Päivähoidosta ihan aikuisten oikeasti!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
HUH teillä on erityispaikkalaisia kohtaan! Oma lapseni on vetäytynyt ja ongelma on puheen viivästymisen suhteen kuten muidenkin tässä ryhmässä olleiden lasten kanssa. Oma lapseni ei ketään ole töninyt vaan nimenomaan VETÄYTYY heti, ei osaa sanoa: että tulen hakemaan lisää jne. Ei siis osaa puolustaa itseään eikä kertoa mitä on aikeissa tehdä. Aika kummallista, että te teette päätelmän, että erityislapsi tönii ja ei osaa käyttäytyä jne. Mistähän tuokin kertoo? : (

Sä luit nyt väärin...tai tajusit ihan väärin.
Kukaan ei väittänyt että sinun lapsesi tönii, tms. Eikä sitä, että erityislapset tönisivät.
Se oli vaan esimerkki siitä, millaista erityiskohtelua erityispaikalla oleva lapsi voi saada, ja mitä ei.
Ennakkoluuloja erityispaikkalaisia kohtaan ei mulla ole - itsekin tunnen useamman sellaisen lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
jos lapselle on erityispaikka haettu ja se saatu niin hänellä on erityiset oikeudet saada erityistä tukea ja ohjausta. Säännöt on kaikille toki samat, mutta erityislapsille tulisi ennen kaikkea luoda turvallinen ympäristö ja tukea uuden oppimiseen. Ei voida olettaa, että erityislapsi osaa asioita "kuten muutkin". Miksi heillä sitten olisi se erityipaikka?

Tarkoitin sitä, että esimerkiksi ruoan hakemisen suhteen erityispaikkalaisella on samat säännöt kuin muillakin, ja samat ajat milloin ruokaa saadaan. Erityispaikkalainenkaan ei saa töniä tai lyödä, tai metelöidä päiväuniaikana, tai jättää päivälepoa väliin koska ei huvita levätä. Erityispaikkalainen ei saa tuoda omaa lelua päiväkotiin joka päivä, vaan ainoastaan lelupäivänä. Jne. Tähän tapaan.

Mutta kehityksen tukemiseen, uuden oppimiseen, ja päiväkodin arjessa pärjäämiseen hänellä toki on oikeus saada erityistä tukea verrattuna "tavislapsiin".

Eli samat säännöt, ei erityisoikeuksia, mutta tukea tottakai.

Ihan näin kuten ravistettava sanoi!

HUH teillä on erityispaikkalaisia kohtaan! Oma lapseni on vetäytynyt ja ongelma on puheen viivästymisen suhteen kuten muidenkin tässä ryhmässä olleiden lasten kanssa. Oma lapseni ei ketään ole töninyt vaan nimenomaan VETÄYTYY heti, ei osaa sanoa: että tulen hakemaan lisää jne. Ei siis osaa puolustaa itseään eikä kertoa mitä on aikeissa tehdä. Aika kummallista, että te teette päätelmän, että erityislapsi tönii ja ei osaa käyttäytyä jne. Mistähän tuokin kertoo? : (

Heitän nyt vielä tämän kommentin ja lähden nukkumaan.

Ravistettava kai mainitsi tönimisen ja käyttäytymisen, mutta ei missään nimessä sanonut, että erityislapsi niin tekisi. Lauseessa oli JOS.

Ja jos erityislapsesi on vetäytynyt, silloin kai olisi parasta harjoitella siitä pois tapaamalla muita lapsia. Totta, ettei varmaan 20 hengen ryhmässä ole helpointa aloittaa, muttei varmasti onnistu yksin kotona. Samoin puheeseen auttaa se, että kuulee muiden puhetta ja joutuu itse puhumaan muille. Tukea tarvitsee tietysti muillakin tavoin, mutta nämäkin auttavat siinä ohessa.

Mallista oppiminen on kova sana. Meillä aloitti lapsi päiväkodin 2,5-vuotiaana eikä vielä osannut käydä vessassa itse tai osoittanut halukkuutta itse pukeutumiseen. Jo kuukauden kuluttua oli ihan eri meininki!

