Päiväkodit kieltävät synttärikarkit Porissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Kun kyse just oli siitä että ei, ei ole totaalikieltoa karkeille kotona vaan ei vain haluttu että päiväkodissa ei syödä karkkia. Piste.

Ahaa.
Tekopyhyys siis huipussaan, sanoisinko.
Vähän sama kun tutun muksut, joilla on kasvisruokavalio päiväkodissa, mutta kotona kyllä syövät lihaa, millaista tahansa :D

Väännä, käännä, et silti kiinni saa.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtuus:
Päiväkodissa kun muutenkin on välillä jädeä tai pullaa välipalana tai jälkkärinä joten eiköhän se riitä pikku mussuille todellisuuteen tutustumisessa.

No just, TUOHON minä puuttuisin ja käyttäisin ennemmin energiani kuin satunnaiseen synttärikarkkiin. Täälläkin on välillä välipalana pelkkä pulla tai jäätelö, jossa ei ole minkäänlaista ravintoarvoa ja joka ei edes täytä lapsen vatsaa, vaan nälissään joutuu olemaan loppupäivän. Joku kiisselikään välipalana ei ole yhtään parempi juttu. Mutta sehän jo oikeasti vaatisi panostusta kaupungilta, joten kehutaan kuinka meillä ollaan niin terveellisiä että kun ei karkkia tarjota, mutta unohdetaan mainita ne pullavälipalat... Porissa sentään kai oli jotain välipalojen muuttamista terveellisempään suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja musta:
Mä kyllä luulen että makean syöminen on osittain tapa, josta on vaikea päästä eroon, jos sellaisen tavan on itselleen hankkinut.

Näinhän se on. Kyllä siitä on paljon puhuttu viime vuosina kuinka lapsuudessa se pohja laitetaan elintavoille. Ja sokeri nyt vaan koukuttaa pahasti, sen me aikuisetkin tiedämme. Mulla on paljon kavereita jotka ei anna lapsilleen karkkia. En usko että tästä automaattisesti seuraa tulevaisuus jossa nuori/aikuinen tyydyttää sitten kakkiaukkoa syömällä kohtuuttomasti karkkia, kuin paikatakseen lapsuuden puutetta. Itse asiassa mikään tutkimus ei tue väitettä jonka mukaan lapsuudessa puuttunut ruoka-aine johtaisi aikuisuudessa syömishäiriöihin tai holtittomaan tämän ruoka-aineen syömiseen. Sen sijaan lukuisia tutkimuksia on olemassa siitä kuinka lapsuudessa opitut elämäntavat seuraavat elämässä mukana aikuisenakin.

Jos lapsi lihoo, niin se ei tasan johdu päiväkodin synttäriherkuista, vaan ihan siitä, mitä siellä kotona syödään! Jos jonkun lapsen paino tai herkkukontrolli kaatuu keksiin/pariin karkkiin päiväkodissa silloin tällöin, niin kyllä siinä kohtaan vanhempien on syytä katsoa peiliin!

Täysin typerää. Mä en kestä kun kaikki asiat pitää nykyään kieltää tai ohjeistaa.
Ja mua myöskin alkaa hirvittään kun lapsen kavereita käy meillä että mitä niille tohtii tarjota. Viimeksi tarjosin lapselle pannaria, (voita, sokeria ja kermavaahtoa ja hilloa) ja omatekoista mehua ( sokeria).
Miksi kaiken täytyy nykyään olla niin julmetun ylihysteeristä?

Ei se yks synttärikarkki toista reikää tee sille mukulalle.

Mun mielestä tää on vähän surullista. Herkuthan kuuluu juhlaan. Eikä sen tartte olla karkkia, keksit on ihan ok. Päiväkodissa herkut tarjotaan ruuan päälle, menevät samalla happohyökkäyksellä ja xylitol päälle. Mun kokemuksen mukaan monet sellaiset lapset, joilta kielletään kaikki makea, tulevat ahneiksi ja tilaisuuden tullen ahtavat itsensä täyteen makeaa.

Minusta ihan fiksua kieltää karkit, mutta en väälttämättä täystarjoilukiellon kannalla ole. Olen työskennellyt päiväkodissa ryhmässä jossa oli eskarit ja nelivuotiaat. Lapsia oli yhteensä 27 ja siihen määrään lapsi mahtui kyllä synttärietä ja lisäksi muutamat vanhemmat halusivat muistaa myös nimipäivinä. Eskareilla karkkien tuominen oli iso juttu ja tarkoitti yleensä ison irtokarkkipussin tuomista. Vaikka karkkien syöntiä rajoitettiin 2-4 karkkiin kerralla, tarkoitti se usein silti sitä, että karkkeja syötiin sekä lounaan että välipalan yhteydessä ja kahtena tai jopa kolmena peräkkäisenä päivänä. Ei minusta oikein hyvä juttu.

Yhteistyössä