"vieras"
Aika merkillistä. Tässäkö nyt pähkinänkuoressa Janin päivä lton silmin?Janin liikkeet päivän aikana kauniissa paketissa.Mitä muuta vanhempien tulisikaan tietää? Marja ja Mia vain kloonattuja Janejako?Lapsen päiväkotipäivä sisätltävät niin paljon muuta, niin paljon sellaista josta vanhempien olisi tärkeä tietää että pystyisivät lapsensa päivähoito todellisuutta ymmärtämään. Tämä on mahdollista vain jos päiväkodin ammattilaiset pystyvät työssään ja työkäytännöissään, suhteessa vanhempiin, nostamaan esille päivähoitolapsen elämään kuuluvat todelliset stressitekijät, miettimään yhdessä miten lasta auttaa ja tukea jne. Valitettavasti päällimmäisenä kuitenkin hoitohenkilökinnan pyrkimys "säästää Vanhempia" ei "turhaan huolestutta" jne. Kyse silloin siitä että myös päiväkotihenkilökunta kokee itsensä avuttomaksi, ei pystytä näkemään miten yhdessä vanhempien kanssa paremmin lasta tuettaisiin ja autettaisiin. Tästä tilanteesta kärsivät kaikki ja eniten lapset. Tiedämme vanhempina että päiväkodit nykyään kovilla. Lisääntyvää tunkua ja henkilökunnan saatavuuden vaikeuksia sekä vaihtuvuutta jne. Emme kuitenkaan ymmärrä useinkaan riittävän hyvin mitä tämä lapsemme näkökulmasta merkitsee. Olemme tämän asian suhteen täysin riippuvaisia siitä mitä hoitajat meille välittävät ja mistä haluavat kanssamme keskustella. Alle kolmevuotiaiden kohdalla olemme täysin hoitajista riippuvaisa asian suhteen, isommatkin lapset harvoin vanhemmille kertovat päivän stresseistä osittain koska eivät siihen pysty mutta myös koska kuuntelevat vanhempiaan ja heidän toiveitaan siitä että kaikki menee hyvin.Otetaanpa esimerkkipäivä 3-vuotiaan "Janin" peruspäivästä, sanotaan että hän tulee n. 8.00 ja lähtee 16.15.
- 8.00 Jani istahtaa aamupalalle ja aamupala on edessä 8.03. Ryhmässä on paikalla yksi työntekijä ja 4-5 lasta. Muut ryhmät syövät omissa huoneissaan.
- 8.25 Jani on syönyt aamupalansa ja lähtee leikkimään. Hän ehtii leikkiä palikoilla, autoilla, ja vielö hetken sotilailla.
- 9.05 käy käsky siivota. Jani siivoaa lelunsa enemmän tai vähemmän muistuteltuna ja autettuna. Toiminta alkaa 9.10.
- 9.45 Jani on askarrellut isänpäiväkortin, laulanut aamulaulun ja tehnyt lyhyen aamujumpan. Jani lähtee vessaan ja sieltä pukemaan.
-10.20. Janin ryhmä on siihen malliin ähkinyt vaatteet, kengät ja hanskat päällensä, että Jani pääsee ulos. Jani leikkii kavereidensa kanssa rekoilla rosvoa ja poliisia.
- 11.15 Jani ohjataan sisälle ja hän riisuu vaatteensa, käy käsipesulla ja istuu pöytään.
- 11.30 ruoka on Janin nenän edessä ja hän alkaa syödä.
- 11.55 ruoka, näkkileipä, toinen annos ruokaa ja pastilli on syöty ja Jani menee vessaan.
- 12.10 Jani on sängyssään ja 10 minuuttia myöhemmin hän nukkuu. Täti silitteli tukkaa ennen kuin hän nukahti.
- 14.00 Jani herää. Hän menee vessaan ja pukee.
- 14.15. Jani istahtaa pöytään
- 14.17 välipala on edessä ja Jani alkaa syödä
- 14.30 Jani on syönyt, ja vie lautaset pois. Hän alkaa leikkiä muumilaivalla ja muumeilla.
- 14.55 Jani käsketään siivoamaan. Vessaan hän menee klo 15.00. ja alkaa hetki sen jälkeen pukea vaatteita.
- 15.30 Jani kirmaa pihalle kavereiden kanssa ja alkaa leikkiä hiekkalaatikolla.
- 16.15 Isä hakee Janin päiväkodista.
Tässä erittäin realistinen kuvaus omalta työpaikaltani. Jokainen voi itse päättää onko leikkiä omasta mielestä paljon vai vähän.