päiväkodissa ruokarukous...

Alkuperäinen kirjoittaja jana:
sinä jaska puhut itsesi pussiin kokoajan..joo uskonto on jokaisen oma valinta mutta samalla tavoin uskomattomuus on uskonto ja sitä sinä tuputat lapsillesi käytökselläsi
Älä viitsi.

Ateismi on uskonto samalla tavalla kuin _kalju_ on hiusten väri.

Entäs et yrittäisi, niin kuin aiemmin viittasin, pitää kiinni virheellisistä käsityksistä niin paljon. Vaan aidosti yrittäisit ymmärtää nämä ongelmat mistä puhutaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
itseasiassa kuulun kirkkoon (en oikein itsekään iedä miksi) ja lapset käy seurakunnankerhossa (kun ei ole parempaakaan tarjolla), mutta en silti tosiaankaan hyväksyisi ruokarukouksia päiväkodissa, enkä halua että lapsille tuputetaan mitään uskontoa/vakaumusta. Saavat päättää sitten kun ovat siinä iässä että pystyvät tällaisista asioista muodostamaan omia mielipiteitä.

Seurakunnan kerhon jeesus jutut on toistaiseksi kuitattu sillä että se on satua.
Ja varjele, jos sä helvetin kääkkä olet vielä ristiäisetkin ipanoilles pitänyt. Yök!
no tottakai nää ateistit ottavat "kaiken irti" kirkosta minkä saavat :D
nii, minäki ateisti olen käynyt konfirmaatiossa.... ai kauheeta...
Juu niin oon :D No mutta maksanhan mä kirkollisverotkin :saint: täytyyhän niille jotain vastinetta saada :whistle:

Oikeesti olen ruvennu pohtimaan vakavasti että eroaisin kirkosta ja miehen kanssa on puhuttu että miten lasten kanssa. mä en välttämättä haluaisi niitä uskonnontunneille. Toisaalta jos on fiksu uskonnonopettaja, niin yleissivistystähän se on. Kuitenkin elämme yhteiskunnassa jossa suurinosa on ev.lut. kirkkoon kuuluvia ja opetetaanhan uskonnontunneilla muistakin uskonnoista.

Mulle oli itseasiassa ihan sama pidetäänkö ristiäiset vai joku muu nimentanto tilaisuus, mies halusi ristiäiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
itseasiassa kuulun kirkkoon (en oikein itsekään iedä miksi) ja lapset käy seurakunnankerhossa (kun ei ole parempaakaan tarjolla), mutta en silti tosiaankaan hyväksyisi ruokarukouksia päiväkodissa, enkä halua että lapsille tuputetaan mitään uskontoa/vakaumusta. Saavat päättää sitten kun ovat siinä iässä että pystyvät tällaisista asioista muodostamaan omia mielipiteitä.

Seurakunnan kerhon jeesus jutut on toistaiseksi kuitattu sillä että se on satua.
Ja varjele, jos sä helvetin kääkkä olet vielä ristiäisetkin ipanoilles pitänyt. Yök!
no tottakai nää ateistit ottavat "kaiken irti" kirkosta minkä saavat :D
nii, minäki ateisti olen käynyt konfirmaatiossa.... ai kauheeta...
Juu niin oon :D No mutta maksanhan mä kirkollisverotkin :saint: täytyyhän niille jotain vastinetta saada :whistle:

Oikeesti olen ruvennu pohtimaan vakavasti että eroaisin kirkosta ja miehen kanssa on puhuttu että miten lasten kanssa. mä en välttämättä haluaisi niitä uskonnontunneille. Toisaalta jos on fiksu uskonnonopettaja, niin yleissivistystähän se on. Kuitenkin elämme yhteiskunnassa jossa suurinosa on ev.lut. kirkkoon kuuluvia ja opetetaanhan uskonnontunneilla muistakin uskonnoista.

Mulle oli itseasiassa ihan sama pidetäänkö ristiäiset vai joku muu nimentanto tilaisuus, mies halusi ristiäiset.
konfirmaatio oli siskoni ja itse ole eronnut kirkosta aika päiviä sitten... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Mitkä ongelmat? Perustele mies hyvä!
Ne mistä tässä on puhuttu. Lue keskustelu uudestaan läpi.

