Päiväkodin tädit hoi! Minkä ikäisenä veisitte omat lapsenne pk:iin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Haluaisin kuulla ammattilaisten mielipiteitä päiväkotiasiassa. Olen itse kotona kahden lapseni kanssa (vanhempi pian 4, nuorempi pian 2) ja oma äitini on sitä mieltä että vanhempi lapseni kärsii kotona olosta, että minun pitäisi laittaa molemmat lapset tai ainakin vanhempi päiväkotiin mahd. pian. Itse olin ajatellut olla kotona molempien kanssa kunnes nuorempi täyttää kolme. Äitini mielestä teen näin vääryyttä lapsille, koska en voi kuulemma tarjota niin kivaa päivää heille kotina, kuin hoidossa olisi. Pitäisi kuulemma olla enemmän kavereiden kanssa.

Käymme joka päivä 1-2 krt puistossa, jossa on muita lapsia, mutteivät lapseni varsinaisesti heidän kanssaan leiki. Välillä saattaa vanhempi leikkiäkin hetken jonkun kanssa mutta eniten touhuavat keskenään tai sitten tekevät jotain omaa juttua. Vanhempi käy myös srk kerhossa kahdesti viikossa, jossa on samanikäisten lasten seurassa. Meillä on myös muutama harrastus viikottain jossa ollaan toisten lasten seurassa.

Täytyy myöntää että askartelua en ole kovin paljon lapsille järjestänyt, välillä piirretään ja väritetään mutta yleensä leikitään vapaasti tai luetaan. Lapset katsovat myös välillä lasten ohjelmia, esim kun laitan ruokaa tai siivoan.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö minun tehdä kotona olosta pk-maisempaa tai viedä lapset jo hoitoon?

Itse olen päikyssä pientenryhmässä ja oma poikani aloitti hoidon täytettyään 3v. Minusta aika passeli ikä aloittaa. Päiväkoti ei ole ideaali paikka pienelle eikä tuollainen 0-2v menetä mitään ollessaan kotona. Vaikka ryhmä olisi pieni ja paikka mukava niin taapero tarvitsee enemmän kun hlökunta pystyy tarjoamaan.
Jos taas ajatellaan 4v niin tilanne onkin jo eri. Mutta pienempää en laittais hoitoon isomman takia.

No ei tarvitse viedä hoitoon ja kun virikkeitä on kuitenkin noin paljon; käytte puistossa ja kerhossa ja harrastuksessa. Kyllä sinne myöhemminkin ehtii ja koulutietä riittää vielä vuosiksi. Itse vein lapset hoitoon, kun vanhempi 5 v ja nuorempi juuri 3 v täyttänyt.

Pienet lapset EI tarvii mitään hirveitä määriä "virikkeitä". Parasta virikettä on normaali arki kotona, kotityöt, ulkoilu, leipominen jne. Seuraksi riittää hyvin oma sisarus ja satunnaiset kaverit esim puistossa tai jos kyläilette jne. isommanhan voisit laittaa vaikka srk:n päiväkerhoon tai jonnekin. Se, että päiväkodissa olemisesta on tehty jotain NIIN isoa ja tärkeää, on kyllä ihan humpuukia. Päiväkoti pelastaa sellaisen lapsen kehityksen jonka kotona asiat on pielessä tai jos lapsen arki kotihoidossa on sitä että se istuu telkkarin ääressä puolet päivästä. Mutta ns. normiperheessä kyllä pienet lapset saa ihan riittävästi virikettä kotonakin. Mun mielestä sulla ei oo mitään syytä hätäillä lapsiasi päiväkotiin, ne ehtii kyllä elämänsä aikana hypätä aamusta iltaan myöhemminkin ihan riittävästi.
Eli jos itse viihdyt kotona niin mun mielestä ei mitään kiirettä minnekään.

Niin se piti vielä kirjoittaman, että itse en oo päiväkodissa töissä mutta kaveripiirissäni on kymmenkunta päiväkodissa töissä olevaa (lastenhoitajia ja lastentarhanopeja) ja kukaan heistä ei oo laittanu omiaan hoitoon ennenku aikaisintaan 2 vuotiaana, useimmat vasta 3vuotiaana. Juurikin siksi että sanovat että kun kattovat niitä pienimpiä sielä hoidossa nii eivät halua omilleen samaa.

