Päiväkoti vs. vauva -asiaa

Sain tänään todella mielenkiintoista "palautetta" tästä asiasta...

Voiko oikeasti joku olla sitä mieltä, että mun pitäis pitää nämä isommat lapset (4 vuotias erityislapsi ja eskari) KOTONA kun vauva syntyy enskuussa? :eek:

Että käyttäisin vaan eskarin päiväkodilla sen "pakollisen ajan" ja muut ajat hän olisi kotihoidossa? Ja järjestäisin samalla tuolle pojalle kuntoutussuunnitelman mukaista ohjelmaa - mm. suujumppaa ym? Missä välissä opiskelen ELTO:ksi? Kuukaudessa?

Anteeksi nyt, mutta mun ymmärrys ei vaan riitä. Jos nuo lapset olis pienempiä niin toki he olisivat kotona, mutta mun mielestä tuon ikäisten paikka ei ole enää mun kanssa kotona, kun eskarilainenkin tarvitsee jo opettelua kouluunmenoon ym.

Että antaa tulla vaan - sateenvarjo on avattu :kieh:
 
No erityislapsesta en osaa mitään sanoa, mutta kyllä mun mielestä eskarilaisen kuuluu olla eskariaika eskarissa (eli sen pakollisen ajan) ja kaikki muu aika kotona. Kyllä se eskariaika riittää siihen kouluunmenon opetteluun, sillä eskaria on viikossa tasan saman verran, kuin mitä meillä on ekaluokkainen koulussa.

Mun ei tulis niin pieneen mieleenikään laittaa lasta eskarin lisäksi hoitoon jos mä itse olen vauvan kanssa kotona. Ja olen siis tällaisen elämänvaiheen viettänyt viime vuonna.
 
vieras
Mä pyytäisin erityislapselle terapian. Mut uskon, että ihan kotihoito ja riittävä vanhemman rakkaus riittää monelle erityislapsellekin kuntouttavaksi hoidoksi. Ei siihen ehkä aina päiväkotia tarvita.
 
eskariope vastaa
Ihan hyvillä mielin viet päivähoitoon. 6v kaipaa ryhmässäoloa ja kavereita. Nelivuotias samoin, lisäksi suunnitelman mukaista tukea. Voithan joskus pitää lapsilla vapaapäivän tai joskus hieman lyhentää sitä. Ammatti-ihmisenä tiedän kertoa, miten useimmat lapset kuitenkin kaipaavat päiväkotiin. Asia olisi taas toinen, jos kyseessä olisi esim. 2v.
 
Niin... Ymmärrän chef:in näkemyksen, mutta mun on pakko sen verran kommentoida, että joutuisin ajamaan pariin kertaan, koska en voi ottaa poikaa samaan aikaan kotiin kun eskarin. Pojalla päiväohjelmassa päiväunien jälkeen vielä tuota kuntsu:n mukaista toimintaa eli aikaisintaan voisin hakea pojan 14-14.30. Miten tällainen järjestely onnistuu pienen vauvan kanssa? (olen siis yksin näiden lasten kanssa)

Normaalisti olen hakenut lapset välipalan jälkeen eli puoli kolme.
 
no
onko sulla huono itsetunto kun jos pitää toisten mielipiteitä kuunnella? aikuinen ihminen tekee perheelleen sopivat päätökset ihan itse eikä muitten mielipiteitten mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä pyytäisin erityislapselle terapian. Mut uskon, että ihan kotihoito ja riittävä vanhemman rakkaus riittää monelle erityislapsellekin kuntouttavaksi hoidoksi. Ei siihen ehkä aina päiväkotia tarvita.
Käydään 1krt/vko toimintaterapiassa ja puheterapia on 2krt/kk. Muu tuki tulee tuosta erityisryhmästä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No erityislapsesta en osaa mitään sanoa, mutta kyllä mun mielestä eskarilaisen kuuluu olla eskariaika eskarissa (eli sen pakollisen ajan) ja kaikki muu aika kotona. Kyllä se eskariaika riittää siihen kouluunmenon opetteluun, sillä eskaria on viikossa tasan saman verran, kuin mitä meillä on ekaluokkainen koulussa.

