Päiväkotipaikka ei tarkoita leikkimistä

  • Viestiketjun aloittaja ei leikkiä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Otetaanpa esimerkkipäivä 3-vuotiaan "Janin" peruspäivästä, sanotaan että hän tulee n. 8.00 ja lähtee 16.15.

- 8.00 Jani istahtaa aamupalalle ja aamupala on edessä 8.03. Ryhmässä on paikalla yksi työntekijä ja 4-5 lasta. Muut ryhmät syövät omissa huoneissaan.
- 8.25 Jani on syönyt aamupalansa ja lähtee leikkimään. Hän ehtii leikkiä palikoilla, autoilla, ja vielö hetken sotilailla.
- 9.05 käy käsky siivota. Jani siivoaa lelunsa enemmän tai vähemmän muistuteltuna ja autettuna. Toiminta alkaa 9.10.
- 9.45 Jani on askarrellut isänpäiväkortin, laulanut aamulaulun ja tehnyt lyhyen aamujumpan. Jani lähtee vessaan ja sieltä pukemaan.
-10.20. Janin ryhmä on siihen malliin ähkinyt vaatteet, kengät ja hanskat päällensä, että Jani pääsee ulos. Jani leikkii kavereidensa kanssa rekoilla rosvoa ja poliisia.
- 11.15 Jani ohjataan sisälle ja hän riisuu vaatteensa, käy käsipesulla ja istuu pöytään.
- 11.30 ruoka on Janin nenän edessä ja hän alkaa syödä.
- 11.55 ruoka, näkkileipä, toinen annos ruokaa ja pastilli on syöty ja Jani menee vessaan.
- 12.10 Jani on sängyssään ja 10 minuuttia myöhemmin hän nukkuu. Täti silitteli tukkaa ennen kuin hän nukahti.
- 14.00 Jani herää. Hän menee vessaan ja pukee.
- 14.15. Jani istahtaa pöytään
- 14.17 välipala on edessä ja Jani alkaa syödä
- 14.30 Jani on syönyt, ja vie lautaset pois. Hän alkaa leikkiä muumilaivalla ja muumeilla.
- 14.55 Jani käsketään siivoamaan. Vessaan hän menee klo 15.00. ja alkaa hetki sen jälkeen pukea vaatteita.
- 15.30 Jani kirmaa pihalle kavereiden kanssa ja alkaa leikkiä hiekkalaatikolla.
- 16.15 Isä hakee Janin päiväkodista.

Tässä erittäin realistinen kuvaus omalta työpaikaltani. Jokainen voi itse päättää onko leikkiä omasta mielestä paljon vai vähän.
Aika merkillistä. Tässäkö nyt pähkinänkuoressa Janin päivä lton silmin?Janin liikkeet päivän aikana kauniissa paketissa.Mitä muuta vanhempien tulisikaan tietää? Marja ja Mia vain kloonattuja Janejako?Lapsen päiväkotipäivä sisätltävät niin paljon muuta, niin paljon sellaista josta vanhempien olisi tärkeä tietää että pystyisivät lapsensa päivähoito todellisuutta ymmärtämään. Tämä on mahdollista vain jos päiväkodin ammattilaiset pystyvät työssään ja työkäytännöissään, suhteessa vanhempiin, nostamaan esille päivähoitolapsen elämään kuuluvat todelliset stressitekijät, miettimään yhdessä miten lasta auttaa ja tukea jne. Valitettavasti päällimmäisenä kuitenkin hoitohenkilökinnan pyrkimys "säästää Vanhempia" ei "turhaan huolestutta" jne. Kyse silloin siitä että myös päiväkotihenkilökunta kokee itsensä avuttomaksi, ei pystytä näkemään miten yhdessä vanhempien kanssa paremmin lasta tuettaisiin ja autettaisiin. Tästä tilanteesta kärsivät kaikki ja eniten lapset. Tiedämme vanhempina että päiväkodit nykyään kovilla. Lisääntyvää tunkua ja henkilökunnan saatavuuden vaikeuksia sekä vaihtuvuutta jne. Emme kuitenkaan ymmärrä useinkaan riittävän hyvin mitä tämä lapsemme näkökulmasta merkitsee. Olemme tämän asian suhteen täysin riippuvaisia siitä mitä hoitajat meille välittävät ja mistä haluavat kanssamme keskustella. Alle kolmevuotiaiden kohdalla olemme täysin hoitajista riippuvaisa asian suhteen, isommatkin lapset harvoin vanhemmille kertovat päivän stresseistä osittain koska eivät siihen pysty mutta myös koska kuuntelevat vanhempiaan ja heidän toiveitaan siitä että kaikki menee hyvin.
 
