Päiväkoti ja uskonnottomuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mietippä mitä esim saamelaiset on saaneet kärsiä sen takia että suomalaiset on tulleet heidän mailleen. Kysytäänkö heiltä mitään? Mun nähdäkseni kokonaisen kansan kohtalo on huomattavasti tärkeämpi asia kun se että opetetaanko Suomen kouluissa uskontoa.
Ja moni muukin asia on näihin kouluihin ja päiväkoteihin nähden huomattavasti tärkeämpää. Ja joo ton uskonnonvapauslain mä tunnen kyllä työni puolesta hyvin. Se ei vaan toteudu kaikkien kohdala niinkuin ei moni muukaan laki.

Miksi ylipäätänsäkään tosta uskonnosta tehdään niin suuri asia kun se ei monellekkaan merkitse mitään. Miks sen puimiseen uhrataan niin paljon aikaa ja veromarkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
No mietippä mitä esim saamelaiset on saaneet kärsiä sen takia että suomalaiset on tulleet heidän mailleen. Kysytäänkö heiltä mitään? Mun nähdäkseni kokonaisen kansan kohtalo on huomattavasti tärkeämpi asia kun se että opetetaanko Suomen kouluissa uskontoa.
Ja moni muukin asia on näihin kouluihin ja päiväkoteihin nähden huomattavasti tärkeämpää. Ja joo ton uskonnonvapauslain mä tunnen kyllä työni puolesta hyvin. Se ei vaan toteudu kaikkien kohdala niinkuin ei moni muukaan laki.

Tuota... Otatkohan tämän jotenkin turhan vakavasti?

Ehkä todella on parempi jättää se uskonnon opetus pois niin kouluista kuin päiväkodeistakin ettei enää tarvitse näiden asioiden kanssa vääntää kättä ja voidaan keskittyä niihin oikeisiin, isoihin ongelmiin? =)

Jokainen perhe sitten kotona päättää miten haluavat lapsilleen uskonnosta opettaa, laittavatko lapsia seurakunnan kerhoihin, pyhäkouluihin ym aktiviteetteihin oppimaan noista. Ja loppupelissähän lapset sitten itse aikanaan tekevät omat päätöksensä uskon suhteen.

:attn: Sitä varten vähemmistöjen asioista on puhuttava ja vähemmistöjen puolesta puhua ja pitää vähän vaikka meteliäkin :attn: Kiitos siis saamelaisviittauksesta, tätäpä tarkoitin.

Ja juuri sen vuoksi, että meidän on pyrittävä tasa-arvoiseen kohteluun, meidän on myös PUHUTTAVA näistä asoista. Julkinen keskustelu ja huomio on yksi tapa saada ihmisiä heräteltyä. Ja se jos mikä on tärkeää kaikessa, mihin huomiota tulee kiinnittää. On paljon epäkohtia ja on siis paljon keskusteltavaa. Tämä on yksi monista asioista, Se, että se on sinusta (ja sinun näkemyksiesi vastainen selvästi), ei todellakaan tarkoita, että tästä pitää hiljentyä. Keskusteluja julkisuudessa voidaan käydä montaa samaan aikaan. Siihen on nyt mahtava mahdollisuuskin, kiitos reaaliaikaisen, valtavan internetin.

Ja jos tunnet uskonnonvapauslain työsi puolesta hyvin, olen oikeasti huolestunut. :| Koska sinä et ole osoittanut kuitenkaan sisäistäneesi sitä tavalla, joka olisi tasavertainen jokaista kohtaan. :o

En ymmärrä miten se että uskonnonopetus kouluissa ja päiväkodeissa auttaisi kuvailemaasi.
Ja olet oikeassa siinä etten ole sitä sisäistänyt, koska koen suurena vääryytenä sen että kirkkoon kuulumaton saa samat palvelut kirkolta vaikka onvain laistanut veronmaksusta. Kuolemantapauksessa useimmat kuitenkin tulevat kirkon helmaan.

En ymmärrä miten se että uskonnonopetus kouluissa ja päiväkodeissa auttaisi kuvailemaasi.
Ja olet oikeassa siinä etten ole sitä sisäistänyt, koska koen suurena vääryytenä sen että kirkkoon kuulumaton saa samat palvelut kirkolta vaikka onvain laistanut veronmaksusta. Kuolemantapauksessa useimmat kuitenkin tulevat kirkon helmaan.

