Päiväkodeissa paljon likaisia lapsia, onko sinun lapsesi yksi heistä?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti ja itsekin äiti
  • Ensimmäinen viesti
sohvi
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mä just mietin kun oon palaamassa työelämään ja teen vuorotöitä että kerkeekö sitä ollenkaan suihkuttelemaan lapsia iltaisin jos on kotona esim. klo 22.45 ja aamulla pitäs olla tarhassa 6.30..kääk, milloin mun lapset oikein nukkuu :(
Mutta onneksihan tommosta ei oo joka päivä..
Ei täältä edes saa hakea lapsia päiväkodista kymmenen jälkeen. Nukkuvat jo.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja sohvi:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mä just mietin kun oon palaamassa työelämään ja teen vuorotöitä että kerkeekö sitä ollenkaan suihkuttelemaan lapsia iltaisin jos on kotona esim. klo 22.45 ja aamulla pitäs olla tarhassa 6.30..kääk, milloin mun lapset oikein nukkuu :(
Mutta onneksihan tommosta ei oo joka päivä..
Ei täältä edes saa hakea lapsia päiväkodista kymmenen jälkeen. Nukkuvat jo.
Täällä joustavat sen verran että jos pääsee kymmeneltä niin odottavat sen vartin pidempään jonka poljen töistä päiväkodille.
 
vieras
Monille vanhemmille lapset ovat vain niitä pakollisia hankintoja, jotka kuuluu hankkia settiin, jotta voidaan näytellä perhe-elämää. Tosiasiassa keskitytään vain itseen, lapsista viis miten puhtaita ovat tai millaisissa vaatteissa kulkevat. Todella surullista tälläinen, lapset siinä saavat kärsiä itsekkäistä vanhemmista. Maailmassa ei voi olla sen tärkeämpää, kuin rakastaa ja huolehtia omista lapsistaan täydellä sydämellä.
 
Vieras
On eri asia jos vaatteet ovat käytettyjä ja kenties kuluneita kuin likaisia tai pieniä. Aamulla laitetaan puhtaat, sopivat vaatteet päälle ja illalla heitetään pesuun. Viimeisen päälle ei tarvitse olla, kunhan on puhdasta ja sopivaa.
 
Puhtaina/puhtaissa menevät (kouluun ja päiväkotiin) ja likaisina tulevat takaisin :D

Pyykkikone ja kuivausrumpu huutaa yötä päivää. Onko muuten joku muu huomannut, että vaikka sisävaatteissa ei olisi näkyvää likaa/tahroja pk/koulu-päivän jälkeen, on niissä sellainen kummallinen haju, ettei niitä voi enää samana iltana kotona pitää, puhumattakaan, että ne voisi laittaa seuraavana päivänä päälle? Olen ajatellut, että haju on tarttunutta ruuan hajua (koska juuri viime viikolla kun ruokana oli kalakeittoa, haju oli todella kuvottava vaatteissa, iholla ja hiuksissa..)
 
Inhoan suurinta osaa tarhantädeistä, anteeksi vain
Meidän lapsella on usein tukka takussa. Ja kynnenaluset mustat! Sitä se on, kun on kiire ja lapsi hirmuisen aktiivinen. Hinkkaa kammatun tukkansa alta aikayksikön takkuiseksi, ja kynnenalusetkaan ei tuppaa pysymään puhtaana.
Vaatteetkin ovat likaiset. Ei ne Lacostet, Benettonit ja Levikset hinnasta huolimatta pysy puhtaana kuin 15-30 min päällelaitosta; sellaisia ne aktiiviset lapset ovat! Onneksi vaihtovermeitä riittää, niin ei vaatteet tule liian nopeasti muiden mielestä pestyn näköisiksi.
Tarhatäti ei tosin pääse tätä kamaluutta pällistelemään; lasten hoito kun on järjestetty ihan muulla tavoin. En usko, etää perheellämme on elämänhallintaongelma. Meillä on vain aktiiviset lapset, jotka pysyvät puhtaana alle puoli tuntia puunauksesta:D
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Eipä tässä kunnassa tommosia mahdollisuuksia ole kun kaikki hoitopaikat pursuu lapsia.
Taatusti on mahdollisuus, jos vuoropäiväkodissa ovat...
Tää on ryhmis eli vaan kymmeneen auki.
Njaa. Sitten on ikävämpi tilanne lasten kannalta :/
Kurjaa on kyllä. Toivonkin saavani tämän pestin jälkeen päivätyön..
 
