Päiväkotipaikka ei tarkoita leikkimistä

  • Viestiketjun aloittaja ei leikkiä
  • Ensimmäinen viesti
ei leikkiä
Kyllä lapset päiväkodissa muutamia minuutteja jossain välissä ehtivät leikkiäkin, mutta suurin osa ajastahan on täysin muuta. Suuri osa päivästä on pukemista, riisumista, vessassa käymistä, syömistä, nukkumista. Kokopäiväpaikkalaisen ajasta ruokapöydässä istumiseen kuluu joka päivä yli tunti. Kaiken lisäksi pukemistilanteet ovat lapsille rankkoja. Iltapäivisin ensimmäiset pukijat yleensä joutuvat odottamaan, ennen kuin pääsevät ulos. Suunnilleen puolet on saatava pukeisiin, ennen kuin ensimmäinen hoitaja voi lähteä ulos. Muuten toiselle hoitajalle jää valtava määrä autettavia. (Työntekijöitä on vain kaksi paikalla)


Kaiken kaikkiaan päiväkotipäivä on rankkaan työpäivään verrattava. Lapsi ei oikeasti tarvitsisi niin paljon hälyä ja muita ympärilleen. Siihen, että joutuu jatkuvasti "asioimaan" niin monen muun kanssa, lapsi tarvitsee erityisiä voimavaroja. Sietokyky totta kai kasvaa, mutta se vaatii veronsa.
 
Saraldo
Eikö kotonakin syödä, nukuta, pueta, riisuta, käydä vessassa...? Kyllä mä uskon, että suurin osa siitä päivästä on leikkiä ja askartelua jne. Eikä meidän tyttö ainakaan ollut päiväkodissa sen vuoksi, että pääsee leikkimään, vaan siksi, että vanhemmat olivat töissä.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja Oisku
"Jenis"
Jaa, kyllä meillä kotipäivinäkin istutaan ruokapöydässä yhteensä yli tunti. Vessassakin käydään! Ja iltapäivän pukemistilanteessa on kyllä 3 hoitajaa paikalla jokaisessa ryhmässä. Se nyt vaan on niin, että joskus elämässä joutuu hetken odottamaan ;)
 
......
Meidän 3,5 vuotias HALUAA päiväkotiin. Ei viihdy kotona, koska on ainoa lapsi. Siellä on kavereita ja paljon leluja. On yksityinen hyvä päiväkoti. Minnekään julkisen puolen apinatarhaan en enää veisi, yksi sellainen kokeiltu pakon edessä. Olen havainnut päiväkodin olleen tosi hyvä eli lapsi on sosiaalisempi ja oppinut siellä mm. kirjaimet.
 
..
Samoja juttuja siellä tehdään kun kotonakin. Syödään, puetaan, käydään vessassa.. Varsinkin monilapsisessa perheessä suurin osa ajasta menee juurikin tuohon arjen pyörittämiseen. Meidän taaperolle pukemisen harjoittelukin on jo kivaa leikkiä, varsinkin jos siinä on muita lapsia ympärillä. Toki leikitään myös muutenkin.;)

Itse vein 2-vuotiaan aamulla päiväkotiin (synnytän minä hetkenä hyvänsä, lapsen hoidon järjestely synnytyksen ajaksi on vähän hankalaa ja vien nyt lapsen lähinnä siksi melkein joka päivä hoitoon, jos vaikka sattuis synnytys käynnistymään. Ihan vaan tiedoksi, ennen kuin joku tähänkin puuttuu.). Lapsi ponkaisi aamulla pystyyn ja oli aivan innoissaan kun pääsee ISOON päiväkotiin, jossa on PAAJON tyttöjä ja poikia ja liukumäki.:D Ei se vaikuttanut kauhean kärsivältä. Meni siis tänään varahoitopaikkaan, yleensä on pph:lla, johon lähtee myös ihan yhtä innoissaan.
 
"a p"
Eikö kotonakin syödä, nukuta, pueta, riisuta, käydä vessassa...? Kyllä mä uskon, että suurin osa siitä päivästä on leikkiä ja askartelua jne. Eikä meidän tyttö ainakaan ollut päiväkodissa sen vuoksi, että pääsee leikkimään, vaan siksi, että vanhemmat olivat töissä.
Sinun pitäisi tietää mikä ero on päiväkodin pukemis/riisumistilanteilla, ruokailutilanteilla ja vessailulla ja kodin vastaavilla.
 