vierastä seurannut
Kyllähän hoitopäivä on verrattavissa työpäivään. Ihan kokeneet hoitajat ovat sanoneet, että hoito on lapsen työpäivä ja lapset ovat sen jälkeen väsyneitä.
Ei päiväkoti ole verrattavissa omaan kotiin. Päiväkodissa on muutama muukin lapsi ja just nuo ap.n mainitsemat pukemis-, syömis yms. tilanteet ovat aina oma hommansa.
Kyllähän päiväkoti on varmasti ihan ok paikka lapselle, joka osaa pitää puolensa, mutta entä ne, jotka ovat luonnostaan arempia ja hiljaisempia? Jalkoihin he jäävät, koska nopeat syövät hitaat.
Uskallan väittää, että suurin osa niistä mainioisti hoidossa pärjäävistä on päällepäsmäreitä ja niitä, jotka jollakin lailla manipuloivat, kiusaavat ja alistavat muita lapsia..
 
dfdf
[QUOTE="a p";27466349]Kun joka ruokailu/pukemis/riisumistilanteessa joku pistää hanttiin päiväkodissa, muut lapset saavat sitten selviytyä miten itse parhaaksi kokevat. Hanttiin pistäjät vievät harvojen hoitajien ajan muutenkin pitkin päivää. Muut selviävät sitten siinä sivussa ilman ansaitsemaansa huomioimista. Ei se ole oikein niitä hyvin pärjääviä lapsia kohtaan.[/QUOTE]

Tämä ei ole mikään ongelma meidän lapsille. Osaavat itse pukea ja ovat omatoimisia. En minä kotonakaan heitä mitenkään huomioi, vaan käsken heittämään vaatteet niskaan.

Päiväkodissa lapset pääsevät ulkoilemaan. Minä taas joudun lähtemään ulos pitkin hampain pelkästään lapseni takia vapaapäivinäni Kotona ei ole kavereita, mutta päiväkodissa on. Minä löydän monta hyvää puolta päiväkodista. Näiden edellä mainittujen lisäksi lapset askartelevat siellä, mitä kotona ei tehdä koskaan.

Tärkein syy päiväkodissa käymiseen on kuitenkin se, etteivät lapset pärjää kokonaista työpäivää kotona keskenään.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja vierastä seurannut;27476251:
Kyllähän päiväkoti on varmasti ihan ok paikka lapselle, joka osaa pitää puolensa, mutta entä ne, jotka ovat luonnostaan arempia ja hiljaisempia? Jalkoihin he jäävät, koska nopeat syövät hitaat.
Uskallan väittää, että suurin osa niistä mainioisti hoidossa pärjäävistä on päällepäsmäreitä ja niitä, jotka jollakin lailla manipuloivat, kiusaavat ja alistavat muita lapsia..
Meidän arat ja hiljaiset lapset ovat löytäneet päiväkodista kavereita. Hissukka ja kaikkeka pelkäävä esikoinen koki täydellisen, positiivisen muutoksen luonteessaan ensimmäisen päiväkotivuotensa aikana, kun hän löysi sieltä reippaan bestiksen. Tämän parhaan kaverinsa ansiosta koulunkäynnin aloittaminenkin on sujunut ongelmitta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vierastä seurannut;27476251:
Kyllähän hoitopäivä on verrattavissa työpäivään. Ihan kokeneet hoitajat ovat sanoneet, että hoito on lapsen työpäivä ja lapset ovat sen jälkeen väsyneitä.
Ei päiväkoti ole verrattavissa omaan kotiin. Päiväkodissa on muutama muukin lapsi ja just nuo ap.n mainitsemat pukemis-, syömis yms. tilanteet ovat aina oma hommansa.
Kyllähän päiväkoti on varmasti ihan ok paikka lapselle, joka osaa pitää puolensa, mutta entä ne, jotka ovat luonnostaan arempia ja hiljaisempia? Jalkoihin he jäävät, koska nopeat syövät hitaat.
Uskallan väittää, että suurin osa niistä mainioisti hoidossa pärjäävistä on päällepäsmäreitä ja niitä, jotka jollakin lailla manipuloivat, kiusaavat ja alistavat muita lapsia..
Siis TÄH?!?!? :LOL:

Ja mitä tuohon ujon ja aran lapsen tilanteeseen tulee, niin sustako on parempi sellaiselle lapselle sulkea sitten totaalisesti eristyksiin sinne kodin turvaan oma äidin kainaloon? Ettei vain vahingossakaan ala kasvattaa rohkeutta? Jepjep, lycka till vaan niille kullannupuille... ;)

Ja mun lapsi on 2-vuotias, tarhapäivän jälkeen ihan samanlainen kuin kotipäivänkin jälkeen. Onkohan siinä jotain vikaa? :D
 
Eikö kotonakin syödä, nukuta, pueta, riisuta, käydä vessassa...? Kyllä mä uskon, että suurin osa siitä päivästä on leikkiä ja askartelua jne. Eikä meidän tyttö ainakaan ollut päiväkodissa sen vuoksi, että pääsee leikkimään, vaan siksi, että vanhemmat olivat töissä.
Suurin osa päivästä on ulkoilua, siirtymätilanteita, syömistä ja nukkumista.

Ulkoillessa toki lapset leikkivät, ulkoleikkejä.

Sisäleikit kyllä jäävät n. tuntiin päivässä.
 
"vieras"
Suurin osa päivästä on ulkoilua, siirtymätilanteita, syömistä ja nukkumista.

Ulkoillessa toki lapset leikkivät, ulkoleikkejä.

Sisäleikit kyllä jäävät n. tuntiin päivässä.
Ja kotona ne lapset leikkii sen 8h/pv, eli koko työpäivän ajan? :D

Mitä ihmeen merkitystä sillä on, jos esim. sisäleikit jää hoidossa tuntiin päivässä? Mulle on täreämpi, että lapsi saa ulkoilla pari kertaa päivässä hoidossa, kun monesti illalla ei enää ulos mennä. Silloin on aikaa niihin sisäleikkeihin. :)
 
"a p"
[QUOTE="vieras";27476834]Ja kotona ne lapset leikkii sen 8h/pv, eli koko työpäivän ajan? :D

Mitä ihmeen merkitystä sillä on, jos esim. sisäleikit jää hoidossa tuntiin päivässä? Mulle on täreämpi, että lapsi saa ulkoilla pari kertaa päivässä hoidossa, kun monesti illalla ei enää ulos mennä. Silloin on aikaa niihin sisäleikkeihin. :)[/QUOTE]

Tässä on koko ajan ollut taka-ajatuksena se, että vanhempien ei pidäkään kuvitella, että siellä se minun lapseni iloisesti leikkii 8-10 tuntia kun olen töissä. Tarkoitus on ollut ilmaista, että päiväkodeissa oleminen on eniten perushoitoa ja se, että kuka tahansa vanhempi selviää siitä! Bonuksena lapsella rauhallinen ja sterssitön päivä. Lapsen on hyvä keksiä itse virikkeitä ja vanhemman tehtäväksi jää vain tuo perushoito ja ikätovereiden seuraan vieminen sopivassa tahdissa.