En nyt oikein ymmärtänyt. Auttaisi mitä.
Siis minusta ehdottomasti ev-luttia saa opettaa kouluissa, mutta samalla periaatteella pitää ateistien päästä et-tunneille (kyllä kiitos, käytämme kyseistä palvelua), ortodoksien saada omaa opetusta, islaminuskoiset taas omaansa jne. Se takaa yhdenvertaisuuden.

Ja hankalahan se on pullikoida vastaan, kun kirkko huolehtii hautausmaista. Kirkko HUOLEHTII hautausmaista. Oli oikeasti syrjivää joutua maksamaan uskonnottomana palvelusta, joka on otettava siltä ainoalta taholta joka sitä tarjoaa :| Samoin jos mietimme vaikka oman kuntani perheneuvolan palveluilta. Se on kirkon järjestämää. Yksityisen puoleen on kuitenkin monien täysin mahdotonta mennä. Olen onnellinen, että seurakunta auttaa pariskuntia hädässä.

:o No ensinnäkin yhteisöveroa tulee maksettua vaikkei kirkkoon kuuluisikaan.

Toiseksi monet joutuvat väkisin ja vastoin tahtoansa kuoleman jälkeen kirkon kanssa tekemisiin, suomessa ku hautaustoimi on monopolin alla ja ulkoistettu jostain syystä kirkolle.

Kirkon ei tarttis tarjota palveluitaan kirkon ulkopuolisille. Jos se näin tekee, niin ei se ole kirkkoon kuulumattomien syytä tai ansiota, vaa kirkon itsensä.

Åborginaali; muistaakseni lapsenne eivät syö sianlihaa, mutta kuitenkin haluat kasvattaa heidät uskonnottomiksi. Miksi sitten alistua muslimi-isän tahtoon. Äläkä vaan väitä, että kyse on kulttuuri-ilmiöstä eikä uskonnosta.

No me ei tulla. En minä, en mieheni, eivätkä lapset elleivät aikuisena toisin päätä. Me ei haluta kirkolta mitään palveluja. Ei nyt eikä kuollessamme.

Helpottiko? :D

Kuolemantapauksessa useimmat kuitenkin tulevat kirkon helmaan.
Ja sitä varten yritykset, joissa ei edes ole yhtäkään kirkkoon kuuluvaa työntekijää tai omistajaa, maksavat kirkolle veroa yhteisöveron muodossa.

Meidän päiväkodissa onneksi suhtaudutaan tuohon asiaan hyvin, eli kun muut lapset ovat hartaudessa, niin meidän neiti on jonkun toisen ryhmän menoissa mukana tai kaksin hoitajan kanssa. Tähän saattaa tosin vaikuttaa sekin, että eräs lapsemme eskariryhmän hoitajista ei itsekään usko mihinkään eli sieltäpäin ei ainakaan meille tule mitään painostusta tms.

Toisaalta välillä heidän on hankalaa järjestää lapselleni hoitoa siksi ajaksi kun koko päiväkoi lähtee esim kirkkoon. Näinä päivinä olen sitten pitänyt lapsen kotona. Minulla tähän oli joustavan työni puolesta mahdollisuus mutta ymmärrän toki ettei kaikilla ole. Pakko minun ei olisi ollut lasta kotona pitää mutta kun se onnistuu ilman järkyttävän suurta vaivaa niin ihan mielelläni en teen.

Nyt kun olen vauvan kanssa kotona ja isompi vain eskarissa niin ehdotin itse lapselle kotipäivää silloin kun eskari meni pääsiäiskirkkoon jotta päiväkodin ei tarvitsisi pähkäillä miten saada meidän neidin hoito järjestettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkula:
Åborginaali; muistaakseni lapsenne eivät syö sianlihaa, mutta kuitenkin haluat kasvattaa heidät uskonnottomiksi. Miksi sitten alistua muslimi-isän tahtoon. Äläkä vaan väitä, että kyse on kulttuuri-ilmiöstä eikä uskonnosta.

Kirjoitin pitkän pätkän ja se hävis :kieh:

Uusiksi...Mieheni on muslimi, uskoo Jumalaan. Hänen toiveensa mukaisesti muutettin lasten ruokavalio sianlihattomaksi, olikos se nyt syksyä 2007 kun tämä päätös tehtiin. Siihen saakka lapset söivät sikaa. Sitten istuttiin alas, neuvoteltiin, tehtiin kompromissi. Ei alistuttu, se ei ole tapana meidän perheessä.

