Päiväkotipaikka ei tarkoita leikkimistä

  • Viestiketjun aloittaja ei leikkiä
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Ja mistähän ihmeestä sä sen keksit että "usein" perustellaan sillä "vaikka oltaisiin itse lomalla"? Tätä nyt en usko hetkeäkään että sitä useinkin tapahtuisi. En omassa piirissäni tiedä yhtään tapausta jossa lapsia ois pidetty hoidossa kun vanhemmat on itse lomailleet, eli ainakin ovat olleet hiljaa moisesta jos sellaista tapahtuu. Lapsella on lomaa silloin kun vanhemmallakin ja enemmänkin.
Näin. En tunne yhtään vanhempaa, joka veisi lapset hoitoon omalla lomallaan. Ihan me viedään lapset hoitoon siksi, ettei ne voi jäädä kotiin yksin työpäivän ajaksi.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27477099]Täällä ja muissakin keskusteluissa on usein lapsen hoitopaikkaan viemisen perusteluna se, että lapsen pitää päästä leikkimään. Vaikka oltaisiin itse lomalla jne. Tuo on mielestäni kammottavaa.[/QUOTE]

Ja höpönlöpön! Itse en tunne ketään, jotka vie lapsensa omilla lomillaan hoitoon. Joskus voi joku arkivapaallaan lapsen hoitoon viedäkin, mutta lomat on asia erikseen. Hyvä yritys huudattaa porukkaa ja tehdä vääriä stereotypioita. :)
 
"vieras"
No kyllä mun lapset ainakin viettävät ENIMMÄN OSAN päivästä leikkimällä, eivätkä siirtymällä eri tilanteisiin.
Hyvä niin. Tiedän monia perheitä, joissa kotihoidetut lapset viettävät enimmän osan ajasta telkkarin ja dvd:n ääressä, vatuloiden ja vetelehtien, ruokalautasen äärellä juupaseipässyömässä, kauppareissuilla, missä nyt milloinkin...
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";27477305]Hyvä niin. Tiedän monia perheitä, joissa kotihoidetut lapset viettävät enimmän osan ajasta telkkarin ja dvd:n ääressä, vatuloiden ja vetelehtien, ruokalautasen äärellä juupaseipässyömässä, kauppareissuilla, missä nyt milloinkin...[/QUOTE]

Täällä oli just keskustelu, jossa kyseltiin onko 4h lastenohjelmia per päivä paljon kaksvuotiaalle. Kuulemma itse pyysi, että saisi katsoa, niin eihän sitä kieltääkään voi...
 
[QUOTE="vieras";27467077]Naurettavinta on tuo, että pk:n hoitajat valehtelee surutta vanhemmille, mitä siellä pk:ssa OIKEASTI tapahtuu...

No, oletteko te oikeasti aivopesseet ne lapsetkin, kun ei mun lapselta ainakaan tule mitään valitusvirttä joka päivä hoidon jälkeen? Päinvastoin, kivoja päiviä ja kysellään, että pääseehän huomenna uudestaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Se, mitä aikuinen näkee omin silmin on eri miten lapsi näkee. Melu ja kaaos saattaa olla aikuiselle järkyttävää, mutta lapselle mukavaa. Kaikille päiväkoti ei sovi, mutta monelle sopii. Se, miten nykyään on häirikköjä yms. muita levottomia lapsia koulussa niin paljon, johtuu todennäköisesti siitä, ettei kasvatus ole ihan samanlaista mitä ennen. Väkivalta, kuritus ja uhkailu oli normaalia. Eiköhän siinä yritä koulussa olla kiltistä ettei saa kotona piiskaa. Onneksi niin ei enään ole, mutta tottakai lapset eivät käyttäydy ihan samalla tavalla kuin ennen.

Voisin sanoa myös, että yleistyneet avioerot, vanhempien työttömyys, vähemmän onnelliset vanhemmat voivat hyvinkin olla syynä lasten käytöksen muuttumiseen myös. Kyllä musta tuntuu, että nykyään tai oikeastaan tällä hetkellä maailmassa voidaan huonosti, koska maailmalla menee huonosti.
 
