Päiväkodin joulujuhla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikissa olen ollut aktiivisesti mukana. Myös vanhempaintoimikunnassa.

mitäpä jos tarjoaisit apuasi sen salijuhlan järjestämiseksi kun tunnut olevan aika reipasotteinen ja aikaansaava kaveri? siinä kun on aika iso homma niin otapa vastuullesi vaikka salin järjestäminen juhlakuntoon, tarjoilu tai kulissien väsääminen. varmasti ilahtuisi henkilökunta tällaisesta tarjouksesta. :)

kaikki yhdessä. Mielestäni kuitenkin jos on ollut kolme vuotta kevätjuhlat ja joulujuhlat ulkona niin eikö ole jo aika olla sisälläkin välillä?

Miksei pienillekin voisi opettaa meidän kulttuuriin kuuluvia juhalperinteitä ja samalla opetella niitä käytöstapoja näissä juhlissa? Jotenkin jää kyllä se juhlatunnelma puuttumaan näissä metsäretkissä...

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";25095319]mitäpä jos tarjoaisit apuasi sen salijuhlan järjestämiseksi kun tunnut olevan aika reipasotteinen ja aikaansaava kaveri? siinä kun on aika iso homma niin otapa vastuullesi vaikka salin järjestäminen juhlakuntoon, tarjoilu tai kulissien väsääminen. varmasti ilahtuisi henkilökunta tällaisesta tarjouksesta. :)[/QUOTE]

Siis mä en kyllä ymmärrä, miksi tarvitaan jotain massiivisia järjestelyjä. Sali vaan hämäräksi ja jotain jouluvaloja tunnelmaa luomaan. Ei tarvita mitään kulisseja edes...

• Tykkää
[QUOTE="Vierailija";25095335]Siksi on parempi jättää koko juhlat järkkäämättä.[/QUOTE]

Tai sitten vanhemmat vois joskus ottaa vastaan sen mitä tulee, eikä aina vinkua että me halutaan, meille ei käy, eikö kerrankin voisi tms.
Se juhlan muoto tms lähtee päiväkodista- se on vapaaehtoinen järjestää eikä siis missään lakitekstissä edes pakollinen.
Se järjestetään sen mukaan, ketä pystyy silloin olla paikalla työntekijöistä, mitä on viime vuosina ollut, minkälaiset ryhmät, mitä ikäluokkaa lapset tms.
Monen tekijän summa. Joka ikinen vuosi se on jollekin lapselle viimeinen juhla päiväkodilla, ei sitä sen mukaan voi järjestää.

[QUOTE="vieras";25095319]mitäpä jos tarjoaisit apuasi sen salijuhlan järjestämiseksi kun tunnut olevan aika reipasotteinen ja aikaansaava kaveri? siinä kun on aika iso homma niin otapa vastuullesi vaikka salin järjestäminen juhlakuntoon, tarjoilu tai kulissien väsääminen. varmasti ilahtuisi henkilökunta tällaisesta tarjouksesta. :)[/QUOTE]

mielelläni kyllä tarjoutuisin, mutta vauvan kanssa se on kyllä hyvin haastavaa. Onko asiat nyt jotenkin sitten muuttuneet viime vuosikymmeninä näiden juhlien suhteen kun minä olin itse päiväkodissa niin oli aina joulujuhla jossa seisottiin selkä suorana ja laulettiin kaikki kuorossa, syötiin pipareita ja torttuja ja oli jouluseimi jne. Eikä kukaan pitänyt tuota yhtään työläänä juttuna järjestellä kun kaikki tehtiin yhdessä. Lapset ja työntekijät.

Joulupoluista ym jutuista ois kiva että ilmoitettaisiin etukäteen, ettei sitten siinä kohdalla kun menet lasta hakemaan ole siellä pihalla pakko mennä tekemään tontturataa. Ensteksikin mulla ei ole töistä tullessa yleensä sellaisia vaatteita päällä, en missään hameessa viitsi lähteä temppuilemaan. Toiseksi voi olla että ei ole varannut aikaa päiväkodin pihalla tapahtuvaan glögin juontiin jos siitä ei ole ilmoitettu. Ja kolmanneksi voisi sitten kotoa sopia kuka menee vai mennäänkö molemmat.

