Pähkinälle allergiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Onko ne pesupähkinät ihan oikeita pähkinöitä? :ashamed:

On :D

Mietittiin vaan jos anopille ja apelle veis kokeiltavaks noita, mutta appi on allerginen pähkinöille.
Vaikka tuskin niin hölmö olis että noita maistelin ja pystyy pähkinöitä käsitteleen mutta mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Oonko mä ihan väärässä, kun mulla on käsitys, että kun on pähkinälle allerginen, niin on joko maapähkinöille TAI sit muille pähkinöille?

Jaa, paha mennä sanoon, En oo oikeestaan koskan perehntynyt pähkinä allergiaan sen enempää.

oli pakko googlettaa :

2) Voiko pähkinäallerginen käyttää pesupähkinää?
Todennäköisesti voi. Pesupähkinä ei ole oikeasti pähkinä vaan ennemminkin hedelmä. Suomen sana pesupähkinä on epäsuora käännös englannin sanasta "soapnut". Kuivattu hedelmäliha näyttääkin erehdyttävästi pähkinän kuorelta ja sisällä oleva siemen pieneltä pähkinältä.
Allergisen kannattaa tietysti kokeilla uusia tuotteita varovasti. Vaikka pesupähkinät eivät ole yleisesti allergisoivia, saattaa joku olla niillekin allerginen.
Olemme saaneet asiakaspalautetta muutamilta allergikko- ja/tai atoopikkoperheiltä, että pesupähkinät sopivat heille tavallisia pesuaineita paremmin. Tämä varmasti vaihtelee allergian tyypin mukaan. Kannattaa siis ainakin kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Oonko mä ihan väärässä, kun mulla on käsitys, että kun on pähkinälle allerginen, niin on joko maapähkinöille TAI sit muille pähkinöille?

Jaa, paha mennä sanoon, En oo oikeestaan koskan perehntynyt pähkinä allergiaan sen enempää.

Se on ihan yksilöllistä miten allergiat menee... ja mille on allerginen!

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Onko ne pesupähkinät ihan oikeita pähkinöitä? :ashamed:

On :D

Mietittiin vaan jos anopille ja apelle veis kokeiltavaks noita, mutta appi on allerginen pähkinöille.
Vaikka tuskin niin hölmö olis että noita maistelin ja pystyy pähkinöitä käsitteleen mutta mutta...

ei kannata maistella :laugh:

1) Ovatko pesupähkinät myrkyllisiä?/Mitä jos lapseni syö pesupähkinöitä?
Pesupähkinöiden saponiini on lievästi myrkyllistä. Se ei kuitenkaan ole tappavan myrkyllistä. Syötynä pesupähkinät aiheuttavat oksennusreaktion, eli poistuvat samaa tietä mistä tulivatkin. Pesupähkinät maistuvat niin pahoilta, että kukaan normaalilla ruokahalulla varustettu ihminen ei niitä syö. Maku polttelee kielellä pitkään! (Olen kokeillut, enkä suosittele kokeilemaan!) Eli pieniä maistiaisia ei tarvitse pelästyä, lapsi todennäköisesti sylkee pesupähkinän pois nielemättä sitä.

Ku jostain luin että maapähkinä kuuluu itseasiassa herneiden sukuun, ja on siten jollain tapaa erilainen kuin muut pähkinät.. Tiiä sitte miten..

minä olen allerginen kaikille pähkinöille ja manteleillekin. Mutta kaikkein eniten hasselpähkinälle. Eroja varmasti löytyy koska allergioita on monenlaisia ja monentasoisia.

Ku jostain luin että maapähkinä kuuluu itseasiassa herneiden sukuun, ja on siten jollain tapaa erilainen kuin muut pähkinät.. Tiiä sitte miten..

Olen allerginen herneillekin
:ashamed:

No pitääpä kiikuttaa noita tuonne anoppilaan, tosin varottaa että koittavat varovaisesti käyttää niitä. Appi kun saa ihottumaa omista sun muista, jospa noi pähkinät auttas.

Että kiitokset Vieras harmaana googlettelusta :wave:

Herneet ja pavut on mullekin herkkiä, olen pähkinälle allerginen. Mutta se riippuu ihan vuodenajasta. Jos on paljon herkistäviä tekijöitä, kuten mulla siitepölyt, en kestä yhtään pähkinää. Jos niitä ei ole voin syödä jopa Geishaa tai parhaimillaan jopa Snickersiä.
Kaikki on suhteessa kaikkeen. Riippuu siitä miten kukakin tuntee oman allergianasa.

meillä oli joskus opettaja joka ei voinu syodä pientäkään määrää pähkinää, vaan sillä olis kurkku turvonnu ja menny shokkiin... sano et hällä hengen lähtö lähellä jos syö pähkinää ihan vähänkin...

Meillä pähkinäallergikko eikä oo tullu pesupähkinöistä mitään!
Ja hei, voiko noista johtua et jätkän atopia on pysyny tän talven aisoissa, oisko jouduttu neljästi tekee lumiukko rasvaus :o

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
voiko noista johtua et jätkän atopia on pysyny tän talven aisoissa, oisko jouduttu neljästi tekee lumiukko rasvaus :o

Sama meillä, äijän ihottumat menneen talven lumia :) Se ei kestä oikeastaan mitään pesuaineita ja kun siirryttiin pesupähkinöihin niin nahkakin parani :)

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Meillä pähkinäallergikko eikä oo tullu pesupähkinöistä mitään!
Ja hei, voiko noista johtua et jätkän atopia on pysyny tän talven aisoissa, oisko jouduttu neljästi tekee lumiukko rasvaus :o

Nonii, eli kiikutetaan noita pesupähkinöitä sitten anoppilaan :D

Pesupähkinät eivät ole oikeasti pähkinöitä, vaan hedelmiä. Joten pähkinäallergiselle ne eivät aiheuta oireita pähkinäallergian vuoksi, muuten niillekin voi toki olla allerginen.

Uusimmat

Yhteistyössä