Viimeksi muokattu:
"nana"
Mä tunnen mun lapsen paremmin ku yksikään fiksu palstalainen ja tiedän että lapsestani on mukavaa mennä päiväkotiin ja oon huomannu myös että on oppinu paljon kärsivällisyyttä ja muita sosiaalisia taitoja mistä on hyötyä elämässä. On myös ainut lapsi ja voin veikata että elämä kävis aika tylsäksi jos leikkiminen ikäisessä seurassa jäisi niiden kahden lapsen varaan joita meidän tuttavapiirissä on hänen ikäisiään. On saanut päiväkodista myös tosi arvokkaan "lahjan" nimittäin parhaan kaverin =)
 
  • Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
[QUOTE="vieras";27477279]Ja päiväkodissa siellä on yksi ihminen pukemassa 22 kädetöntä lasta? :D[/QUOTE]

No, sellaistakin on tapahtunut, ihan vaan FYI....

Ja pukijoita on ruthinaalliset kaksi kappaletta joista toinen juoksee sitten ulos kun osa on jo puettu j aovat ODOTTAMASSA ulkovaatteet päällä siinä penkillä tai missä lie, ja toinen jää sitten pukemaan.
 
[QUOTE="vieras";27477305]Hyvä niin. Tiedän monia perheitä, joissa kotihoidetut lapset viettävät enimmän osan ajasta telkkarin ja dvd:n ääressä, vatuloiden ja vetelehtien, ruokalautasen äärellä juupaseipässyömässä, kauppareissuilla, missä nyt milloinkin...[/QUOTE]

Kun ajattelee omaa kotonaoloaikaani, 5v ja 3v kävivät kerhoissa kumpikin kahtena päivänä, eli neljänä päivänä oli kerhoonviemisiä. Lisäksi kotona oli 1v. 3-vuotiaan kerho kesti kaksi tuntia, ja sinä aikana ei kotiin kannattanut mennä ja aikaa vietettiin muiden äitien kanssa kahvilassa. Lapsille meni mehua ja herkkuja ja aamupäivä meni lähinnä kuskaamisiin ja siihen kahvilassa istuskeluun. Esikoisen kolmen tunnin kerhon aikana ehti reiluksi tunniksi kotiin, mutta kaikkiin pukemisiin, matkoihin ja kerhon eteisessä odotteluihin meni hyvinkin lähemmäs kaksi tuntia. Eli eipä siinä laadukasta leikkiaikaa jäänyt sisaruksille hirveästi. Jotenkin en näe päiväkotia niin hirveän pahana paikkana tuohon verrattuna.

Joku väitti että päivähoidossa viihtyvät lapset eivät ainakaan ole niitä arkoja lapsia. No meillä ainakin arat lapset ovat viihtyneet vallan mainiosti.
 
[QUOTE="vieras";27477293]Ja höpönlöpön! Itse en tunne ketään, jotka vie lapsensa omilla lomillaan hoitoon. Joskus voi joku arkivapaallaan lapsen hoitoon viedäkin, mutta lomat on asia erikseen. Hyvä yritys huudattaa porukkaa ja tehdä vääriä stereotypioita. :)[/QUOTE]

Mä tiedän aika montakin jotka vievät lapsen omilla lomillaan / vapaillaan hoitoon....
 
lto
Kyllä lapsen kotipäiväänkin kuuluu talvella pukemista ja riisumista, syödäkin pitää ja vessassakin tulee varmaan käytyä, joten ei näissä asioista voi kotonakaan luistaa, ei ainakaan meillä.

Toisaalta lapsen vanhempien ja hoitajien suhtautuminen esim. pukemiseen ja ulkoiluun talvella ja säässä kuin säässä vaikuttaa siihen miten lapsi oppii asennoitumaan pukemiseen ja onko ne kurahousut KURAhousut vai vaikkapa ONNENpöksyt, kuten niitä itse lapsille nimitän, koska kun ne laittaa päälle _saa pihalla peuhata vapaasti eikä tartte varoa ja pysyä poissa kivoista leikeistä.

Iltapäivisin pukeminen on tietenkin 22 lapsen kanssa vähän haastavaa, mutta jos sen osaa suunnitella ja organisoida hyvin, niin homma kyllä sujuu. Meillä puetaan yleensä isoimmat lapset ekana ulos ja he saavat odottaa aikuista ulkona katoksen alla. Kun heitä on valmiina 5-7, niin eka aikuinen menee ulos ja toinen aloittaa lopujen 15 pukemisen ja ne lapset jotka pääsevät viimeisenä pukemaan katselevat esim. kirjoja omalla ruokapaikallaan niin että aikuinen pystyy toisia pukiessaan vahtimaan myös heitä ja siitä lapset on helppo pyytää pukemaan, kun leikit eivät ole kesken. Myös muiden ryhmien kesken kannattaa tehdä yhteistyötä ja joku toinen aikuinen voi ottaa myös toisen ryhmän lapsia pihalle, jos on tiukka paikka, auttaminen on suotavaa ja sallittua ja avun pyytäminen myös.

