päiväkodin pihalla nähtyä.

• Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 4:
no normi päivä päiväkodissa. luuletko että muksu tuosta traumatisoitu?
No en tiedä saiskos trauman, mutta tosiasia on, että sellasta ei saa tehdä ja varsinkaan vieraalle lapselle. Mä ainakin laittaisin vastaamaan teostaan. On väärällä alalla, jos tollasia keinoja tarttee käyttää.
Minä mensin sanomaan, vaikka kyseessä olis minulle vieraskin lapsi.

Miettikääpä
Itse TEISTÄ aika moni syyllistyy samaan! Mutta jos tuon tekee kasvatusalan ammattilainen niin heti hirveä haloo. Ette tunne tapauksen yksityiskohtia. Ehkä hoitaja saanut vanhemmilta luvan laittaa lapsen kasvatuksellisista syistä ulos, jos ei suostu esim. pukemaan. Tuollaista voi käyttää todella uppiniskaisille vastaanhangoittelijoille, ei siiinä päänsilitykset auta.

Alkuperäinen kirjoittaja Miettikääpä:
Itse TEISTÄ aika moni syyllistyy samaan! Mutta jos tuon tekee kasvatusalan ammattilainen niin heti hirveä haloo. Ette tunne tapauksen yksityiskohtia. Ehkä hoitaja saanut vanhemmilta luvan laittaa lapsen kasvatuksellisista syistä ulos, jos ei suostu esim. pukemaan. Tuollaista voi käyttää todella uppiniskaisille vastaanhangoittelijoille, ei siiinä päänsilitykset auta.
no ei kai kukaan nyt omalle lapselleen noin tee!!! jotain rajaa!

Kippuravarvas
Vähän vaikea uskoa ja ei sillä puhelin soitolla ainakaan haittaa tee!!!

ap
otan sen tänään puheeksi siellä onko tämä yleinenkin käytäntö. En saa itseni kanssa muuten rauhaa..Tämän näki myös vieressä oleva eskariope, joka kylläkin vaan sanoi mun aikana et taitaa olla huono päivä. :-( .

mie
Minusta tuntuu, että meidän päiväkodissa tollasta on jatkuvasti. Tai siltä se ainakin näyttää. Ollaan käyty tutustumassa meidän 2-vuotiaan kanssa päiväkotiin (sisarusryhmään) ja aika kovakouraisesti se yksi täti tuntuu isompia lapsia käsittelevät. Juuri tuollaisia nelivuotiaita..

Apua, mä kun heti luulin että se on ihan normaalia..

Ja jos joku ihmettelee, että miten uskallan pienokaistani laittaa tuollaiseen päikkyyn, niin jotenkin kuvittelen, että ne käsittelee näitä pienempiä vähän rauhallisemmin. Tommonen nelivuotias kuitenkin jo ymmärtää enemmän ja jos ei tottele, niin sitten järeemmät keinot käyttöön.

sh-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 4:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Päiväkodin tädillä palanut pinna ja toiminut kuten kiukuspäissään kuka tahansa saattaisi jossain tilanteessa toimia. Soittaisin yksikön esimiehelle ja kertoisin tapahtuneesta.
Joo, mutta pk:n täti EI saa tuollaista tehdä. Ei vaikka kuinka palaisi pinna.
No mikä tuossa on kamalaa? aikuinen näki lapsen koko ajan, pari minuuttia jäähyä tekee joskus hyvää jos tulee tarpeeseen
No justiin! Olisit voinut nähdä minut:) En tosin päiväkodissa tuollaista vieraille lapsille olisi tehnyt mutta kotona meillä kyllä voisin ajatella noin tapahtuvan.

