Päiväkodista haki tänään eräs äiti humalassa lapsensa kotiin.

• Viestiketjun aloittaja JäiVaivaamaanJärjettömästi
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
häh? Päiväkodin henkilökuntako olisi syyllistynyt RIKOKSEEN jos eivät olisi antaneet känniselle äidille lasta? :eek: Eihän tossa ole mitään järkeä
sanos muuta ja sama toistenpäin jos luovuttavat känniselle syyllistyvät virkavirheeseen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siis haloo:
Noh, olkaa sitten laista ihan missä kuvitelmassa haluatte. Tässä ketjussa on nyt haukuttu pkn hoitajat, kun eivät tehneet jotain lainvastaista. Lapsen kaappaus on rikos, ja teidän mielestänne tällaisen rikollisen toiminnan harjoittaminen kuuluu lastenhoitajien toimenkuvaan.

Nyt poistuu nää järjen rippeet tästä ketjusta. Heippa.
Kyseessä EI ole kaappaus! Päiväkodin henkilökunnan velvollisuus on soittaa lastensuojeluun, jos humalainen vanhempi yrittää hakea lasta hoidosta! Mietis vähän, mitä kaikkea lapselle voisi sattua kännisen vanhemman kanssa...äiti/isä voisi saada vaikka päähänsä mennä auton rattiin humalaisena, jolloin vaarassa olisivat niin äiti/isä, lapsi kuin muutkin ihmiset. Sekin olisi varmaan mielestäsi varkaus, jos kähveltäisin auton avaimet humalaiselta henkilöltä, joka yrittäisi lähteä ajamaan? EI olisi vaan jokaisen velvollisuus on mahdollisuuksien mukaan estää kännisen ihmisen pääsy rattiin ja soittaa poliisit paikalle! Samoin jokaisella on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus/soittaa poliisille, jos huomaa, että humalainen vanhempi hoitaa lastaan. Kotonakin on aina jonkun aikuisen oltava selvinpäin!

Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Huoh. Väännänkö vielä rautalankaa... Siis todellakin voivat ilmoittaa lastensuojeluun, jos katsovat aiheelliseksi, mutta eivät voi ottaa lasta äidiltään tuossa tilanteessa, eikö?
Siis.. huostaanottohan on ehdottomasti viimeinen sosiaalihuollon toimenpide. Joka tehdään sitten kun kaikkea muuta on jo yritetty. Ei sitä yhdestä ilmoituksesta yleensä lapsia huostaanoteta. Ellei ole todella vakava asia.

mia
Noh, olkaa sitten laista ihan missä kuvitelmassa haluatte. Tässä ketjussa on nyt haukuttu pkn hoitajat, kun eivät tehneet jotain lainvastaista. Lapsen kaappaus on rikos, ja teidän mielestänne tällaisen rikollisen toiminnan harjoittaminen kuuluu lastenhoitajien toimenkuvaan.

Nyt poistuu nää järjen rippeet tästä ketjusta. Heippa.
:eek: Eivätkö kaikki tiedä tällaisista asioista?
Päiväkodin henkilökunta toimii lainvaistaisesi, jos se luovuttaa lapsen humalaiselle hakijalle! Henkilökunta ei kaappaa lasta tai ota häntä vanhemmaltaan vaan lasta ei yksinkertaisesti edes luovuteta hakijalle vaan soitetaan joko toinen hakija lapselle tai lastensuojelu paikalle.

Jos humalainen vanhempi vie lapsen henkilökunnan kiellosta huolimatta, soitetaan poliisi vanhemman ja lapsen perään. Näin edetään lastensuojelulain perusteella. Lapsen hyvinvointi vaarannetaan, jos hänet päästetään humalaisen hakijan mukaan.