Tunti ruokapöydässä sisältäen aamupalan, lounaan ja välipalan ei ole paljon. Miksi ruokailun kanssa pitäisi päiväkodissa hosua, kun samalla opetellaan hyviä ruokatapoja (haarukalla ja veitsellä syöminen, kavereiden kanssa seurustelu) sekä monipuolisen ruuan maistelua ja syömistä? Kyllä se riittää, että kotona syödään pikaruokaa telkan ääressä eikä kunnioiteta ruokaa jota meillä on ja monella muulla tässä maailmassa ei ole.

Lopuksi vielä leikkimisestä. Omassa ryhmässä kokopäivälapsilla oli tänään aamulla n. 45 minuuttia aikaa leikkiä sisällä ennen ulosmenoa. Ulkona aamupäivällä tunti. Iltapäivällä 1 tunti, jos ei nukkunut päiväunia ja pihalla sitten n. tunti ennen kuin vanhempi haki kotiin, joten yhteensä leikkiaikaa oli päiväkotipäivän aikana n.kolmisen tuntia tai ylikin. Aika paljon vai mitä??

Täytyy sanoa, että 10-vuoden lto urani aikana paljon on ehtinyt tapahtua, mutta onneksi vielä on parantamisen varaa ja kehitettävää, joka onkin parasta tässä ammatissa, lasten jälkeen.
 
"Jenis"
Tunti ruokapöydässä sisältäen aamupalan, lounaan ja välipalan ei ole paljon. Miksi ruokailun kanssa pitäisi päiväkodissa hosua, kun samalla opetellaan hyviä ruokatapoja (haarukalla ja veitsellä syöminen, kavereiden kanssa seurustelu) sekä monipuolisen ruuan maistelua ja syömistä? Kyllä se riittää, että kotona syödään pikaruokaa telkan ääressä eikä kunnioiteta ruokaa jota meillä on ja monella muulla tässä maailmassa ei ole.
Mä oon about kaikesta sun kanssa samaa mieltä, mitä oot tässä ketjussa kirjoitellut (enkä ole lto, tai muuten alalla), mutta tuo särähti - ei meillä vaan telkan ääressä syödä pikaruokaa tai mitään muutakaan. Vastakkainasettelun aika on ohi ;)
 
juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja vierastä seurannut;27476251:
Kyllähän hoitopäivä on verrattavissa työpäivään. Ihan kokeneet hoitajat ovat sanoneet, että hoito on lapsen työpäivä ja lapset ovat sen jälkeen väsyneitä.
Ei päiväkoti ole verrattavissa omaan kotiin. Päiväkodissa on muutama muukin lapsi ja just nuo ap.n mainitsemat pukemis-, syömis yms. tilanteet ovat aina oma hommansa.
Kyllähän päiväkoti on varmasti ihan ok paikka lapselle, joka osaa pitää puolensa, mutta entä ne, jotka ovat luonnostaan arempia ja hiljaisempia? Jalkoihin he jäävät, koska nopeat syövät hitaat.
Uskallan väittää, että suurin osa niistä mainioisti hoidossa pärjäävistä on päällepäsmäreitä ja niitä, jotka jollakin lailla manipuloivat, kiusaavat ja alistavat muita lapsia..
Samaa mieltä !
 
"vieras"
Vähän on erilainen kuva tullut noista päiväkodeista missä lapset ovat olleet, nimittäin niissä kyllä leikitäänkin. Esim. aamulla lapset menevät päiväkotiin n. klo 7 ja siinä on reilu tunti leikkiaikaa, ennen aamiaista. Sitten aamiaisen jälkeen menevät ulos tai jos on kamala ilma, niin leikkivät tai askartelevat sisällä. Sitten syövät ja nukkuvat ja herättyään syövät välipalan, jonka jälkeen on taas leikkiaika, ennen ulos menoa. Eikä tuolla istuta välipalalla niin kauan, että viimeinenkin on syönyt, vaan kun on syönyt välipalan pääsee leikkimään. Niin ja tuolla ei todellakaan ole 2 hoitajaa töissä, muuta kuin aamulla kun lapset tulevat hoitoon, siinä vaiheessa kun menevät ulos, niin hoitajia on jo 3-5 per ryhmä + opiskelijat, joita on yleensä aina 1 jommassa kummassa ryhmässä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin;27478779:
Samaa mieltä !
Eli sunkin mielestä varsinkin ne ujot ja aremmat lapset kannattaa pitää siellä kotona äidin helmoissa poissa ihmisten ilmoilta mahdollisimman pitkään?

