Mä nyt en osannut sitten ollenkaan aloituksesta kauhistua. Mä osaan ymmärtää jopa ko.tilanteen, kun pk:ssa ollaan uloslähdössä ja lähestulkoon kaikki ryhmän lapset ahtautuu pieneen eteiseen pukemaan vaatteita päällensä - vaikka sitä lähtötilannetta kuinka yrittäisi porrastaa. Ja siinä äänien kakofoniassa ja sekamelskassa ei todellakaan tarvii sietää temppuilevaa lasta, jolta voi jo vaatia tilanteen edellyttämää käytöstä ja jos on vielä lukuisien sanomisien jälkeen tulppana häsläämässä ja samalla myös esim. häiritsemässä muiden pukemista (tilannettahan en tiedä mitä siellä tapahtui, lauon vain omia oletuksiani
), niin ihan voi olla paikallaan pieni jäähy - ja joskus jopa oven ulkopuolellakin. Silmien allahan se lapsi siinä oli, tuskin häntä sinne edes jätettiin vaan jo piankin pyydettiin takaisin sisään pukemaan, joka toivottavasti sujui nyt hiukan jouhevammin ja ripeämmin. Ei pk- työntekijöidenkään tarvitse sietää ihan mitä tahansa käyttäytymistä, rajat ne ovat sielläkin. Ja mä tiedän myös senkin, että ko.tilanne keskustellaan läpi lapsen perheen kanssa, kun lasta tullaan hakemaan. Ei näitä asioita paineta villasella, vaan kaikki kasvatukselliset tilanteet käydään kyllä myöhemmin läpi vanhempien kanssa, jos jotain erikoista on päivän aikana sattunut.
Myös tämä toimii, että isompi lapsi siirretään toviksi pienempien puolelle, mikäli on käyttäytynyt epäsopivasti omassa ryhmässään. Herätys ison lapsen maailmaan on tehokas, kun käy katsomassa, miten hienosti pienet asiansa hoitavat
. Ja se ryhmän sosiaalinen paine on myös tehokas opettajana.
Ja - kivettäkää vain - meillä käytetään välillä myös tuota hetkellistä uloslaittamista eteisen pukeutumistilanteissa esikoisen (5+-v.) kohdalla, mikäli tulosta ei synny. Mielestämme kyseessä ei suinkaan ole mikään nöyryyttäminen, vaan selkeä ojennus ja ohjaus parempaan käytökseen ja sujuvampaan pukeutumiseen - ja tuleepahan siinä samalla pojankin itsensä hoksattua, että ulkona ei todellakaan pärjää ilman päälysvaatteita
- meidän pukemiskiistat kun johtuvat yleensä malttamattomasta pukemisesta; poika ei millään viitsisi laittaa toppatakkia päällensä...
Mutta - kun en edes ollut tilanteessa sivustaseuraajana ja näin ollen en edes tiedä syitä, mitkä johtuivat moiseen siirtoon, niin annanpahan olla
. Ja käsittääkseni ei ap:kään tiennyt, joten...päivän jatkoja
!