Eli ei pidä epäröidä kotiin jäämistä silloin, jos se vain on mahdollista.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27476907]Tässä on koko ajan ollut taka-ajatuksena se, että vanhempien ei pidäkään kuvitella, että siellä se minun lapseni iloisesti leikkii 8-10 tuntia kun olen töissä. Tarkoitus on ollut ilmaista, että päiväkodeissa oleminen on eniten perushoitoa ja se, että kuka tahansa vanhempi selviää siitä! Bonuksena lapsella rauhallinen ja sterssitön päivä. Lapsen on hyvä keksiä itse virikkeitä ja vanhemman tehtäväksi jää vain tuo perushoito ja ikätovereiden seuraan vieminen sopivassa tahdissa.

Eli ei pidä epäröidä kotiin jäämistä silloin, jos se vain on mahdollista.[/QUOTE]

Eli sun mielestä äideille pitää sanoa, että he kyllä osaavat hoitaa omat lapsensa? Mitä helvettiä?! :D

Eiköhän jokainen äiti osaa hoitaa taaperoa, jos on selvinnyt vauvaiästä. Hyvin outo aloitus kertakaikkiaan. Onko sulla jotain tilastoja, että kuinka monta äitiä on vienyt lapsen hoitoon sen takia, ettei osaa itse sitä hoitaa? :)
 
[QUOTE="vieras";27476834]Ja kotona ne lapset leikkii sen 8h/pv, eli koko työpäivän ajan? :D

Mitä ihmeen merkitystä sillä on, jos esim. sisäleikit jää hoidossa tuntiin päivässä? Mulle on täreämpi, että lapsi saa ulkoilla pari kertaa päivässä hoidossa, kun monesti illalla ei enää ulos mennä. Silloin on aikaa niihin sisäleikkeihin. :)[/QUOTE]

No kyllä mun lapset ainakin viettävät ENIMMÄN OSAN päivästä leikkimällä, eivätkä siirtymällä eri tilanteisiin.
 
"Jenis"
[QUOTE="a p";27476907]Tässä on koko ajan ollut taka-ajatuksena se, että vanhempien ei pidäkään kuvitella, että siellä se minun lapseni iloisesti leikkii 8-10 tuntia kun olen töissä. Tarkoitus on ollut ilmaista, että päiväkodeissa oleminen on eniten perushoitoa ja se, että kuka tahansa vanhempi selviää siitä! Bonuksena lapsella rauhallinen ja sterssitön päivä. Lapsen on hyvä keksiä itse virikkeitä ja vanhemman tehtäväksi jää vain tuo perushoito ja ikätovereiden seuraan vieminen sopivassa tahdissa.

Eli ei pidä epäröidä kotiin jäämistä silloin, jos se vain on mahdollista.[/QUOTE]

Voi herranjumala, kuka vanhempi kuvittelee että lapsi leikkii päiväkodissa 8-10h putkeen? Ja ihan varmasti aika moni "selviäis" lapsensa/lastensa kanssa kotona vaikka eläkeikään asti, mutta kun pitäis töissäkin käydä että sais niille muksuille ruokaa ja lämmintä päälle :D Vanhemman tehtävä sun mielestä on perushoito ja lasten kiikuttaminen kavereiden luo? Mitenkäs se paljon puhuttu varhaiskasvatus, kädentaidot, siisteyskasvatus, ymsymsyms...
 
"vieras"
No kyllä mun lapset ainakin viettävät ENIMMÄN OSAN päivästä leikkimällä, eivätkä siirtymällä eri tilanteisiin.
Ai jaa. Kun itse olin kotona, niin kyllä meillä meni aikaa myös niihin siirtymisiin; aamulla aamupesuihin, aamupalalle, sitten pihalle, sitten sisään ja syömään, sitten päiväunille, päiväunien jälkeen välipala ja oikeastaan ainoa hetki jos oltiin kotona että lapsi leikki sisällä. Usein sekin meni siihen, että mentiin kylistelemään. Sitten kotiin, ruoanlaittoa ja syöntiä jne.