Ja sitten te mietitte, miten ihmeessä se lapsen kouluunlähtö on joka aamu niin tuskaa...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27479207]Eli sunkin mielestä varsinkin ne ujot ja aremmat lapset kannattaa pitää siellä kotona äidin helmoissa poissa ihmisten ilmoilta mahdollisimman pitkään?

Ja sitten te mietitte, miten ihmeessä se lapsen kouluunlähtö on joka aamu niin tuskaa...[/QUOTE]

Ei , vaan pidän lapseni miellyttävässä ympäristössä niin pitkään kuin mahdollista!
Mun ajatuksena ei ole karaista lasta mahdollisimman nuorena tähän kovaan maailmaan. Ja silti, miksi kouluunlähtö olisi joka aamu tuskaa??

Kotonakin on leikkiseuraa, pihalla kavereita, naapurissa kavereita, kerhossa kavereita, harrastuksissa kavereita. Miksi te luulette että kotikasvatetut lapset eivät pääse ihmisten ilmoille, eivätkä opi sosiaalisia kykyjä???Täysin idioottimaista ajatella, että ainoastaan päiväkodissa lapsi oppii ruokatavat, käytöstavat, kanssakäymistä muiden kanssa jne. Jos ajattelette noin, se kertoo vain omasta kyvystänne opettaa lapsellenne asioita, ja vanhempana olemisesta....
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vierastä seurannut;27476251:
Kyllähän hoitopäivä on verrattavissa työpäivään. Ihan kokeneet hoitajat ovat sanoneet, että hoito on lapsen työpäivä ja lapset ovat sen jälkeen väsyneitä.
Ei päiväkoti ole verrattavissa omaan kotiin. Päiväkodissa on muutama muukin lapsi ja just nuo ap.n mainitsemat pukemis-, syömis yms. tilanteet ovat aina oma hommansa.
Kyllähän päiväkoti on varmasti ihan ok paikka lapselle, joka osaa pitää puolensa, mutta entä ne, jotka ovat luonnostaan arempia ja hiljaisempia? Jalkoihin he jäävät, koska nopeat syövät hitaat.
Uskallan väittää, että suurin osa niistä mainioisti hoidossa pärjäävistä on päällepäsmäreitä ja niitä, jotka jollakin lailla manipuloivat, kiusaavat ja alistavat muita lapsia..
Ja tätä komppaan! Ja voin itse kertoa kokemuksesta, että monesta mukavasta tutusta lapsesta on päiväkotiin "päästyään" tullut juuri tuollaisia; manipuloivia, kiusaavia, alistavia. Koska siellä pitää yrittää pärjätä keinoilla millä hyvänsä. Suuret, 20 lapsen ryhmät, hoitajat eivät kykene valvomaan tilanteita, kyllä siellä ITSEKKYYS kasvaa, se on ihan selvä. Jos teidän muiden mielestä se on hyvä, että sitten pärjää koulussa, niin se on teidän mielipide. Minä en kasvata tietoisesti lapsesta ksipäätä, jotta pärjäisi maailmassa. Opetan muiden huomioonottamista, empatiakykyä, itseluottamusta, jne. ja uskon kyllä että omat lapseni tulevat pärjäämään koulussa juuri näillä eväillä. Ja ainakin heillä on muistona rauhalliset lapsuusvuodet, paljon vietettyä aikaa perheen kanssa ja saatu huomiota omalta äidiltä. Senkus kivitätte vaan, antaa tulla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27480613]Ja tätä komppaan! Ja voin itse kertoa kokemuksesta, että monesta mukavasta tutusta lapsesta on päiväkotiin "päästyään" tullut juuri tuollaisia; manipuloivia, kiusaavia, alistavia. Koska siellä pitää yrittää pärjätä keinoilla millä hyvänsä. Suuret, 20 lapsen ryhmät, hoitajat eivät kykene valvomaan tilanteita, kyllä siellä ITSEKKYYS kasvaa, se on ihan selvä. Jos teidän muiden mielestä se on hyvä, että sitten pärjää koulussa, niin se on teidän mielipide. Minä en kasvata tietoisesti lapsesta ksipäätä, jotta pärjäisi maailmassa. Opetan muiden huomioonottamista, empatiakykyä, itseluottamusta, jne. ja uskon kyllä että omat lapseni tulevat pärjäämään koulussa juuri näillä eväillä. Ja ainakin heillä on muistona rauhalliset lapsuusvuodet, paljon vietettyä aikaa perheen kanssa ja saatu huomiota omalta äidiltä. Senkus kivitätte vaan, antaa tulla.[/QUOTE]