Mun ei tulis niin pieneen mieleenikään laittaa lasta eskarin lisäksi hoitoon jos mä itse olen vauvan kanssa kotona.
Samaa mieltä. Minusta on tärkeää, että myös isommat lapset tutustuvat vauvaan ja tottuvat sen kanssa olemaan.
 
huh huh
Lapsen paras hoitopaikka on koti, ellet sitten ole alkoholisti tai vaikka mielenterveysongelmainen? Itse vuorotyötä tekevänä kävin aina, kun mahdollista eskarilaisen kotiin suoraan eskarista ja hän aina osasi sitä myös kysellä. Kyllä lapsi tarvitsee aikaa olla kotona, nautithan siitä kotona olosta itsekin.
Puoli päivää päivähoitoa on tuonikäisille oikein hyvä ratkaisu - kyllä sitä ehtii kouluissa ja työpaikoissa isompana olla. Erityislapsi saa varmasti tarvitsemansa erityistuen tuon puolen päivänkin aikana ja ehdithän itsekin nauttia joka päivä pelkästä vauvasta puoli päivää.

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Niin... Ymmärrän chef:in näkemyksen, mutta mun on pakko sen verran kommentoida, että joutuisin ajamaan pariin kertaan, koska en voi ottaa poikaa samaan aikaan kotiin kun eskarin. Pojalla päiväohjelmassa päiväunien jälkeen vielä tuota kuntsu:n mukaista toimintaa eli aikaisintaan voisin hakea pojan 14-14.30. Miten tällainen järjestely onnistuu pienen vauvan kanssa? (olen siis yksin näiden lasten kanssa)

Normaalisti olen hakenut lapset välipalan jälkeen eli puoli kolme.

Jokainen soppansa itse keittää.
Sitten joudut ajamaan kahteen kertaan . Ja kyllä ne siellä ymmärtää että haet sen erityisen heti ruokailun jälkeen kotiin tässä tilanteessa.

 
Meille tulee kans vauva huhtikuussa, esikoinen on päiväkodissa ja saa siellä pysyäkin edelleen täysipäiväisenä kuten tähänkin saakka.

Ei ole mahdollisuuksia hakea kesken päivän kun on vain yksi auto ja se on miehellä kun käy töissä. Ajatelkoon muut mitä tahtoo tämä on meidän valinta ja se mikä on teidän valinta on varmasti just se oikea teille.

Kaikillahan saa olla mielipiteitä ja nekin saa ihan vapaasti kertoa, mutta syyttelemään on turha ryhtyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Niin... Ymmärrän chef:in näkemyksen, mutta mun on pakko sen verran kommentoida, että joutuisin ajamaan pariin kertaan, koska en voi ottaa poikaa samaan aikaan kotiin kun eskarin. Pojalla päiväohjelmassa päiväunien jälkeen vielä tuota kuntsu:n mukaista toimintaa eli aikaisintaan voisin hakea pojan 14-14.30. Miten tällainen järjestely onnistuu pienen vauvan kanssa? (olen siis yksin näiden lasten kanssa)

Normaalisti olen hakenut lapset välipalan jälkeen eli puoli kolme.

Jokainen soppansa itse keittää.
Sitten joudut ajamaan kahteen kertaan . Ja kyllä ne siellä ymmärtää että haet sen erityisen heti ruokailun jälkeen kotiin tässä tilanteessa.
Että ei sillä niin väliä vaikka tuo iltapäivän toiminta jää väliin? Hmmm?! No, miten vaan. Sinullahan ei ole erityislasta joten helppo on arvostella ja sanoa miten pitää tehdä ;)
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No erityislapsesta en osaa mitään sanoa, mutta kyllä mun mielestä eskarilaisen kuuluu olla eskariaika eskarissa (eli sen pakollisen ajan) ja kaikki muu aika kotona. Kyllä se eskariaika riittää siihen kouluunmenon opetteluun, sillä eskaria on viikossa tasan saman verran, kuin mitä meillä on ekaluokkainen koulussa.

Mun ei tulis niin pieneen mieleenikään laittaa lasta eskarin lisäksi hoitoon jos mä itse olen vauvan kanssa kotona.
Samaa mieltä. Minusta on tärkeää, että myös isommat lapset tutustuvat vauvaan ja tottuvat sen kanssa olemaan.