Pyydät minua perustelemaan?
Whoa... easy tiger !

En tiedä kannattaako lähteä tuolle linjalle, ainakaan jos samankaltaista perustelun tarvetta ajattelit harjoittaa omaa uskontoasi kohtaan.

-Ei ole olemassa kristittyjä lapsia, on olemassa vain lapsia.
-Vanhempi mikä tekee lapsesta 'kristityn lapsen' efektiivisesti ryöstää lapselta mahdollisuuden tehdä oma, objektiivinen valinta uskonnon suhteen.

Useimmat ihmiset jotka luopuvat uskosta, joutuuvat käymään jonkinsortin tuskallisen prosessin läpi. Joten asia ole triviaalinen.

Puhumattakaan ääritapauksista, joita esiintyy vanhoillisissa lahkoissa. Eli ihmisiin istutetaan voimakas pelko kuolemasta /helvetistä jne jne, tätä on tehty myös lapsille. He kärsivät siitä lopun elämänsä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
@ Jana

Sillä onko rukoukset ja uskonto/jumala totta ei ole merkitystä tämän asian kannalta.

Millä on merkitystä on se että sinä, moraalisena ihmisenä? olisit valmis viattomalle lapselle tuputtamaan uskonnollisia konsepteja joita hän ei kykene ymmärtämään.
Jonka johdosta hän ei voi tehdä täysin objektiivista ratkaisua myöhemmin elämässään uskonnon suhteen.

Nuorena se on vitsa väännettävä? Siksihän lapset kastetaan kirkkoon kun eivät ymmärrä mistään mitään vielä. Olkoonkin lähinnä perinne nykyään.

Aika heikko on sinun luottamus uskontoosi jos lapsi on muokattava siihen muutaman vuoden iässä.

Sitähän nämä rukouksetkin tekevät, siinä missä sinusta ne tuntuvat täysin viattomalta minusta ne tuntuvat 'kavalalta' keinolta laittaa uskonnollisia konsepteja lapsen päähän ilman että hän edes tajuaa sitä.

Kiitetään herraa ja jeesusta ruuasta? Se riittää, ei siihen muuta tarvita.

Eiköhän anneta lasten kasvaa ihan lapsina ilman että ruvetaan aivopesemään. Vanhempana voivat sitten tutkia uskontoa ja eri maailmankatsomuksia valiten niistä omansa, tai olla valitsematta.

BTW jana, olla ateisti ei tarkoita sitä ettei usko mihinkään, tai että uskoisi vain itseensä.
Voi uskoa ihmisyyteen esimerkiksi, voi uskoa hyvyyteen jne jne..
Aivan samalla tavalla tää kaikki koskee lapsia joita vanhemmat estää uskomasta jumalaan/jeesukseen..eli tavallaan heitä johdatetaan uskomaan ei mihinkään..en ymmärrä tätä eroa?! Ei teillä raukoilla ole mitään millä todistaisitte uskomattomuuttanne,vai onko= Miksi haluatte lapsenne johdatella tälläiseen?
Edelleen kyse on siitä ettei lapsia johdateta uskomaan mihinkään, vaan isompina voivat itse päättää mihin uskovat. Siinä vaiheessa lapsille voi vaikka tarjota tietoa kaikista maailman uskonnoista ja uskomattomuuksista ja he voivat itse valita mihin haluavat uskoa, olkoon se sitten vaikka joulupukki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Mitkä ongelmat? Perustele mies hyvä!
Ne mistä tässä on puhuttu. Lue keskustelu uudestaan läpi.

Pyydät minua perustelemaan?
Whoa... easy tiger !

En tiedä kannattaako lähteä tuolle linjalle, ainakaan jos samankaltaista perustelun tarvetta ajattelit harjoittaa omaa uskontoasi kohtaan.

-Ei ole olemassa kristittyjä lapsia, on olemassa vain lapsia.
-Vanhempi mikä tekee lapsesta 'kristityn lapsen' efektiivisesti ryöstää lapselta mahdollisuuden tehdä oma, objektiivinen valinta uskonnon suhteen.