Ap on ilmeisesti päättänyt, että meillä on joku ennakkoasenne hänen lastaan ja erityislapsia kohtaan - mikä on mielenkiintoista, sillä Charlottis itse on erityislapsen äiti, ja minun poikani on "osittain erityislapsi".

Jos se, että erityislapsille on samat säännöt kuin muillekin esimerkiksi ruokailun, levon ja kiusaamisen suhteen on asenteellisuutta, niin en voi kun ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ap on ilmeisesti päättänyt, että meillä on joku ennakkoasenne hänen lastaan ja erityislapsia kohtaan - mikä on mielenkiintoista, sillä Charlottis itse on erityislapsen äiti, ja minun poikani on "osittain erityislapsi".

Jos se, että erityislapsille on samat säännöt kuin muillekin esimerkiksi ruokailun, levon ja kiusaamisen suhteen on asenteellisuutta, niin en voi kun ihmetellä.

Ihan samaa mieltä. Ihmettelen kyl.

että erityslapsella on samat säännöt mukaan alunperin? Ja tuon että erityislapsi ei saa töniä jne? Anteeksi, mutta kyllä tuollainen ihmetyttää, varskinkin kun tässäkin ryhmässä kaikki 5 erityislasta on ujoja ja enemmänkin vetäytyjiä keiden puolia pitäisi pitää ei rajoittaa..

Tuo kirjoituksesi vai kielii asennoitumisesta, että erityislapsella olisi aina myös käytöshäiriöitä. Mikä ei pidä paikkaansa.

että erityslapsella on samat säännöt mukaan alunperin? Ja tuon että erityislapsi ei saa töniä jne? Anteeksi, mutta kyllä tuollainen ihmetyttää, varskinkin kun tässäkin ryhmässä kaikki 5 erityislasta on ujoja ja enemmänkin vetäytyjiä keiden puolia pitäisi pitää ei rajoittaa..

Tuo kirjoituksesi vai kielii asennoitumisesta, että erityislapsella olisi aina myös käytöshäiriöitä. Mikä ei pidä paikkaansa.

Kuka on puhunut että erityislapsella on käytöshäiriöitä!

Se että on erityislapsi ei tarkoita sitä että on oikeutettu tekeen ihan mitä tahansa ihan yhtälailla kuin ns normaalikaan lapsi!

mä läden nukkumaan. Mietin vaan sitä, että toki ihmisillä on erilaisia kokemuksia päivhoidosta ja kaikki varmaan toivoo, että asiat menee siellä hyvin jne. en itse toivonut, että asiat menee näin, mutta kuten aloitukseni pointti olikin, tällä hetkellä miellän itseni lapseni parhaaksi hoitajaksi ja tukijaksi. Ei muuta. Ei tarvitse lähteä vihjailemaan mitään skeidaa. Kiitos.

Unohda koko juttu. Kun et tajua niin et tajua :headwall: . Se oli vain yksi esimerkki niistä säännöistä, jotka ovat erityislapsille samat kuin muillekin. Ei luonneanalyysi sinun tai kenenkään muunkaan erityislapsesta.

Ja se, miksi vedin nuo samat säännöt esille, johtui siitä että erityislapsen äiti kirjoitti että häntä hirvitti ekana päivänä seurata menoa pk:ssa koska pitää omaa kullannuppuaan erityisasemassa, tms. Ja sinä vastasit siihen että "ja miksi ei sitä omaa saisi pitää kullannuppuaan pitää erityisenä, mun kokemuksen mukaan kukaan muu ei häntä erityisenä pidä..".
Siihen totesin, että ei hän siinä mielessä olekaan erityinen päiväkodissa, etteivätkö samat säännöt koskisi myös häntä, vaikkapa ruoan hakemisen ja puhumisen/hiljaa olemisen suhteen. Ja sen lyömisen, mistä sinä nyt et tunnu pääsevän millään yli.