Ei vanhemmuus oikeuta kaikkeen. Vaikka kuinka olisi lapsen biologinen vanhempi, on meillä Luojan kiitos lastensuojelulaki, jolla pyritään parantamaan sellaisten lasten asemaa, joiden vanhemmat ovat kykenemättömiä huolehtimaan lapsistaan ja näiden tarpeista.

päiväkodin työntekijä
sillä tavalla kun toiset ihmiset täällä ymmärtävät. Jos äiti tulee humalassa hakemaan lasta, puhutaan äitin kanssa ja soitetaan vaikka mummo hakemaan lasta. Jos sellainen on kuvioissa. Jollei soitetaan päivystävälle sosiaalivirkailijalle lastenkotiin joka hakee lapsen sinne. Tämä ei ole kaappaus eikä huostaanotto, jossa lapsi jäisi pitkäksi aikaa lastenkotiin. Tietysti eri asia jos äidillä vaikka putkipäällä, kun sosiaalivirkailija menee "tarkastamaan" tilanteen. Jos asiat ok kotona, äidille osoitetaan mahdollisia tukitoimia ja terveysvalistusta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja onnea vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Entäs,kun mää vein kerran lastani pph:lle,joka oli kännissä! :whistle: Juu en jättäny lastani hälle,kun itki rappukäytävässä silmä mustana,että anna lapsi hälle niin mies päästää hänet sisään,siellä on jo yksi hoitolapsi! Sanoin kiitos,moro ja hei!Ja sain samoselta pph:lta puolvuotta uhkaussoittoja,kun ilmotin asiasta ja vaadin tarhapaikkaa!Että näinkin päin!!
:eek: :| saitko tarhapaikan lapsellesi?
Juu viikon sisällä!!Ja hyvä tarha olikin!

=)
Hyvä, että sait, mitenköhän pph. n kävi?
Sen tiedän,että pph:n uransa tyssäs siihen...se toinen lapsi..en tiedä!!

:(

Olisin ottanut kyllä sen toisenkin lapsen mukaani.
No,tota... mää en viittiny mennä sinne asuntoon väkisin väkivaltasen ihmisen kanssa kera oman lapseni!!!!Sehän oli just lyöny omalta muijaltaan silmän mustaksi!Sun mielestä mun olis pitäny ottaa turpiini oman lapseni nähden??????????????????

:headwall:
Mä olisin myös soittanut poliisit paikalle. Tavallaan toi oli heitteillejättö sulta koska jätit lapsen sinne agressiivisen miehen kanssa kaksin lukkojen taakse.

lakialukeva
Minä soittaisin kyllä poliisit paikalle jos joku hoitotantta estäisi minua saamasta lapsia mukaani tarhasta. Tekisin ilmoituksen lapseni laittomasta vapaudenriistosta. Rikoslain 25 luku 1 § (21.4.1995/578) Vapaudenriisto. Joka sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin tai muulla tavoin oikeudettomasti riistää toiselta liikkumisvapauden tai eristää toisen tämän ympäristöstä, on tuomittava vapaudenriistosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

-
Jos lapsia on hankkinut, pitääkö alkoholin kanssa olla nollatoleranssi seuraavat 18 vuotta jos on lapsen seurassa. Voi hyvänen aika. Tuskin se äiti aamusta iltaan keittoa vetää. Jos nyt on sattunut vähän päiävkännejä ottamaan, tuskin se lapsi vaarassa on. Eri asia, jos näin käy päivittäin ja lapsi kulkee likaisissa vaatteissa, nälissään. Antakaa nyt ihmisten olla, toiset nauttii alkoholia, toiset ei.

Alkuperäinen kirjoittaja lakialukeva:
Minä soittaisin kyllä poliisit paikalle jos joku hoitotantta estäisi minua saamasta lapsia mukaani tarhasta. Tekisin ilmoituksen lapseni laittomasta vapaudenriistosta. Rikoslain 25 luku 1 § (21.4.1995/578) Vapaudenriisto. Joka sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin tai muulla tavoin oikeudettomasti riistää toiselta liikkumisvapauden tai eristää toisen tämän ympäristöstä, on tuomittava vapaudenriistosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Entäpä jos lapsikaan ei halua lähteä äitinsä mukaan? Eihän siinä äidin vapautta riistetä...

kölklö
Joo, eivät ne fyysisesti estä sinua viemästä lasta, vaikka olisitkin humalassa, mutta jos viet lapsen kiellosta huolimatta, soitetaan poliisi sinun ja lapsen perään. Näin toimitaan lastensuojelulain perusteella. :)

lakialukeva
Alkuperäinen kirjoittaja kölklö:
Joo, eivät ne fyysisesti estä sinua viemästä lasta, vaikka olisitkin humalassa, mutta jos viet lapsen kiellosta huolimatta, soitetaan poliisi sinun ja lapsen perään. Näin toimitaan lastensuojelulain perusteella. :)
Ja silloin hoitajalle tulee syyte myös kiristyksestä...

