juttuja tai pappeja eskarissa ole; tipuja, pääsiäisnoitia yms. askartelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja sotku:
Minusta on tyhmää että päivähoidossa on uskonnon opetusta.Riittää että sitä on koulussa.

Kasvatusta kautta linjan. Aloitetaanhan se kasvatus jo ennen kouluikää kuitenkin useimmissa perheissä, joissa jotakin arvoja on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Minusta on tyhmää että päivähoidossa on uskonnon opetusta.Riittää että sitä on koulussa.

Kasvatusta kautta linjan. Aloitetaanhan se kasvatus jo ennen kouluikää kuitenkin useimmissa perheissä, joissa jotakin arvoja on.

Mun mielestä uskonnollinen kasvatus kuuluu koteihin, ei missään nimessä päiväkoteihin, kouluihin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mun mielestä uskonnollinen kasvatus kuuluu koteihin, ei missään nimessä päiväkoteihin, kouluihin tms.

Mun mielestä on tärkeetä että sitä opetetaan oikein eikä tulkita ihan miten sattuu.

Tarkoitatko että vain kristilliset arvot lasketaan arvoiksi?

Mun mielestä on tärkeetä että sitä opetetaan oikein eikä tulkita ihan miten sattuu.

No sitten sitä voidaan opettaa oikein jossakin ihan muualla ku julkisissa laitoksissa.

Päiväkodissa ei saisi opettaa sellaista soopaa. Ei saisi opettaa lapsia sekoittamaan todellista elämää ja fantasiaharhoja.

Mä kasvatan poikani ilman uskontoa.Ei se tarkoita että en opeta mitään arvoja.

En kyllä ymmärrä mitä soopaa se on jos ihmisten toivotaan rakastavan ja kunnioittavan toisiaan ja kohtelevan hyvin lähimmäistään. Edelleenkin olen sitä mieltä, että kristinuko on tuonut suomalaisille nämä asiat.

En kyllä ymmärrä mitä soopaa se on jos ihmisten toivotaan rakastavan ja kunnioittavan toisiaan ja kohtelevan hyvin lähimmäistään. Edelleenkin olen sitä mieltä, että kristinuko on tuonut suomalaisille nämä asiat.

Rakkauden, kunnioittamisen ja lähimmäisestä huolehtimisen arvot ovat olemassa kaikkialla missä ihmisiä ja kulttuuria on. En ollut paikalla kristinuskon tullessa Suomeen kauan sitten, mutta veikkaan etteivät nuo olleet tuntemattomia käsitteitä ennen kristinuskoa ;)
Jo luolamiesaikojen kulttuureissa on nähtävissä yhteisön antamaa lähimmäisenrakkautta ja heikommasta huolehtimista.

Se on soopaa, että on olemassa helvetti ja taivas. Tai että lapsi voi tehdä syntiä. Se on soopaa, että jeesus oli jumalan poika. Kristinuskossa on paljon silkkaa pskkaa.

Miksei arvoja voida opettaa valehtelematta lapsille? Miksi pitää saada ihmiset uskomaan johonkin yliluonnolliseen jotta he vois oppia eettisiksi olennoiksi?

No olishan :headwall: Johan se on tullu todistettua, että nää arvot on samanlaisia joka uskonnossa. Et kai sä usko siihen, että oltiin barbaareja ennen ku kristityt tuli ja pelasti? |O

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta ymmärtää. Me täällä suomenmaassa olemme suomalaisia ja meille on tullut kristinusko ei mikään muu usko. Mä tiedän oikein hyvin mihin suomalaiset uskoi ennen Jeesusta. Jokainen kai on lukenut kalevalan, mutta kun se ei nyt oikeestaan liity tähän asiaan, vaan se että meillä on tänä päivänä kristityt arvot, vai kuvitteletko sä että olet itse keksinyt ne?

Sen takia että meillä ei olis näitä arvoja ilman kristinuskoa.

Etten ihan törkeäksi heittäytyisi, niin en aio sanoa, että tuo on ihan täyttä ******, vaan sanon vaan tyynesti, että "Ai jaa, ilmankos ateistit ovat niin barbaarisia ja moraalittomia. Eihän niillä ole arvoja ensinkään. " :D