Ettekö te muuta tee kotona kuin olette sisällä ja leikitte? Vastahan täällä oli ketju, jossa mammat tyrmäs toisia äitejä siinä, etteivät äidit halua viedä lasta pihalle sateessa. Olette te kyllä aika epeleitä... :D
 
[QUOTE="vieras";27476944]Ai jaa. Kun itse olin kotona, niin kyllä meillä meni aikaa myös niihin siirtymisiin; aamulla aamupesuihin, aamupalalle, sitten pihalle, sitten sisään ja syömään, sitten päiväunille, päiväunien jälkeen välipala ja oikeastaan ainoa hetki jos oltiin kotona että lapsi leikki sisällä. Usein sekin meni siihen, että mentiin kylistelemään. Sitten kotiin, ruoanlaittoa ja syöntiä jne.

Ettekö te muuta tee kotona kuin olette sisällä ja leikitte? Vastahan täällä oli ketju, jossa mammat tyrmäs toisia äitejä siinä, etteivät äidit halua viedä lasta pihalle sateessa. Olette te kyllä aika epeleitä... :D[/QUOTE]

Ai jaa. No meillä ei mene aikaa niihin siirtymisiin. Ja ketjussa puhuttiin nimenomaan päiväkodin siirtymisistä. Niissä kun sitä aikaa menee ihan aikuisten oikeesti...

Paatko mun lauseen sitaatteihin missä kerron että ollaan lasten kanssa vaan sisällä ja leikitään?
 
"a p"
[QUOTE="vieras";27476925]Eli sun mielestä äideille pitää sanoa, että he kyllä osaavat hoitaa omat lapsensa? Mitä helvettiä?! :D

Eiköhän jokainen äiti osaa hoitaa taaperoa, jos on selvinnyt vauvaiästä. Hyvin outo aloitus kertakaikkiaan. Onko sulla jotain tilastoja, että kuinka monta äitiä on vienyt lapsen hoitoon sen takia, ettei osaa itse sitä hoitaa? :)[/QUOTE]

Onhan siitä selkeää näyttöä, että ei oikein uskalleta ottaa vastuuta oman lapsen elämästä, kun heitä viedään muiden hoidettavaksi vaikkei tarvitsisi. Ei meillä olisi virikehoitoon tarvetta ollenkaan jos vanhemmilla olisi enemmän itseluottamusta.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27476958]Onhan siitä selkeää näyttöä, että ei oikein uskalleta ottaa vastuuta oman lapsen elämästä, kun heitä viedään muiden hoidettavaksi vaikkei tarvitsisi. Ei meillä olisi virikehoitoon tarvetta ollenkaan jos vanhemmilla olisi enemmän itseluottamusta.[/QUOTE]

Onko tullut mieleen, että kotiin ei välttämättä niitä kavereita saa? Ei äiti tai vastasyntynyt pikkuveli/-sisko korvaa ikätoverien seuraa. Eikä ainakaan mun järkeen mene se, miksi pitäis riuhtaista esikko pois hoidosta tuttujen kavereiden luota ja viedä perhekerhoihin/muihin vastaaviin outojen hoitajien ja kavereiden luo leikkimään, kun voin viedä sen samaan hoitopaikkaan, jossa hän on tottunut olemaan. Sen kerran-pari viikossa, riippuen kuinka koliikkinen tuo pikkukakkonen on.

Ja yksi syy on myös se, että miksei sais joskus päästää itseä vähän helpommalla? Kotona vastasyntyneen kanssa on aika hankala keskellä talvea yrittää joka päivälle keksiä esikolle tekemistä, hoitopäivät virkistää ja katkaisee varmasti mukavasti viikkoa. :)
 
"vieras"
Ai jaa. No meillä ei mene aikaa niihin siirtymisiin. Ja ketjussa puhuttiin nimenomaan päiväkodin siirtymisistä. Niissä kun sitä aikaa menee ihan aikuisten oikeesti...

