Päiväkodista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jensku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jensku

Vieras
Misk mä en tunnista meidän lapsen päiväkotia, noista Keltinkankaan ja Sinkkosen (ja Mikkosen) jutuista. Mä uskon kyllä, että kaikki puhuu asiaa ja lapsen paras paikka olis koti ekat 3-vuotta.

Mutta nyt kun oma lapsi on hoidossa, niin omatkin käsitykset on muutuneet. Kun lapsi sinne meni ajattelin et meidän elämä on loppu ja päiväkoti on pahinta mitä meidän lapsen elämään on tullut. Itkin ja surin, mutta nyt oon kokemuksella nähnyt et siellähän voi tosiaan olla lapsella hyvä olla. Hyvät hoitajat, jotka oikeasti välittää.

Melua en siellä ole havainnut, ryhmässä on 10 lasta ja usein ulkoilevat erikseen, niin että osa on sisällä ja saa huomiota omalta hoitajalta joka esim. lukee kolmen lapsen kanssa kirjaa. Lapset siis ovat usein pienemmissä 3-4 ryhmissä tekemässä jotain. Aina kun mä oon hoitoon mennyt niin touhu on ollut leppoisaa ja rauhallista, ei kukaan oloe itkenyt huomiota eikä meteli ole ollut korvia vihlova niinkuin nää kaikki asiantuntijat antaa ymmärtää.

Mä kanssa jäin vähän miettivälle kannalle Keltinkankaan ja Sinkkosen jutuista. Meillä lasten pk-ryhmässä on 13 lasta ja heidät on jaettu vielä neljään eri pienryhmään. Koko ryhmän voimin he vain ruokailevat, nukkuvat ja ulkoilevat (ja juhlivat).

Mulla samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Esikoisen vein hoitoon vasta lähemmäs 3-vuotiaana, en olisi osannut laittaa aiemmin. Surin, kun toinen "joutui" jo 1v5kk hoitoon. Mutta ryhmä on aina pieni - vaikka lapsia on virallisesti 14 - koska suuri osa lapsista on osaviikkoisia, joku on aina kipeänä, joku mummulla... Ja lisäksi lapset jaetaan leikkiaikaan aina 2-3 ryhmään niin, että enintään 5 lasta on yhdessä. Ruokailevat ja nukkuvat porukalla.

Eli vain hyvää sanottavaa myös tällaisesta isommasta ryhmäkoosta. =)

Yli 3v ryhmässä on sitten 21 lasta, mutta heidätkin on jaettu 4 pienryhmään, vain ruokailu yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä on noin rikas kunta? en ole noin pienistä ryhmistä kuullutkaan. asun isohkossa kaupungiss.

Koko päiväkodissa on yhteensä 18 lasta (eli 2 ryhmää), tosi kiva kodinomainen yksikkö. Kunnan rikkaudesta en kyllä tiedä... Mutta pieni kunta siis.

Yhteistyössä