Päiväkoti ja uskonnottomuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tarhatäti:
Kristinusko on osa meidän suomalaisten kulttuuria. Olisi aika vaikeaa pitää -ja mielestäni myös väärin- pk.t ns. uskonnottomina. Tietenkin kaikkien omaa vakaumusta täytyy kunnioittaa ja noudattaa. Miten ap teillä joulun aika pk.ssa? Koko joulukuuhan menee pk.ssa jouluhössötyksissä. Saako lapsesi osallistua niihin? Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen.

Saa osallistua joulujuttuihin, muttei pyhäkouluun joulun alla, tai Raamatun tarinoiden kuulemiseen, ei hartauteen, ei kirkkokäynteihin. Eli tontut ja sen sellaiset ovat tietty täysin okei. Kuten myös pääsiäistiput, ruohot, puput.

Enkä mä ole todellakaan vaatimassa sitä, että päiväkotien pitäisi olla uskonnottomia. Uskonto on monelle tärkeä asia, ja muiden lapsilla pitää olla oikeus oppia uskonnosta. Mutta mun lapsilla pitää olla oikeus tehdä jotain muuta sillä aikaa, kun muille kerrotaan Jeesuksesta vapahtajana ja ristillä kuolleena, yms.

Olet kyllä täysin oikeassa siinä, että teillä on oikeus valita. Ja on väärin, että hoitaja laittaa lapsen kysymään sinulta ja näin ollen ihmettelemään asiaa. Puhu pk.ssa asiasta ja sano, että jatkossa puhuvat/kysyvät sinulta, jos on jotain epäselvää. Ei 5v tarvitse joutua välikappaleeksi tuollaiseen.

meidän toivomusta uskonnottomuudesta on onneksi aina päiväkodissa kunnioitettu. kamalaa tollanen painostus että monta kertaa kysellään vaikka asiasta on mustaa valkoisella.

jos asiaa ajattelee "neutraalisti" niin on oikeastaan aika outoa että sitä uskontoa pitää opettaa pienille lapsille totuutena, kun eihän niillä ole rahkeita ajatella että se mitä aikuiset kertoo ei välttämättä olekaan totta. Siis jokainen tehköön kotonaan mitä tahtoo, mutta mun mielestä uskonnollisuus ei kuulu päiväkotiin tai edes kouluun. Varsinkaan nykyään kun luterilaisen kirkon jäsenmäärä vain vähenee koko ajan, niin se ei enää edes palvele niin suurta joukkoa kuin ennen.

Meillä pojun eka tarhavuosi meni hienosti ilman uskontodiipadaapaa, kun kerta hoitosopimuksessa sekä hoitopaikan hakupaperissakin oli jo maininta.

Mut tokan vuoden syksyllä alkoi vähän samanlaista painostusta ja miulle voivoteltiin, et ku poju joutuu aina jäämään yksin, ku muut menee pyhäkouluun tms. (varsinkin ennen joulua ), mut kumma kyllä oli ainoastaan yhdestä kerrasta kyse, ku poju jäi yksin hoitajan kanssa ja muina kertoina esim. pyhäkouluun osallistuu pojun ryhmästä vain yksi lapsi.

Nyt ku talvella sanoin moneen kertaan asiasta ja keskusteltiin, ni eilen tuli sit hoitaja kertomaan, et huomenna on tarhassa pääsiäishartaus, jonne poju ei sit osallistu ja on useampikin lapsi samasta ja viereisestä ryhmästä, jotka jäävät myös pois, niin keksivät heille sit muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miten mä ilmaisen asian niin, ettei tämä hoitaja (se, joka on uskossa) loukkaannu ja kuvittele etten kunnioita hänen elämänkatsomustaan? :/

Sano ihan suoraan, että kunnioitat hänen uskoaan ja uskontoaan, mutta haluat antaa omalle lapsellesi vapauden valita omansa?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miten mä ilmaisen asian niin, ettei tämä hoitaja (se, joka on uskossa) loukkaannu ja kuvittele etten kunnioita hänen elämänkatsomustaan? :/

Sano ihan suoraan, että kunnioitat hänen uskoaan ja uskontoaan, mutta haluat antaa omalle lapsellesi vapauden valita omansa?

Joo. Pitänee varata aikaa keskustelulle. Menen kouluun kahdeksaksi eli aamulla en varmaan ehdi, mutta jospa iltapäivällä sitten...

