Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Musta on kanssa hyvä juttu. Eiköhän aleta puuttumaan siihen karkkien syömiseen jo pienenä. Meillä pk:ssa tytöt söi yhdellä viikolla 3 kertaa karkkia kun 3 lapsella oli synttärit. En hyväksy tuollaista äitinä kun muutenkin yritän pitää minimissä sokerin syönnin.
Tarpeeksi kun vouhotat, niin lapsistas tulee teini-iässä karkin ahmijoita ja tekevät sitä salaa. Sokerista tulee niille kielletty hedelmä jota himoitaan ja mätetään kaksin käsin.
Ojasta meet allikkoon. Ei karkin syömisessä ole mitään pahaa.
Kannattaa varmaan yleistää: Mulla on kolme lasta, joista ensimmäinen sai ensimmäisen kerran karkkia kerhossa n. 5-vuotiaana, keskimmäinen 4-vuotiaana, ja nuorin hoidossa 4-vuotiaana, kaikki jonkun syntymäpäivillä. Kotona eivät saaneet karkkia koskaan alle kouluikäisenä, ja koululaisenakin vasta joskus sitten kun itse kävivät kaupassa.
Nyt vanhin kohta 21v, syö karkkia (2-4 erilaista) joskus harvoin, ei edes joka kuukausi, ei kuulemma tykkää kuin suklaasta ja vihreistä hedelmäkarkeista, joita siis syö silloin harvoin.
Keskimmäinen kohta 19v sitten syö karkkia ehkä viikoittain suklaata, hedelmäkarkkeja, lakuja, salmiakkia, kuitenkin jonkin sortin kohtuudella, kuitenkin meidän lapsista eniten.
Nuorin 15v syö karkkia joskus jos joku tarjoaa, harvemmin ostaa itse. Ja syö muutenkin aika vähän mitään makeaa.
Ja siitä haluamisesta: kyllä meilläkin lapset yksivuotiaina halusivat kaikkea mitä muutkin söivät, mutta sanottiin vain ettei tämä ole lasten ruokaa, oli se syötävä/juotava sitten karkkia/sipsiä/limua/kaljaa, ja kyllä kaikki siihen tyytyivät.
Mä kyllä luulen että makean syöminen on osittain tapa, josta on vaikea päästä eroon, jos sellaisen tavan on itselleen hankkinut.