"a p"
[QUOTE="Jenis";27466087]Jaa, kyllä meillä kotipäivinäkin istutaan ruokapöydässä yhteensä yli tunti. Vessassakin käydään! Ja iltapäivän pukemistilanteessa on kyllä 3 hoitajaa paikalla jokaisessa ryhmässä. Se nyt vaan on niin, että joskus elämässä joutuu hetken odottamaan ;)[/QUOTE]


Päiväkodeista lähtee lähes aina aamuvuorolainen jo kotiin ennen kuin iltapäiväpukeminen alkaa!

Odottelu on päiväkodeissa epäinhimillistä.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27466211]Päiväkodeista lähtee lähes aina aamuvuorolainen jo kotiin ennen kuin iltapäiväpukeminen alkaa!

Odottelu on päiväkodeissa epäinhimillistä.[/QUOTE]

Jos sun pää leviää odottelusta, niin suosittelen vaihtamaan alaa. Mun mielestä on vaan hyvä, että lapset oppii kärsivällisyyttä ja sitä, että ei saa heti kaikkea mitä haluaa. Meillä tosin lapsi pienessä päiväkodissa, tuskin joutuu kovin pitkään mihinkään edes jonottamaan :)
 
Saraldo
[QUOTE="a p";27466194]Sinun pitäisi tietää mikä ero on päiväkodin pukemis/riisumistilanteilla, ruokailutilanteilla ja vessailulla ja kodin vastaavilla.[/QUOTE]

No kerro sitten mikä ero? Kotona pukemiset ja riisumiset oli välillä yhtä helvettiä, kun toinen pisti ihan täysillä hanttiin. Päiväkodissa oppi nopeasti omatoimiseksi ja lähti innolla toisten kanssa pihalle. Syöminenkin oli kotona vaikeampaa, ei meinannut millään suostua syömään itse. Päiväkodissa oppi samana syksynä syömään itse kun huomasi, että muutkin lapset tekee niin. Vessassa käyminen on kyllä ihan samanlaista paikassa kuin paikassa. En mä kotonakaan aina ehtinyt samalla hengenvedolla pyyhkimään. Mä en myöskään olisi jaksanut keksiä joka päiväksi jotain kivaa askartelua tai leikkiä, mitä taas päiväkodissa oli.

Joten ei noilla toimenpiteillä mun mielestäni niin kovin paljon eroa ole, ollaanko kotona vai päiväkodissa. Se on sitten eri asia kun puhutaan lapsen huomioimisesta. Totta kai se muksu saa kotona ihan eri tavalla huomiota kuin päiväkodissa, ellei sitten kotonakin satu olemaan suurperhe.
 
määä
[QUOTE="a p";27466211]Päiväkodeista lähtee lähes aina aamuvuorolainen jo kotiin ennen kuin iltapäiväpukeminen alkaa!

Odottelu on päiväkodeissa epäinhimillistä.[/QUOTE]

Osa-aikaisessa hoidossa olevat lapset ovat jo lähteneet kotiin ennen iltapäivä ulkoilua! Joten lapsiakin on vähemmän.
 
on
no ei kyllä ole totta ainakaan siinä päiväkodissa missä oon ollu aikanaan töissä. Sielä oli lapsen jaettu aika pieniin ryhmiin ja isompien puolella luonnollisesti osaavat pukea jo itse, lähinnä hanskoissa ja kengätnauhoissa tarvitaan eniten apua. Että pukemiseen ei todellakaan mene kauaa eikä riisumiseen nyt varsinkaan, eikä ne lapset sielä vessassa asu, siinä menee 5-10 minuuttia kun yksi pienryhmä käy vessassa ennen päiväunia. Kylllä ne suurimman osan ajasta leikki, ruokailuunkin meni se normaali 30 minuuttia.
 
"Jenis"
[QUOTE="a p";27466211]Päiväkodeista lähtee lähes aina aamuvuorolainen jo kotiin ennen kuin iltapäiväpukeminen alkaa!

Odottelu on päiväkodeissa epäinhimillistä.[/QUOTE]

No meidän päiväkodista ei lähde. Satun tietämään, kun omia lapsia sieltä monesti juuri pukemisaikaan haen :)

Miksi odottelu on epäinhimillistä? Entä jos joutuu vaikka odottamaan bussia päivittäin, onko sekin epäinhimillistä? Bussihan voi olla myöhässä ja pysäkillä tulla vaikka kylmä...
 
"misa"
Olen huomannu, että lapsella on kova tarve päästä omaan huoneeseen leikkimään päiväkotipäivän jälkeen, laittaa oven kiinni ja syventyy siellä pariksi tunniksi leikkeihinsä. Tulee huoneesta kun alkaa olla nälkä. Kaipaa rauhaa ja omaa aikaa, ikää kohta 4 vuotta.
 
