Päiväkodeissa paljon likaisia lapsia, onko sinun lapsesi yksi heistä?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti ja itsekin äiti
  • Ensimmäinen viesti
noh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu ihan pienetkin voivat jo olla likaisia, suorastaan haista aamuisin. Ja kyllä taatusti ehtii lapselle laittamaan puhdasta ylle, vaikka kuinka pitäisi tälläytyä jakkupukuun itse. Tuo selitys ei mene läpi. Kun ei me pk:n täditkään nyt ihan virttynessä villapaidassa olla töissä, vaikka joku niin epäili.Ja jos on kiire aamuisin ettei ehdi lasta pukemaan ja huolehtimaan puhtaudesta niin sitten herää aikaisemmin.
No mitähän se "haju" teille tarkoittaa? Vai tarkoitatko TUOKSUN PUUTETTA? Meillä esim ei käytetä ollenkaan hajusteita.
 
Emppu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Voin myöntää, meillä on lapsilla korvat välillä likaiset, oikein mustat. 2-3 krt viikossa putsataan, mutta jostain syystä vaikkua tulee tosi paljon. Eipä ole tosin ollut korvatulehduksiakaan (onkohan sillä asian kanssa mitään tekemistä).
Joskus on myös ollut tilanne, että ovat liian pienissä vaatteissa olleet, kun lapset ovat kasvaneet äkkiä, tai kuivausrummussa jokin vaate kutistunut. Joskus on myös olleet rahat niin tiukilla, että uusia vaatteita ei ole ollut varaa ostaa esim. uusien kenkien ja ulkovaatteiden oston jälkeen. Ja en pese ulkovaatteita viikoittain, en vain näe sitä tarpeelliseksi.
Ehkäpä olet siis minun lapseni joskus nähnyt. Toivottavasti en ole elämääsi pilannut, omani on ainakin onnellista ja ihanaa :)
Ceridal tai audispray hyviä irrottamaan vaikkua.

Kyllä me ne aina pois saadaan, mutta kun sitä tulee ja tulee ja tulee... En tiedä mistä johtuu... Ja nyt kyllä poikettiin vähän ohi aiheen :)
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Ei meilläkään käytetä huuhteluainetta, mutta olen ihan varma ettei lapseni haise pahalle, koska se on puhdas.
No ei minunkaan. :) Ihmettelen vain, kun en itse ole päiväkodissamme nähnyt yhtään tällaista "ilmiselvästi haisevaa" lasta..
 
yöööööök
En itekkään huomannut päiväkodissa työskennellessäni mitään tällästä et ihan haisee jo aamusta ym, mut sen kyllä huomasin että päivitellään kaikkien asioita, jos ei lasten ja niiden vanhempien, niin sitten sen päiväkodin tädin joka sattuu sillä hetkellä olemaan vaikka vessassa. Huomaa et on akkavaltanen ala, hyi hitto!!

Niin, ja oma lapseni ei ole päiväkodissa, onneksi!!
 
Inhoan suurinta osaa tarhantädeistä, anteeksi vain
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu ihan pienetkin voivat jo olla likaisia, suorastaan haista aamuisin. Ja kyllä taatusti ehtii lapselle laittamaan puhdasta ylle, vaikka kuinka pitäisi tälläytyä jakkupukuun itse. Tuo selitys ei mene läpi. Kun ei me pk:n täditkään nyt ihan virttynessä villapaidassa olla töissä, vaikka joku niin epäili.Ja jos on kiire aamuisin ettei ehdi lasta pukemaan ja huolehtimaan puhtaudesta niin sitten herää aikaisemmin.
Tässä lisää kuvaavaa tekstiä päiväkotitädin suusta. Eli asiasta en tiedä, mutta silti olen oikeassa. Koska minä jumalaisella auktoriteetillani sanon niin! Kannattaisiko harkita alan vaihtoa ap? Lasten kanssa työskenteleviltä voisi olla kohtuullsita odottaa tietynlaista yleispositiivista asennetta, lämpöä ja avarakatseisuutta. Nämä avut sinulta uupuvat.