Samaa mieltä minäkin. :)

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Niin... Ymmärrän chef:in näkemyksen, mutta mun on pakko sen verran kommentoida, että joutuisin ajamaan pariin kertaan, koska en voi ottaa poikaa samaan aikaan kotiin kun eskarin. Pojalla päiväohjelmassa päiväunien jälkeen vielä tuota kuntsu:n mukaista toimintaa eli aikaisintaan voisin hakea pojan 14-14.30. Miten tällainen järjestely onnistuu pienen vauvan kanssa? (olen siis yksin näiden lasten kanssa)

Normaalisti olen hakenut lapset välipalan jälkeen eli puoli kolme.

Jokainen soppansa itse keittää.
Sitten joudut ajamaan kahteen kertaan . Ja kyllä ne siellä ymmärtää että haet sen erityisen heti ruokailun jälkeen kotiin tässä tilanteessa.
Että ei sillä niin väliä vaikka tuo iltapäivän toiminta jää väliin? Hmmm?! No, miten vaan. Sinullahan ei ole erityislasta joten helppo on arvostella ja sanoa miten pitää tehdä ;)
Mikä iltapäivän toiminta. Lepohetki noin kahteen sen jälkeen välipala . Mitäköhän ne tossa välissä kerkee tekemään.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Niin... Ymmärrän chef:in näkemyksen, mutta mun on pakko sen verran kommentoida, että joutuisin ajamaan pariin kertaan, koska en voi ottaa poikaa samaan aikaan kotiin kun eskarin. Pojalla päiväohjelmassa päiväunien jälkeen vielä tuota kuntsu:n mukaista toimintaa eli aikaisintaan voisin hakea pojan 14-14.30. Miten tällainen järjestely onnistuu pienen vauvan kanssa? (olen siis yksin näiden lasten kanssa)

Normaalisti olen hakenut lapset välipalan jälkeen eli puoli kolme.

Jokainen soppansa itse keittää.
Sitten joudut ajamaan kahteen kertaan . Ja kyllä ne siellä ymmärtää että haet sen erityisen heti ruokailun jälkeen kotiin tässä tilanteessa.
Että ei sillä niin väliä vaikka tuo iltapäivän toiminta jää väliin? Hmmm?! No, miten vaan. Sinullahan ei ole erityislasta joten helppo on arvostella ja sanoa miten pitää tehdä ;)
joko huomaat, että sinun pitää itse tehdä nämä päätökset ja niinkuin teille sopii. eikä naputella täällä. mitä oikein tahdot?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Niin... Ymmärrän chef:in näkemyksen, mutta mun on pakko sen verran kommentoida, että joutuisin ajamaan pariin kertaan, koska en voi ottaa poikaa samaan aikaan kotiin kun eskarin. Pojalla päiväohjelmassa päiväunien jälkeen vielä tuota kuntsu:n mukaista toimintaa eli aikaisintaan voisin hakea pojan 14-14.30. Miten tällainen järjestely onnistuu pienen vauvan kanssa? (olen siis yksin näiden lasten kanssa)

Normaalisti olen hakenut lapset välipalan jälkeen eli puoli kolme.
Kuten sanoin, en osaa sanoa mitään siitä erityislapsesta, koska mulla ei ole moisesta kokemusta...jos erityislapsenkin voisin kotiin ottaa niin ottaisin.

Mutta jos on jokin terapia tms. jota kotiin ei saa ja jonka vuoksi lapsen pitää olla pk:ssa, niin kyllä siinä kohtaa joutuisin harkitsemaan sitä, että molemmat lapset olisivat pk:ssa sinne klo 14-14:30 saakka.

Nämä kuviot eivät ole mustavalkoisia, sillä se vauvakin pitää huomioida ja taata hälle taas mahdollisuus riittäviin yhtäjaksoisiin uniin.

Ja kun ottaa huomioon sen, ettei eskaria ole jäljellä kuin muutama kk niin ehkäpä sen eskarilaisen voisi siellä hoidossa vielä toukokuulle saakka pitää. Mutta kesällä ei lapsi enää hoitoon kyllä lähtis, koska silloin ei eskaria ole.