Useimmat ihmiset jotka luopuvat uskosta, joutuuvat käymään jonkinsortin tuskallisen prosessin läpi. Joten asia ole triviaalinen.

Puhumattakaan ääritapauksista, joita esiintyy vanhoillisissa lahkoissa. Eli ihmisiin istutetaan voimakas pelko kuolemasta /helvetistä jne jne, tätä on tehty myös lapsille. He kärsivät siitä lopun elämänsä.
:flower:
 
jana
Jeps minä en puhu näistä vanhoillisista joten se keskustelu on syytä heittää silleensä. On olemassa tosiaan VAIN lapsia mutta kuka älytön haluaisi näitä lapsia johdattaa ateismiin tms. kun vaihtoehtona on oikea uskominen,kristinusko? Tässähän on kokoajan kysen vanhempien vastuusta ja valinnasta..sinä valitset ateismin minä uskon. Ja sitä me lapsillemme elämään tuomme :) Ei tämä sen monimutkaisempaa ole!
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Jeps minä en puhu näistä vanhoillisista joten se keskustelu on syytä heittää silleensä. On olemassa tosiaan VAIN lapsia mutta kuka älytön haluaisi näitä lapsia johdattaa ateismiin tms. kun vaihtoehtona on oikea uskominen,kristinusko? Tässähän on kokoajan kysen vanhempien vastuusta ja valinnasta..sinä valitset ateismin minä uskon. Ja sitä me lapsillemme elämään tuomme :) Ei tämä sen monimutkaisempaa ole!
ok, voisitko sä sanoa lapsillesi että ympyrä on neliö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Jeps minä en puhu näistä vanhoillisista joten se keskustelu on syytä heittää silleensä. On olemassa tosiaan VAIN lapsia mutta kuka älytön haluaisi näitä lapsia johdattaa ateismiin tms. kun vaihtoehtona on oikea uskominen,kristinusko? Tässähän on kokoajan kysen vanhempien vastuusta ja valinnasta..sinä valitset ateismin minä uskon. Ja sitä me lapsillemme elämään tuomme :) Ei tämä sen monimutkaisempaa ole!
Ateismi ei ole valinta.

Onko sinulla jokin erityinen syy olla kuuntelematta mitä keskustelukumppani sanoo sinulle ? Olen jo oikaisut sinun virheellisen käsityksen ateismista useaan kertaan.

Ihminen _ei_voi_valita_sitä_että alkaa uskomaan jumalaan.
Kyllä sinä varmaan tämän tiedät jos vain viitsisit olla rehellinen itsellesi.
--------------------------------------

Vanhoillinen uskonto tai ei, isoin osa mitä sanoin pitää paikkaansa. Joten olen perusteluni esittänyt, niihin sinä et vastannut vaan yrität ohittaa kaiken mitä sinulle on sanottu. Ei kiva.

Sanoit että
"On olemassa tosiaan VAIN lapsia mutta kuka älytön haluaisi näitä lapsia johdattaa ateismiin tms. kun vaihtoehtona on oikea uskominen,kristinusko? "

Eli sinulle ei ole olemassa _vain_ lapsia vaan sinä käytännössä pidät ja kasvatat lapsista _kristittyjä_ lapsia.

Ilmeisesti et ymmärtänyt mitä tarkoitin "vain lapsilla".

 
jana
Loppu peleissä näistä asioista on turha puhua..itse olen ihminen joka uskoo faktoihin ja sitä kautta rakentaa maailmankuvansa..te olette aivan harhaisia ihmisiä keskustelemaan näistä asioista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Jaska aivan samoin sinulle on olemassa vain uskottomia lapsia..mikset sitä tajua!?
Olen sanonut sinulle monta kertaa että ateismi ei varsinaisesti ole uskonnon vastakohta.

Sinä edelleen, vaikka sinulle on rautalangasta väännetty, pidät uskontoa ja ateismia jotenkin saman kolikon eripuolena.