Minusta kuulostaa oikein hyvälle teidän arki :). En ymmärrä, miksi lapset pitäisi viedä hoitoon, jos ei kerran ole pakko. Sosiaalisia kontakteja saa ja taitoja oppii myös puistoissa ja kerhoissa, ei siihen päiväkotia tarvita ;). Itse en veisi alle 3-vuotiasta päiväkotiin ja kuulostaa siltä, ettei teillä isompi lapsikaan sellaista kaipaa.

Annat omille lapsillesi mahtavan kasvualustan kun hoidat/kasvatat heitä itse.
Laita se äitisi sinne päiväkotiin jos noin lapsellisia laukoo.
Mieti vuoden päästä hoitoasioita jos olet palaamassa töihin tms.

Teillähän on puuhaa aivan mahtavasti kun ulkoilette ja lapsi käy kerhossa, se on mitä mainioin tapa aloittaa lapsen "oma elämä" ja teillä on vielä harrastusmenoja, kuulosta tosi hyvälle.

Älä loksauta korvaasi äidin jutuille. Kyllä ne lapset ehtii olla erossa teistä vanhemmista ja te heistä koko loppuelämänsä, käydään koulua ja on töitä jne. Kannattaa vaalia niitä kotivuosia jos voi.

Meillä on vaan yksi mutta ei meinata laittaa hoitoon kuin sitten vasta noin. 3 vanhana. Jos tulee pikkusisar niin vanhempi jää luonnollisesti myös kotiin. Itsekin sain olla kotona 5-vuotiaaksi, enkä kyllä todellakaan muista asiasta kärsineeni :D aamulla kattelin muumeja, söin aamupalaa ja sitten ulos leikkimään. Leikittiin vaan päivät pitkät eikä silloin edes ollut mitään kerhoja. Ne on ihan vaan aikuisen luomia tarpeita.

• Tykkää
Reactions: Eedla ja Susimieli
En ole pk-täti, mutta sanompa nyt mielipiteeni kuitenkin:

Päiväkoti ei koskaan ole yhtä hyvä kuin noin paneutunut kotiäiti; hienoa ap! Järjestlynne/elämänne nykyisellään on satavarmasti paras mahdollinen.

Itse en ole ollut eläessäni päivääkään pk:ssa tai muussakaan päivähoidossa, seurakunnan kerhossa vain, enkä kyllä koe menettäneeni mitään.

En ole pk-täti, mutta sanompa nyt mielipiteeni kuitenkin:

Päiväkoti ei koskaan ole yhtä hyvä kuin noin paneutunut kotiäiti; hienoa ap! Järjestlynne/elämänne nykyisellään on satavarmasti paras mahdollinen.

Itse en ole ollut eläessäni päivääkään pk:ssa tai muussakaan päivähoidossa, seurakunnan kerhossa vain, enkä kyllä koe menettäneeni mitään.

Samoin minä ja mieheni, kumpikin ollaan oltu kotihoidossa kouluikäiseksi asti. Hyvin on elämässä pärjätty.

itse en ole koskaan päiväkodissa ollut, ja ihan hyvä kai musta on tullut =)
Omat lapseni ovat nyt 4v8kk sekä 3v3kk, ja he aloittavat muutaman viikon päästä hoidon. ja itse menen päiväkotiin töihin :) et ihan uusi maailma meille kaikille :)

tähän saakka olemme käyneet perhekerhossa, isompi toista vuotta jo srk. kerhossa. pieninkin aloitti hetkeksi, mutta se jouduttiin muista syistä jättämään kesken.

Välillä mietin, onko nämä keskustelut päiväkodin aloittamisesta täysin hämärtyneet. Siis eihän lapsia viedä päiväkotiin "virikkeitä nauttimaan" vaan , koska on laitonta pitää lapsia yksin kotonakaan, kun vanhemmat tekevät töitä pitääkseen perheen hengissä. Siis jos omistaa niin hyvän taloudellisen tilanteen, että toinen vanhemmista voi tehdä työtä harrastuksekseen, voi pohtia ikäkausia. Meillä tavallisislla pulliaisilla (varsinkin pk-seudulla) kuitenkin kyse on siitä, milloin pankki huohottaa jo liikaa niskaa ja yöt eivät kulu ilman pyörimistä.

Tämän olen halunnut jo pidemmän aikaan kirjoittaa moneen keskusteluun....