"onkohan siitä tullut kirjatuksi ylös, että meidän perheen lapset ei osallistu uskontohommiin? "

hmm... kun mä olin pieni, mun jehova isä päätti että mä en saa osallistua mihinkään edes synttäreihin jne. Nyt mä annan lasteni päättää mihin haluavat uskoa. Mitä jos säkin ap antaisit lapsesi päättää, huolimatta siitä minkä ikäinen on.

Alkuperäinen kirjoittaja MyLifeIsReal:
hmm... kun mä olin pieni, mun jehova isä päätti että mä en saa osallistua mihinkään edes synttäreihin jne. Nyt mä annan lasteni päättää mihin haluavat uskoa. Mitä jos säkin ap antaisit lapsesi päättää, huolimatta siitä minkä ikäinen on.

En tietenkään anna lapsen päättää näin pienenä.

Meillä kun aikuiset tekevät päätökset näissä ns. isommissa jutuissa, ja lapset saavat päättää ikätasolleen sopivia juttuja (esim. sitä, tekevätkö Mikki-palapeliä vai laivapalapeliä ). Lapsen ymmärrys ei vielä riitä tekemään tällaisia päätöksiä.

Eikä lapsi voi päättää mihin haluaa uskoa, jos vain yhtä vaihtoehtoa opetetaan totuutena. Siksi emme ole ulkoistaneet uskontovalistusta, vaan hoidamme sen itse, siten että lapsi tutustuu muihinkin vaihtoehtoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Musta oli ainakin pienenä tosi kurjaa kun en saanut olla mukana noissa uskontojutuissa, meidän äiti ei ollut edes kieltänyt mitään uskontojuttuja. Eristivät mut vaan porukasta, koska en kuulunut valtauskontoon.

Minusta taas oli kurjaa, että piti väkisin roikkua mukana uskontojutuissa. Kyllästytti kaikki kirkkovierailut, ruokarukoukset ja totuutena kerrotut sadulta kuulostavat tarinat. Muistan tunteneeni itseni ulkopuoliseksi jo tosi pienenä kun en tajunnut miksi muut on ihan hohteessa jostain Jeesuksesta. Supliikki opettaja sai ala-asteella luokan ihan hurmioon tarinoillaan.

Meillä kun aikuiset tekevät päätökset näissä ns. isommissa jutuissa, ja lapset saavat päättää ikätasolleen sopivia juttuja (esim. sitä, tekevätkö Mikki-palapeliä vai laivapalapeliä ). Lapsen ymmärrys ei vielä riitä tekemään tällaisia päätöksiä.

Eikä lapsi voi päättää mihin haluaa uskoa, jos vain yhtä vaihtoehtoa opetetaan totuutena. Siksi emme ole ulkoistaneet uskontovalistusta, vaan hoidamme sen itse, siten että lapsi tutustuu muihinkin vaihtoehtoihin.

Ei, vaan sen lisäksi mitä SÄ uskot, antaisit lapsesi kokea myös sen toisen uskon, mitä siellä pk:ssa opetetaan? Sehän vain avartaa lasta.
Mä vihaan painostusta, sitä että vain vanhempien usko olis se oikein ja tärkein. Ethän sä nyt hyvänen aika omista sun lastas, vaikka olet sen synnyttänytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Minusta taas oli kurjaa, että piti väkisin roikkua mukana uskontojutuissa. Kyllästytti kaikki kirkkovierailut, ruokarukoukset ja totuutena kerrotut sadulta kuulostavat tarinat. Muistan tunteneeni itseni ulkopuoliseksi jo tosi pienenä kun en tajunnut miksi muut on ihan hohteessa jostain Jeesuksesta. Supliikki opettaja sai ala-asteella luokan ihan hurmioon tarinoillaan.

Minäkin muistan jo nelivuotiaana haukotelleeni seurakunnan kerhossa, kun puhuttiin Jeesuksesta ja rukoiltiin. En ole koskaan ollut edes ns. lapsenuskossa. Ala-asteen kirkkokäynneillä kiemurtelin penkissä ja halusin pois.

Lukiossa alkoi maailmanuskontojen kurssi, ja se kiinnosti todella.

Mun mielestä sun ei ap tarvii alkaa pk.ssa mitenkään "selittelee" elämäkatsomustanne ja kertomaan, että kunnioitat toisien jne... Se on teidän asianne ja päätöksenne. Voit pk.ssa sanoa, että haluat vaan muistuttaaa, että.....(mitä olettekaan sopineet) ja, että toivot hoitajien puhuvan sinulle, jos asiassa on jotain epäselvää. Tämän ei pitäisi loukata ketään.

