päiväkodin pihalla nähtyä.

• Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti
no
Mitäs, jos lapsi huutaa menevänsä ulos, eikä tarvitse vaatteita mielestänsä. Ei 4-vuotiasta pysty väkisin pukeen, laittaa jo niin paljon vastaan ja on voimakas ym. Ehkä silloin on hyvä laittaa lapsi hetkeksi ulos, jolloin kenties huomaa, että joo vaatteet vois olla ihan hyvät...

eri mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:
Juuri eilen äitini sanoi että ihan kasvatusalan asiantuntija oli sanonut että ulos voi laittaa ilman vaatteita jos pukeminen ei onnistu ja ulos on lähdettävä. Kyllä minustakin voi herätellä lasta että tosissaan ollaan pihalle menossa ja ei siellä ilman vaatteita pärjää. Ei tuossa ole ketään lyöty/pahoinpidelty eikä hetken ulkona olo hallaa tee. Enneminkin minusta ollaan liian herkkänahkasia nykyään. Lapset ja nuoret hyppii silmille kun ei saa rajoja asettaa. Toisille menee asiat paremmin perille ja toisten tempperamentilla ei millään. Päiväkodissa kyllä miettisin kaks kertaa laittaisinko toisen lapsen ulos mutta en todellakaan pahastuisi jos kuulisin että omani on päiväkodissa ollut jäähyllä hetken ulkona ilman vaatteita!
Peesaan sinua

Minun mielestä myös lapsilla pitää olla rajat. Lapsi ilman rajoja on melko turvaton.

Helppo on sivusta motkottaa ja paheksua pk:n toimintatapoja, tuntematta tilannetta kuitenkaan. Tuo kuitenkin kuulostaa juuri sellaiselta pk:lta jonne haluaisin oman lapseni viedä, jos jostain syystä paikkaa pitäisi vaihtaa.

Täällä vaan Curling-äidit ja miksei isätkin heti kauhistelemassa jos Nico-Petteri ei saa tehdäkään mitä haluaa, ja pkt ei ymmärrä kun hän on vielä niin pieni ja ei tahallaan tarkoita mitään, kokeilee vaan vähän, pojat on poikia.

Valitettavasti on vaan niin, että jos ei jo lapsena opi, että tiettyjä sääntöjä ja lakeja kuuluu nudattaa, vaikka se ei joka tilanteessa mielytäkkään, on teini-ikäisen kasvattaminen jo paljon vaikeampaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
Helvetti sentään kun on just päikkäriaika ryhmiksessä. Muuten lähtisin samantien hakemaan esikoista pois. Tuli sen verran ahdistunut olo tästä ketjusta + siitä videosta mikä eilen oli täällä (italialaisesta päiväkodista).
mistä video löytyy?

TÄ?
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Miun tuttu päiväkodissa työskentevä hoitaja on itse kertonut tehneensä myös ap:n kertomalla tavalla, tosin lapsi oli ulkona n 15 sekuntia ja asiasta tapeltu viikkoja. Sen jälkeen alkoi pukemaan kiltisti. Kyseessä oli muistaakseni eskarilainen.

En tiedä, osaisinko suuttua jos oma tuon ikäinen kieltäytyisi toistuvasti pukeutumasta ja toimisivat vastaavalla tavalla. :snotty:
Se on tehonnut myös että on viety sinne vauvapuolelle oppimaan miten puetaan ja näkemään miten 2v pukee reippaammin kun se 4 tai 6v. Ei niitä oo ulos tarvinnu teljetä. Se on isolle lapselle nolo jos joutuu sinne pikkulasten sekaan pukemaan.
Lasta siis saa henkisesti nöyryyttää? Millä tavalla tuo on pehmeämpi tapa? Eikä varmasti toimis minun pikku prinsessaan ainakaan, mutta tulis yhtä paha mieli. Jos on sillä päällä että taistelee vaatteista, niin ihan varmaan taistelee siellä pienten puolellakin. Vaikeuttaen myös pienten lasten pukemista.

Oma prinsessani on joskus jötetty yksin sisälle pukemaan ja se on tehonnutkin sitten jatkossa hyvän aikaa. Ja tottakain hoitotädit on pitäneet salaa ikkunoiden ja lasiovien takaa silmällä, mutta sillain, että lapsi kuitenkin luulee olevansa ihan yksin. Vaatteet ei sillä kertaa siltikään menneet päälle, mutta seuraavana päivänä ei montaa kertaa tarvinnut käskeä.

Niin ja lapseni nauttii ulkona olemisesta, joten rangaistus oli mielestäni ihan oikein, en olisi loukkaantunut siitäkään, jos lapsi olis laitettu ulos ilman vaatteita. Olen päiväkodissa sanonut kyllä jo heti, että toivon että lastani kasvatetaan myös siellä.