Puolitoista viikkoa. 7-8 hoitopäivää, joista suuri osa sinun kanssasi. Eihän siinä päässyt hoito vielä edes alkamaan, kun jo luovutitte. Ratkaisu on toki teidän, mutta ei sen takia kannata vetää johtopäätöksiä kaikista päiväkodeista ja lapsista. Itse olisin jatkanut vielä.

charlottis 74 ai kuka on puhunut? eikö toi sun viestisi jo kerro mitä mieltä olet erityislapsista? Lause: SE että on erityslapsi ei tarkoita että on oikeutettu tekeen ihan mitä tahansa ihan yhtälailla kuin ns normaalikaan lapsi.

Kuka on väittänyt vittu muuta? Kaikille samat säännöt! Mutta erityislapset JOTKUT heistä voi vaatia tukea esi,m. puhumisessa (omani), toiset kareka motoriikassa, toiset hienomotorikkassa ja toiset sos. ja emo puolella. ne tädit on sitä varten. että ne tukee ja ohjaa. Minusta ne jätti mun lapsen huomioitta, joten otin lapsen kotiin. Näin.

ratkaisunsa. En tosiaan ole tähän kertonut kaikkia yksityiskohtia jotka vaikutti päätökseemme. On myös totta, ettei kaikilla ole vara valita tätä meidän ratkaisua. Täytyy sanoa, että jos minä en ole ymmärtänyt sinun juttujasi omasta mielestänis niin et sinäkään minun tekstejäni.. Noh, olemme erilaisia kaikki, etten sanoisi jopa Erityisiä : O)

Meillä on kyllä varaa valita teidän ratkaisunne: olenhan kotona, vailla kotihoidontukea, hoitomaksut maksamme. Silti valitsimme sen, että poika on päiväkodissa osa-aikaisesti, saamassa tukea puheen kehitykseen.
Ja siitä on ollut paljon apua :)
Siksi ratkaisu on ollut hyvä - ei suinkaan siksi, ettei meillä olisi taloudellisesti ollut muuta mahdollisuutta, vai mitä ikinä tarkoititkaan tuolla lauseella.

Ravistettava, olet onnekas, että olette saaneet hyvä tuen. Ymmärrä ja usko, että kaikki ei ole samalla viivalla sen suhteen. En tarkoittanut mitään pahaa, mutta on totta, että meillä kun ei ole "pakko" pitää lasta siis ihan pakko ainakaan pk:ssa niin helpommin vaihtoehtoja miettii ja tekee päätöksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kurkkaapas sinne kolikon toisellekin puolelle. Erityislapsellesi on kuntoutuksellista päivähoitoa suositeltu nimenomaan siinä valossa, että päiväkoti pystyy tarjoamaan sellaista kullanarvoista kuntoutusta, jota sinä et kotihoidolla pysty lapsellesi antamaan.

No eipä kauheen positiiviseslta tuo ap:n kirjotus ainakaan kuullostanut...ja ei se päiväkoti mikään ihmepaikka ole, varsinkaan jos sattuu olemaan hiukka "väsyt" tädit ryhmässä.

Kuulepas, se toisten lasten seura onkin sitä kullanarvoista kaiken muun ohella. Se on yksi tärkeimmistä syistä, miksi lapselle sitä päiväkotipaikkaa suositellaan, eikä esim. perhepäivähoitoa.

Näinpä ! Minusta ainakin on ihana kun tyttö muistaa välillä sanoa " On ihana mennä taas päiväkotiin " . Lomallakin sinne kaipasi , kavereita !!