:o
Mulla on 6 lasta enkä ikinä oo yhtäkään lapsistani puolialastomana teljenny pihalle. En edes lämpimillä keleillä saatika pakkasella vaikka hermo on menny kakaroihin välillä.

no mutta
missäs ne päiväkoteja puolustavat mammat nyt piileksivät? Eilen seurasin lähipäikyn toimintaa ihan sillä silmällä, kun omat lapset tarvii vuoden päästä hoitoa: 3 poikaa nujakoi lähellä aitaa, yksi oli ihan alimmaisena naama mudassa ja itki kovaa... Ei tullut tätejä apuun ei... En ikinä halua lastani siihen päiväkotiin, liian iso piha, liian vähän valvovia silmiä. Olen seurannut jo pidemmän aikaa ja olen todella pettynyt :/

suvi-tuuli
pakko kylläkin sanoa että olisi kamalaa kuulla tuollaista omasta pk:sta, sääli lapsia joilla kurja ilmapiiri hoitopaikassa...mutta puolustuksen sana omasta pk:sta (siis meidän lasten) josta kokemusta 2 lapsen osalta pienten puolelta ja nyt isomman kanssa isompien puolelta, pienten puolella ollut kaikenkaikkiaan ihana ilmapiiri ja hoitajat, sinne vie aina tosi mielellään kun tietää että lapsikin oikein rutistaa hoitsua aamuisin tarhaan jäädessään, isompienkin puolella ollaan oltu tyytyväisiä vaikkei meidän lapsukainen sieltä helpoimmasta päästä olekaan ja joutuu varmaan aika paljon ottamaan yhteenkin asioista, kun ei oikein vielä malttia löydy ja odottaminenkin hankalaa. en kuitenkaan osaisi ajatella että isojenkaan puolella hoitajat käyttäisivät tuollaista tyyliä toimia, toivottavasti!

Miun tuttu päiväkodissa työskentevä hoitaja on itse kertonut tehneensä myös ap:n kertomalla tavalla, tosin lapsi oli ulkona n 15 sekuntia ja asiasta tapeltu viikkoja. Sen jälkeen alkoi pukemaan kiltisti. Kyseessä oli muistaakseni eskarilainen.

En tiedä, osaisinko suuttua jos oma tuon ikäinen kieltäytyisi toistuvasti pukeutumasta ja toimisivat vastaavalla tavalla. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Miun tuttu päiväkodissa työskentevä hoitaja on itse kertonut tehneensä myös ap:n kertomalla tavalla, tosin lapsi oli ulkona n 15 sekuntia ja asiasta tapeltu viikkoja. Sen jälkeen alkoi pukemaan kiltisti. Kyseessä oli muistaakseni eskarilainen.

En tiedä, osaisinko suuttua jos oma tuon ikäinen kieltäytyisi toistuvasti pukeutumasta ja toimisivat vastaavalla tavalla. :snotty:
Se on tehonnut myös että on viety sinne vauvapuolelle oppimaan miten puetaan ja näkemään miten 2v pukee reippaammin kun se 4 tai 6v. Ei niitä oo ulos tarvinnu teljetä. Se on isolle lapselle nolo jos joutuu sinne pikkulasten sekaan pukemaan.

oikeasti
on tosi ärsyttävää, jos iso leikki-ikäinen vetkuttelee pukemisen kanssa... Kyllä tekis mieli heittää pihalle vähän värjöttelemään niin eiköhän alkais pukeminen maistumaan paremmin. Enkä ole edes pk:n täti, mutta omistan vetkuttelevan miehenalun, joka ei millään pukis...

Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti:
on tosi ärsyttävää, jos iso leikki-ikäinen vetkuttelee pukemisen kanssa... Kyllä tekis mieli heittää pihalle vähän värjöttelemään niin eiköhän alkais pukeminen maistumaan paremmin. Enkä ole edes pk:n täti, mutta omistan vetkuttelevan miehenalun, joka ei millään pukis...
joo varmasti on ärsyttävää, niin kuin on 3-vuotiaan uhmaikäkin kun inttää vastaan eikä usko mitään. En minä silti sitä vaatteetta pihalle pistä! Ihan natsimeininkiä kyllä joissain perheissä näköjään jos tuollainen on hyväksyttävää!