 
Audi
meillä pojat on tosi kummia tapauksia, meillä on tiettyjä vaatteita mitä suostuvat käyttämään vaikka niitä pesee ja pesee niin aina tulee sitä tahraa joka ei vaan lähde. Jos sattuu olemaan yksi niistä harvoista kelpaavista niin tarhaan vaan, sieltähän ne tahratkin yleensä tulee. Ja ite olen aina tosi tällätty ja laitettu yökkis, mutta on aivan pakko työn puolesta ja lapset samois resuissa viikoista viikkoon,,,mahtaa kahvi tunnilla riittää puhettä meistä,,,,ja mulla on Audikin,,,,,
 
Jep
Mä olen alusta asti tiedostanut näiden tarhatätien asenteet ja vienyt joka päivä puhtaat ulkovaatteet tarhaan, jotta pahoja puheita ei syntyisi. Mies kyllä ihmettelee, miksi joka päivä pitää pestä ja silittää ulkovaatteita, kun ne hetken päästä on taas töhnäset ja ryppyiset.

Pitäis varmaan olla vähän kovanahkaisempi ja olla välittämättä niiden elämäänsä ja työhönsä kyllästyneiden tätien ajatuksista ja seläntakana puhumisista.
 
mirja
En ite laita pieniä ja likaisia päälleni, samoin ei mun lapsetkaan.
Verkkapuku ei mun mielestäni ole mikään arkiasuste joten niitä ei meillä myöskään käytetä.
Kotona on muutamat collegehousut ja liikkarissa. ei muuten.

musta on kaameeta kun on lapsia josta näkee päälle että perus puhtaudesta ei oo huolehdittu, tulee vähän surku toista :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en myöskään laita kovin hienoja vaatteita hoitoon. Joskus saatan laittaa paidan, jossa vain pieni tahra, koska minusta on vielä ihan siisti ja tiedän että sotkeutuu päivän mittaan. En aina kampaa tukkaa, koska se aiheuttaa hirveän huudon muutenkin. Sen verran katson, ettei ihan takkupäänä lähde.
mä vien pojalle joka kerta puhtaat vaatteet seuraavaa päivää varten, ja vaihtovaatettakin siel on mut jätkä on usein samoissa vaatteissa kun sinne viedessä kun sen haen.. mä vaihdan kotonakin joka päivä puhtaat vaatteet, vaikka niis nyt ei mitään näkyviä tahroja oliskaan..
 
lh
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Mä olen alusta asti tiedostanut näiden tarhatätien asenteet ja vienyt joka päivä puhtaat ulkovaatteet tarhaan, jotta pahoja puheita ei syntyisi. Mies kyllä ihmettelee, miksi joka päivä pitää pestä ja silittää ulkovaatteita, kun ne hetken päästä on taas töhnäset ja ryppyiset.

Pitäis varmaan olla vähän kovanahkaisempi ja olla välittämättä niiden elämäänsä ja työhönsä kyllästyneiden tätien ajatuksista ja seläntakana puhumisista.
Pestä ja silittää ulkovaatteita?

Oli puhe lapsista, joille ei vesi osu päälle edes kerran viikossa. Jotka haisevat ulosteelta ja pissalta. Se on inhottavaa. Ja kyllä puhumme heistä vanhempien seläntakana, joskus ihan kasvotusten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirja:
En ite laita pieniä ja likaisia päälleni, samoin ei mun lapsetkaan.
Verkkapuku ei mun mielestäni ole mikään arkiasuste joten niitä ei meillä myöskään käytetä.
Kotona on muutamat collegehousut ja liikkarissa. ei muuten.

musta on kaameeta kun on lapsia josta näkee päälle että perus puhtaudesta ei oo huolehdittu, tulee vähän surku toista :(
Tulepa kysymään meidän eskarilaiseltamme, onko verkkapuku arkiasuste :LOL: Meillä menee lasten mukavuus kaiken edelle, esikoinen ei oo koskaan pukenut farkkuja tai sammareita kovin mielellään, mieluiten laittaa joka paikkaan verkkarit.