emppu
Voin myöntää, meillä on lapsilla korvat välillä likaiset, oikein mustat. 2-3 krt viikossa putsataan, mutta jostain syystä vaikkua tulee tosi paljon. Eipä ole tosin ollut korvatulehduksiakaan (onkohan sillä asian kanssa mitään tekemistä).
Joskus on myös ollut tilanne, että ovat liian pienissä vaatteissa olleet, kun lapset ovat kasvaneet äkkiä, tai kuivausrummussa jokin vaate kutistunut. Joskus on myös olleet rahat niin tiukilla, että uusia vaatteita ei ole ollut varaa ostaa esim. uusien kenkien ja ulkovaatteiden oston jälkeen. Ja en pese ulkovaatteita viikoittain, en vain näe sitä tarpeelliseksi.
Ehkäpä olet siis minun lapseni joskus nähnyt. Toivottavasti en ole elämääsi pilannut, omani on ainakin onnellista ja ihanaa :)
 
ap
No kyse ei nyt ole muutamasta lapseta, jonka perusteella asiaa ihmettelen. Olen ollut vuosia päiväkodeissa töissä, eri paikoissa, eri asuinalueilla ja aina löytyy niitä lapsia joilla hygienia huonoa ja vaatteista ei jakseta huolehtia. Siis kukaan ei vaadi merkkivaatetta päiväkotiin, mutta jos lapset kulkevat samoissa vaatteissa monta päivää tai vaatteet ovat liian pieniä, säähän sopimattomia tai liian suuria, niin kyllä silloin ei lapsesta jakseta huolehtia. Vai mistä johtuisi? Kiireestä? Sitä kiirettä en syyksi oikein usko, koska kuitenkin vanhemmat usein ehtivät itse tälläytyä. ja lapset ovat aina pkpäivän jälkeen enemmän tai vähemmän likaisia, se on selvä. Mutta kun jotkut lapset ovat jo aamusta likaisia...
 
jepulis
Ite myös päiväkodissa töissä. ja ihan totta, että siellä on niitä tosi likaisia lapsia. Joissakin päiväkodeissa jouduttu pesemään lapsia kun kotona ei pestä..kollegat kertoneet:(
 
hui
No minulla 5v tytär ja kiireistä on, töissä molemmat ollaan, mutta silti tyttö suihkutetaan iltaisin, hampaat pestään, korvat putsataan ja tukka pestään tarpeeksi usein. vaatteet puhtaat ja silitetyt joka pv, ulkovaatteet pesen usein.Vaatteet siistejä ja sopivia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sohvi:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mä just mietin kun oon palaamassa työelämään ja teen vuorotöitä että kerkeekö sitä ollenkaan suihkuttelemaan lapsia iltaisin jos on kotona esim. klo 22.45 ja aamulla pitäs olla tarhassa 6.30..kääk, milloin mun lapset oikein nukkuu :(
Mutta onneksihan tommosta ei oo joka päivä..
Ei täältä edes saa hakea lapsia päiväkodista kymmenen jälkeen. Nukkuvat jo.
Mutta joistan saa jos auki esim klo 22 asti ja työvuoro pättyy klo 22.

 
Inhoan suurinta osaa tarhantädeistä, anteeksi vain
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyse ei nyt ole muutamasta lapseta, jonka perusteella asiaa ihmettelen. Olen ollut vuosia päiväkodeissa töissä, eri paikoissa, eri asuinalueilla ja aina löytyy niitä lapsia joilla hygienia huonoa ja vaatteista ei jakseta huolehtia. Siis kukaan ei vaadi merkkivaatetta päiväkotiin, mutta jos lapset kulkevat samoissa vaatteissa monta päivää tai vaatteet ovat liian pieniä, säähän sopimattomia tai liian suuria, niin kyllä silloin ei lapsesta jakseta huolehtia. Vai mistä johtuisi? Kiireestä? Sitä kiirettä en syyksi oikein usko, koska kuitenkin vanhemmat usein ehtivät itse tälläytyä. ja lapset ovat aina pkpäivän jälkeen enemmän tai vähemmän likaisia, se on selvä. Mutta kun jotkut lapset ovat jo aamusta likaisia...
Onko tullut mieleen, että toisten on ammatin vuoksi pakko puunautua? Teillä tarhantädeillä ei varmasti ole niin väliä, millä virttuneellä villapaidalla työssä hengaatte, mutta kaikilla ei ole asiat samalla tavalla. Minä en voi mennä töihin ilman puhdasta, hyvinistuvaa ja tyylikästä jakkupukua tai muutoin loppuu ennenpitkää leipä lapselta pöydästä. Kun on pakko laittaa itseä aamulla, niin hiito vieköön, ei vaan ehdi vaihtamaan lapselle enää puhtaita vermeitä, kun hän ne kerran on sotkenut. Sellaista elämä on.
Miksi varhaiskasvatuksen pariin työhön hakeutuneissa ihmisissä on joukossa niin monia suppakatsantokantaisia ja elämän tosiasioita tajuamattomia ihmisiä? Onko teillä jotkut psykologiset testit, joissa on läpäistävä tietty tympeystaso?
 