[QUOTE="heh";25095352]Siis mä en kyllä ymmärrä, miksi tarvitaan jotain massiivisia järjestelyjä. Sali vaan hämäräksi ja jotain jouluvaloja tunnelmaa luomaan. Ei tarvita mitään kulisseja edes...[/QUOTE]

no niinpä! Tuttuja joululauluja, jotka jokainen varmasti osaa ja sitten mennään syömään tortut ja piparit glögin ja mehun kera.

mielelläni kyllä tarjoutuisin, mutta vauvan kanssa se on kyllä hyvin haastavaa.

mitä ihmettä? vauvan kanssa haastavaa? ei kai sentään, onhan siellä henkilökunnallakin sylin täydet vauvoja hoidettavana ja silti ne iloisen pirteästi väsää kuusijuhlia vanhempien mieltymysten mukaan. olet varmaan nyt erehtynyt. ehkäpä sinulla on vain masennus tai heikko fyysinen kunto.

no niinpä! Tuttuja joululauluja, jotka jokainen varmasti osaa ja sitten mennään syömään tortut ja piparit glögin ja mehun kera.

kukas ne piparit ja tortut väsää? ja sinäkö et olisi moksiskaan vaikka ei olis yhtään koristetta salissa? ettet vaan alottais seuraavana päivänä valitusketjua siitä miten huonosti oli päiväkodin juhlat taas järjestetty kun ei edes pöytäliinoja ja kynttilöitä ollu pöydissä?

[QUOTE="vieras";25095398]mitä ihmettä? vauvan kanssa haastavaa? ei kai sentään, onhan siellä henkilökunnallakin sylin täydet vauvoja hoidettavana ja silti ne iloisen pirteästi väsää kuusijuhlia vanhempien mieltymysten mukaan. olet varmaan nyt erehtynyt. ehkäpä sinulla on vain masennus tai heikko fyysinen kunto.[/QUOTE]

hah hah!! en edes provosoidu! En ole nähnyt vielä yhdessäkään päiväkodissa 6kk ikäistä vauvaa!

[QUOTE="vieras";25095419]kukas ne piparit ja tortut väsää? ja sinäkö et olisi moksiskaan vaikka ei olis yhtään koristetta salissa? ettet vaan alottais seuraavana päivänä valitusketjua siitä miten huonosti oli päiväkodin juhlat taas järjestetty kun ei edes pöytäliinoja ja kynttilöitä ollu pöydissä?[/QUOTE]

kuule tulevat iha tilattuna keittiöltä. Ainakin tässä kylässä! Niin kuin muukin ruoka. Luuletko, että ne hoitajat tekevät ruoat päiväkodissa lapsillekin? Kyllä te saatte asioista vaikeita.

hah hah!! en edes provosoidu! En ole nähnyt vielä yhdessäkään päiväkodissa 6kk ikäistä vauvaa!

niin, aattele. sulla on vain se yksi 6kk ikäinen joka ei edes liiku vielä. helppo tapaus. päikyssä kun saattaa olla 12 1-vuotiasta täystuhoa samassa ryhmässä. että helpostihan sä nyt yhdet juhlat pykäsisit pystyyn. mee vaan reippaasti tyrkylle.

btw, miksi sun lapsi on päiväkodissa jos ite oot kotona? ei suinkaan arki käyny raskaaksi?

[QUOTE="vieras";25095463]niin, aattele. sulla on vain se yksi 6kk ikäinen joka ei edes liiku vielä. helppo tapaus. päikyssä kun saattaa olla 12 1-vuotiasta täystuhoa samassa ryhmässä. että helpostihan sä nyt yhdet juhlat pykäsisit pystyyn. mee vaan reippaasti tyrkylle.

btw, miksi sun lapsi on päiväkodissa jos ite oot kotona? ei suinkaan arki käyny raskaaksi?[/QUOTE]

Kuule! Lapseni on ESKARISSA kai se on edelleen sallittua?? 5v on minun ja vauvan kanssa kotona, kuten myös eskarilainen kun eskari loppuu klo. 12 ja arki ei ole käynyt raskaaksi. Itse olen ollut töissä pienten puolella päiväkodissa töissä ja ei se nyt niin kamalaa ole kuin annatte aina ymmärtää! Ei todellakaan! Itse tykkäsin kovasti ja saatiin ihan juhlatkin järjestettyä :D

Meillä oli joka vuosi keväällä Nuoren Suomen temppurata pk:n pihalla.
Se oli tosi kiva.

Oli tehtävärasteja ja vanhemmat mukaan ja lopuksi makkaraa ja mehua =)

Joulujuhla joulujuhlana ja erikseen voi olla temppuratatempauksia. ;)

• Tykkää
Olemme aina ihan rauhallisesti ja asiallisesti kasvatuskeskusteluissa toivoneet, että haluaisimme edes kerran perinteisen kevätjuhlan ja joulujuhlan.