"a p"
No kerro sitten mikä ero? Kotona pukemiset ja riisumiset oli välillä yhtä helvettiä, kun toinen pisti ihan täysillä hanttiin. Päiväkodissa oppi nopeasti omatoimiseksi ja lähti innolla toisten kanssa pihalle. Syöminenkin oli kotona vaikeampaa, ei meinannut millään suostua syömään itse. Päiväkodissa oppi samana syksynä syömään itse kun huomasi, että muutkin lapset tekee niin. Vessassa käyminen on kyllä ihan samanlaista paikassa kuin paikassa. En mä kotonakaan aina ehtinyt samalla hengenvedolla pyyhkimään. Mä en myöskään olisi jaksanut keksiä joka päiväksi jotain kivaa askartelua tai leikkiä, mitä taas päiväkodissa oli.

Joten ei noilla toimenpiteillä mun mielestäni niin kovin paljon eroa ole, ollaanko kotona vai päiväkodissa. Se on sitten eri asia kun puhutaan lapsen huomioimisesta. Totta kai se muksu saa kotona ihan eri tavalla huomiota kuin päiväkodissa, ellei sitten kotonakin satu olemaan suurperhe.
Kun joka ruokailu/pukemis/riisumistilanteessa joku pistää hanttiin päiväkodissa, muut lapset saavat sitten selviytyä miten itse parhaaksi kokevat. Hanttiin pistäjät vievät harvojen hoitajien ajan muutenkin pitkin päivää. Muut selviävät sitten siinä sivussa ilman ansaitsemaansa huomioimista. Ei se ole oikein niitä hyvin pärjääviä lapsia kohtaan.
 
Saraldo
[QUOTE="a p";27466349]Kun joka ruokailu/pukemis/riisumistilanteessa joku pistää hanttiin päiväkodissa, muut lapset saavat sitten selviytyä miten itse parhaaksi kokevat. Hanttiin pistäjät vievät harvojen hoitajien ajan muutenkin pitkin päivää. Muut selviävät sitten siinä sivussa ilman ansaitsemaansa huomioimista. Ei se ole oikein niitä hyvin pärjääviä lapsia kohtaan.[/QUOTE]

Mutta tulisko niistä niin hyvin pärjääviä, jos eivät koskaan joutuisi selviytymään itse esim. ruokailusta ja pukeutumisesta? Jos lapsella on aina joku jeesaamassa ja tekemässä asioita lapsen puolesta, niin eihän se mitään opi. Ja ainakin meidän päiväkodissa nämä itsenäistä syömistä opettelevat saivat muistaakseni jonkun tarran johonkin korttiin, kun olivat hienosti syöneet. Rähjääjät vietiin sitten aulan puolelle syömään, jos ei meno rauhoittunut.

Mä olen hyvin tyytyväinen siihen, että mun lapseni aloitti päiväkodin 1,5-vuotiaana. Hänestä on kasvanut omatoiminen ja reipas tyttö, joka sopeutuu uusiin tilanteisiin nopeasti. Kotona ollaan jatkettu samaa linjaa kuin päväkodissakin, eli kaikkea ei tuoda nenän eteen, pitää itsekin tehdä asioiden eteen jotain. Nyt koululaisena saa hyvää palautetta näistä yllä mainituista ominaisuuksista.
 
"a p"
Mutta tulisko niistä niin hyvin pärjääviä, jos eivät koskaan joutuisi selviytymään itse esim. ruokailusta ja pukeutumisesta? Jos lapsella on aina joku jeesaamassa ja tekemässä asioita lapsen puolesta, niin eihän se mitään opi.
En tarkoita sitä, että pitäisi jeesata liikaa, vaan sitä, että kukaan ei ehdi huomioimaan kunnolla. Hoitajat ovat kertoneet, että eivät edes muista kunnolla mitä pärjäävät lapset ovat päivän aikana tehneet, kun tietyt vievät kaiken energian.

Myös häirintä ja kiusaaminen jatkuu siellä mihin hoitajan silmät eivät "riitä".
 
Saraldo
[QUOTE="a p";27466405]En tarkoita sitä, että pitäisi jeesata liikaa, vaan sitä, että kukaan ei ehdi huomioimaan kunnolla. Hoitajat ovat kertoneet, että eivät edes muista kunnolla mitä pärjäävät lapset ovat päivän aikana tehneet, kun tietyt vievät kaiken energian.