kölklö
Sinähän olet hauska. :D Kuinkas siiinä kiristetään. Poliisi soitetaan joka tapauksessa humalaisen hakijan ja lapsen perään.
Kertaapa vielä mitä kiristys tarkoittaa. :D

täh
siis tätä hain täältä että eikö täällä ole ketään joka ois päiväkodissa töissä??ite olen ollut ja tiedän että siellä on ihan ohjeet seinällä jossa lukee että jos vanhempi tulee päihtyneenä hakemaan lasta niin että ollaan esim pihassa lapsi annetaan tilanteiden välttämiseksi vanhemmalle mukaan ja soitetaan heti lastensuojeluun mistä yhteys poliisiin,tämän soiton jälkeen vastuu lapsen turvallisuudesta siirtyy pois työntekijältä. Jos tilanne voidaan ennakoida niin että lapsi on esim sisällä hänet pyrittän viemään muuhun tilaan huomaamattomasti ja estämään päihtyneen sisääntulo ja tehdään ilmoitus mutta jos siis niin että esim ulkona ollessa tulee hakemaan lapsi annetaan mukaan!

lakialukeva
Jos sanot siis lapsen vanhemmalle, että "Et saa viedä lastasi kotiin. Jos viet niin soitan poliilisit paikalle ja ilmiannan sinut alkoholin käyttämisestä." Tuo on kiristystä. Joka tapauksessa on kyse laittomasta vapaudenriistosta jos pidät lastani vastoin tahtoani. Minulla on milloin tahansa oikeus hakea lapseni päiväkodista, eikä sinulla ole siihen mitään sanottavaa. Ei kuulu sinulle pätkän vertaa, olenko päästäni pipi, hieman outo, köyhä, yksinhuoltaja, erikoisesti pukeutunut, saati ottanut pari olutta.

köklö
Jos sanot siis lapsen vanhemmalle, että "Et saa viedä lastasi kotiin. Jos viet niin soitan poliilisit paikalle ja ilmiannan sinut alkoholin käyttämisestä." Tuo on kiristystä. Joka tapauksessa on kyse laittomasta vapaudenriistosta jos pidät lastani vastoin tahtoani. Minulla on milloin tahansa oikeus hakea lapseni päiväkodista, eikä sinulla ole siihen mitään sanottavaa. Ei kuulu sinulle pätkän vertaa, olenko päästäni pipi, hieman outo, köyhä, yksinhuoltaja, erikoisesti pukeutunut, saati ottanut pari olutta.
Luulin ensin, että olet tosissasi, mutta et voi tietenkään olla. :D Päiväkodin hekilökunta ilmoittaa, että he eivät voi antaa lasta humalaisen hakijan mukaan. He yrittävät löytää lapselle toisen hakijan tai soittavat lastensuojeluun, josta tullaan paikalle.

Jos humalainen hakija kuitenkin haluaa lapsen mukaansa, hän voi aivan vapaasti ottaa lapsensa. Tällöin vain soitetaan poliisille, joka lähtee hakijan ja lapsen perään.

Poliisillekin näitä tapauksia tulee melko usein, joten turha tästä on vääntää. :) Poliisi lähtee tarkistamaan, että lapsi on turvassa ja jos lapsella ei ole selvinpäin olevaa hoitajaa, toimitetaan lapsi lastensuojelun hoteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Jos lapsia on hankkinut, pitääkö alkoholin kanssa olla nollatoleranssi seuraavat 18 vuotta jos on lapsen seurassa. Voi hyvänen aika. Tuskin se äiti aamusta iltaan keittoa vetää. Jos nyt on sattunut vähän päiävkännejä ottamaan, tuskin se lapsi vaarassa on. Eri asia, jos näin käy päivittäin ja lapsi kulkee likaisissa vaatteissa, nälissään. Antakaa nyt ihmisten olla, toiset nauttii alkoholia, toiset ei.
No aina niinä aikoina pitää olla hoitokuntoinen, kun lasta meinaa hoitaa. Änkyräkännissä ei kukaan ole hoitokuntoinen.