Ei, vaan sen lisäksi mitä SÄ uskot, antaisit lapsesi kokea myös sen toisen uskon, mitä siellä pk:ssa opetetaan? Sehän vain avartaa lasta.
Mä vihaan painostusta, sitä että vain vanhempien usko olis se oikein ja tärkein. Ethän sä nyt hyvänen aika omista sun lastas, vaikka olet sen synnyttänytkin.

mutta ap:han sanoi aikaisemmin etteivät opeta kotona mitään yhtä totuutta, vaan kertovat siitä miten eri ihmiset uskovat eri asioihin, ja lapset saa sitten päättää tarpeeksi vanhana mihin itse uskoo. tämähän on paljon fiksumpaa, kuin minkään uskonnon esittäminen totuutena.

Voi kuule, kyllä mä siinä mielessä omistan lapseni, että päätän miten hänet kasvatamme.

Lapsihan kokee sen toisen uskon. Hän kuulee siitä mun isotädeiltä, on käynyt kirkossa mun äidin kanssa, kotona ollaan juteltu kristinuskosta, jne. Hän kuulee islamista isänsä ja muslimituttujen/sukulaisten kautta. Jehovan todistaja-ystäväni on kertonut heidän uskostaan. Buddhalaisuudesta on juteltu thaimaalaistuttujen kanssa. Minä olen kertonut omasta elämänkatsomuksestani eli ateismista. Eli kyllä meidän lapset, toisin kuin keskiverto luterilaisperheen lapset, tietävät eri vaihtoehdoista, eivätkä vain siitä vanhempien omasta uskonnosta.

Mua on peloteltu demoneilla, kuolemalla jne, joten toi ap:n juttu nyt ei vaan tunnu kummoiseltakaan. Anna lapsesi olla.

Minähän annan lapseni olla...ongelma onkin siinä että päiväkodissa hänen ei ole annettu olla :)

Itse olen ev.lut ja osallistun/annan lasteni osallistua pk.ssa. Mutta olen sitä mieltä, että kun meillä täällä suomessa on uskonvapaus, on sitä myös kunnioitettava. Ja kyllä vanhemmat saavat tämän asian lapsensa puolesta päättää. Kyllä vanhemmat tekevät typerämpiäkin päätöksiä lastensa puolesta. Ja ap.han kertoi, että heillä on kerrottu kristinuskosta/jeesuksesta tyyliin, että "toiset uskovat näin..." Ette kuitenkaan kiellä asiaa.

Kerrot hänelle miten asia on mielestäsi ja muiden mielestä. Itse kannatan tieteellistä ajattelua ja lapseni kyselikin opettajan mielestä kiusallisia kysymyksiä uskontotunnilla. Nyt hän on elämänkatsomustiedon tunneilla.

Ohoh. :| |O

Meidän esikoinen (5,5v) on päiväkodissa 8h/vko ja tänään kun hain pojan sieltä, sanoi että oli ollut kirkossa ja siellä joku sanoi että joku on kuollut ja olivat laulaneet yms. |O Ja olin kyllä kirjoittanut siihen papruun hoidon alkaessa, että poika EI osallistu tuollaiseen paskaan.

Jotain hyvää on kehityksen viivästymässä: poika ei onneksi tajua uskonnoista vielä mitään, eikä varmasti ymmärtänyt, mistä hemmetin jessestä siellä kirkossa paasattiin.

Silti, tulee huomenna asiaa kyllä lto:lle tai vastaavalle. :kieh:

no mikä siinä on, ettet sitten luota häneen tarpeeksi antaaksesi osallistua ns. riviuskovaisten juttuihin? Kun nyt vaan siellä päiväkodissa on ne joulu ja muut jutut.

Koska pk:ssa asia opetetaan TOTUUTENA. Ja sitä en halua.

Mua on peloteltu demoneilla, kuolemalla jne, joten toi ap:n juttu nyt ei vaan tunnu kummoiseltakaan. Anna lapsesi olla.

voitko kertoa miksi pitäisi antaa päiväkodin opettaa lapselleen totuutena asioita joihin ei itse usko? jos kristinusko on mun milestä satua, niin en halua että sitä opetetaan totuutena mun lapselle. ja myös mun lapsi saa myöhemmin päättää mihin uskoo enkä aio tuputtaa mitään vaihtoehtoa.