Paatko mun lauseen sitaatteihin missä kerron että ollaan lasten kanssa vaan sisällä ja leikitään?
No sehän riippuu ihan päiväkodin koosta. Meidän lapsi on pienessä päikyssä, veikkaanpa että siirtymiin menee suht sama aika mitä kotona.

Ja sanoit näin: "No kyllä mun lapset ainakin viettävät ENIMMÄN OSAN päivästä leikkimällä, eivätkä siirtymällä eri tilanteisiin."

En ymmärtänyt, ettet tarkoittanut sisäleikkejä, josta on tässä puhuttu.
 
"a p"
[QUOTE="Jenis";27476942] Mitenkäs se paljon puhuttu varhaiskasvatus, kädentaidot, siisteyskasvatus, ymsymsyms...[/QUOTE]

Mainitsin, että lapsi keksii itse virikkeitä jos vain annetaan välineet ja mahdollisuus. Silloin kädentaidot karttuvat luontaisesti. Varhaiskasvatus ja siisteyskasvatu ym kuuluvat vanhemman tehtäviin, mutta pidän niitä niin itsestäänselvinä ja luontaisina tervejärkisille vanhemmille, etten erikseen maininnut.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27477023]Mainitsin, että lapsi keksii itse virikkeitä jos vain annetaan välineet ja mahdollisuus. Silloin kädentaidot karttuvat luontaisesti. Varhaiskasvatus ja siisteyskasvatu ym kuuluvat vanhemman tehtäviin, mutta pidän niitä niin itsestäänselvinä ja luontaisina tervejärkisille vanhemmille, etten erikseen maininnut.[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla ainakin meidän päiväkodissa on leikit vapaita. Ei ne ulkosallakaan mitään ohjattua toimintaa lapsille järjestä vaan ihan omia leikkejään ne lapset siellä pihalla tekevät, samalla tavalla kuin kotona.

Sulla on joku ihmekäsitys kyllä, näkee ettei sulla ole hajuakaan siitä, miten päiväkodisa toimitaan.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27476958]Onhan siitä selkeää näyttöä, että ei oikein uskalleta ottaa vastuuta oman lapsen elämästä, kun heitä viedään muiden hoidettavaksi vaikkei tarvitsisi. Ei meillä olisi virikehoitoon tarvetta ollenkaan jos vanhemmilla olisi enemmän itseluottamusta.[/QUOTE]

Kyllä se vauvan hoito tavallisesti helpommin hoituu. Taaperoikä tuo todella tullessaan paljonkin uutta hämminkiä ja ei ole laisinkaan epätavallista että äidit todella kokevat tässä ikävaiheessa etteivät enää lapsen kanssa pärjää ja että päiväkoti tekisi homman paremmin.Näillä äideillä on usein itsellään päiväkotikokemus taustalla omassa lapsuudessaan. Näin se uusavuttomuus lisääntyy ja kertaantuu. Eväät omaan vanhemmuuteemme saamme omista kokemuksistamme eri kehitysvaiheissa.
 
Kummasti meillä täällä kotonakin puetaan, riisutaan, vaihdetaan vaippaa, vaihdetaan vaatteita, käydään peseytymässä, nukutaan, syödään,... Lisäksi siihen ruokailutilanteeseen uppoaa myöskin joka päivä likemmäs tunti. Kamalaa! Pukemisestakaan lapset eivät pidä, ja yleensä jollekin (joko itselleni tai lapsille) ehtii aina tulla turhan lämmin, ennen kuin päästään ovesta ulos, eikä sekään ole kivaa. Lapset joutuvat odottelemaan, että saan itselleni tarpeeksi päälle, sillä vauva ei omin neuvoin pääse ulos ja taaperoa ei voi päästää.

