Päiväkodit kieltävät synttärikarkit Porissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Asia hukkuu nyt. Jo ei halua että lapset syö karkkia päiväkodissa, ei kai tarkoita että eivät saa koskaan karkkia. Vanhempana haluan valvoa mitä 2-vuotiaani syö. Onko väärin?

Miksi sillä on väliä, MISSÄ lapsi ne muutamat karkkinsa saa?? Jos päiväkodissa, niin sitten ei "tarvi" syödä kotona. Ja päiväkodissa se tosiaankin on karkki tai pari, ei enempää, eikä joka päivä.

En tiedä susta mutta kyllä mä haluan tietää mitä mun 2-vuotiaani syö. Ja edelleen olen sitä mieltä että noin pienen ei tarvitse edes syödä karkkeja. Kyllä sitä ehtii.
Harvemmin siellä pikkuisten ryhmässä synttärikarkkeja tarjotaankaan, ainakin täällä....pienten ryhmässä tarjotaan jotain Muumikeksejä tms. Isommilla on karkkeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No suorempi seuraus tuosta säännöllisesti puputuksesta on ylipaino ja tapa syödä karkkia säännöllisesti, ei suinkaan mikään syömishäiriö. Mistä sä kekkasit tuon :)

Sääliksi käy teitsin lapset. Natsihysteerikon ovat saaneet äidikseen.
Teini-iässä on jo kaikki syömishäiriöt päällä.

Mitäs jos et haukkuisi täällä ketään natsiksi jooko.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä?!:
No suorempi seuraus tuosta säännöllisesti puputuksesta on ylipaino ja tapa syödä karkkia säännöllisesti, ei suinkaan mikään syömishäiriö. Mistä sä kekkasit tuon :)

Sääliksi käy teitsin lapset. Natsihysteerikon ovat saaneet äidikseen.
Teini-iässä on jo kaikki syömishäiriöt päällä.

Mitä te muut olette mieltä tästä Lunaticin tavasta käydä tätä keskustelua. Säälii lapsiani, haukkuu natsiksi! Ja ihan asiallisesti ole hänen kanssaan yrittänyt keskustella. Saako täällä kutsua natsiksi toisia?

Peesi. Siis vähän pitää olla itsehillintää näin mitättömässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja sydän:

Aika natsi täytyy olla jos ei anna lapsen syödä karkkia sillon tällön kun pelkää niin paljon ylipainoa. Natsinatsinatsinatsi. :p

Ihan yleinen nimitys tiukkapiposta.

Alkuperäinen kirjoittaja sydän:

Aika natsi täytyy olla jos ei anna lapsen syödä karkkia sillon tällön kun pelkää niin paljon ylipainoa. Natsinatsinatsinatsi. :p

Ihan yleinen nimitys tiukkapiposta.

Et sä kannuksiasi tuosta saa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Harvemmin siellä pikkuisten ryhmässä synttärikarkkeja tarjotaankaan, ainakin täällä....pienten ryhmässä tarjotaan jotain Muumikeksejä tms. Isommilla on karkkeja.

Ei muuten tullut edes mieleen antaa kuopukselle karkkia tarjottavaksi 2-vuotissynttäreille päiväkotiin, hän kun ei vielä koko synttäreistä paljonkaan tajua. Isommille se onkin tärkeä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Ei muuten tullut edes mieleen antaa kuopukselle karkkia tarjottavaksi 2-vuotissynttäreille päiväkotiin, hän kun ei vielä koko synttäreistä paljonkaan tajua. Isommille se onkin tärkeä juttu.

Mun poika tarjosi 2 v synttäreillään Muumi-keksejä, ja 3 v synttäreillä vei Miina & Manu- keksejä.
Olen äärimmäisen pahoillani, jos jonkun Martta-Einarin luomuruokavalio ja hampaiden terveys niiden vuoksi romuttuivat :'(

Ai, täällä pidetään ihan normaalina että 2-vuotias syö karkkia muiden mukana päiväkodissa. Kommenteista näkee suoraan mammojen omat elämäntavat.

Mun poika tarjosi 2 v synttäreillään Muumi-keksejä, ja 3 v synttäreillä vei Miina & Manu- keksejä.
Olen äärimmäisen pahoillani, jos jonkun Martta-Einarin luomuruokavalio ja hampaiden terveys niiden vuoksi romuttuivat :'(

Et sä oikeasti ole pahoillaan.

Asia hukkuu nyt. Jo ei halua että lapset syö karkkia päiväkodissa, ei kai tarkoita että eivät saa koskaan karkkia. Vanhempana haluan valvoa mitä 2-vuotiaani syö. Onko väärin?

Miksi sillä on väliä, MISSÄ lapsi ne muutamat karkkinsa saa?? Jos päiväkodissa, niin sitten ei "tarvi" syödä kotona. Ja päiväkodissa se tosiaankin on karkki tai pari, ei enempää, eikä joka päivä.

En tiedä susta mutta kyllä mä haluan tietää mitä mun 2-vuotiaani syö. Ja edelleen olen sitä mieltä että noin pienen ei tarvitse edes syödä karkkeja. Kyllä sitä ehtii.

Juu, kyllä haluan tietää ja siksipä lapsemme ovat 2-vuotiaina olleet vielä kotihoidossa.

Juu, kyllä haluan tietää ja siksipä lapsemme ovat 2-vuotiaina olleet vielä kotihoidossa.

Otit sitten tuon kortin hihastasi. No enpä provosoidu. Sanotaan että JOS sun lapsesi olisi 2-vuotiaina tarhassa (kuvittele, pinnistele tämä tilanne) niin olisiko ok että söisivät karkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tavallaan:
Ai, täällä pidetään ihan normaalina että 2-vuotias syö karkkia muiden mukana päiväkodissa. Kommenteista näkee suoraan mammojen omat elämäntavat.