Ihan hyvä, ne poliisithan voi sitten puhalluttaa sut vaikka samalla ja sitten miettiä poliisisosiaalityöntekijän kanssa, ollaanko sitä kuinka kännissä vai eikö olla.

tsiisusmasanon
Voi teitä tekopyhiä moraalinvartijoita! Kun me vanhemmat olemme huppelissa, niin emme ole hoitokuntoisia, vaan paikalle pitää soittaa sosiaaliviranomaiset, poliisi ja palokunta ja meiltä pitää ottaa lapset huostaan? Työterveyslaitoksen tilastosta http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Terveysvinkki/Alkoholi/ , ilmenee seuraavaa:
"Alkoholin suurkuluttajia on Suomessa 500.000-600.000. Suurin osa heistä on työikäisiä. Työssäkäyvistä miehistä yli puolet juo terveytensä kannalta liikaa. 25-34-vuotiaista miehistä liikaa juo peräti 64 prosenttia, samanikäisistä naisistakin melkein kolmannes." Kuten huomataan, kolmannes naisista juo paljon alkoholia ja miehistä puolet. Tämä tarkoittaa sitä, että noin kolmasosasta perheistä ollaan usein juovuksissa. Ilmeisesti siis monien mielestä näiltä perheiltä pitäisi huostaanottaa lapset. Suomessa on noin miljoona alle 15-vuotiasta lasta ja keskimääräinen lapsiluku perheissä on noin 1,8 . Tämä tarkoittaa sitä, että jos yhteiskunta ottaisi huostaan lapset alkoholia paljon käyttäviltä perheiltä, näitä perheitä olisi yli 500.000 ja huostaanotettavia alle 15-vuotiaita lapsia tuo miljoona. Ja lisäksi vielä otettaisiin lapset pois niiltä tissuttelijoilta, jotka viinahöyryissä noutavat lapsensa päiväkodista. Ei hyvää päivää! Jotain tolkkua nyt kukkahattutädit. Tekö maksatte sen, että Suomeen rakennetaan 10.000 uutta lastenkotia ja kustannatte terapian perheille, joista lapset on viety?
Ps. Itse en käytä ollenkaan alkoholia. Suututtaa vain ylenmääräinen holhous ja isoveliyhteiskunnan vahvistuminen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Just. Vähän päiväkännejä :eek: Humalainen vanhempi EI SAA olla lapsesta vastuussa! Jos vanhemmalla on tarve juoda itsensä humalaan, täytyy hänen viedä lapsi siksi aikaa hoitoon!

vieras

Voi elämän kevät! Kohta varmaan sanot, että poliisit syyllistyvät vapaudenriistoon, kun nappaavat rikollisen. Huono provo!

ex-rouva
Minulle kävi näin.
Minun silloinen mieheni oli hoidossa milloin psyykkeen takia sairaalassa ja milloin katkolla sekakäytön takia (silloin sekakäyttöön kuului psyykelääkkeet ja viina).
(Katselin tätä pelleilyä tasan vuoden,miehellä siis vuoden koeaika oli menossa koska olihan hän samalla hoidossa ja sillai selvä ja kunnossa)
Lapsemme oli päiväkodissa hoidossa kun minä olin töissä ja mies siis 'kotona' työttömänä.
Jälleen kerran ne soittaa päiväkodista (pakotti antamaan meidän molempien puh.nrot vaikka kerroin mieheni sairauden)
oli soittaneet suoraan miehelleni ja vaati että hänen oli pakko tulla hakemaan lapsi pois,koska olin itse ilmoittanut viikkoa ennen työvuoroni ja siihen aikaan minulta piti loppua työt mutta 2päivää aikasemmin tulikin muutos työlistaan(olin 2tuntia pidempään töissä kun oli aikasemmin sovittu).No päiväkodin johtajalle tämä 'selitys' ei kelvannut (vaikka tasan tiesi listani,olin itse toisessa päiväkodissa töissä) vaan soitti miehelleni,mies lupasi hakea lapsen (minun tietämättäni oli siis näin tehty)
No oli kulunut jo reilun tunti ja sitten ne pk:n naiset soittaa minulle että miksi mieheni ei tule hakemaan ym.
No ensin kilahdin mitä sille miehelle edes soittaneet ym. mutta kun johtaja oli näin vaatinut,vanotin heitä sitten katsomaan että mieheni on kunnossa tai lasta ei hälle anneta,ottakoot vaikka kiireellisesti huostaan jolloin minä potkin ukon pois elämästä jotta saisin lapseni takasin.
No mieheni oli lopulta mennyt päiväkotiin hakemaan lastamme ja johtaja oli lapsen isälle luovuttanut koska olihan hän sentään isä ja kuulemma ihan fiksunkin oloinen (sanoo päiväkodin johtaja=mies)
Nämä päiväkodin naiset soitti minulle taas töihin kun mieheni oli käynyt päiväkodissa ja itki kuinka mieheni oli heistä kännissä ja johtajan määräyksestä lapsi oli isälle annettu kun hänen mielestä isä oli ok vaikka kaikki muut haistoi sen viinan:(
(johtaja oli siis kutsuttu paikalle mutta..)
ja he eivät saa siitä kertoa ja johtaja oli kieltänyt minullekin soittamasta,kun en voinut itse hakea lasta.
Ilmoitin soskuun lastensuojeluun niin minusta tehtiin syntipukki koska kävin töissä:(