Mies joustaa paljon enemmän kuin minä. Hänen on pitänyt hyväksyä se, että hänen lapsensa kasvavat Suomessa, lasten tunnekieli on Suomi, lapset osallistuvat kristillisiä elementtejä sisältävään joulujuhlaan, lapset eivät varmaan koskaan tule olemaan läheisiä hänen sukunsa kanssa, mies elää toisin kuin kotimaassaan eläisi (eli hoitaa lapsia, siivoaa, kokkaa, käy kaupassa, vaimo ei ole kotirouvana vaan opiskelee, jne). Hänen on pitänyt oppia hyväksymään se, että hänen vaimonsa on ateisti - mieshän ei ole millään muotoa uskontovastainen, ja hänelle pk:n uskontokasvatus olisi ihan jees, ovathan hänen parhaan ystävänsäkin lapset siellä, mutta minun takiani meidän lapsille ei uskontoa tunnustuksellisesti opeteta - ei kristinuskoa, ei islamia, ei mitään. Poikaamme ei tulla ympärileikkaamaan. Eli mies on joutunut "alistumaan" vaikka mihin.

Minä olen joutunut "alistumaan" vain sianlihattomuuteen lasten osalta, ja sitäkin ehdotin itse, kuultuani mieheni perustelut.

Kahden kulttuurin liitossa on molempien pakko joustaa, jotta homma toimii. Palstalta lukemani perusteella suosittelisin samaa myös yhden kulttuurin liitoille...sitä puolitiehen vastaan tulemista ja kompromisseja nääs.

Ja suurin syy miksi suomalaiset tuon tekivät saamelaisille oli se, että he olivat kristittyjä[\b] ja siksi parempia[\b] ihmisiä. Siksi heillä oli oikeus[\b] alistaa niitä pakanoita[\b].

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta oma 5-v. lapseni oli juuri eilen pääsiäiskirkossa. Kun kysyin millaista kirkossa oli, kertoi tyttö ensimmäiseksi että "siellä laulettiin niitä jeesus-lauluja ja sitten käytiin katsomassa missä se jeesus kuoli. Se oli tosi pelottavaa. Ihan itkettävää. Mua pelotti tosi paljon"!!!

Olin aivan järkyttynyt, koska tyttö ei ole koskaan aikaisemmin mistään asiasta ollut noin peloissaan. No, eipä ole kyllä saanut mitään väkivaltaelokuvia katsoakaan, johtuisko siitä? Siis siellä kirkossa oli ilmeisesti risti johon jeesus oli naulattu ja sitä sitten oikein käytiin tutkailemassa. Ja varmasti on kerrottu kuinka se kuolema on tapahtunut. Miksi, miksi???

Meidän perheessä kukaan ei kuulu kirkkoon (olemme ateisteja), mutta olen antanut luvan osallistua joulukirkkoon ym. Tästä kokemuksesta viisastuneena taidan perua luvan, tai ehkä ottaa tytön pois päiväkodista niinä päivinä kun kirkkotouhuja on. Ei tarvitse tytön kärsiä siitä että on ainut joka ei "retkelle" lähde.

Lueskelen tässä Richard Dawkinsin kirjaa Jumalharha ja siinä hän selittää, miksi uskonto uppoaa niin helposti lapsiin. Heille opetetaan jeesusjuttuja yhtä vakavasti kuin todella tarpeellisia asioita, kuten ettei kannata rynnätä suinpäin tielle tai kokeilla sormella, onko keittolevy kuuma. Niinpä he ottavat opikseen kun sanotaan, että laittamalla kädet tiettyyn asentoon voi polviltaan jutella näkymättömälle sedälle, joka kuuntelee aina muttei vastaa ikinä. Ateistivanhempienkin päävaatimus leikki-ikäiselle lapselleen on "Usko kun sanotaan!" Ja hehän uskovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Miten kävi muuten. Otitko puheeksi tarhassa?

