Päiväkotiongelmia

Heippa!

Nyt kaipaa apua tämä äiti,kun ei tiedä mitä tehdä!
Yritän kirjoittaa lyhyesti..

Eli poika 1v6kk ollut lokakuun alusta päiväkodissa.Kiva pieni ryhmä,mutta hoitajien kesken jotain kummaa kun tunnelma jotenkin kireä ja outo,myös mieheni mielestä.
Olen osa-aikatyössä,ja vielä siten,että virallisia v-päiviä vaikea ilmoittaa,mutta ovat tienneet sen alusta alkaen,ja sovittiin että katsellaan niitä sitten.
Itsekin päiväkodissa työskentelevänä tiedän,että v-päivät suositellaan ilmoitettavaksi edellisellä viikolla,mutta yleensä aina ne hyväksytään,vaikka ilmoitus tehtäisi edellisenä päivänä,eli joustetaan mukavasti.

Vaan tämän ryhmän lastentarhanopettajan kanssapa ei keskustellakaan,eikä sanaa "joustaa",tunneta!
Hoitosopimuksessa v-päiviä 5kpl/kk.Marraskuussa se täyttyi,lokakuussa pidettiin 3 virallista v-päivää.
Epävirallisia pojalle on kertynyt vaikka kuinka paljon alusta asti,ja tänä aamuna viedessäni poikaa hoitoon,viikon lomailun jälkeen,lastenhoitaja sanoi että poika velkaa v-päiviä 8kpl lokakuulta,tämän lastentarhanopettajan laskujen mukaan,kuulema!

Siis kahdeksan,kun viisi pitäisi olla,ja kolme VIRALLISTA pidetty,ja epävirallisiakin varmaan neljä!
Joka kerta kun olen poikaa päiväkotiin vienyt,tai sieltä hakenut,niin pahoilla mielin sieltä olen lähtenyt.
Mutta tänä aamuna tuli itku,kun soitin miehelle,ja kerroin mitä oli sanottu!
Oikeasti,tuntuu että sydämeen pistää,enkä tahtoisi enää päiväksikään poikaani tuonne viedä,kun ei homma näy toimivan....

Mitähän ihmettä voisin tehdä,onko muilla kokemuksia moisesta?Tai vinkkejä?
Kiitos etukäteen!

T:Äiti sydän syrjällään




 
Kurjaa tuollainen.. Päiväkodeilla tuntuu kyllä olevan välillä ihan omat laskusysteemit jotka vaan täytyy pyytää selvittämään.
Itse en olisi noin pientä hoitoon vienyt ja jos vähänkään epäilee ettei homma toimi, selvittäisin mahdollisuuden vaihtaa hoitopaikkaan.
Toivottavasti kaikki selviää parhain päin. Avoin keskustelu kannattaa :hug:
 
Meillä saadaan asiat sovittua mutta sopimushan joka teet on voimassa 5kk:tta ja sitä on hyvä noudattaa!! Meillä ainakin kun on kyseessä vuoropäiväkoti on todella tärkeää pitää sanoistaansa kiinni ja sopimuksesta. mutta eihän se ole oikein jos hoitajat sovitaan lapsimäärän mukaan että joku lapsi + vanhemmat tekevät mitä tykkäävät ! sunhan pitäis tietää säännöt kun p.kodissa oot itsekkin töissä. ei meillä hyväksytä v-päiviä ilmoitetavaksi edellisenä päivänä ellei lapsi ole sitten kipeä mutta pääsääntöisesti edellisen viikon keskiviikkona pitää seuraava viikko ilmoittaa ja v-päivistä pidetään kiinni. Vaihda päiväkotia tai muuta hoitosopimusta mieleiseksi sillä sinä siitä pääset. Meillä on kaikki sovitut hoitoajat viralliset ja epäviralliset koneella että jos tulee jotain pulinaa voi siitä sitten näyttää mustaavalkoisena mitä on sovittu! Oma poikani on mennyt päiväkotiin 9kk:n iässä ja on nyt 1vuotta.
 