Juu mutta meillä ei oo likaisia lapsia. Käsiä ja kasvoja pestään kun likaantuvat ja aina ennen ruokailua, suihkussa käydään n. joka toinen päivä tai kun hikoilevat. Hassulta tuntuu että ns. normiperheissä ei huolehdittaisi lasten puhtaudesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Mä olen alusta asti tiedostanut näiden tarhatätien asenteet ja vienyt joka päivä puhtaat ulkovaatteet tarhaan, jotta pahoja puheita ei syntyisi. Mies kyllä ihmettelee, miksi joka päivä pitää pestä ja silittää ulkovaatteita, kun ne hetken päästä on taas töhnäset ja ryppyiset.

Pitäis varmaan olla vähän kovanahkaisempi ja olla välittämättä niiden elämäänsä ja työhönsä kyllästyneiden tätien ajatuksista ja seläntakana puhumisista.
Mahtaa olla elämä rankkaa jos pitää koko ajan elää sen mukaan että "mitähän nekin nyt meistä ajattelee"...
 
Meillä aloittaa pojankoltiaiset päiväkodin ens viikolla ja ihan tavis arkivaatteissa aion ne sinne viedä. Joskus voi olla, että suupielessä on jotain tai naamari mustana ulkoleikkejen jäljiltä. Vaatteistakaan en mene takuuseen, jos päiväkotiin mennään vaikkapa suoraan leikkipuistosta. Ihan joka ilta ei ehditä kylvyssäkään käydä jos uni tulee ennen sitä, ja kynnet saattaa olla liian pitkät, korvatki joskus jää puhistamatta.
Mutta perusterveitä, sopivan tasapainoisia ja onnellisia mussukoita ovat kuitenkin. Se on kait pääasia :D
 
repe
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Eipä tässä kunnassa tommosia mahdollisuuksia ole kun kaikki hoitopaikat pursuu lapsia.
Taatusti on mahdollisuus, jos vuoropäiväkodissa ovat...
Tää on ryhmis eli vaan kymmeneen auki.
Njaa. Sitten on ikävämpi tilanne lasten kannalta :/
Että mä vihaan tota åboa....
 
Kyllä mun kuopuksella oli vaikkua korvissa, kun se oli korvakierrelapsi ja vaikkua olis saanut hinkata viiden minuutin välein. Kynnenalusissakin oli joskus likaa, kun tonki kaikki paikat jo ennen hoitoon menoa. Mutta vaatteet ovat ollleet siistit :saint: .

Mutta So Vat??!! Elämää tää vaan on...
 
Sillon kun tyttö oli pk:ssa niin suoraan sanottuna v*tutti laittaa sinne jokin uusi & siisti asukokonaisuus päälle kun tasantarkkaan tiesi että ulos mennessä ei huolehdita ulkovaatteita päälle eikä kädentöitä tehdessä sellaisia suojavarusteita etteikö vaatteet olisi olleen päivän päätteeksi jotenki pilalla. :whistle:
 
:D Kyllä se mennessä on putipuhdas, hampaat pesty ja siisteissä vaatteissa.