Toisaalta taas itselläni oli sellainen tilanne edessä, että joudun viemään ja hakemaan 3kk ajan 7v:tä kouluun ja koulusta kotiin joka päivä (poikkeuksena joka toinen viikko mies olisi voinut aamulla viedä ) siten, että mukana kulkee myös lapset 1v2kk ja vastasyntynyt ja olisin ollut tähän valmis. Vaihtoehtoisesti olisimme voineet vaihtaa ekaluokkalaisen koulua, mutta koin että on lapselle parempi saada olla koko ekaluokka samassa koulussa, vaikka se multa aika suuret ponnistukset vaatiikin sitten muutaman kuukauden ajalta.

Joten tähän kun taas peilaa, niin ei kuulosta pahalta se, että tekisit kaksi hakureissua muutaman kuukauden ajan.

Mutta sun pitää itse pohtia että mikä on teille paras ratkaisu.

Mutta tuo tosiaan ihmetyttää, että mitä toimintaa siellä pk:ssa on sinne klo 14:30 saakka. Meilläpäin lapset nukkuu klo 12-14 ja sitten on välipala joka loppuu klo 14:30.
 
nunnu
Lapsen paras paikka on kotona. JOS ei sitten KOTONA ole jotain sellaista esim. vanhemman masennus tms.
Itse ihmettelen suuresti vanhempia,jotka pitävät KOKOpäivän (jopa maksimihoitoajan) lapsiaan päivähoidossa ja ovat itse kotona. Näin ollen päivähoidon henkilökunta kasvattaa ja viettää aikaa enemmän lapsen kanssa kuin lapsen omat vanhemmat.
Itse työskentelen erityislasten parissa ja ymmärrän hyvin että haluat lapsesi pitää päivähoidossa...Kukaan ei ilman kokemusta tiedä millaista on toimia erityislapsen kanssa...
Itse toivoisin,että jokainen vanhempi miettisi miksi haluaa lisää lapsia ja kuka heidän omat lapset kasvattaa...Myöskään lasten kanssa työskentelevät eivät voi tehdä työtä vain rahan takia. Lasten kanssa toimitaan heidän parhaakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nunnu:
Lapsen paras paikka on kotona. JOS ei sitten KOTONA ole jotain sellaista esim. vanhemman masennus tms.
Itse ihmettelen suuresti vanhempia,jotka pitävät KOKOpäivän (jopa maksimihoitoajan) lapsiaan päivähoidossa ja ovat itse kotona. Näin ollen päivähoidon henkilökunta kasvattaa ja viettää aikaa enemmän lapsen kanssa kuin lapsen omat vanhemmat.
Itse työskentelen erityislasten parissa ja ymmärrän hyvin että haluat lapsesi pitää päivähoidossa...Kukaan ei ilman kokemusta tiedä millaista on toimia erityislapsen kanssa...
Itse toivoisin,että jokainen vanhempi miettisi miksi haluaa lisää lapsia ja kuka heidän omat lapset kasvattaa...Myöskään lasten kanssa työskentelevät eivät voi tehdä työtä vain rahan takia. Lasten kanssa toimitaan heidän parhaakseen.
Olen myös itse lastenhoitaja eli ei tehoa tuo "kasvattajat kasvattaa lapsesi - et sinä" - tyyli. Sorry :hug:

Mun mielestä 8.30-14 (14.30) ei ole kokopäiväinen hoito.

Ja tosiaan - poika nousee päivälevolta aina yhden jälkeen ja tämän jälkeen nämä kasvattajat tekevät pojan kanssa mm. puheharjoituksia ym. Jotkut lapset nukkuu ehkä sinne kahteen, mutta koska poitsu ei nuku niin tällainen on ollut järjestely.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Alkuperäinen kirjoittaja nunnu:
Lapsen paras paikka on kotona. JOS ei sitten KOTONA ole jotain sellaista esim. vanhemman masennus tms.
Itse ihmettelen suuresti vanhempia,jotka pitävät KOKOpäivän (jopa maksimihoitoajan) lapsiaan päivähoidossa ja ovat itse kotona. Näin ollen päivähoidon henkilökunta kasvattaa ja viettää aikaa enemmän lapsen kanssa kuin lapsen omat vanhemmat.
Itse työskentelen erityislasten parissa ja ymmärrän hyvin että haluat lapsesi pitää päivähoidossa...Kukaan ei ilman kokemusta tiedä millaista on toimia erityislapsen kanssa...
Itse toivoisin,että jokainen vanhempi miettisi miksi haluaa lisää lapsia ja kuka heidän omat lapset kasvattaa...Myöskään lasten kanssa työskentelevät eivät voi tehdä työtä vain rahan takia. Lasten kanssa toimitaan heidän parhaakseen.
Olen myös itse lastenhoitaja eli ei tehoa tuo "kasvattajat kasvattaa lapsesi - et sinä" - tyyli. Sorry :hug:

Mun mielestä 8.30-14 (14.30) ei ole kokopäiväinen hoito.