Viimeisimmät päiväkodin kevätjuhlat olivat perinteiset, olivat ekat eskarilaisten päättäjäiset meidän päiväkodissa. Aiemmin kevätjuhlatkin olivat joka vuosi temppurataa meidän päiväkodin pihalla. Kiitin niistä erikseen. Vanhempia oli tosi paljon paikalla.

Ja kun päiväkodin vanhempainillassa kysytään palautetta kukaan ei anna... Toivottavasti ap kuitenkin on niitä harvoja vanhempia, jotka rakentavasti vievät keskustelua ja ajatusten vaihtoa eteenpäin. Miksi aikuisille on niin vaikea avata suunsa ja puhua niiden ihmisten kanssa jotka asioita suunnittelevat?

Viimeisimmät päiväkodin kevätjuhlat olivat ekat perinteiset, olivat ekat eskarilaisten päättäjäiset meidän päiväkodissa. Vanhempia oli tosi paljon paikalla ja mahtuivat.

[QUOTE="Yksvaan";25095260]Se voi olla myös tilakysymys... Mahtuuko kaikki perheet päiväkodin saliin katsomaan esityksiä?[/QUOTE]

Meillä oli vuosi sitten 3 - 5v- ryhmässä joulujuhla, jossa lapset esittivät muutamia esityksiä tai siis niin oli suunniteltu ja esityksiä harjoiteltu viikko kaupalla. Juhlassa sitten puolet lapsista heitti homman lekkeriksi ja veti omaa showta.

Juhlan lopuksi oli glögi ja piparitarjoulu, jossa oli tietenkin tarkoitus, että lapset käyvät yhdessä vanhempien kanssa hakemassa piparia ja glögi. Ja kattia kanssa, vanhemmat eivät viitsineet ahteriaan liikuttaa, vaan laittoivat lapset yksin rohmuamaan pipareita ajatellen, että kyllä ne tarhan tädit hoitaa tänänkin asian töissä kerran kun ovat. Jotkut lapset alkoivat lisäksi riehua esiintymislattialla vaikka jotkut koittivat siinä juoda ja syödä ja vanhemmat eivät viitsi lapsiaan komentaa rauhoittumaan.

Tänä vuonna on sitten joulujuhla ulkona ilman esityksiä ja kyllä on mukava, kun ei tartte miettiä mitä esitetään, kuka esittää ja sitten sitä että kuka esittää juhlassa ja kuka mahdollisesti pelleilee jne...

Meillä vanhempaintoimikunta on aktiivisesti mukana. Järjestämme tarjoilun kaikkiin vanhempainiltoihin, olen ollut mukana.

Keräämme vapaaehtoisella maksulla varoja retkiin ja liikuntavälineisiin ym.

mä todella vaivaantuisin jostain temppuradasta joulujuhlan paikalla.

JOssain kerhossa semmoinen radan piti olla. No, keli oli perinteisen varsinaissuomalainen eli epävakainen. Koska ei satanut kaatamalla, mä puin itselle ja lapsille säänkestävät vaatteet. no, kun päästiin perille (kävellen) niin kas! "kun oli vähän koleaa, niin päätettiin pitää tää rata sisällä". Mä olin siis kerrankin laittanut oikeaoppiset ulkoiluvaatteet, mikrokuituiset alusvaatteet ja tuulipukua ja vaelluskengät jnejne. Sisälle mentiin, lapset oli siis kalsarisillaan ja minä ulkovaatteissa, koska en halunnut olla alusvaatteisillani. Toiset äidit oli korkkareissa. En tod. viihtynyt.

Huomenna on joku pk:n pikkujoulujuttu KESKELLÄ PÄIVÄÄ. Mikäs aivoitus sekin on? Mun työpaikka on 35 km:n päässä, miehen yhtä kaukana, tosin eri suunnassa. "saa tulla mummo tai kummikin". No ihan kuin ne eivät olisi töissä! KAIKKI ihmiset on töissä keskellä päivää, paitsi ne jotka yövuoron perästä ovat nukkumassa.

No, mä oon toimistorotta ja mulla on liukuva työaika. 4 tuntia tulee miinusta, hih hei.
Mutta on aikas paljon ammatteja, joissa on oltava koko päivä paikallae. Esim. opettaja.

Eli meille, kiitos, perinteiset "lapset laulavat joululauluja ja tanssivat tonttutanssin" -joulujuhlat. Kukaan ei ole tähän mennessä pelännyt tai itkenyt...

• Tykkää

Yhteistyössä