Mies vei lapset, ja kun hain heidät, niin siellä ei ollut "omaa aikuista" paikalla, vaan toisen ryhmän sijainen :/
En mä sen kanssa viitsinyt keskustella, kun en tunne koko ihmistä, eikä hän meitä.
Soittelen varmaan johtajalle huomenna, jos hän tai tytön ryhmän lto ei ole paikalla aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mies vei lapset, ja kun hain heidät, niin siellä ei ollut "omaa aikuista" paikalla, vaan toisen ryhmän sijainen :/
En mä sen kanssa viitsinyt keskustella, kun en tunne koko ihmistä, eikä hän meitä.
Soittelen varmaan johtajalle huomenna, jos hän tai tytön ryhmän lto ei ole paikalla aamulla.

Toivottavasti tilanne selviää :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mun mielestä meillä ateisteilla ei ole lainkaan hankalaa :)

Otetaan itse vastuu itsestämme ja elämästämme, sen sijaan että mietittäisiin mitä joku korkeampi voima mahtaa asioista ajatella.

Sama varmaan koskee tasa-arvolakia yms. Kun löytyy tärkeämpiäkin asioita? Melkein aina löytyy joku tärkeämpi asia.

Et voi mitenkään kasvattaa lasta uskonnottomaksi, kun kuitenkin jokainen meistä uskoo johonkin. Se nyt vaan on meissä ihmisissä, että haluaa olla "osa jotain". Ja se ei välttämättä ole se lapsuuden uskonto. Mun mielestä usko on sellainen asia, johon ei vanhempien pidä puuttua. On typerää ajatella, että koska mä olen ton äiti tai isä niin mä määrään mihin lapset uskoo. Ei se lapsi joudu mihinkään kadotukseen, jos sen antaa pienestä asti luoda oma katsomus!!!
Aivan eri asia kuin se, jos kieltää lasta juoksemasta tielle tms, eihän tätä usko asiaa voi edes verrata siihen!

Ja siis ateisti on myös "uskonto" , uskotaan johonkin...

Alkuperäinen kirjoittaja MyLifeIsReal:
Et voi mitenkään kasvattaa lasta uskonnottomaksi, kun kuitenkin jokainen meistä uskoo johonkin. Se nyt vaan on meissä ihmisissä, että haluaa olla "osa jotain". Ja se ei välttämättä ole se lapsuuden uskonto. Mun mielestä usko on sellainen asia, johon ei vanhempien pidä puuttua. On typerää ajatella, että koska mä olen ton äiti tai isä niin mä määrään mihin lapset uskoo. Ei se lapsi joudu mihinkään kadotukseen, jos sen antaa pienestä asti luoda oma katsomus!!!
Aivan eri asia kuin se, jos kieltää lasta juoksemasta tielle tms, eihän tätä usko asiaa voi edes verrata siihen!

Mä olen uskonnoton :). Eli en usko Jumalaan, minkään uskonnon sellaiseen.

Eikä ole tarkoitus kasvattaa lapsia uskonnottomiksi, vaan antaa heille tarvittavat tiedot uskonasioista, jotta he voivat itse sitten päättää mitä tietä lähtevät kulkemaan. Siihen ei sisälly se, että heille pienestä pitäen tuputetaan ev.luttia ainoana totuutena.

Osallistuvatko sinun lapsesi uskontokasvatukseen ja uskonnon tunneille? Jos osallistuvat, niin teethän sinäkin päätöksen heidän puolestaan. Oletko huolehtinut siitä, että he tietävät muidenkin vaihtoehtojen olemassaolosta? Onko heille kerrottu islamista, buddhalaisuudesta, hindulaisuudesta, juutalaisuudesta, ateismista? Meidän lapsille on kerrottu kaikista vaihtoehdoista. Muttei mistään ainoana totuutena.

Minua ei haittaa, jos joku antaa lastensa oppia vain kristinuskon Jumalasta. Mutta kristittyjä tuntuu aika useinkin haittaavan se, että kaikki eivät mene saman virran mukana. Lisäksi monella tuntuu olevan vakavia vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja MyLifeIsReal:

Ja siis ateisti on myös "uskonto" , uskotaan johonkin...

Ateismi EI OLE USKONTO. Se ei täytä mitenkään päin uskonnon merkkejä. Pelkkä sana "uskon" ei merkitse, että ihminen uskoo korkeampaan voimaan. Uskominen tarkoittaa montaa asiaa. Ehkä voisinkin painottaa tässä, että ajattelen ja omilla tiedoillani olen tullut päätelmään, ettei Jumalaa ole, olen siis uskonnoton. Minulta, ateistina, puuttuu usko yliluonnolliseen.