Myös häirintä ja kiusaaminen jatkuu siellä mihin hoitajan silmät eivät "riitä".[/QUOTE]

No sama meno jatkuu koulussa. Siellä ne hyvin pärjäävät pärjäävät, mutta huonommin pärjäävät vievät suuren osa opettajan ajasta. Sama tuon kiusaamisen suhteen. Päiväkodissa lapsi oppii siihen systeemiin. Sitten kun koulun aloittaa Aapo, joka ei ole koskaan ollut hoidossa, niin se on hänelle varmaan aikamoinen shokki.

Lapsen huomioimisen kannalta koti on tietenkin paras paikka. Ja mä olen sitä mieltä, että alle kolmevuotias ei välttämättä tarvitse virikepaikkaa, jos kotonakin voi olla. Mutta suurin osa lapsista on päivähoidossa siksi, että vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat. Ja uskon, että suurin osa lapsista viihtyy päivähoidossa, vaikka se aikuisen mielestä voikin olla ihan kaoottinen paikka. Mun tyttöni kaipasi joka kesä päiväkotiin, kun oltiin kesälomilla. Kyllä hän lomallakin tykkäsi olla, mutta kaipasi niitä kavereita ja päiväkodin touhuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"a p"
No sama meno jatkuu koulussa. Siellä ne hyvin pärjäävät pärjäävät, mutta huonommin pärjäävät vievät suuren osa opettajan ajasta. Sama tuon kiusaamisen suhteen. Päiväkodissa lapsi oppii siihen systeemiin. Sitten kun koulun aloittaa Aapo, joka ei ole koskaan ollut hoidossa, niin se on hänelle varmaan aikamoinen shokki.

Lapsen huomioimisen kannalta koti on tietenkin paras paikka. Ja mä olen sitä mieltä, että alle kolmevuotias ei välttämättä tarvitse virikepaikkaa, jos kotonakin voi olla. Mutta suurin osa lapsista on päivähoidossa siksi, että vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat. Ja uskon, että suurin osa lapsista viihtyy päivähoidossa, vaikka se aikuisen mielestä voikin olla ihan kaoottinen paikka. Mun tyttöni kaipasi joka kesä päiväkotiin, kun oltiin kesälomilla. Kyllä hän lomallakin tykkäsi olla, mutta kaipasi niitä kavereita ja päiväkodin touhuja.
On hyvä, että lapset oppivat koulujen rajuun maailmaan vähän ennen kouluikää. Mutta yksivuotiaana niitä taitoja ei tosiaankaan ole tarvis aloittaa opettelemaan! Ei välttämättä edes vielä kolmevuotiaana.

Siksi toivoisin, että päiväkotihoidolle olisi paljon eri vaihtoehtoja.
 
"vieras"
Omituisia ajatuksia nimimerkillä Saraldo...
En koskaan ole ymmärtänyt näitä, jotka ajattelevat että hyvä kun 1.5meni hoitoon itsenäistymään ja oppimaan. Ja että koulussa pitää pärjätä, joten hoitoon vaan karaistumaan. Huh huijjaa!!

P.s. voin kertoa sinulle että "tulee niistä hyvin pärjääviä"vaikka eivät joudukaan päiväkodin helvetinmoiseen meluun ja liukuhihnapukeutumiseen! Hah!
 
Saraldo
[QUOTE="a p";27466466]Siksi toivoisin, että päiväkotihoidolle olisi paljon eri vaihtoehtoja.[/QUOTE]

Niinpä. Mutta ne vaihtoehdot maksaa. Ja moni ei edes uskaltaisi päästää vierasta ihmistä kotiinsa hoitamaan lapsia, kun vähän väliä saa lukea järkyttäviä uutisia muualta maailmasta. Päiväkodissa on kuitenkin useampia aikuisia, harvemmin siellä kukaan hoitaja pääsee skitsoilemaan. Perhepäivähoito on mulle yhtä epäluotettava kuin hoitajan palkkaaminen kotiin. Kolmiperhepäivähoitoa pitäis musta kehittää entisestään. Siinä hoito on yksilöllisempää, mutta ei yhden hoitajan varassa.
 
[QUOTE="a p";27466466]Siksi toivoisin, että päiväkotihoidolle olisi paljon eri vaihtoehtoja.[/QUOTE]
Yleinen valittaminen olemassa olevista järjestelmistä ja toive siitä asioiden pitäisi olla toisin. Jonkun on luotava niitä vaihtoehtoja tai esim. kehitettävä päiväkoteja. Päivähoitoa ei paranneta sillä että päiväkodista tehdään kirosana.
 

Yhteistyössä