Kannatan kyllä kotihoitoa 3-vuotiaaksi saakka - omien lasteni kohdalla - ja olen päätökseeni tällä haavaa erittäin tyytyväinen. Tämä on hyväksi meidän perheelle. En kuitenkaan vedä johtopäätöstä, että tämä olisi hyväksi myös Virtasen, Koivusalon, Korhosen ja Järvelänkin perheelle, koska kaikki perheet tarpeineenhan ovat samanlaisia!

Pakkoko tästä aiheesta on muutenkaan jankuttaa?

On selvää, että päiväkotipäivä on lapselle rankka, mikä on hyvin valitettavaa. Mutta sen sijaan, että hoetaan tällaisia itsestäänselvyyksiä, voitaisiin miettiä, mitä tällaiselle asialle pitäisi tai voisi tehdä. Ap?
 
[QUOTE="vieras";27477010]No sehän riippuu ihan päiväkodin koosta. Meidän lapsi on pienessä päikyssä, veikkaanpa että siirtymiin menee suht sama aika mitä kotona.

Ja sanoit näin: "No kyllä mun lapset ainakin viettävät ENIMMÄN OSAN päivästä leikkimällä, eivätkä siirtymällä eri tilanteisiin."

En ymmärtänyt, ettet tarkoittanut sisäleikkejä, josta on tässä puhuttu.[/QUOTE]

Ok, mun mielestä lasten leikkiin kuuluu myös ulkoilu ja ulkoleikit, sekä tietty ne sisäleikit. Ja tarkoitin että enimmän osan päivästä ne leikkii, sisällä/ulkona, ja ne siirtymät käy nopeasti -vaatteet päälle ulos eikä vaatteet päälle odottamaan.
 
"a p"
Täällä ja muissakin keskusteluissa on usein lapsen hoitopaikkaan viemisen perusteluna se, että lapsen pitää päästä leikkimään. Vaikka oltaisiin itse lomalla jne. Tuo on mielestäni kammottavaa.
 
[QUOTE="a p";27477099]Täällä ja muissakin keskusteluissa on usein lapsen hoitopaikkaan viemisen perusteluna se, että lapsen pitää päästä leikkimään. Vaikka oltaisiin itse lomalla jne. Tuo on mielestäni kammottavaa.[/QUOTE]

Ja mistähän ihmeestä sä sen keksit että "usein" perustellaan sillä "vaikka oltaisiin itse lomalla"? Tätä nyt en usko hetkeäkään että sitä useinkin tapahtuisi. En omassa piirissäni tiedä yhtään tapausta jossa lapsia ois pidetty hoidossa kun vanhemmat on itse lomailleet, eli ainakin ovat olleet hiljaa moisesta jos sellaista tapahtuu. Lapsella on lomaa silloin kun vanhemmallakin ja enemmänkin.

Tietty jos hoitohenkilökunta on asennoitunut yhdellä tavalla ja näkee vain sen mitä haluaa nähdä, niin joskus asiat voi tulla tulkittua väärin. Esim. meillä kun piti pidentää pojan hoitopäiviä isän lisääntyneiden työtuntien vuoksi, niin tuli sellainen vähän epäileväinen kysymys hoitopaikasta liittyen isän työmäärään. Voihan sen varmaan nekin tädit lukea että lapsi on hoidossa kun isä on kotona, mutta joskus sitä ois saatava yötyöläisen nukkuakin. Edes 6 tuntia putkeen.
 
[QUOTE="a p";27477099]Täällä ja muissakin keskusteluissa on usein lapsen hoitopaikkaan viemisen perusteluna se, että lapsen pitää päästä leikkimään. Vaikka oltaisiin itse lomalla jne. Tuo on mielestäni kammottavaa.[/QUOTE]

Muistelisin että "normitapauksissa" tuota lasten hoitoon leikkimään viemistä tapahtuu lähinnä silloin kun lapsella on muutenkin tyyliin 2-3kk loma jolloin alussa/lopussa vanhemmat ovat joinain päivinä vieneet lapsen hoitoon kun heillä itsellään on jotain menoa minne lapsi on hankala ottaa mukaan.
 

Yhteistyössä