Ei se minua haittaisi pätkääkään vaikka joku karkkia siellä tarjoaisikin. Kaupassakin tuo 2v osaa jo huutaa "jäkki, ukkalaa, kaakki", vaikkei meillä makeaa joka päivä syödäkään. Mutta makuun on jo päässyt isosiskojen varjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tavallaan:

Ei se minua haittaisi pätkääkään vaikka joku karkkia siellä tarjoaisikin. Kaupassakin tuo 2v osaa jo huutaa "jäkki, ukkalaa, kaakki", vaikkei meillä makeaa joka päivä syödäkään. Mutta makuun on jo päässyt isosiskojen varjolla.

Mutta entä jos se joitakin vanhempia haittaa? Miksi tätä on taas niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät toimi kuten te toimitte.

Alkuperäinen kirjoittaja q:
Mutta entä jos se joitakin vanhempia haittaa? Miksi tätä on taas niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät toimi kuten te toimitte.

Sanoisin että kannattaa kurkistaa todellisuuteen. Lapsi ei mene rikki jos maistaa makeaa vaikka alle kaksivuotiaana, mutta sillä on luultavasti kauaskantoisia huonoja seurauksia jos totaalisesti kieltää herkut.

Sanoisin että kannattaa kurkistaa todellisuuteen. Lapsi ei mene rikki jos maistaa makeaa vaikka alle kaksivuotiaana, mutta sillä on luultavasti kauaskantoisia huonoja seurauksia jos totaalisesti kieltää herkut.

Voi pyhä maaria. Anna olla jo.

Peesi tälle 100%

Alkuperäinen kirjoittaja kuvittlee:

Otit sitten tuon kortin hihastasi. No enpä provosoidu. Sanotaan että JOS sun lapsesi olisi 2-vuotiaina tarhassa (kuvittele, pinnistele tämä tilanne) niin olisiko ok että söisivät karkkia.

No mä uskon siihen, että pienten ryhmässä vanhemmat ovat sen verran fiksuja, etteivät tuo karkkeja synttäriherkkuina. Keskimmäisen eskariryhmässäkin synttärituominen on useimmiten Muumikeksipaketti tms, josta lapset sitten saavat keksin tai pari. Eli keksin sallisin hyvinkin ja karkinkin satunnaisesti, mikäli joku sellaista veisi.

Kun kyse just oli siitä että ei, ei ole totaalikieltoa karkeille kotona vaan ei vain haluttu että päiväkodissa ei syödä karkkia. Piste.

Kun kyse just oli siitä että ei, ei ole totaalikieltoa karkeille kotona vaan ei vain haluttu että päiväkodissa ei syödä karkkia. Piste.

Ahaa.
Tekopyhyys siis huipussaan, sanoisinko.
Vähän sama kun tutun muksut, joilla on kasvisruokavalio päiväkodissa, mutta kotona kyllä syövät lihaa, millaista tahansa :D

No meillä Espoossa tuli vanhempainillassa kyse tästä ja kaikki oli ihmeellisesti samaa mieltä että ei enää karkkeja, jäätelöä tms. synttäreillä. Päiväkodissa kun muutenkin on välillä jädeä tai pullaa välipalana tai jälkkärinä joten eiköhän se riitä pikku mussuille todellisuuteen tutustumisessa.

Musta on kanssa hyvä juttu. Eiköhän aleta puuttumaan siihen karkkien syömiseen jo pienenä. Meillä pk:ssa tytöt söi yhdellä viikolla 3 kertaa karkkia kun 3 lapsella oli synttärit. En hyväksy tuollaista äitinä kun muutenkin yritän pitää minimissä sokerin syönnin.

Tarpeeksi kun vouhotat, niin lapsistas tulee teini-iässä karkin ahmijoita ja tekevät sitä salaa. Sokerista tulee niille kielletty hedelmä jota himoitaan ja mätetään kaksin käsin.
Ojasta meet allikkoon. Ei karkin syömisessä ole mitään pahaa.

Kannattaa varmaan yleistää: Mulla on kolme lasta, joista ensimmäinen sai ensimmäisen kerran karkkia kerhossa n. 5-vuotiaana, keskimmäinen 4-vuotiaana, ja nuorin hoidossa 4-vuotiaana, kaikki jonkun syntymäpäivillä. Kotona eivät saaneet karkkia koskaan alle kouluikäisenä, ja koululaisenakin vasta joskus sitten kun itse kävivät kaupassa.

Nyt vanhin kohta 21v, syö karkkia (2-4 erilaista) joskus harvoin, ei edes joka kuukausi, ei kuulemma tykkää kuin suklaasta ja vihreistä hedelmäkarkeista, joita siis syö silloin harvoin.

Keskimmäinen kohta 19v sitten syö karkkia ehkä viikoittain suklaata, hedelmäkarkkeja, lakuja, salmiakkia, kuitenkin jonkin sortin kohtuudella, kuitenkin meidän lapsista eniten.

Nuorin 15v syö karkkia joskus jos joku tarjoaa, harvemmin ostaa itse. Ja syö muutenkin aika vähän mitään makeaa.

Ja siitä haluamisesta: kyllä meilläkin lapset yksivuotiaina halusivat kaikkea mitä muutkin söivät, mutta sanottiin vain ettei tämä ole lasten ruokaa, oli se syötävä/juotava sitten karkkia/sipsiä/limua/kaljaa, ja kyllä kaikki siihen tyytyivät.

Mä kyllä luulen että makean syöminen on osittain tapa, josta on vaikea päästä eroon, jos sellaisen tavan on itselleen hankkinut.

Yhteistyössä