Nipsu
Juuri eilen äitini sanoi että ihan kasvatusalan asiantuntija oli sanonut että ulos voi laittaa ilman vaatteita jos pukeminen ei onnistu ja ulos on lähdettävä. Kyllä minustakin voi herätellä lasta että tosissaan ollaan pihalle menossa ja ei siellä ilman vaatteita pärjää. Ei tuossa ole ketään lyöty/pahoinpidelty eikä hetken ulkona olo hallaa tee. Enneminkin minusta ollaan liian herkkänahkasia nykyään. Lapset ja nuoret hyppii silmille kun ei saa rajoja asettaa. Toisille menee asiat paremmin perille ja toisten tempperamentilla ei millään. Päiväkodissa kyllä miettisin kaks kertaa laittaisinko toisen lapsen ulos mutta en todellakaan pahastuisi jos kuulisin että omani on päiväkodissa ollut jäähyllä hetken ulkona ilman vaatteita!

ev
Kyllä mun lapseen on tehonnut tuossa pukemisasiassa ihan vaan se, et on aina jäänyt hitautensa ja vetkuttelunsa vuoksi viimeiseksi pukemaan ja sillä välin muut on saaneet parhaat lelut pihalta valikoitua.

krista
ei kai tämä oli sama pk jossa meidän lapset oli 4 vuotta sitten!? kuulostaa niin tutulta enkä voinnut tehdä asialle mitään, koska minua ei uskottu :(

luojan kiitos vaihtoivat pk:n

eri mieltä
Olen nyt hieman kyllä erimieltä, kun minusta tuo oli ihan hyvä ja napakka ratkaisu. Meillähän ei todellisuudessa ole mitään tietoa, mitä aikaisemmin on tapahtunut ja miten lapsi käyttäytyy. Kaikista tulevaisuuden aikuisista ei kuitenkaan tarvi tehdä vapaankasvatuksen uhreja, vaan on hienoa että löytyy vielä niitä, jotka laittaa lapsen aisoihin.

Pyrin itsekin siihen, että oma lapseni tottelee ja kunnioittaa minua. On tilanteita jolloin vaadin hyvää käytöstä. Useimmiten ensin hieman ojennan ja kerron miten pitää toimia, jos ei tehoa, annan vaihtoehtoja, joista helpommin tietenkin pääsee mikäli toimii toivotulla tavalla. Mikäli ei tuota tulosta, harkitsen sopivan rangaistuksen tai ehdon, mikäli ei toimita toivtulla tavalla. Lapseni on vilkas kolmivuotias ja joskus haluaa vielä koittaa rajojaan ja siitä tulee sitten seuraamuksia.

Voisin kuvitella, että meille kävisi juuri noin, mikäli lapseni ei hyvällä, suostuttelulla, komentamisella tai käskemisellä rupea pukeutumaan. Joskus on taistellut vaatteiden kanssa niin paljon, että olen lopulta talvella avannut ulko oven ja pukenut vain itseni, ei mene kuin hetki, niin lapsi huomaa, että olis ne vaatteet sittenkin aika kivat ja olen saanut pukea pienenkin lapsen ilman rimpuilua ja karkuun juoksemisia.

Uskon että tuo neljävuotias lapsi nyt muistaa tovin tuon tilanteen ja menee vaatteet päälle jatkossa paljon mutkattomammin. Pidemmän päälle mukavampi ja kivuttomampi tapa lapsellekin, kuin ainainen taistelu ja maanittelu. Nyt lapsi tietää rajansa, joka taas tuo turvallisuuden tunnetta. Lapsi tietää miten toimia ja mitä ei kannata tehdä. Pukeutuminen sujuu todennäköisesti mutkattomasti hyvän aikaa. Vaihtoehtona taistelu useamman kerran päivässä, itkua ja hammasten kiristystä, ennenkuin päästään pihalle.

Yhteistyössä