Sun ei kannata ilmoittaa lomia lomapäivinä vaan vapaapäivinä. Lomapäiviä ei lasketa. Jos on arkipyhiä esim. tuleva itsenäisyyspäivä, sitä ei lasketa vapaapäiväksi. Sairaspäiviä ei myöskään lasketa vapaapäiväksi, kun ovat yllättäviä poissaoloja. Vain siis etukäteen ilmoitetut vapaapäivät lasketaan. Hoitaja siis voi oikeasti olla oikeassa. Meillä ei ole ollut ongelmia, kun itse selvitin itselleni ensin pelisäännöt, ettei tule "vääriä pettymyksiä".
 
Rouva Koo Tiedän miltä sinusta tuntuu! Meillä tosin poika oli toisessa hoitopaikassa, pph:ssa, siellä hoitaja oli hirmu tarkka hakuajoista, tuontiajoista ym, sekä kasvatustamme hiukan moitti kuten päiväunien rytmistä ym, aina tuntui todella pahalta viedä poika sinne ja tuntui että lapsi odotti valmiina kun oltiin tulossa hakemaan, sekä aina oli ne muut lapset! ja kaikkea pientä, itkulla sieltä itsekin lähdin ja se oli sydäntäraastavaa (itse opiskelen, joten lähdin jo opinnoilta kesken päivän pois, ettei pojan tarvinnut olla siellä kauaa), mieskin myös huomasi hoitajassa olevan jotain outoa. Myös lapsi reagoi siihen; yleensä kiltti ja oikein aurinkoinen muuttui yhen äkin kiukkuiseksi ja vähä hermoiseksi, illat kitinää ja öisin heräsi itkuun. eikä enää tahtonut nukkua omassa sängyssään vaan nukahti meidän keskeen. Itsestä tuntui tosi pahalta. Vaihdoimme hoitopaikan päiväkotiin (ensimmäistä kertaa päiväkodissa, 2xpph, päiväkoti on aivan loistava! tiedän kyllä tällä paikkakunnalla toisen pk:n joka on varmaan aika samanlainen kuin se josta kerrot, mutta tässä kyseisessä päiväkodissa ei ole taas ollut minkäänlaisia ongelmia ja poika viihtyy todella hyvin, eikä ole näitä itku/kiukkukohtauksia ollenkaan. Myös meillä sovittu vp:t ym mutta kuulimme maksavamme liikaa niistäkin hoitopäivistä joina ei lapsemme siellä ole. Siellä ollaan hyvin kuuliaisia ja otetaan aina lämmöllä vastaan, eikä haittaa vaikka aamulla soittaisin, ettei lapsemme tule kun itselle muuttui vapaa päiväksi tms! :heart: itsekin olen alalle valmistunut ja olin kyseisessä pk:ssa myös harj.jaksolla joten tuli pk tutuksi, enkä vaihtaisi enää paikkaa, entäs jos haette kylmän viileästi toista hoitopaikkaa? Meilläkin nyt lapsukainen 1v7kk.
Tiedän että itse ainakin stressasin niin paljon sen vuoksi ja nyt kun on hyvä hoitopaikka, niin ei enää tarvitse sellaista huolitaakkaa kokoajan kantaa!!
Voimia sinulle!!!! :hug:
 
möömi näinhän se on mutta kyllähän sitä kuitenkin kuuluisi kohtelias olla ja kuunnella vanhempia. (itse valmistunut lastenohjaajaksi ja lto:ksi opiskelen). Itse tämän tiedän, jos hoitajat eivät meitä miellytä niin ei sinne huvita lastaankaan hoitoon viedä.. (kuten on jo käynytkin).

**
Ja kyllä meillä ilmoitetaan vaikka edellisenä päivänä ettei tarvitte hoitoa seur.päivänä, ja me vaikka maksetaan siitä. Meille on tärkeintä, että lapsi saa olla mahd.paljon kotona eikä tarvitse olla hoidossa jos itsellä vp! Aina saattaa tulla vaikka yllättäviä menoja, päiväkoti on kuitenkin sellainen paikka, että jos eivät hoitajat jaksa kuunnella/kunnioittaa vanhempia niin mun mielestä väärällä alalla, miten ne sitten jaksavat olla lasten kanssa jos vanhemmille näytetään nyrpeää naamaa?? en tahdo loukata ketään mutta, tottakai sopimuksista pidetään kiinni mutta minulle on tärkeintä hyvä yhteistyökumppanuus, koska päivähoitohan on kasvattajakumppani! :)
 

Yhteistyössä