Takaisin tullessa oli naama hiekasta mustana ja kaikki vaatteet maalissa/kastuneet. Mutta iloinen kun oli saanut päivän puuhata. Joten jos mun lapsi häiritsee sua esteettisesti niin ole kiltti ja katso muualle :whistle:
 
Ette nyt vaan tajua
Siis mä ymmärrän täysin mitä aloittaja ajoi takaa tällä avauksella, "likaisia lapsia" löytyy lähipiiristäkin useita. Siis ei ole kyse siitä että jotain nyt vähän on paidalla tai vähän hiekkaa kynsien alla, vaan siitä että epäsiisteys on jatkuvaa ja silmiinpistävää! Yksi kaukaisempi sukulaislapsi todellakin haisee, vaatteet monta päivää päällä jne. naama mustana lähtee päiväkotiin.. ja äiti peseytyy itse joka päivä! Yksi ystävänikin vetoaa siihen kun lapset ovat aina suttuisia että kun se on niin hankalaa pitää puhtaana.. Siis mitä hankalaa on käydä pesulla ja pitää oikeankokoisia vaatteita lapsellaan?? Tai että hiuksia ei harjata kun se on lapsesta kamalaa.. Minusta on kurjaa että näitä löytyy niiiiin paljon, ja ihan lähipiiristä :(
 
No jaa. Puhtaat vaatteet sillä on aina päällä (myös ulkovaatteet), mutta en minä aina muista korvia puhdistaa. Vaikkua varmasti löytyy, se on niin uusiutuva luonnonvara. Hiuksia en pojalta muista harjata, koska ne ovat aina siististi.

Mutta mammat olkaa huoleti, mä iskin tossa toissapäivänä oliiviöljyt poitsun päähän ja rapsuttelin myös päänahasta karstoja antaumuksella pois töllön. Ei millään ole normaaleissa shampoopesuissa lähtenyt irti... Seuraavana aamuna kyllä katselin hiuksia ja totesin, että hienoinen rasvakampaus oli pojalla. Ei, ei tullutkaan mieleen ryhtyä aamulla hiuspyykille.

Mihinkähän luokkaam minä ja minun suurpiirteisyyteni lasketaan päiväkodissa :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jepulis:
Ite myös päiväkodissa töissä. ja ihan totta, että siellä on niitä tosi likaisia lapsia. Joissakin päiväkodeissa jouduttu pesemään lapsia kun kotona ei pestä..kollegat kertoneet:(
Tämä on oikeasti surullista, mutta varmasti totta. Täytyy vaan ajatella, että on hienoa, että edes ne hoitotädit pitävät huolta lapsista, joiden vanhemmat eivät jostain syystä siihen kykene.

Tuskin kukaan ns. normaali vanhempi jättää tietoisesti lapsensa huonolle hoidolle. Taustalla on varmasti usein muita ongelmia. Joku kertoi inhoavansa tarhan tätejä, mutta kyllä musta ne ovat onni näille lapsille, kun huolehtivat heistä. Vaikka välillä vähän päivittelevätkin.
 
kahden äiti
Noo, tukka ei ainakaan tolla pienemmällä ole takussa eikä rasvainen, kun ei sitä juurikaan ole edes koko tukkaa. Isommalla voi joskus olla vähän pörröllä, joka aamu kyllä harjataan... Korvissa ei ole vaikkua, kynnealuset saattavat olla jo aamulla likaiset, ehtiväthän ne siinä jo kaikenlaista... Osa vaatteista voi olla noilla kasvavilla liian pieniä, kun ei noissa hankinnoissa tahdo perässä pysyä. Niitä olen laittanut sisävaatteiksi hädän tullen, ulkovaatteet pyrin aina järjestämään sopivat. 1-veelle tosin ei löydy kaupoista riittävän pieniä saappaita eikä kuravaatteita, joten liian isojen on kelvattava... Ja joka ilta heitän vaatteet pesukoriin ja otan aamulla uudet puhtaat käyttöön. Mutta saattaa niissä jotain pesussa lähtemättömiä tahroja olla. En kyllä joka viikko jaksa erillisiä tahranpoistoaineita noihin lutrata, kun kuitenkin taas seuraavan käyttökerran jälkeen niissä on väriliitua/mustikkaa/puuroa/tms.
 

Yhteistyössä