:D
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Kyllä mun lapseen on tehonnut tuossa pukemisasiassa ihan vaan se, et on aina jäänyt hitautensa ja vetkuttelunsa vuoksi viimeiseksi pukemaan ja sillä välin muut on saaneet parhaat lelut pihalta valikoitua.
Odottelenpa sinun kullanmurun varttumista, sellainen herranenkeli, jota ei koskaan tarvitse kurittaa, vaan kaikki tekee ihan luonnostaan oikein ja on aina niin kiltti. Hänestä tulee aivan varmasti aivan täydellinen aikuinen. Olet aivan loistava kasvattaja ja teet aina kaiken oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
otan sen tänään puheeksi siellä onko tämä yleinenkin käytäntö. En saa itseni kanssa muuten rauhaa..Tämän näki myös vieressä oleva eskariope, joka kylläkin vaan sanoi mun aikana et taitaa olla huono päivä. :-( .
Tunnetko ko. pk:n henkilökunnan hyvin vai mistä olet päätellyt et yksi aikuinen on hoitaja ja vieressä seiso lto?

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Miettikääpä:
Itse TEISTÄ aika moni syyllistyy samaan! Mutta jos tuon tekee kasvatusalan ammattilainen niin heti hirveä haloo. Ette tunne tapauksen yksityiskohtia. Ehkä hoitaja saanut vanhemmilta luvan laittaa lapsen kasvatuksellisista syistä ulos, jos ei suostu esim. pukemaan. Tuollaista voi käyttää todella uppiniskaisille vastaanhangoittelijoille, ei siiinä päänsilitykset auta.
no ei kai kukaan nyt omalle lapselleen noin tee!!! jotain rajaa!
Öö, tekee, nimittäin minä! Meillä käy poika jäähyllä takapihalla jos ei mikään muu ole auttanut eikä kuuntele millään, 10-20 sekuntia pihalla seisominen tekee kummia, pahanteko loppuu siihen paikkaan. Poika näkee minut koko ajan, eikä tuossa ajassa takuulla ehdi kylmäkään tulla.

erilainen lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 4:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Päiväkodin tädillä palanut pinna ja toiminut kuten kiukuspäissään kuka tahansa saattaisi jossain tilanteessa toimia. Soittaisin yksikön esimiehelle ja kertoisin tapahtuneesta.
Joo, mutta pk:n täti EI saa tuollaista tehdä. Ei vaikka kuinka palaisi pinna.
No mikä tuossa on kamalaa? aikuinen näki lapsen koko ajan, pari minuuttia jäähyä tekee joskus hyvää jos tulee tarpeeseen
Tottakai jäähy tekee terää joskus, mutta ei tuolla tavalla, ulos ilman päällysvaatteita! Luulisi kasvatusalan ammattilaisen osaavan jonkun paremmankin keinon.

jos kyseessä oli tapaus: en pue haalaria päälle, ei mulle tuu kylmä.

hoitaja konkreettisesti näytti että tuleeko kylmä vai ei..

erittäin uhmakkaan lapsen äitinä, pystyn jollain asteella ehkä käsittämään, mutta kun nyt ei ole tiedossa miksi tapahtui mitä tapahtui niin ottaisin minäkin yhteyttä päiväkotiin tai johonkin vastaavaan.

Kyllä kuri pitää olla, mutta raja se jossakin mene
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Itse TEISTÄ aika moni syyllistyy samaan! Mutta jos tuon tekee kasvatusalan ammattilainen niin heti hirveä haloo. Ette tunne tapauksen yksityiskohtia. Ehkä hoitaja saanut vanhemmilta luvan laittaa lapsen kasvatuksellisista syistä ulos, jos ei suostu esim. pukemaan. Tuollaista voi käyttää todella uppiniskaisille vastaanhangoittelijoille, ei siiinä päänsilitykset auta.
Öö, tekee, nimittäin minä! Meillä käy poika jäähyllä takapihalla jos ei mikään muu ole auttanut eikä kuuntele millään, 10-20 sekuntia pihalla seisominen tekee kummia, pahanteko loppuu siihen paikkaan. Poika näkee minut koko ajan, eikä tuossa ajassa takuulla ehdi kylmäkään tulla.
Ei kävisi edes mielessä, vaikea kuvitella että joku todella toimii noin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helvetti sentään kun on just päikkäriaika ryhmiksessä. Muuten lähtisin samantien hakemaan esikoista pois. Tuli sen verran ahdistunut olo tästä ketjusta + siitä videosta mikä eilen oli täällä (italialaisesta päiväkodista).
mistä video löytyy?
up

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä kuri pitää olla:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Ei kävisi edes mielessä, vaikea kuvitella että joku todella toimii noin.
jep tosi kamalaa seistä ulkona 10-20 sekuntia, pahempaa rangaistusta ei voisi olla.