• Tykkää
Reactions: kookosta
Miks pitää kuunnella muita? Teet miten susta parhaalta tuntuu. Meillä anoppi aloitti utelemisen kun esikoinen täytti 6kk että koskas viet hoitoon ja että kuinka ne oppii siellä kaiken! Oma äiti taas aina sanonut kuinka lapselle tekee hyvää olla kotona ja saada tutkia rauhassa sekä saada olla äidin kanssa vaikka ei koko ajan äiti olisi hööpöttämässä niskan takana. Me ollaan tehty niinkuin ollaan parhaaksi nähty ja esikoinen on ollut kotihoidossa on nyt 6v ja kuopus 5v samoin. Muutamia pätkiä ovat nyt isompana olleet hoidossa. Ei nuo kauheen kärsineitä ole. Iloisia sosiaalisia lapsia ja aina innokkaita puuhaamaan kaikkea. Valitettavasti eivät varmaan noudata niitä neuvolan ja päiväkodin oppaita missä lukee että lapsi 4v3kk osaa sitä ja tätä :D

Meidän pienellä paikkakunnalla päiväkodissa ei ole erikseen mitään isojen ja pienten ryhmää. Mutta sen voin sanoa että kyllä juuri 3 vuotta täyttänyt on liian pieni olemaan samassa ryhmässä 4- ja 5-vuotiaiden kanssa. Muusta en osaa sanoa mitään. 4-5-vuotiaille päiväkoti ja sen tarjoama toiminta on tosi hyvä juttu. :)

mä oon miettinyt tota kun päiväkodin tädit laittaa lapsensa hoitoon, että pääsevät hoitamaan toisten lapsia? Mitä järkeä? No raha vissiin, mutta eihän pk-tädeillä edes suurensuuri palkkakaan ole...?

mä oon miettinyt tota kun päiväkodin tädit laittaa lapsensa hoitoon, että pääsevät hoitamaan toisten lapsia? Mitä järkeä? No raha vissiin, mutta eihän pk-tädeillä edes suurensuuri palkkakaan ole...?

No eiköhän ne päiväkodintädinkin lapset tarvitse ruokaa elääkseen, ihan niinkuin muidenkin lapset? :D aika moni pk-täti kyllä hoitaa omansa sinne 3-vuotiaaseen, pitempäänkin jos pystyisi. Vuorotteluvapaat on myös tosi suosittuja.

Jos olet kotona nuoremman kanssa, niin ilmanmuuta vanhempikin on silloin kotona. Päiväkotiin mennään ensisijassa hoitoon, eikä virikkeitä nauttimaan. Ilmeisesti tarjoat ihan riittävästi virikkeitä lapsillesi, kun on noita kerhoja yms.

Itse menin reilu 3-vuotiaana päiväkotiin. Olin ryhmämme nuorin. Sitä ennen olin perhepäiväkodissa. Oli mulla kuitenkin veli tukena. :D

Kyllä koti riittää sille 4-vuotiaallekin! Mielestäni kirjoituksesi mukaan olet järjestänyt ihan mukavasti ohjelmaa eli ulkoilua, kerhoilua, pientä käden askaretta jne. Lapselle riittää, että hän saa olla arjessa mukana eli leipokaa, siivotkaa yhdessä, lukekaa jne. Jos lapset aloittavatpäiväkodissa kun nuorin on 3v. niin sehän on jo vuoden päästä ja isompi lapsesi on 5v. Kyllä hän "mukaan" ehtii siinäkin vaiheessa. Kuuntele oman sydämen ääntä, älä äitisi =)

Kiitos vastauksista. Mikähän siinä on, että päiväkodistaxon luotu kuva parempana paikkana kuin koti oman vanhemman kanssa. Minulla ei ole mitään kokemusta päiväkodista enkö oikein tiedä millaista arki siellä käytännössä on. Esitteissä ainakin kehutaan kovasti miten paljon kaikkea kivaa siellä tehdään ja siitä tulee huono omatunto kun ei itse kotona järjestö mitään erityistä. Itsestäkin tuntuisi oudolta laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin jos olen itse kotona. Mutta toisaalta ulkopuolisilta tulee viestiä että se olisikin parempi lapselle. Vaikea tietää mikä olisi parasta lapselle ja teenkö näin vain itsekkäistä syistä, siksi koska itse itsekkäästi haluan olla lasteni kanssa niin paljon kuin mahdollista.

minusta tuntui hassulle lähteä hoitamaan toisten samanikäisiä lapsia, joten vaihdoin alaa vähän isompien pariin eli koulumaailmaan. Palkka tosin ei siitä juuri muuttunut.

Omat lapseni menivät hoitoon siinä vaiheessa kun kuopus oli kaksi vuotias. Ryhmikseen menivät.

Uusimmat

Yhteistyössä