Päiväkodin oveen oli ilmestynyt lappu ns virikelasten vanhemmille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.sosiaalitieto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/33164/file/Raty1-06.pdf

Tuolta muuten löytyy tieto, että kunta ei saa rajoittaa lapsen hoitoaikoja, vaikka toinen tai molemmat vanhemmista olisivat kotona. Loma-ajoista ei puhuta mitään, mutta esim. osapäiväpaikkaa ei voida antaa kokopäiväpaikan sijasta sillä syyllä, että lapsen vanhemmat ovat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei meillä oo ainakaan viä ollu tollasta lappua ovessa.meillä esikoinen virikehoidossa.mitähän ne vanhemmat ajattelee,ku aamusin vien.enkä oes vieny jos ei oes lääkäri sanonu.helpompaa oes kun ei tarvihtis joka aamu herätä aikasin ja lähtee viemään.mut kesän on kyl kotona(sen ite halusin)

En jaksa uskoa, et kaikilla näillä äitiyslomalaisten yms lapsilla on joku kehitysviive, mihin tarvitsee päiväkodin tukea. Tai että ihan kaikki nämä äidit on sairaita, eivätkä kykene lapsiaan hoitamaan. En nyt tarkoita, etteikö sinun lapsellasi voisi olla, mut kyllä enemmistö näistä virikelapsista on siellä ihan muista syistä.

ei meillä oo ainakaan viä ollu tollasta lappua ovessa.meillä esikoinen virikehoidossa.mitähän ne vanhemmat ajattelee,ku aamusin vien.enkä oes vieny jos ei oes lääkäri sanonu.helpompaa oes kun ei tarvihtis joka aamu herätä aikasin ja lähtee viemään.mut kesän on kyl kotona(sen ite halusin)

Se on aivan eri asia, jos lääkäri suosittelee kehityksen kannalta päiväkotia.

Mun mielestä noista vaihtoehdoista vois jo siinä hakuvaiheessa kertoa vanhemmille.Monet ei nimittäin tiedä mistään kerhotoiminnasta omalla paikkakunnallaan ja ovat ehkä jopa vähän saamattomia asioiden selvittämisessä.Hyvä lappu eikä mun mielestä kukaan voi syyllistämisenä tuota ottaa jos kerran omasta mielestä on se hyvä peruste sen lapsen hoitoonviemiselle vaikka itse kotona olisikin.

Asiallinen ilmoitus oli!
Itse otin 5veen kans kotiin kun kaksoset syntyi, vaikka moni sanoi että auttaisi jaksamiseen kun tyttö on hoidossa mutta mun mielestä lapsen paikka on kotona jos vanhempikin on.
Nyt ressaan sitä kun alkaa eskari ja loppuu tää rauhalliset aamut elämä.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
subjektiivinen päivähoito-oikeus on perseestä.
ugh.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ehkäisee mm. syrjäytymistä, joten mielestäni se on vain hyvä asia. Sen sijaan kunnan säästäminen päivähoitopaikkojen määrästä on perseestä. Syyttäkää kuntaa/kaupunkia, älkääkä muita vanhempia, jos kaikki virikepaikkalaiset lähtisivät pois, myös ph-paikkojen määrää vähennettäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lily:
mun mielestä asiatonta, asiasta olisi voinut tiedottaa suoraan näiden lasten vanhemmille. tuosta tulee mieleen että se oli viesti myös työssäkäyville vanhemmille, että "toiset pitävät täällä lapsiaan turhaan".

no, kyllä mä ainakin tiedän muutenkin ainakin pari, jotka tulee vauva turvakaukalossa hakemaan esikoistaan. Eli ovat äitiyslomalla. Ei kai se mikään salaisuus ole?

en tarkoittanutkaan että ne työssäkäyvät ei sitä tietäisi, vaan että sillä lapulla ilmaistiin päiväkodin kanta koskien virikelapsia myös työssäkäyville, joille asia ei sinänsä kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Lääkäri määrää päivähoitoa hoidoksi?! Eikö kerhotoiminta ja puistoilut riittäisi? Vai mikä on tausta-ajatus?

Mä uskon täysin, että on paljon tapuksia joissa virikehoito on ihan paikallaan. Mutta omassa tuttavapiirissä on vain kaksi lasta virikehoidossa ja molempien äidit on äitiyslomalla. Molemmat lapsista on n. 2,5v. Syy hoitoon on se, että äiti saa omaa aikaa ja saa rauhassa tutustua vauvaan. Ja tämän siis oinen äidestä sanoi minulle (olen kuulemma tosi ihmenainen kun jaksan olla kotona vastasyntyneen ja 1,5v kanssa). Mutta en jaksa tuomita toisten tekemisiä, jokainen tyylillään. Tosin mun mielestä työssäkäyvien pitäisi saada lapsensa lähipäiväkotiin ja virikelapset voisi mennä sinne missä on tilaa.

Täälläkin kunta tarjoaa avoimia päiväkoteja, puistotoimintaa ja kerhoja. Ja lisäksi on seurakunnan kerhot. Luulisi sieltä löytyvän virikettä.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
ugh.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ehkäisee mm. syrjäytymistä, joten mielestäni se on vain hyvä asia. Sen sijaan kunnan säästäminen päivähoitopaikkojen määrästä on perseestä. Syyttäkää kuntaa/kaupunkia, älkääkä muita vanhempia, jos kaikki virikepaikkalaiset lähtisivät pois, myös ph-paikkojen määrää vähennettäisi.

vääntäkää tää mulle oikeesti niin rautalangasta! miten paikkoja voidaan vähentaan kun tilalle olisi tulossa varamsti lapsi ja olisi varmasti aina jonoksi asti. Siit ei oo varmaan pulaa et lapset tarhasta loppuis

ugh.