Emppu
Alkuperäinen kirjoittaja Inhoan suurinta osaa tarhantädeistä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyse ei nyt ole muutamasta lapseta, jonka perusteella asiaa ihmettelen. Olen ollut vuosia päiväkodeissa töissä, eri paikoissa, eri asuinalueilla ja aina löytyy niitä lapsia joilla hygienia huonoa ja vaatteista ei jakseta huolehtia. Siis kukaan ei vaadi merkkivaatetta päiväkotiin, mutta jos lapset kulkevat samoissa vaatteissa monta päivää tai vaatteet ovat liian pieniä, säähän sopimattomia tai liian suuria, niin kyllä silloin ei lapsesta jakseta huolehtia. Vai mistä johtuisi? Kiireestä? Sitä kiirettä en syyksi oikein usko, koska kuitenkin vanhemmat usein ehtivät itse tälläytyä. ja lapset ovat aina pkpäivän jälkeen enemmän tai vähemmän likaisia, se on selvä. Mutta kun jotkut lapset ovat jo aamusta likaisia...
Onko tullut mieleen, että toisten on ammatin vuoksi pakko puunautua? Teillä tarhantädeillä ei varmasti ole niin väliä, millä virttuneellä villapaidalla työssä hengaatte, mutta kaikilla ei ole asiat samalla tavalla. Minä en voi mennä töihin ilman puhdasta, hyvinistuvaa ja tyylikästä jakkupukua tai muutoin loppuu ennenpitkää leipä lapselta pöydästä. Kun on pakko laittaa itseä aamulla, niin hiito vieköön, ei vaan ehdi vaihtamaan lapselle enää puhtaita vermeitä, kun hän ne kerran on sotkenut. Sellaista elämä on.
Miksi varhaiskasvatuksen pariin työhön hakeutuneissa ihmisissä on joukossa niin monia suppakatsantokantaisia ja elämän tosiasioita tajuamattomia ihmisiä? Onko teillä jotkut psykologiset testit, joissa on läpäistävä tietty tympeystaso?
Peesaan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Voin myöntää, meillä on lapsilla korvat välillä likaiset, oikein mustat. 2-3 krt viikossa putsataan, mutta jostain syystä vaikkua tulee tosi paljon. Eipä ole tosin ollut korvatulehduksiakaan (onkohan sillä asian kanssa mitään tekemistä).
Joskus on myös ollut tilanne, että ovat liian pienissä vaatteissa olleet, kun lapset ovat kasvaneet äkkiä, tai kuivausrummussa jokin vaate kutistunut. Joskus on myös olleet rahat niin tiukilla, että uusia vaatteita ei ole ollut varaa ostaa esim. uusien kenkien ja ulkovaatteiden oston jälkeen. Ja en pese ulkovaatteita viikoittain, en vain näe sitä tarpeelliseksi.
Ehkäpä olet siis minun lapseni joskus nähnyt. Toivottavasti en ole elämääsi pilannut, omani on ainakin onnellista ja ihanaa :)
Ceridal tai audispray hyviä irrottamaan vaikkua.

 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyse ei nyt ole muutamasta lapseta, jonka perusteella asiaa ihmettelen. Olen ollut vuosia päiväkodeissa töissä, eri paikoissa, eri asuinalueilla ja aina löytyy niitä lapsia joilla hygienia huonoa ja vaatteista ei jakseta huolehtia. Siis kukaan ei vaadi merkkivaatetta päiväkotiin, mutta jos lapset kulkevat samoissa vaatteissa monta päivää tai vaatteet ovat liian pieniä, säähän sopimattomia tai liian suuria, niin kyllä silloin ei lapsesta jakseta huolehtia. Vai mistä johtuisi? Kiireestä? Sitä kiirettä en syyksi oikein usko, koska kuitenkin vanhemmat usein ehtivät itse tälläytyä. ja lapset ovat aina pkpäivän jälkeen enemmän tai vähemmän likaisia, se on selvä. Mutta kun jotkut lapset ovat jo aamusta likaisia...
Minkäikäisiä lapsia? Myös ihan pieniä? :eek:
 
ap
Juu ihan pienetkin voivat jo olla likaisia, suorastaan haista aamuisin. Ja kyllä taatusti ehtii lapselle laittamaan puhdasta ylle, vaikka kuinka pitäisi tälläytyä jakkupukuun itse. Tuo selitys ei mene läpi. Kun ei me pk:n täditkään nyt ihan virttynessä villapaidassa olla töissä, vaikka joku niin epäili.Ja jos on kiire aamuisin ettei ehdi lasta pukemaan ja huolehtimaan puhtaudesta niin sitten herää aikaisemmin.
 
Tämä palsta on avartanut näkemystäni siitä, millaisiksi päiväkodin "tädit" koetaan.
Joskaan en aina varauksetta usko, että tälläisten harmaitten avausten tekijänä olisi todellinen päivähoidon työntekijä.
Vaikka toisaalta, palstallahan on hyvin laaja "asiantuntijajoukko" harmaana. On neuvolan"tätiä"opettajaa jne. :xmas: B)
 

Yhteistyössä