Päiväkodin johtaja miehen selitys tilanteeseen oli että on isälläkin oikeus ja halusimme naisina niitä siis polkea.
Kyseinen tapaus,en tiedä toimiiko enään johtajana mutta ainakin tuon jutun jälkeen toimi kuin ei mitään olisi käynyt.

Jos pk:n henkilökunta antoi lapset humaltuneelle äidille rikkoivat he lakia kyllä. Ota asia puheeksi ja kysy miksi näin tapahtui voihan olla että erehdyit (toivon todella).
Nämä humala tilanteet ovat kyllä henkilökunnalle todella vaikeita ja hankalia mutta puututtava niihin on kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja tsiisusmasanon:
Voi teitä tekopyhiä moraalinvartijoita! Kun me vanhemmat olemme huppelissa, niin emme ole hoitokuntoisia, vaan paikalle pitää soittaa sosiaaliviranomaiset, poliisi ja palokunta ja meiltä pitää ottaa lapset huostaan? Työterveyslaitoksen tilastosta http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Terveysvinkki/Alkoholi/ , ilmenee seuraavaa:
"Alkoholin suurkuluttajia on Suomessa 500.000-600.000. Suurin osa heistä on työikäisiä. Työssäkäyvistä miehistä yli puolet juo terveytensä kannalta liikaa. 25-34-vuotiaista miehistä liikaa juo peräti 64 prosenttia, samanikäisistä naisistakin melkein kolmannes." Kuten huomataan, kolmannes naisista juo paljon alkoholia ja miehistä puolet. Tämä tarkoittaa sitä, että noin kolmasosasta perheistä ollaan usein juovuksissa. Ilmeisesti siis monien mielestä näiltä perheiltä pitäisi huostaanottaa lapset. Suomessa on noin miljoona alle 15-vuotiasta lasta ja keskimääräinen lapsiluku perheissä on noin 1,8 . Tämä tarkoittaa sitä, että jos yhteiskunta ottaisi huostaan lapset alkoholia paljon käyttäviltä perheiltä, näitä perheitä olisi yli 500.000 ja huostaanotettavia alle 15-vuotiaita lapsia tuo miljoona. Ja lisäksi vielä otettaisiin lapset pois niiltä tissuttelijoilta, jotka viinahöyryissä noutavat lapsensa päiväkodista. Ei hyvää päivää! Jotain tolkkua nyt kukkahattutädit. Tekö maksatte sen, että Suomeen rakennetaan 10.000 uutta lastenkotia ja kustannatte terapian perheille, joista lapset on viety?
Ps. Itse en käytä ollenkaan alkoholia. Suututtaa vain ylenmääräinen holhous ja isoveliyhteiskunnan vahvistuminen.
Se, paljonko yleensä juo, ei liity asiaan. Vaan se, että silloin kun sitä lasta hoitaa, ei saa olla niin kännissä, ettei sitä pysty kunnolla tekemään. Luulisi olevan itsestään selvää kaikille.

Sitä paitsi kuka on puhunut huostaanotosta? Korkeintaan joku joka ei käsitteiden eroa ymmärrä. Esim. yhden yön kiireellinen sijoitus (koska vanhempi on niin päihtynyt ettei pysty sillä hetkellä hoitamaan ja ketään muuta ei ole, joka voisi sillä hetkellä hoitaa) ei ole huostaanotto.

Eikö sua vaivaisi yhtään jos joku hakee lapsen päiväkodista, selvästi juoneena, niin että jutut outoja ja viina haisee, ja vielä monena päivänä peräkkäin?

Yhteistyössä