Se on sama kuin väittäisit että punainen on ainoa oikea hiusten väri ja syyttäisit kaljua ihmistä väärästä hiuksen väristä. Koko ajatus on absurdi.

Lapset ovat uskottomia, se on totta.
Jokainen lapsi on ateisti syntyessään, vai kiellätkö tämän ?
Eivät he usko jumalaan, eivät he edes ymmärrä koko konseptia.
Tämä koskee myös vanhempia lapsia, eivät he ymmärrä uskonnollisia konsepteja ja ajatuksia, kiellätkö tämän ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Loppu peleissä näistä asioista on turha puhua..itse olen ihminen joka uskoo faktoihin ja sitä kautta rakentaa maailmankuvansa..te olette aivan harhaisia ihmisiä keskustelemaan näistä asioista :)
Aaha... terveisiä porvoosta vaan sinnekkin.

Tiesithän että nettiketin mukaan vaikka vedättäisit olevinaan ihmisiä niin silti sinä häviät väittelyn. =)
 
jana
Lapsi on toden totta "uskoton" kun hän syntyy mutta on vanhempien vastuu johdattaa lapsi oikealle tielle eika väärälle niinku sinä jaska teet..oikein oksettaa ajatella millaista aivopesu lapsillesi teet..jos sinulla sellaisia edes on..
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Lapsi on toden totta "uskoton" kun hän syntyy mutta on vanhempien vastuu johdattaa lapsi oikealle tielle eika väärälle niinku sinä jaska teet..oikein oksettaa ajatella millaista aivopesu lapsillesi teet..jos sinulla sellaisia edes on..
tämä on ihan totta, jokainen vanhempi kasvattaa lapsensa parhaimmallansa katsomalla tavalla. sitähän nyt kukaa ei tässä kiistäkkään!

kysymys olikin se että onko uskonnollinen kasvatus oikein jo päiväkodissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Lapsi on toden totta "uskoton" kun hän syntyy mutta on vanhempien vastuu johdattaa lapsi oikealle tielle eika väärälle niinku sinä jaska teet..oikein oksettaa ajatella millaista aivopesu lapsillesi teet..jos sinulla sellaisia edes on..
Ateismi ei ole tie, se ei ole edes 'ismi' todellisuudessa.

Ateismin pitäminen aatteena/tienä/uskontona on sama kuin väittäisi että se, että _ei_kerää postimerkkejä on harrastus.

Sinulle lapset eivät siis ole vain lapsia, vaan nimenomaan kristittyjä lapsia.
Riistät siis lapsiltasi mahdollisuuden tehdä heidän omat valintansa, ainakin teet kaikkesi sen eteen.

Muista peloitella lapsesi yökastelijoiksi asti helvetin tulella. Pelko pitää ihmiset näppärästi aisoissa.

Et sinä kasvattaisi lapsistasi vasemmistolaisia tai keskustalaisia ? Miksi uskonto olisi eri asia? Miksi se ei saa olla ihmisen oma valinta ?`Kuten sinun lapsiesi tapauksessa.
 
jana
Ruokarukoukset päiväkodissa on yhtä oikein kuin kaikki muukin päiväkodin "kasvatusohjelmassa" mukana oleva..jos se ei sinun lapsillesi passaa nii pidä heidät kotona :) ei se sen vaikeampaa ole
 
Alkuperäinen kirjoittaja jana:
Ruokarukoukset päiväkodissa on yhtä oikein kuin kaikki muukin päiväkodin "kasvatusohjelmassa" mukana oleva..jos se ei sinun lapsillesi passaa nii pidä heidät kotona :) ei se sen vaikeampaa ole
työt kutsuu ja pidän lapseni yksin kotona?

ja tästä "kasvatusohjelmasta" puhun päiväkodissa kun lapseni sinne vien.

tämä kylä missä asun, on suurin osa vanhoillislestadiolaisia, ehkä sen takia päiväkotikin on ottanut tavakseen sanoa ruokarukouksen, kysyivät jopa meiltä että saavatko lapset katsoa videoita ja olemmeko käyneet seurakunnan kerhoissa...
 

Yhteistyössä