Jos päiväkotipäivä verrattavissa työpäivään niin kyllä silloin lakia rikotaan mennen tullen. Työssä oleminen on aikuisia varten ei lapsia. Jos lasten kasvattaminen yhteiskunnassamme merkitsee lasten töihin pistämistä että vanhemmat pystyisivät omalta osaltaan olemaan töissä, silloin ei myöskään kannata ihmetellä miksi lasten ja nuorten pahoinvointi jatkuvasti lisääntyy.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27480613]Ja tätä komppaan! Ja voin itse kertoa kokemuksesta, että monesta mukavasta tutusta lapsesta on päiväkotiin "päästyään" tullut juuri tuollaisia; manipuloivia, kiusaavia, alistavia. Koska siellä pitää yrittää pärjätä keinoilla millä hyvänsä. Suuret, 20 lapsen ryhmät, hoitajat eivät kykene valvomaan tilanteita, kyllä siellä ITSEKKYYS kasvaa, se on ihan selvä. Jos teidän muiden mielestä se on hyvä, että sitten pärjää koulussa, niin se on teidän mielipide. Minä en kasvata tietoisesti lapsesta ksipäätä, jotta pärjäisi maailmassa. Opetan muiden huomioonottamista, empatiakykyä, itseluottamusta, jne. ja uskon kyllä että omat lapseni tulevat pärjäämään koulussa juuri näillä eväillä. Ja ainakin heillä on muistona rauhalliset lapsuusvuodet, paljon vietettyä aikaa perheen kanssa ja saatu huomiota omalta äidiltä. Senkus kivitätte vaan, antaa tulla.[/QUOTE]

Myös minä opetan lapseni ottamaan toiset huomioon, jakamaan leikit ja lelut jne. ja mikäs sen parempi paikka tehostaa sitä opetusta kuin päiväkoti, missä ne lelut ja muut oikeasti pitää jakaa?

Opetan myös lapseni puolustamaan itseään joka tilanteessa, joten ei tarvitse pelätä olevansa tuleva koulukiusattu.

Lapseni tulevat pärjäämään koulussa, kun osaavat toimia ryhmässä, ovat rohkeita eivätkä pelkää tuoda julki mielipiteitään toisten ihmisten edessä. Ihana pieni päiväkotipaikkamme takaa heille rauhallisen lapsuuden, vaikka minä töissä osan viikosta olisinkin. :)
 
"pph"
Meillä menee pukemisiin ehkä korkeintaan vartti/ulkoilukerta. Riippuen puetaanko kurahousut vai ei. kannustan omatoimisuuteen ja eteiseen voi jäädä pukemaan ne hitaammat, kun nopeammat odottelevat jo pihalla kanssani. Syömiseen on aikaa. En hoputa. Leikkiä ehditään sekä sisällä että ulkona. Eli missä ongelma?
 
"poikia3"
No, sellaistakin on tapahtunut, ihan vaan FYI....

Ja pukijoita on ruthinaalliset kaksi kappaletta joista toinen juoksee sitten ulos kun osa on jo puettu j aovat ODOTTAMASSA ulkovaatteet päällä siinä penkillä tai missä lie, ja toinen jää sitten pukemaan.
Jos ryhmässä on 22 lasta, silloin on kyse isojen 3-vuotta täyttäneiden ryhmästä. Ja 3-vuotiaat osaavat pukea ihan itse. Tarvitsevat apua joidenkin yksityiskohtien kanssa. Mutta todellakin pukevat ihan itse.

Pienempien lasten ryhmässä lapsia on 12, ja myös siellä osa pukee jo ihan itse.
 

Yhteistyössä