Saahan ap kodinhoidontukea jos lapsi vast 1,5v. Mun mielestä äidin kotiin jääminen on äidin asia eikä siitä kuulu yhteiskunnan maksaa "palkkaa". Lapset kuuluu elättää, ei elää lapsilla.
Mulla on pienenä ollut isot tarharyhmät, enkä ole siellä kärsinyt. Toisaalta jos ap itse on ollut tarhassa mukana niin onko mahdollista että tätit eivät sen vuoksi ol huomioineet lasta koska ovat ajatelleet sinun huomioivan kun olet mukana. Väitän että nykyäideillä on hieman hätävarjelun liioittelua kun on omasta lapsesta kyse.
Mutta hienoa jos teillä on mahdollisuus olla kotona lapsen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kurkkaapas sinne kolikon toisellekin puolelle. Erityislapsellesi on kuntoutuksellista päivähoitoa suositeltu nimenomaan siinä valossa, että päiväkoti pystyy tarjoamaan sellaista kullanarvoista kuntoutusta, jota sinä et kotihoidolla pysty lapsellesi antamaan.

No eipä kauheen positiiviseslta tuo ap:n kirjotus ainakaan kuullostanut...ja ei se päiväkoti mikään ihmepaikka ole, varsinkaan jos sattuu olemaan hiukka "väsyt" tädit ryhmässä.

Kuulepas, se toisten lasten seura onkin sitä kullanarvoista kaiken muun ohella. Se on yksi tärkeimmistä syistä, miksi lapselle sitä päiväkotipaikkaa suositellaan, eikä esim. perhepäivähoitoa.

Näinpä ! Minusta ainakin on ihana kun tyttö muistaa välillä sanoa " On ihana mennä taas päiväkotiin " . Lomallakin sinne kaipasi , kavereita !!

Peesi näille. Meillä tosin lapset pph:ssa mun kummitätillä mutta silti piha viliseen omien lasten ikäisiä lapsia ja nyt kun ovat olleet 2kk kesän ajan kotona niin molemmat ovat jo kyselleet koska pääsee hoitoon leikkimään. Täällä kotonurkilla kun ei paljoa pieniä lapsia ole. Ja ihmeellisesti huomaa miten lapsen ajatusmaailma ja taidot on kehittyneet hoidossa leikkiessä muiden lastn kanssa.

Ai niinkuin tarkoitat sitä, ettei lapsi ole mikään, ei kukaan, eikä mitään? kyllähän se kuntouttaa ainakin omatoimiseksi ja nyrkkejä oppii käyttämään. Niin meillekin kävi kun tyttö 5v ja poika 3v meni perhepäivähoidosta päiväkotiin. Ketään ei kiinnosta, pitää olla reipas ja selviytyä! Nimetkin oli kirjoitettu naulakoihin väärin josta tyttö sanoi, et hänen nimi ei kirjoiteta noin.. täti siihen, että onko sillä niin väliä mitä siinä lukee, kunhan itse tiedät. Siis VITSI VITSI!!! eihän nimi ole kuin yksi osa identitettiä...

charlottis 74 ai kuka on puhunut? eikö toi sun viestisi jo kerro mitä mieltä olet erityislapsista? Lause: SE että on erityslapsi ei tarkoita että on oikeutettu tekeen ihan mitä tahansa ihan yhtälailla kuin ns normaalikaan lapsi.

Kuka on väittänyt vittu muuta? Kaikille samat säännöt! Mutta erityislapset JOTKUT heistä voi vaatia tukea esi,m. puhumisessa (omani), toiset kareka motoriikassa, toiset hienomotorikkassa ja toiset sos. ja emo puolella. ne tädit on sitä varten. että ne tukee ja ohjaa. Minusta ne jätti mun lapsen huomioitta, joten otin lapsen kotiin. Näin.

Siis mitä mieltä mä olen erityislapsista. Mulla on ap kyllä itsellä 1 erityislapsi ja toinen pääsi juuri integroituun erityislasten ryhmään puheen viivästymän vuoksi! Joten ihan siitä voit miettiä ja lukea uudestaan. Me ollaan kaikki mahdollinen tuki haettu kummallekkin lapselleni. Ja yritin auttaa sori jos ymmärsit väärin. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai niinkuin tarkoitat sitä, ettei lapsi ole mikään, ei kukaan, eikä mitään?

No en kuule tarkoita. Ihan hakoteillä olet tulkintoinesi :D

Yhteistyössä