Ja tosiaan - poika nousee päivälevolta aina yhden jälkeen ja tämän jälkeen nämä kasvattajat tekevät pojan kanssa mm. puheharjoituksia ym. Jotkut lapset nukkuu ehkä sinne kahteen, mutta koska poitsu ei nuku niin tällainen on ollut järjestely.
hei, voitko sanoa mitä vänkäät, kun kerran sulla on selvät sävelet ja olet alan ammattilainenkin? tahdoitko riitaa? vai miksi olet epävarma päätöksistäsi?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Alkuperäinen kirjoittaja nunnu:
Lapsen paras paikka on kotona. JOS ei sitten KOTONA ole jotain sellaista esim. vanhemman masennus tms.
Itse ihmettelen suuresti vanhempia,jotka pitävät KOKOpäivän (jopa maksimihoitoajan) lapsiaan päivähoidossa ja ovat itse kotona. Näin ollen päivähoidon henkilökunta kasvattaa ja viettää aikaa enemmän lapsen kanssa kuin lapsen omat vanhemmat.
Itse työskentelen erityislasten parissa ja ymmärrän hyvin että haluat lapsesi pitää päivähoidossa...Kukaan ei ilman kokemusta tiedä millaista on toimia erityislapsen kanssa...
Itse toivoisin,että jokainen vanhempi miettisi miksi haluaa lisää lapsia ja kuka heidän omat lapset kasvattaa...Myöskään lasten kanssa työskentelevät eivät voi tehdä työtä vain rahan takia. Lasten kanssa toimitaan heidän parhaakseen.
Olen myös itse lastenhoitaja eli ei tehoa tuo "kasvattajat kasvattaa lapsesi - et sinä" - tyyli. Sorry :hug:

Mun mielestä 8.30-14 (14.30) ei ole kokopäiväinen hoito.

Ja tosiaan - poika nousee päivälevolta aina yhden jälkeen ja tämän jälkeen nämä kasvattajat tekevät pojan kanssa mm. puheharjoituksia ym. Jotkut lapset nukkuu ehkä sinne kahteen, mutta koska poitsu ei nuku niin tällainen on ollut järjestely.
Seli , seli :)
 
Kaikenmaailman jeesustelijat ne ainaa vaan jäkättää että lapsen pitää olla kotihoidossa ainakin rippikouluun asti. Juu, pidetään vaan kaikki kotona eikä anneta lapselle kehittyä sosialisia taitoja ryhmässä toimimiseen. Eikä joku 6-vuotias tietenkään kaipaa ikäistään seuraa muuta kuin tunti viikossa jossain kerhossa tai leikkikentällä jos jompikumpi vanhemmista nyt ehtii/viitsii lähteä sinne.

Paskan marjat sanon minä! Kaikki toki ovat erilaisia mutta meidän 6v tytölle nämä joulun pyhät ovat olleet pitkiä vaikka mitä sen kanssa yrittää keksiä. "Koska pääsee tarhaan?". "Millon nää typerät lomat loppuu?". Lapsi on erittäin sosiaalinen ja ystävystyy kaikkien kanssa ja on päikyssä aina kehuttu reiluksi kaveriksi kaikille. Tällainen lapsi siis pitäisi pitää kotona ja pelata sen kanssa palapelejä kaiket päivät? Meidän pienemmät tytöt (3v ja alle 2v) ovat pph:lla ja myös viihtyvät todella hyvin. Kesän jälkeen heitäkin haetaan päiväkotiin jossa saadaan parempaa ryhmäkokemusta.
 
nunnu
"Että käyttäisin vaan eskarin päiväkodilla sen "pakollisen ajan" ja muut ajat hän olisi kotihoidossa?"
Tästä annoit ymmärtää,että pitäisit lapsesi PIDEMPÄÄN kuin VAIN eskari ajan...
Ja lastenhoitajiakin on moneksi;) Aina ei suutarin lapsillakaan ole kenkiä.
 

Yhteistyössä