Mutta eihän niitä paikkoja sitten enää tarvittaisi niin paljon, jos osa jäisi kotiin. Ja toisaalta ainakin meidän paikkakunnalla on mun käsittääkseni lapsia jonossa hoitopaikoihin eli kyllä niille tyhjäksi jääneille paikoilla varmasti tulijoita olisi. Siis sellaisia, joiden vanhemmat käy töissä/koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No ihme syyllistämistä, jos niillä virikelapsillakin kuitenkin on oikeus hoitopaikkaan :/

Mitä helvetin syyllistämistä?

Sitä paitsi pieni syyllistäminen ja herättely lie paikallaan...

Suu suppuun jos on kerta paikka myönnetty ja siitä maksetaan.

Ei, oma lapseni ei ole hoidossa eikä ole lähivuosina menossakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:

Lääkäri määrää päivähoitoa hoidoksi?! Eikö kerhotoiminta ja puistoilut riittäisi? Vai mikä on tausta-ajatus?

Esim. kehitysviivästymä. Silloin ihan lääkäri suosittelee päiväkodissa käyntiä lapselle. Ystävän lapsella näin, vaikka äiti kotona. Lapsella lisäksi päiväkodissa henk.koht.avustaja. Puheenkehitys lähti huimasti paranemaan, kun aloitti päiväkodissa käynnin :).

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

vääntäkää tää mulle oikeesti niin rautalangasta! miten paikkoja voidaan vähentaan kun tilalle olisi tulossa varamsti lapsi ja olisi varmasti aina jonoksi asti. Siit ei oo varmaan pulaa et lapset tarhasta loppuis

Todella,nimittäin niitä virikelapsia on noin 3/30..yllättävää,mutta heitä onkin aika vähän niistä kaikista hoidossa olevista lapsista..

En jaksa uskoa, et kaikilla näillä äitiyslomalaisten yms lapsilla on joku kehitysviive, mihin tarvitsee päiväkodin tukea. Tai että ihan kaikki nämä äidit on sairaita, eivätkä kykene lapsiaan hoitamaan. En nyt tarkoita, etteikö sinun lapsellasi voisi olla, mut kyllä enemmistö näistä virikelapsista on siellä ihan muista syistä.

mä en ainakaan halua menettää mun lapsen hoitopaikkaa vaikka vauvan kans nyt olenkin äitiyslomalla. siksi esikoinen hoidossa kolme pvää per viikko. voivoi jos on jollai sen kans ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Todella,nimittäin niitä virikelapsia on noin 3/30..yllättävää,mutta heitä onkin aika vähän niistä kaikista hoidossa olevista lapsista..

niin ja jos asia on noin niin jos virikelasten paikat otettais pois niin miten kummassa voi aiheutua se et paikkoja vähennetään???

No ihme syyllistämistä, jos niillä virikelapsillakin kuitenkin on oikeus hoitopaikkaan :/

Mitä helvetin syyllistämistä?

Sitä paitsi pieni syyllistäminen ja herättely lie paikallaan...

Suu suppuun jos on kerta paikka myönnetty ja siitä maksetaan.

Ei, oma lapseni ei ole hoidossa eikä ole lähivuosina menossakaan.

No miten sen maksun kanssa mahtaa olla? Sehän on tulosidonnainen ja jos on kotona syystä tai toisesta, niin yleensä tulot on pienet ja näin ollen maksukin pieni ellei sitten puoliso tienaa suuria summia. Eikä se maksu kata kuin murto-osan todellisista kuluista.

Mun mielestä kunnallahan se vastuu on. joistain asioista ei voi säästää.

Päivähoitopaikat ensisijaisesti niille, joiden vanhemmat töissä/opiskelee. Viriketoimintana erillistä kerhotoimintaa kunnankin eikä vain srk:n puolesta, 2-3krt/vko, jonne osallistutaan yhdessä äidin ja mahdollisten sisarusten kanssa. Tällä tavoin huolehdittaisiin myös siitä ettei se äitikkä pääse syrjäytymään sinne kodin seinien sisään siksi aikaa kun kullannuppu on hoidossa.

Lääkärikäyntejä sun muita pakollisia menoja varten tulisi olla ns.akuuttipaikka vaikkapa päiväkodissa, jossa lapsonen voisi viettää sen max 4h :D

Kansa uurnille! Piipa pääministeriksi! Jawohl!

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:

esikoisella on dysfasia...muut varmaan ajattelee,et ihan omaa laiskuuttani sen sinne vien..vaik minusta on rankempaa kuskailla lapsi joka aamu päiväkotiin,kun muutkin lapset joutuu herää aikasin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja gh:

mä en ainakaan halua menettää mun lapsen hoitopaikkaa vaikka vauvan kans nyt olenkin äitiyslomalla. siksi esikoinen hoidossa kolme pvää per viikko. voivoi jos on jollai sen kans ongelma.

täällä ainakin saa keskeyttää vuoden ajaksi hoidon menettämättä paikkaa.

Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu

Yhteistyössä