Tanja
Mä nyt en osannut sitten ollenkaan aloituksesta kauhistua. Mä osaan ymmärtää jopa ko.tilanteen, kun pk:ssa ollaan uloslähdössä ja lähestulkoon kaikki ryhmän lapset ahtautuu pieneen eteiseen pukemaan vaatteita päällensä - vaikka sitä lähtötilannetta kuinka yrittäisi porrastaa. Ja siinä äänien kakofoniassa ja sekamelskassa ei todellakaan tarvii sietää temppuilevaa lasta, jolta voi jo vaatia tilanteen edellyttämää käytöstä ja jos on vielä lukuisien sanomisien jälkeen tulppana häsläämässä ja samalla myös esim. häiritsemässä muiden pukemista (tilannettahan en tiedä mitä siellä tapahtui, lauon vain omia oletuksiani ;) ), niin ihan voi olla paikallaan pieni jäähy - ja joskus jopa oven ulkopuolellakin. Silmien allahan se lapsi siinä oli, tuskin häntä sinne edes jätettiin vaan jo piankin pyydettiin takaisin sisään pukemaan, joka toivottavasti sujui nyt hiukan jouhevammin ja ripeämmin. Ei pk- työntekijöidenkään tarvitse sietää ihan mitä tahansa käyttäytymistä, rajat ne ovat sielläkin. Ja mä tiedän myös senkin, että ko.tilanne keskustellaan läpi lapsen perheen kanssa, kun lasta tullaan hakemaan. Ei näitä asioita paineta villasella, vaan kaikki kasvatukselliset tilanteet käydään kyllä myöhemmin läpi vanhempien kanssa, jos jotain erikoista on päivän aikana sattunut.

Myös tämä toimii, että isompi lapsi siirretään toviksi pienempien puolelle, mikäli on käyttäytynyt epäsopivasti omassa ryhmässään. Herätys ison lapsen maailmaan on tehokas, kun käy katsomassa, miten hienosti pienet asiansa hoitavat :). Ja se ryhmän sosiaalinen paine on myös tehokas opettajana.

Ja - kivettäkää vain - meillä käytetään välillä myös tuota hetkellistä uloslaittamista eteisen pukeutumistilanteissa esikoisen (5+-v.) kohdalla, mikäli tulosta ei synny. Mielestämme kyseessä ei suinkaan ole mikään nöyryyttäminen, vaan selkeä ojennus ja ohjaus parempaan käytökseen ja sujuvampaan pukeutumiseen - ja tuleepahan siinä samalla pojankin itsensä hoksattua, että ulkona ei todellakaan pärjää ilman päälysvaatteita ;) - meidän pukemiskiistat kun johtuvat yleensä malttamattomasta pukemisesta; poika ei millään viitsisi laittaa toppatakkia päällensä...

Mutta - kun en edes ollut tilanteessa sivustaseuraajana ja näin ollen en edes tiedä syitä, mitkä johtuivat moiseen siirtoon, niin annanpahan olla :). Ja käsittääkseni ei ap:kään tiennyt, joten...päivän jatkoja :)!

liinu
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapselle täytyy asettaa selkeät rajat. Kuitenkaan en jättäisi lasta ulos hetkeksikään kylmällä ilmalla ilman ulkovaatteita (nythän on meinaa jo oikeasti kylmä).
Kyllä muilla keinoilla täytyisi saada ulkovaatteet päälle ja pihalle. Keinoilla, joista ei varmasti koidu lapselle mitään haittaa.

Ei todellakaan ole sallittua tai hyväksyttävää.

Eikä ole kyse mistään pullamössöydestä tai lasten pillin mukaan tanssimisesta, vaan siitä että ammattikasvattaja (ja jokainen normaalijärkinen äitikin kyllä ) saa lapsen pukemaan/puettua ilman että telkeää ulos ja on kovakourainen! :kieh:

kiitos
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Eikä ole kyse mistään pullamössöydestä tai lasten pillin mukaan tanssimisesta, vaan siitä että ammattikasvattaja (ja jokainen normaalijärkinen äitikin kyllä ) saa lapsen pukemaan/puettua ilman että telkeää ulos ja on kovakourainen! :kieh:
Antaisitko vinkkejä :) Miten saan lapseni puettua (en vissiin ole normaalijärkinen)?? Kyseessä 6-vuotias.

liinu
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Juurikin näin. Komps.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos:
Antaisitko vinkkejä :) Miten saan lapseni puettua (en vissiin ole normaalijärkinen)?? Kyseessä 6-vuotias.
Soita perheneuvolaan ja pyydä apua, jos kuusivuotiaasi ei pue itse. Ensi syksynä hänen pitäisi jo osata pukea ja riisua salamannopeasti koulussa...

Tuskin se pihalle sisävaatteissa tuuppaaminenkaan auttaa. Tai kovakouraisuus. Puhe ehkäpä?

Yhteistyössä